Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Divize 3

Ekologizace Tušimické elektrárny finišuje

Díky Metrostavu sníží uhelná tepelná elektrárna Tušimice na Chomutovsku (foto) emise jemných prachových částic o 90 procent a podaří se jí tak splnit nové evropské emisní limity. Tým Ing. Petra Pultara z divize 3 postupně vyměnil původní elektrické odlučovače popílku u výrobních bloků 21, 22, 23 a 24 za filtry využívající pro odlučování tuhých znečišťujících látek tkaninové filtrační elementy.

Martina Vampulová, foto Petr Adámek

K

romě toho museli stavbaři upravit spalinovody, spalinové ventilátory i dopravu popílku a novou technologii napojit na původní řídící systém. Práce byly naplánovány do dvou etap během dvou let. Nejprve proběhla rekonstrukce bloků 21 a 22, nyní odborníci dokončují rekonstrukci zbývajících dvou výrobních bloků. „Harmonogram prací byl velmi krátký a velmi napjatý. Na každý blok jsme měli vždy přibližně čtyři měsíce a rekonstrukce se musela stihnout před začátkem další topné sezony. Oba bloky bychom měli předat investorovi do konce letošního roku, říká vedoucí projektu Ing. Pultar.

2000 tun původních ocelových konstrukcí nahradily nové

Podle vedoucího projektu bylo nejtěžší vyrovnat se s nedostatkem manipulačního prostoru a zkoordinovat práce s ostatními firmami na stavbě. Elektrárna Tušimice totiž paralelně provádí velkou generální opravu, takže práce probíhaly a stále probíhají v celém areálu elektrárny. Během rekonstrukce navíc vznikalo velké množství odpadu. „Zdemontováno bylo celkově 2 000 tun původních ocelových konstrukcí a nově jsme namontovali přibližně 1 800 tun nových. Celkem jsme osadili 24 192 kusů látkových filtrů,“ vypočítává Ing. Pultar. Kromě toho se stavbaři museli vypořádat s běžnými problémy, které provázejí každou rekonstrukci. Ne vždy totiž skutečný stav původních filtrů odpovídal údajům uvedeným v projektové dokumentaci. Tyto drobné kolize však zkušení odborníci řešili operativně při realizaci, aby neohrozili konečný termín dokončení montáže. Ostatně díky získaným zkušenostem z předchozích zakázek mají na co navazovat. Vedoucí projektu Ing. Petr Pultar působí v oblasti elektrárenství už od svého nástupu do Metrostavu. „Nejprve jsem se zabýval spíše stavebními částmi. Od roku 2015, kdy byl v divizi 3 založen úsek Průmyslové energetiky a teplárenství, jsme s kolegy přešli i na technologické celky. Osobně jsem se podílel například na úkolu odsíření v elektrárně Mělník, kam jsme také dodali zařízení první svého druhu v Česku, které dokáže snížit obsah rtuti ve spalinách pomocí modulů GORE,“ upřesňuje.

Na bloku 23 bude zahájen zkušební provoz, na bloku 24 probíhají dokončovací práce včetně zahájení některých zkoušek

Jaké emise se snížily?

Cílem rekonstrukce je snížit tuhé znečišťující látky na nové evropské limity. Po rekonstrukci I. etapy, což byly bloky 21 a 22, bylo prokázáno, že množství tuhých znečišťujících látek se díky látkovým filtrům snížilo o 90 procent. Tuhé znečišťující látky jsou částice velikosti od 0,1 µm po 0,5 mm charakteristické různorodým složením. Z hlediska lidského zdraví jsou nejnebezpečnější částice v rozmezí 0,25 až 5 µm, přičemž nejvíce jsou v plicích zadržovány částice o velikosti kolem 1 µm.

Metrostav TBR

Obnova Libeňského soumostí startuje stavbou havarijní nádrže

Roky chátral, přitom je důležitý a unikátní. Řeč je o Libeňském mostě v Praze, přesněji o soumostí s celkem šesti celky. Od 1. března má společnost Metrostav TBR za úkol připravit projekt a podle něj provést jeho opravu. Tým vedený ředitelem výstavby Ing. Martinem Kulhavým, Ph.D. (na snímku vpravo) zahájil 20. září výstavbu vodohospodářských objektů havarijní nádrže, která je včetně napojení na již vybudovanou část kanálu součástí tohoto projektu.

RED, Foto Petr Adámek, vizualizace Jan Dousek, Radovan Záborský

C

ílem rekonstrukce je nejen oprava Libeňského mostu přes Vltavu a obloukového inundačního mostu na Rohanském ostrově, ale i kompletní vybudování všech dalších mostních objektů, přilehlých komunikací a nutných přeložek inženýrských sítí v ulici Libeňský most od křižovatky Dělnická–Jankovcova v Praze 7 ke křižovatce Palmovka, Praha 8. Součástí rekonstrukce je také kompletní výměna trakčního vedení a kolejového svršku pro tramvajovou trať v ulici Libeňský most a okolí.

Investor, jímž je Praha prostřednictvím Technické správy komunikací hl. m. Prahy, a. s., vypsala zakázku podle smluvních podmínek žluté knihy FIDIC, což znamená metodou Design & Build. Vzhledem k tomu se předpokládá, že první dva roky boudou probíhat zejména potřebné průzkumy a projektové práce včetně povolovacího řízení.

