-
Metrostav
17/2022
Od července se v pražském obchodním domě známém pod jménem Máj pohybují stavbaři – kolegové z divize 8 se pustili do rozsáhlé rekonstrukce. Díky Metrostavu sníží Elektrárna Tušimice emise jemných prachových částic o 90 procent. Nejdelší tramvajový tunel v ČR je ve zkušebním provozu.
Máj
17
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
30. září 2022
ročník 34
Rekonstrukce moderní památky
Od července se v pražském obchodním domě známém pod jménem Máj pohybují jenom stavbaři. Pod vedením techniků z divizí 8 a 1 Metrostavu a ze společnosti Bau-stav upraví jeho dispozice, vymění technologie a v co největší možné míře zachovají původní objem i vzhled.
Lenka Svobodová, vizualizace Amadeus Real Estate a.s., foto Profimedia.cz
áj (vizualizace) sice nedávno oslavil pouhých 50 let od otevření, patří však mezi nejvýznamnější zástupce české architektury 70. let 20. století, a proto je památkově chráněný. Budovu kvůli rychlosti a kvalitě postavily dvě švédské firmy. Její velkorozponové nosné konstrukce – montovaný skelet s prefabrikovanými předpjatými stropními panely – se proto dochovaly v dobrém stavu. Lehký obvodový plášť ať prosklený, nebo plný z kovových kazet či trapézového plechu už ale neplní současné požadavky a obsahuje i azbest, proto ho nahradí tvarová a materiálová replika.
„Začali jsme vyklízením a bouráním a chystáme se zahájit práce na železobetonových konstrukcích, které provede naše divizní středisko HSV,“ vypočítává vedoucí projektu Ing. Pavel Kalouš z divize 8, která je lídrem dodavatelského sdružení. „Budeme muset vybourat a nově zbudovat dvě hlavní a jediná nosná jádra objektu, a to bude velmi náročné. Bourání totiž musíme provádět shora, zatímco stavět budeme odspodu. Vše ve stísněném a frekventovaném prostoru na rohu Národní třídy a Spálené ulice, takže koordinace činností zde bude složitá. I tím, že v budově nahradíme množství technologií a instalací, jež budou podle původního návrhu přiznané, a na estetickou kvalitu jejich provedení klade investor velký důraz.“
máj je konstrukcemi přirovnáván k muzeu Centre Georges pompidou v paříži
Zajímavostí zakázky bude dočasná přeložka splaškové kanalizace, která bude báňským způsobem proražena zevnitř objektu.
Na přestavbě Máje spolupracovali i autoři jeho původního návrhu. Pod jejich vedením se upraví téměř 17 000 m2 plochy objektu v osmi nadzemních a třech podzemních podlažích, tak aby vyhovovaly nejen gastronomii i obchodu – včetně zachovaného supermarketu – tak nově i sportovním, zábavním a kulturním aktivitám. Interiéry ale provedou pouze v základní připravenosti pro fit-outy. Vzhledem k tomu, že se okolí Máje změnilo – zejména dostavbou Quadria - , dojde i k částečným zástavbám nárožního podloubí či k rozšíření půdorysu do Národní třídy.
„Máme před sebou velkou výzvu a náročné dva roky tvrdé práce. Na stavbě se nám sešel perfektní tým a věřím, že jeden druhému budeme dobrým kolegou i oporou a společně stavbu dovedeme do zdárného konce,“ uzavírá Ing. Kalouš.
Chrám konzumu
Obchodní dům (OD) na rohu Národní třídy a Spálené ulice, nejčastěji nazývaný Máj, vznikl v letech 1972–1975 podle vítězného soutěžního návrhu trojice architektů z ateliéru SIAL – Johna Eislera, Miroslava Masáka a Martina Rajniše. Po počátečních negativních reakcích některých Pražanů už dnes patří k běžnému městskému koloritu.
Od roku 2007 je památkově chráněný jako významný doklad architektury navazující na meziválečný funkcionalismus a předznamenávající styl high-tech. K neofunkcionalismu se OD hlásí důrazem na tenkost obvodového pláště prolamovaného pásovými okny i velkými skleněnými plochami či volnou dispozicí.
Pro jeho high-tech styl se stalo charakteristické zvýraznění některých technologických prvků, například zábradlí či přiznaného barevně zvýrazněného potrubí vzduchotechniky i plně prosklená eskalátorová hala, kterou od lehké fasády dělila nečleněná věž výtahů z pohledového betonu.
Krátce Aktuálně
Krátce Aktuálně
Pro studenty v Hradci Králové
Ve středu 21. září byla slavnostně otevřena zrekonstruovaná budova B Filozofické fakulty Univerzity Hradec Králové (foto). O kompletní rekonstrukci interiéru historické budovy včetně stavby nového křídla na náměstí Svobody se zasloužil tým Ing. Davida Čecha. Realizace probíhala od podzimu 2020 do letošního jara. Vizuálně nejatraktivnější výsledek rekonstrukce je obnova průčelí budovy včetně pozlaceného zábradlí a kamenných prvků mansardy.
BeMo postaví tunel pod Stonehenge!
