Metrostav TBR
Obnova Libeňského soumostí startuje stavbou havarijní nádrže
Roky chátral, přitom je důležitý a unikátní. Řeč je o Libeňském mostě v Praze, přesněji o soumostí s celkem šesti celky. Od 1. března má společnost Metrostav TBR za úkol připravit projekt a podle něj provést jeho opravu. Tým vedený ředitelem výstavby Ing. Martinem Kulhavým, Ph.D. (na snímku vpravo) zahájil 20. září výstavbu vodohospodářských objektů havarijní nádrže, která je včetně napojení na již vybudovanou část kanálu součástí tohoto projektu.
RED, Foto Petr Adámek, vizualizace Jan Dousek, Radovan Záborský
C
ílem rekonstrukce je nejen oprava Libeňského mostu přes Vltavu a obloukového inundačního mostu na Rohanském ostrově, ale i kompletní vybudování všech dalších mostních objektů, přilehlých komunikací a nutných přeložek inženýrských sítí v ulici Libeňský most od křižovatky Dělnická–Jankovcova v Praze 7 ke křižovatce Palmovka, Praha 8. Součástí rekonstrukce je také kompletní výměna trakčního vedení a kolejového svršku pro tramvajovou trať v ulici Libeňský most a okolí.
Investor, jímž je Praha prostřednictvím Technické správy komunikací hl. m. Prahy, a. s., vypsala zakázku podle smluvních podmínek žluté knihy FIDIC, což znamená metodou Design & Build. Vzhledem k tomu se předpokládá, že první dva roky boudou probíhat zejména potřebné průzkumy a projektové práce včetně povolovacího řízení.
„Z probíhajících projekčních prací jsme dosud předložili dokumentaci pro stavební povolení provizorního mostu, kde projektant zapracoval nové požadavky Povodí Vltavy směřující k výškovému umístění mostu vzhledem ke zkušenostem z povodní. Následně jsme zpracovali dokumentaci pro provádění stavby vodohospodářských objektů havarijní nádrže a proplachovacího kanálu, tedy I. etapu,“ říká Martin Kulhavý.
Technicky složité dílo
Stavba začala v místě, kudy kdysi protékalo rameno Vltavy, které bylo v minulosti zasypáno. V budoucnu tam bude piazzetta, na které se budou konat společenské akce a lidé se tam budou moci setkávat (vizualizace). Jako první zhruba za šest měsíců vzniknou havarijní nádrž a část proplachovacího kanálu.
V rámci přípravných prací celého projektu tak v těchto dnech tým Jiřího Nováka, zástupce ředitele výstavby pro inženýrské sítě, a hlavního stavbyvedoucí Stanislawa Rybczyńského přistupují k realizaci uvedených stavebních objektů. Vzhledem k povaze jde o dokončení technicky složitého a výjimečného díla na území hl. m. Prahy. Nádrž a proplachovací kanál budou ve výsledku plně sloužit k odvodu srážkových vod z území Palmovky do Vltavy.
Z plánovaných prací by kolegové z Metrostavu TBR chtěli v budoucnu pokračovat s dokončením II. etapy proplachovacího kanálu k zajištění jeho funkčnosti jako celku a výstavbou retenční nádrže. Radou hlavního města Prahy byla také 1. srpna schválena nová dopravně-architektonická studie Libeňského soumostí pro potřeby zakázky Design & Build. Dopady této studie do zadání projektu kolegové z Metrostavu TBR spolu s projektanty analyzují.