„Z probíhajících projekčních prací jsme dosud předložili dokumentaci pro stavební povolení provizorního mostu, kde projektant zapracoval nové požadavky Povodí Vltavy směřující k výškovému umístění mostu vzhledem ke zkušenostem z povodní. Následně jsme zpracovali dokumentaci pro provádění stavby vodohospodářských objektů havarijní nádrže a proplachovacího kanálu, tedy I. etapu,“ říká Martin Kulhavý.

Technicky složité dílo

Stavba začala v místě, kudy kdysi protékalo rameno Vltavy, které bylo v minulosti zasypáno. V budoucnu tam bude piazzetta, na které se budou konat společenské akce a lidé se tam budou moci setkávat (vizua­lizace). Jako první zhruba za šest měsíců vzniknou havarijní nádrž a část proplachovacího kanálu.

V rámci přípravných prací celého projektu tak v těchto dnech tým Jiřího Nováka, zástupce ředitele výstavby pro inženýrské sítě, a hlavního stavbyvedoucí Stanislawa Rybczyńského přistupují k realizaci uvedených stavebních objektů. Vzhledem k povaze jde o dokončení technicky složitého a výjimečného díla na území hl. m. Prahy. Nádrž a proplachovací kanál budou ve výsledku plně sloužit k odvodu srážkových vod z území Palmovky do Vltavy.

Z plánovaných prací by kolegové z Metrostavu TBR chtěli v budoucnu pokračovat s dokončením II. etapy proplachovacího kanálu k zajištění jeho funkčnosti jako celku a výstavbou retenční nádrže. Radou hlavního města Prahy byla také 1. srpna schválena nová dopravně-architektonická studie Libeňského soumostí pro potřeby zakázky Design & Build. Dopady této studie do zadání projektu kolegové z Metrostavu TBR spolu s projektanty analyzují.

Divize 1

Nejdelší tramvajový tunel ve zkušebním provozu

Ve čtvrtek 15. září se na nové trati v Brně, která vede ze sídliště Starý Lískovec k univerzitnímu kampusu v Bohunicích, projela tramvajová souprava (foto). Vnořila se do 619 m dlouhého tunelu, který je zároveň nejdelším tramvajovým tunelem v ČR.

RED, foto ČTK

P

odzemní dílo, které je součástí bezmála kilometr dlouhé tramvajové trati, budovali ve sdružení kolegové z divize 1. Na výstavbě tunelu se jako subdodavatel podílela také divize 6 a u sítí středisko IS divize 1 jihomoravské oblasti.

Stavba nového úseku, který měří 960 m, probíhá od jara 2020. Trať se připojila k dosavadní brněnské síti v dopravním uzlu kolem zastávky Osová. Krátce za ním, před zástavbou městské čtvrti Starý Lískovec, se již zanoří do tunelu až do vyústění v ulici Netroufalky. Tam je ukončena dvojicí nástupišť před Fakultní nemocnicí v Brně-Bohunicích. Na trati vznikly dvě zastávky: Nová Jihlavská a Nemocnice Bohunice. Zastávka Nová Jihlavská je umístěna pod zemí. Lidé z okolí se tak nebudou muset bát hluku od projíždějících tramvají.

Trať nyní přechází do zkušebního provozu. Během necelých tří měsíců je potřeba ověřit, zda trať splňuje všechny provozní, technické i bezpečnostní podmínky. Do ostrého provozu s cestujícími brněnský dopravní podnik přejde od 11. prosince. Cestující se tak k nemocnici a kampusu dostanou rychleji a snadněji.

 

Metrostav 17/2022, Máj
Metrostav 17/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 17/2022, BeMo Tunnelling
Metrostav 17/2022, Prestižní ocenění
Metrostav 17/2022, Ptáme se
Metrostav 17/2022, Fotosloupek
Metrostav 17/2022, Číslo
Metrostav 17/2022, Divize 3
Metrostav 17/2022, Metrostav TBR
Metrostav 17/2022, Divize 1
Metrostav 17/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 17/2022, Fotoreportáž
Metrostav 17/2022, Máj

Máj

Metrostav 17/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 17/2022, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 17/2022, Prestižní ocenění

Prestižní ocenění

Metrostav 17/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 17/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 17/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 17/2022, Divize 3

Divize 3

Metrostav 17/2022, Metrostav TBR

Metrostav TBR

Metrostav 17/2022, Divize 1

Divize 1

Metrostav 17/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 17/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

9

Article Metrostav TBR waiting for thumbnails …

Sending statistics …

Rendering Divize 1 (238186): (1/2) (0 ms)

Rendering Metrostav TBR (238185): (2/3) (4 ms)

Rendering Divize 3 (238184): (1/3) (10 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i5924/item483644-small.jpg

 i5924/item476545.svg

 i5924/item483643.svg

 i5924/item484463-small.jpg

 i5924/item484184.svg

 i5924/item484464-small.jpg[p2]

 i5924/item484477-small.jpg[p2]

 i5924/item484476.svg[p3]

 i5924/vth301980-1.jpg (2x)

 i5924/vth301986-1.jpg (2x)

 i5924/vth302022-1.jpg (2x)

 i5924/vth302071-1.jpg (2x)

 i5924/vth302073-1.jpg (2x)

 i5924/vth302086-1.jpg (2x)

 i5924/vth302089-1.jpg (2x)

 i5924/vth302118-1.jpg[p1]

 i5924/vth302161-1.jpg[p1]

 i5924/vth302165-1.jpg[p1]

 i5924/vth302214-1.jpg[p1]

 i5924/vth302261-1.jpg[p1]

 i5924/item484463-medium.jpg[p3]

 i5924/item484464-medium.jpg[p3]