Ve čtvrtek 8. září byla v Londýně ve 12.00 hod. tamního času podepsána smlouva mezi britským National Highways a sdružením firem Webuild, FCC a Bemo Tunnelling UK na zhotovení projektu A303 Stonehenge Tunnel. Jedná se o zakázku, jejímž cílem je vybudovat dálniční tunel se souvisejícími inženýrskými objekty přímo pod prehistorickým monumentem chráněným UNESCO. Projekt se nachází nedaleko městečka Salisbury.
Nové koupaliště v Dubici
Lidé z České Lípy a nejen oni se mohou těšit na nový venkovní areál ke koupání. Bazén s atrakcemi vyroste vedle zatopeného lomu v Dubici, v němž je kvůli přemnoženým sinicím už léta koupání hygieniky omezováno. Nové koupaliště ve sdružení postaví kolegové z Metrostav DIZ, vedoucím projektu je Ing. Aleš Kunca. Vizualizace: MěÚ Česká Lípa.
BeMo Tunnelling
BeMo Tunnelling
Prodloužení metra v Los Angeles
Společnost BeMo Tunnelling (BeMo) se podílí na projektu prodloužení metra Purple Line Westside extension v Los Angeles. Jde o první etapu, konkrétně výstavbu 23 propojek. Razicí práce s ohledem na geologické podmínky zde byly náročné a bylo třeba hledat speciální metodu.
Norbert Fügenschuh, ilustrační foto Shutterstock
bjednávku na provedení této stavby dostal náš zadavatel sdružení firem Skanska – Traylor – Shea v roce 2016. Zakázka zahrnovala kromě cca 2 × 6,5 km ražby metodou TBM rovněž výstavbu tří stanic metra – La Brea Avenue, Fairfax Avenue a La Cienega. Součástí je i rozšíření stanice Wilshire/Western Avenue. Celá trasa Purple Line se táhne ve směru z východu na západ a prochází pod Wilshire Boulevards.
Součástí koncepce jsou únikové cesty mezi oběma TBM rourami, a tak se muselo prorazit celkem 23 propojek o vnitřním průměru cca 5,80 m. Speciální výzvou přitom byly dehtové písky, které se vyskytují u čtyř propojek mezi stanicemi La Brea a Fairfax Avenue. Dalo se očekávat, že se setkáme s geologickými podmínkami, kdy vrstvy písku a jemného štěrku budou nasáklé a bude zde prosakovat olej a viskózní bitumen.
hledání optimální ražby
Zkušební vrty provedené na začátku stavebních prací prokázaly, že zlepšení půdních poměrů pomocí Jet Groutingu (tryskové injektáže) nepřichází v úvahu. Dále se zvažovalo použití metody zmrazování, to ale nešlo z finančních důvodů realizovat. Společnost BeMo proto následně vyvinula další technickou alternativu, a sice že by se pomocí vysunovacích ochranných ocelových desek postavila účinná ochrana pro týmy razičů a pokračovalo by se v ražbě kombinací dílčích výrubů a kotvením čelby za pomoci kotev uchycených v protilehlé TBM rouře.
úsek westside extension má být uveden do provozu do konání olympijských her v los ANGELES v roce 2028
Nakonec se sdružení rozhodlo pouze pro redukovanou variantu – nakrátko navrtané zemní hřebíky, zajištění čelby kotvami a velký počet dílčích výrubů.
Razicí práce byly časově náročné, kdy jedna propojka vznikala tři až čtyři týdny. To se za předpokladu opatrného postupu ale ukázalo jako realizovatelné. Vnitřní obezdívka je ze stříkaného betonu vyztuženého ocelovými vlákny o síle 8 až 10 palců (20 až 25 cm). Příhradové rámy byly zabudovány ve vzdálenosti 3 až 4 stop (90 až 120 cm).
Práce na propojkách v dané lokalitě zahájila společnost BeMo na podzim 2019 a skončilo se v červnu 2022. BeMo v průběhu razicích prací přímo na místě zastupovali Senior Engineer (Peter Dietrich/ Norbert Fügenschuh). Zdař Bůh!
Prestižní ocenění
Prestižní ocenění
Metrostav sklízel úspěchy v soutěži dopravních staveb
Betlémská kaple v Praze byla 22. září ve znamení ocenění projektů dopravního stavitelství – proběhl galavečer České dopravní stavby, technologie a inovace (ČDS&T) za rok 2021 (foto). Metrostav si připsal hlavní trofeje i další ocenění.
RED, foto Petr Adámek
etos již 19. ročník se vydařil. Hlavní tituly si odnesly projekty Úprava ohlaví PK Hořín (divize 6) a Prodloužení podchodu žst. Praha hlavní nádraží (divize 5). Tento projekt získal také Cenu hlavního města Prahy (HMP). Cenu Svazu podnikatelů ve stavebnictví (SPS) získal velký projekt Rekonstrukce traťového úseku mezi železničními stanicemi Praha-Hostivař a Praha hl. n., II. část (divize 5). Oceněny byly také projekty kolegů ze Subterra a Metrostav Infrastructure. Všem úspěšným týmům gratulujeme!
