Ptáme se...
Robert Škarecký
vedoucí projektu
Na začátku 90. let založil společně s otcem a bratrem rodinný podnik zabývající se rekonstrukcemi a novostavbami rodinných domů pro konečné zákazníky. Po 14 letech působení na trhu využil nabídky od rakouské stavební společnosti Pittel+Brausewetter, kam nastoupil do pozice stavbyvedoucího, následně hlavního stavbyvedoucího. Tříleté působení u této firmy mu rozšířilo obzory a příležitosti a v roce 2006 přestoupil do Metrostavu.
Aktuálně žijete výstavbou nadjezdu v Blansku. Můžete stručně představit tuto stavbu.
Jedná se o most, který propojuje novou a starou část Blanska přes řeku Svitavu a železniční koridor. Stavba je po obou stranách ukončena okružními křižovatkami a propojená obousměrnou komunikací. Dominantou mostu je hlavní nosný ocelový oblouk „Langrův trám“ délky 77,6 m se dvěma estakádními poli před a za navrženými z předpjatého betonu. Celková délka nosné konstrukce je 158,4 m. Výška mostu nad terénem je 9 m, výška oblouku od mostovky 12 m. Zajímavostí tohoto mostu je nejen jeho polohové umístění, ale také fakt, že řidiči na něm budou muset překonat stoupání i klesání 8,33%.
Jaké práce zde v poslední době proběhly?
Primárně jsme se soustředili na vlastní výsuv ocelového mostu, který byl sestaven na výsuvné dráze mimo jeho definitivní polohu. S nemalými komplikacemi se statikou vlastní obloukové konstrukce mostu jsme zahájili výsuv o 22 dní později, než jsme plánovali. Současně s výsuvem probíhala činnost na budování okružní křižovatky a přilehlých větví ve staré části Blanska a probíhala příprava podskružení pro betonová předpolí na straně při ulici Svitavská.
Co u stavby tohoto mostu považujete za neobvyklé a náročné?
To, že byl most vysouván jako celek včetně oblouků i s částečně zabetonovanou mostovkou. Tato konstrukce vážila při výsuvu přibližně 1000 tun a s ohledem na jeho rozměry byl výsuv poměrně složitou operací.
Kdy by mělo být hotovo a nakolik nadjezd zlepší dopravní situaci v oblasti?
Smluvní termín dokončení je 18. prosince 2022 a pokusíme se ho splnit. Nabrali jsme však celkově asi měsíční zpoždění, které budeme v tak krátkém čase na konci stavby těžko dohánět. Most má pro Blansko zásadní význam, nyní je jediným dopravním spojením s částí města přes železniční přejezd, který je přes den téměř čtyřicet minut z každé hodiny uzavřen závorami. Ve městě tak ve špičce nastává dopravní kolaps.
Když se ohlédnete za předešlými stavbami – na kterou rád vzpomínáte?
Všechny stavby jsou svým způsobem něčím výjimečné. Je důležité udržet souhru a pohodu v realizačním týmu a pak se jakkoli složitá stavba dá úspěšně dokončit. Nejhlubší vzpomínky mám na stavbu VMO v Brně nám známou jako Dobrovského tunely. Projekt byl realizován ve sdružení s kolegy ze Subterra a tehdy ještě OHL-ŽS a působil jsem na ní šest let. I po osmi letech od dokončení se s realizačním týmem i s kolegy ze sdružení rádi scházíme.
Za rozhovor děkuje David Kalců