Dodejme, že cílem soutěže Česká dopravní stavba, technologie a inovace je profesionální prezentace zlepšující se dopravní infrastruktury v ČR a oborů českého dopravního stavitelství nejen laické a odborné veřejnosti, ale také politické reprezentaci ČR a EU. Do ročníku 2021 mohly být přihlášeny dopravní stavby, části dopravních staveb, samostatné objekty, technologie a inovace, které byly zkolaudovány nebo uvedeny do provozu nejen na území ČR, ale i v zahraničí, od 1. ledna 2018 do 31. prosince 2021, pokud se v této soutěži dosud neprezentovaly.
Ptáme se
Ptáme se...
Robert Škarecký
vedoucí projektu
Na začátku 90. let založil společně s otcem a bratrem rodinný podnik zabývající se rekonstrukcemi a novostavbami rodinných domů pro konečné zákazníky. Po 14 letech působení na trhu využil nabídky od rakouské stavební společnosti Pittel+Brausewetter, kam nastoupil do pozice stavbyvedoucího, následně hlavního stavbyvedoucího. Tříleté působení u této firmy mu rozšířilo obzory a příležitosti a v roce 2006 přestoupil do Metrostavu.
Aktuálně žijete výstavbou nadjezdu v Blansku. Můžete stručně představit tuto stavbu.
Jedná se o most, který propojuje novou a starou část Blanska přes řeku Svitavu a železniční koridor. Stavba je po obou stranách ukončena okružními křižovatkami a propojená obousměrnou komunikací. Dominantou mostu je hlavní nosný ocelový oblouk „Langrův trám“ délky 77,6 m se dvěma estakádními poli před a za navrženými z předpjatého betonu. Celková délka nosné konstrukce je 158,4 m. Výška mostu nad terénem je 9 m, výška oblouku od mostovky 12 m. Zajímavostí tohoto mostu je nejen jeho polohové umístění, ale také fakt, že řidiči na něm budou muset překonat stoupání i klesání 8,33%.
Jaké práce zde v poslední době proběhly?
Primárně jsme se soustředili na vlastní výsuv ocelového mostu, který byl sestaven na výsuvné dráze mimo jeho definitivní polohu. S nemalými komplikacemi se statikou vlastní obloukové konstrukce mostu jsme zahájili výsuv o 22 dní později, než jsme plánovali. Současně s výsuvem probíhala činnost na budování okružní křižovatky a přilehlých větví ve staré části Blanska a probíhala příprava podskružení pro betonová předpolí na straně při ulici Svitavská.
Co u stavby tohoto mostu považujete za neobvyklé a náročné?
To, že byl most vysouván jako celek včetně oblouků i s částečně zabetonovanou mostovkou. Tato konstrukce vážila při výsuvu přibližně 1000 tun a s ohledem na jeho rozměry byl výsuv poměrně složitou operací.
Kdy by mělo být hotovo a nakolik nadjezd zlepší dopravní situaci v oblasti?
Smluvní termín dokončení je 18. prosince 2022 a pokusíme se ho splnit. Nabrali jsme však celkově asi měsíční zpoždění, které budeme v tak krátkém čase na konci stavby těžko dohánět. Most má pro Blansko zásadní význam, nyní je jediným dopravním spojením s částí města přes železniční přejezd, který je přes den téměř čtyřicet minut z každé hodiny uzavřen závorami. Ve městě tak ve špičce nastává dopravní kolaps.
Když se ohlédnete za předešlými stavbami – na kterou rád vzpomínáte?
Všechny stavby jsou svým způsobem něčím výjimečné. Je důležité udržet souhru a pohodu v realizačním týmu a pak se jakkoli složitá stavba dá úspěšně dokončit. Nejhlubší vzpomínky mám na stavbu VMO v Brně nám známou jako Dobrovského tunely. Projekt byl realizován ve sdružení s kolegy ze Subterra a tehdy ještě OHL-ŽS a působil jsem na ní šest let. I po osmi letech od dokončení se s realizačním týmem i s kolegy ze sdružení rádi scházíme.
Za rozhovor děkuje David Kalců
Fotosloupek
fotosloupek
Aktuálně z Florence
Společnost Metrostav DIZ jako lídr ve sdružení mění ve stanici Florenc 131 stropních nosníků a více než čtyřicetimetrovou monolitickou konstrukci pod povrchem.
V rámci 1. etapy jsou demontovány a vyměněny nosníky v 1. a 2. taktu a provedena první vrstva hydroizolace nad novými nosníky. Práce probíhají za provozu, pro demontáž a montáž prefa nosníku jsou stanoveny tzv. víkendové výuky, kdy je uzavřena stanice metra Florenc C a musí být provedena demontáž určitého počtu nosníků (9 až 12 ks). Probíhá i 2. etapa, která zahrnuje například zajištění stavební jámy (záporové pažení) či přípravné práce ve vestibulu, podchodu a v technologické části stanice.
Číslo
číslo
Tolik metrů je dlouhá estakáda, která je součástí nového úseku IV. železničního koridoru mezi Doubím a Soběslaví. Na polovině výstavby mostu se v rámci sdružení podíleli kolegové z divize 5, úsek byl zprovozněn 11. září. Foto: Správa železnic.
Divize 3
Divize 3
Ekologizace Tušimické elektrárny finišuje
Díky Metrostavu sníží uhelná tepelná elektrárna Tušimice na Chomutovsku (foto) emise jemných prachových částic o 90 procent a podaří se jí tak splnit nové evropské emisní limity. Tým Ing. Petra Pultara z divize 3 postupně vyměnil původní elektrické odlučovače popílku u výrobních bloků 21, 22, 23 a 24 za filtry využívající pro odlučování tuhých znečišťujících látek tkaninové filtrační elementy.
Martina Vampulová, foto Petr Adámek
romě toho museli stavbaři upravit spalinovody, spalinové ventilátory i dopravu popílku a novou technologii napojit na původní řídící systém. Práce byly naplánovány do dvou etap během dvou let. Nejprve proběhla rekonstrukce bloků 21 a 22, nyní odborníci dokončují rekonstrukci zbývajících dvou výrobních bloků. „Harmonogram prací byl velmi krátký a velmi napjatý. Na každý blok jsme měli vždy přibližně čtyři měsíce a rekonstrukce se musela stihnout před začátkem další topné sezony. Oba bloky bychom měli předat investorovi do konce letošního roku, říká vedoucí projektu Ing. Pultar.
2000 tun původních ocelových konstrukcí nahradily nové
Podle vedoucího projektu bylo nejtěžší vyrovnat se s nedostatkem manipulačního prostoru a zkoordinovat práce s ostatními firmami na stavbě. Elektrárna Tušimice totiž paralelně provádí velkou generální opravu, takže práce probíhaly a stále probíhají v celém areálu elektrárny. Během rekonstrukce navíc vznikalo velké množství odpadu. „Zdemontováno bylo celkově 2 000 tun původních ocelových konstrukcí a nově jsme namontovali přibližně 1 800 tun nových. Celkem jsme osadili 24 192 kusů látkových filtrů,“ vypočítává Ing. Pultar. Kromě toho se stavbaři museli vypořádat s běžnými problémy, které provázejí každou rekonstrukci. Ne vždy totiž skutečný stav původních filtrů odpovídal údajům uvedeným v projektové dokumentaci. Tyto drobné kolize však zkušení odborníci řešili operativně při realizaci, aby neohrozili konečný termín dokončení montáže. Ostatně díky získaným zkušenostem z předchozích zakázek mají na co navazovat. Vedoucí projektu Ing. Petr Pultar působí v oblasti elektrárenství už od svého nástupu do Metrostavu. „Nejprve jsem se zabýval spíše stavebními částmi. Od roku 2015, kdy byl v divizi 3 založen úsek Průmyslové energetiky a teplárenství, jsme s kolegy přešli i na technologické celky. Osobně jsem se podílel například na úkolu odsíření v elektrárně Mělník, kam jsme také dodali zařízení první svého druhu v Česku, které dokáže snížit obsah rtuti ve spalinách pomocí modulů GORE,“ upřesňuje.
Na bloku 23 bude zahájen zkušební provoz, na bloku 24 probíhají dokončovací práce včetně zahájení některých zkoušek
Jaké emise se snížily?
Cílem rekonstrukce je snížit tuhé znečišťující látky na nové evropské limity. Po rekonstrukci I. etapy, což byly bloky 21 a 22, bylo prokázáno, že množství tuhých znečišťujících látek se díky látkovým filtrům snížilo o 90 procent. Tuhé znečišťující látky jsou částice velikosti od 0,1 µm po 0,5 mm charakteristické různorodým složením. Z hlediska lidského zdraví jsou nejnebezpečnější částice v rozmezí 0,25 až 5 µm, přičemž nejvíce jsou v plicích zadržovány částice o velikosti kolem 1 µm.
Metrostav TBR
Metrostav TBR
Obnova Libeňského soumostí startuje stavbou havarijní nádrže
Roky chátral, přitom je důležitý a unikátní. Řeč je o Libeňském mostě v Praze, přesněji o soumostí s celkem šesti celky. Od 1. března má společnost Metrostav TBR za úkol připravit projekt a podle něj provést jeho opravu. Tým vedený ředitelem výstavby Ing. Martinem Kulhavým, Ph.D. (na snímku vpravo) zahájil 20. září výstavbu vodohospodářských objektů havarijní nádrže, která je včetně napojení na již vybudovanou část kanálu součástí tohoto projektu.
RED, Foto Petr Adámek, vizualizace Jan Dousek, Radovan Záborský
ílem rekonstrukce je nejen oprava Libeňského mostu přes Vltavu a obloukového inundačního mostu na Rohanském ostrově, ale i kompletní vybudování všech dalších mostních objektů, přilehlých komunikací a nutných přeložek inženýrských sítí v ulici Libeňský most od křižovatky Dělnická–Jankovcova v Praze 7 ke křižovatce Palmovka, Praha 8. Součástí rekonstrukce je také kompletní výměna trakčního vedení a kolejového svršku pro tramvajovou trať v ulici Libeňský most a okolí.
Investor, jímž je Praha prostřednictvím Technické správy komunikací hl. m. Prahy, a. s., vypsala zakázku podle smluvních podmínek žluté knihy FIDIC, což znamená metodou Design & Build. Vzhledem k tomu se předpokládá, že první dva roky boudou probíhat zejména potřebné průzkumy a projektové práce včetně povolovacího řízení.
„Z probíhajících projekčních prací jsme dosud předložili dokumentaci pro stavební povolení provizorního mostu, kde projektant zapracoval nové požadavky Povodí Vltavy směřující k výškovému umístění mostu vzhledem ke zkušenostem z povodní. Následně jsme zpracovali dokumentaci pro provádění stavby vodohospodářských objektů havarijní nádrže a proplachovacího kanálu, tedy I. etapu,“ říká Martin Kulhavý.
Technicky složité dílo
Stavba začala v místě, kudy kdysi protékalo rameno Vltavy, které bylo v minulosti zasypáno. V budoucnu tam bude piazzetta, na které se budou konat společenské akce a lidé se tam budou moci setkávat (vizualizace). Jako první zhruba za šest měsíců vzniknou havarijní nádrž a část proplachovacího kanálu.
V rámci přípravných prací celého projektu tak v těchto dnech tým Jiřího Nováka, zástupce ředitele výstavby pro inženýrské sítě, a hlavního stavbyvedoucí Stanislawa Rybczyńského přistupují k realizaci uvedených stavebních objektů. Vzhledem k povaze jde o dokončení technicky složitého a výjimečného díla na území hl. m. Prahy. Nádrž a proplachovací kanál budou ve výsledku plně sloužit k odvodu srážkových vod z území Palmovky do Vltavy.
Z plánovaných prací by kolegové z Metrostavu TBR chtěli v budoucnu pokračovat s dokončením II. etapy proplachovacího kanálu k zajištění jeho funkčnosti jako celku a výstavbou retenční nádrže. Radou hlavního města Prahy byla také 1. srpna schválena nová dopravně-architektonická studie Libeňského soumostí pro potřeby zakázky Design & Build. Dopady této studie do zadání projektu kolegové z Metrostavu TBR spolu s projektanty analyzují.
Divize 1
Divize 1
Nejdelší tramvajový tunel ve zkušebním provozu
Ve čtvrtek 15. září se na nové trati v Brně, která vede ze sídliště Starý Lískovec k univerzitnímu kampusu v Bohunicích, projela tramvajová souprava (foto). Vnořila se do 619 m dlouhého tunelu, který je zároveň nejdelším tramvajovým tunelem v ČR.
RED, foto ČTK
odzemní dílo, které je součástí bezmála kilometr dlouhé tramvajové trati, budovali ve sdružení kolegové z divize 1. Na výstavbě tunelu se jako subdodavatel podílela také divize 6 a u sítí středisko IS divize 1 jihomoravské oblasti.
Stavba nového úseku, který měří 960 m, probíhá od jara 2020. Trať se připojila k dosavadní brněnské síti v dopravním uzlu kolem zastávky Osová. Krátce za ním, před zástavbou městské čtvrti Starý Lískovec, se již zanoří do tunelu až do vyústění v ulici Netroufalky. Tam je ukončena dvojicí nástupišť před Fakultní nemocnicí v Brně-Bohunicích. Na trati vznikly dvě zastávky: Nová Jihlavská a Nemocnice Bohunice. Zastávka Nová Jihlavská je umístěna pod zemí. Lidé z okolí se tak nebudou muset bát hluku od projíždějících tramvají.
Trať nyní přechází do zkušebního provozu. Během necelých tří měsíců je potřeba ověřit, zda trať splňuje všechny provozní, technické i bezpečnostní podmínky. Do ostrého provozu s cestujícími brněnský dopravní podnik přejde od 11. prosince. Cestující se tak k nemocnici a kampusu dostanou rychleji a snadněji.
Skupina Metrostav
Skupina Metrostav
Trmická desítka
Společnost Metrostav DIZ se stala partnerem silničního běžeckého závodu Trmická desítka (foto), který je pro město jednou z hlavních sportovních akcí. Během druhého zářijového víkendu se konal již devátý ročník tohoto oblíbeného závodu.
Akce proběhla v sobotu 10. září dopoledne a silničního závodu na deset kilometrů se za běžecky příjemného počasí zúčastnilo 85 vytrvalců a vytrvalkyň, šest dvojic si vyzkoušelo stejnou trasu od zámku v Trmicích k pomníku Přemysla Oráče ve Stadicích v závodě na 2×5 km. Koncept závodu připomíná pověst o Přemyslu Oráčovi. Od zámku Trmice vede trasa běhu ke Královskému poli, kde podle pověsti o Přemyslovi poslové kněžny Libuše zastihli Přemysla Oráče a předali mu vzkaz, aby se stal jejím mužem a usedl na knížecí stolec.
Běžci při závodu zdolávají celou trasu v podstatě po silnici a za běžného provozu s tím, že je v doprovodu policistů. Jimi i všem organizátorům patří poděkování. Možnost sportovat měly také děti, na něž čekal minizávod kolem trmického zámečku.
RED, foto archiv Město Trmice
Hledání fotografie má šťastný konec
V rámci rekonstrukce Průmyslového paláce na Výstavišti v Holešovicích probíhá také záchrana historických prvků, jako jsou skleněné vitráže. V této souvislosti se pražský magistrát obrátil na veřejnost s tím, že hledá fotografii malované vitráže od českého malíře Mikoláše Alše ze štítu vyhořelého levého křídla, aby bylo možné vytvořit věrnou kopii velkoformátové malby. Podařilo se a restaurátoři tak mají k dispozici přesnou podobu unikátního díla na skle.
Do záchrany historického odkazu se mohli zapojit návštěvníci, kteří třeba v době před požárem v Průmyslovém paláci náhodně fotografovali. O hledání fotografie se dozvěděla knihovnice paní Kateřina Richterová z Městské knihovny v Praze a podařilo se jí dohledat snímek, který byl pořízen pouhé dva týdny před osudným požárem! Autorem byl Petr Šámal, který v roce 2008 studoval dějiny umění a pracoval na publikaci s názvem Umění jako dekorace a symbol.
Pan Šámal měl už tehdy k dispozici špičkový fotoaparát, takže snímek může sloužit k určení přesné barevnosti nově vznikající malby, kterou vytvoří restaurátor a umělecký sklář Zdeněk Kudláček. Ten využije také originální perokresbu od Mikoláše Alše, kterou zvětší a přenese na karton. Následně ji speciálními trojbřitými nůžkami rozstříhá tak, že na místě linky vznikne mezera odpovídající olověnému profilu, do něhož se jednotlivá skla vkládají.
RED s využitím tiskové zprávy MHMP
Naši lidé na FOR ARCH
Ve dnech 20. až 24. září se na Výstavišti Letňany konal již 33. ročník stavebního veletrhu FOR ARCH. Přinesl kompletní přehled novinek, trendů a produktů ze všech oblastí stavby a rekonstrukce domu. A vystoupili zde odborníci z naší společnosti.
Kromě nejnovějších technologií veletrh totiž nabídl bohatý doprovodný program určený pro profesionály. Se svými prezentacemi zde vystoupili kolegové z úseku výrobně-technického ředitele Ing. Jaroslav Synek a Ing. Filip Kalina.
Součástí veletrhu byla například konference BIM jako nástroj, ne cíl, kterou pořádá Svaz podnikatelů ve stavebnictví. Tento kongres navázal na úspěšný první ročník konference o projektech BIM v resortu dopravy. Druhý ročník se věnoval spolupráci mezi projekčními a stavebními firmami, rozhraní a komunikaci v projektech BIM.
RED
Studenti na stavbě v Istanbulu
V polovině září navštívilo 16 studentů pražské Vysoké školy ekonomické stavbu podzemní lanovky Aşiyan – Hisarüstü, kterou realizuje naše dceřiná společnost Metrostav Ankara Inşaat.
Studenty (foto) doprovázel mimo jiné bývalý děkan Fakulty podnikohospodářské prof. Ivan Nový, CSc., a personální ředitel Metrostavu Ing. Ladislav Profota. Před pochůzkou po prakticky dokončené horní stanici, kde právě probíhal zkušební provoz obou vozů řízený z velínu, byl studentům představen projekt i naše turecká dceřiná firma. Vystoupil také generální konzul ČR v Istanbulu pan Jiří Čistecký s přínosnými informacemi o teritoriu, kde stavíme.
O celou organizaci návštěvy se vzorně postarali turečtí i čeští pracovníci stavby. Jednalo se možná o poslední exkurzi na rozpracovaném díle. Lanovka bude totiž brzy předána zákazníkovi a bude se možno po ní projet už jen jako pasažér.
Ing. Marek Gasparovič, foto archiv Metrostavu
Zruční učni soutěžili ve Vysokém Mýtě
Pod názvem Řemeslo Skill 2022 proběhla 20 až 22. září ve Vysokém Mýtě soutěž, v jejímž rámci si učni stavebních oborů vyzkoušeli, co se již naučili ve svých domovských školách. Metrostav je dlouhodobým partnerem této akce.
Fandíme totiž týmům z našich partnerských škol a vážíme si odhodlání a zručnosti všech soutěžících. V oborech zedník, obkladač, montér suchých staveb, instalatér a truhlář zde soutěžilo přes 70 mladých řemeslníků z 23 škol. Akce se uskutečnila přímo na náměstí, takže veřejnost při té příležitosti měla možnost poradit se přímo na náměstí s profesními odborníky ohledně stavby domů či rekonstrukce bytů apod.
Předškoláci a žáci základních škol si zde mohli vyzkoušet různé řemeslné dovednosti. Starší děti, které se brzo budou rozhodovat, čemu se budou věnovat po základní škole, zde získaly lepší představu o studijních a učebních oborech v regionu.
RED
Aktuality z Metrostavu i videa
z našich projektů najdete na
www.facebook.com/Metrostav
a na webu www.metrostav.cz
Fotoreportáž
Fotoreportáž
Bydlení inspirované mořeplavbou
RED, foto Jakub Červenka
Na místě někdejšího areálu sídla České námořní plavby, nedaleko stanice metra A Želivského, vyrostly architektonicky výrazné domy Rezidence Silver Port a Green Port Strašnice. Oba projekty se inspirovaly námořní tematikou a oba postavili kolegové z divize 9.
Projekt Silver Port (etapa sever) investorské firmy Rezidence Na Palouku realizoval tým Reného Svobody od léta 2020. Komplex tvoří čtyři obytné domy se 70 byty, které jsou situovány v jedné linii na podnoži podzemních garáží.
Green Port (etapa jih) stavěli kolegové pod vedením Ing. Libora Sommerschuha pro společnost JRD a zahrnuje tři domy se 156 byty propojené obchodním parterem.
V návrhu fasád obytných domů Silver Port se uplatňuje princip kombinace dvou materiálů. Hlavní plochy fasády jsou pojednány cihelnými pásky ve světlém odstínu a „zářezy“, tedy stěny lodžií a ustupující podlaží, jsou navrženy z hladké omítky v kontrastní tmavě šedohnědé barvě.
Domy jsou zajímavé i tím, že splňují nejvyšší nároky na akustické řešení konstrukcí a jsou v pasivním standardu.
Pohled do podzemních garáží v objektu Silver Port. Společné prostory nabízejí mimo jiné kočárkárnu, kolárnu a různé prvky pro cyklisty (např. stojany na kola, venkovní myčky…).
ČTRNÁCTIDENÍK METROSTAV
Noviny společnosti Metrostav a.s.
Šéfredaktor
David Kalců, DiS.
Složení redakční rady
Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda)
David Kalců, DiS. (místopředseda)
Ing. Roman Čech
Ing. Kateřina Hainzová, MBA
Ing. Aleš Knobloch
Mgr. Jana Kořínková, MBA
Ing. Jitka Neklanová
Ing. Petr Půta
Ing. Renáta Zavřelová
Vydává
Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav
Koželužská 4, 180 00 Praha 8 – Libeň
tel: 266 019 245
www.metrostav.cz
Výroba
Boomerang Communication, s. r. o.
Novinová sazba
Povolena MK ČR E 7121
Neprodejné
8_Divize 3 – Fotogalerie
Odlučovače popílku bloků 23 a 24, které byly rekonstruovány v rámci II. etapy.
Během výměny filtrů bylo celkem demontováno 2000 tun původních ocelových konstrukcí, nově stavbaři instalovali přibližně 1800 tun.
Pohled do tzv. penthausu – obslužné místnosti s technologií regenerace. Nachází se v každém tělese skříně filtru.
Komorové podavače – zásobníky popílku v hale pod filtry.
Výstup spalinových cest z obřích odlučovačů. Po rekonstrukci bloků 21 a 22 v rámci I. etapy bylo prokázáno, že množství tuhých znečišťujících látek se díky novým látkovým filtrům snížilo o 90 procent.
6_Fotosloupek – Fotogalerie
Provizorní ocelové konstrukce pro převěšení kabelů SLB a SIL v celém prostoru podchodu a vestibulu.
Pojízdné zastřešení, které slouží pro zakrytí otvoru mezi obdobím, kdy jsou demontovány stávající a následně osazeny nové prefa nosníky.
Staveniště v místě nad stanicí metra C Florenc.
Uzavřený vestibul stanice metra.
Uzavřený vestibul stanice metra.
- 476521.svg
- 476522.svg
- 476545.svg
- 481821.svg
- 481824.jpg
- 481825.jpg
- 481826.jpg
- 481830.jpg
- 481831.jpg
- 481836.svg
- 482018.mp4
- 482258.svg
- 483626.jpg
- 483627.jpg
- 483630.jpg
- 483631.svg
- 483632.jpg
- 483633.jpg
- 483634.jpg
- 483635.jpg
- 483636.jpg
- 483639.mp4
- 483643.svg
- 483644.jpg
- 483645.jpg
- 483646.jpg
- 483647.jpg
- 483648.jpg
- 483649.jpg
- 484184.svg
- 484463.jpg
- 484464.jpg
- 484476.svg
- 484477.jpg
- 484488.jpg
- 484489.jpg
- 484679.jpg
- 484950.jpg
- 484951.jpg
- 484952.jpg
- 484953.jpg
- 484954.jpg
- 484955.pdf
Triobo Ltd.
3rd Floor, 207 Regent Street
London W1B 3HH
United Kingdom
CN: 08995015
VAT: GB 283 4280 94https://www.triobo.com
support@triobo.com
(+44) 20 3695 0892
Ročník 2020
Ročník 2019
Ročník 2018
Ročník 2017
Ročník 2016
Ročník 2015
Ročník 2014
Ročník 2013
Ročník 2012
Ročník 2011
Ročník 2010
Ročník 2009
Ročník 2008
Ročník 2007
Ročník 2021
Ročník 2022
Rekordní most přes Orlík v provozu
Železniční doprava přes přehradu byla převedena na nový most. Stavbu řídili pracovníci Metrostavu TBR a divize 5, výztuž dodala divize 6.
Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností
V únoru 2023 zničilo zemětřesení na východě Turecka přes 400 škol. Společnost Metrostav Ankara Inşaat ve spolupráci s partnery získala zakázku na výstavbu 36 nových škol.
Nové sídlo fakulty ve stylu Baťovské architektury
Ve východní části bývalých Baťových závodů ve Zlíně nahradí původní mistrovskou školu moderní budova Fakulty technologické Univerzity Tomáše Bati. Stavbu zajistí tým závodu 1 Metrostavu DIZ ve sdružení.
Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie
Metrostav TBR zahájil první ražby strojem AVN 2000 při stavbě kabelovodu na kolínském nádraží. Technologie umožňuje realizaci stavby s minimálním omezením dopravy, nádražím projede až 500 vlaků denně.
21/2024
Most s největším železobetonovým obloukem v České republice v provozu. Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností. Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie.
20/2024
Jihočeským tým závodu 6 staví v Táboře zimní stadion s parametry NHL. Protipovodňová opatření na Jičínsku jsou dokončena s předstihem. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení prestižních titulů soutěže Stavba roku 2024.
19/2024
Na největším sídlišti v Táboře vyroste nový parkovací dům. Startuje výstavba dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Rekonstrukce Průmyslového paláce na Výstavišti dospěla do zlomové fáze: na své původní místo byla přesunuta hodinová věž.
18/2024
Rekonstrukce a nadstavba koleje G pro celkem 305 osob v areálu České zemědělské univerzity ve finále. Jihlavané se mohou těšit na nový dopravní terminál. Přehled nominací našich projektů v prestižní soutěži.
17/2024
Podrobně o velké přestavbě nemocnice v Českých Budějovicích. Tým Metrostavu DIZ obnovil učebny ZŠ Chvaly v rekordním čase. Nová kanalizace a čistírna ochrání Moravský kras.
16/2024
Kolegové z divize 1 se podílejí na velké výstavbě nového Smíchova. Společnost BeMo Tunnelling přestavuje dopravní uzel v srdci Porúří. Ke Dvoreckému mostu plula třistatunová ocelová konstrukce.
14–15/2024
V blízkosti centrály na pražské Palmovce odstartovala nejočekávanější cyklistická akce Metrostav handy cyklo maraton 2024. Tunel Fámjin na Faerských ostrovech proražen. Další etapa Zeleného města dokončena.
12–13/2024
Pod pečlivým dohledem památkářů ukončil tým Ing. Marka Janeby z divize 9 rekonstrukci některých částí paláce Savarin. Na Branický most se vrátily vlaky, zatím na jednu kolej. Nová stanice pro pražské záchranáře v Holešovicích.
11/2024
Bývalý obchodní dům Máj se proměnil v nepřehlédnutelné víceúčelové centrum obchodů, restaurací a zábavních zón, jeho rekonstrukci uskutečnilo sdružení divizí 8 a 1. Výstavba mostu v Pirně: 865 m z 917 m vysunuto! Přístaviště v ústecké části Brná je provozu.
10/2024
Představujeme špičkové pracoviště, které kolegové z divize 8 a Metrostavu DIZ dokončili v ústecké nemocnici. Při výstavbě nového mostu Levensau je zachraňována významná kolonie netopýrů. Nové moderní koupaliště se zázemím a atrakcemi v České Lípě na léto připraveno.
9/2024
Unikátní tramvajová trať mezi Libercem a Jabloncem je opět v provozu. Rekonstrukce Šítkovského jezu zdárně pokračuje. Fotoreportáž: výstavba nového bezpečnostního přelivu na vodním díle Orlík.
8/2024
Prestižní zakázka v prostorech Velvyslanectví Spolkové republiky Německo. Bourací práce Libeňského mostu pokračují. V Českých Budějovicích startuje stavba nového okresního soudu.
7/2024
Programová konference TEK 2024 představila zajímavé stavby i náročnou práci našich stavbařů. Strategicky významný projekt v Hněvicích pokročil. Speciální příloha novin Metrostavu: Stavba století je tu s námi 50 let!
6/2024
Stavbaři divize 1 dokončili moderní komplex nového sídla mladoboleslavské automobilky. Poslední březnový týden patřil sedmému výsuvu mostu v německé Pirně. Fotoreportáž: návrat soch na průčelí Savarinu.
5/2024
V multifunkčním sále DOX+ v pražských Holešovicích se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav, letos s mottem „Spolupráce je naší strategií“. Hráz táborského Jordánu zdobí nová lávka. Centrála Metrostavu využívá čistou energii.
4/2024
Metrostav DIZ staví na okraji Chýně moderní školu pro více než 800 dětí. Ve Františkových Lázních byla slavnostně zahájena rekonstrukce nádraží. Příbram má nový parkovací dům s kapacitou přes 170 míst.
3/2024
Varyádu v Karlových Varech doplní nové obchody a multikino. Nejen nové kamenolomy pro Skupinu Metrostav. Náročný projekt v Kotouči Štramberk míří do finále.
2/2024
Modernizace plavebních komor VD Gabčíkovo ve finále. Společnost Metrostav Norge AS postaví novou silnici poblíž Tromsø v nejsevernější části Norska. Představujeme světlopropustný beton.
1/2024
Nový parkovací dům jako součást revitalizace brownfieldu v dolním centru Liberce. Stavbaři překlenuli Orlík největším železobetonovým obloukem v České republice. Velká přestavba smíchovského nádraží v Praze je realitou.
22/2023
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Skvělá práce techniků Metrostavu i místních řemeslníků v Českém Krumlově. Horský resort Dolní Morava se dále rozrůstá.
21/2023
Nový plavecký komplex v Lužánkách zahájil provoz. Metrostav Ankara Inşaat staví školy na jihovýchodě Turecka. Stavbaři Metrostavu provedli nejrychlejší výsuv mostu v Pirně. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení soutěže Stavba roku 2023.
Stipendium
Metrostav dlouhodobě spolupracuje se školami na všech úrovních vzdělávání. Přinášíme informace o stipendijním programu pro učně. Zajímají vás výhody tohoto programu? Co o něm říkají naši smluvní žáci a instruktoři odborného výcviku? Na dalších stránkách naleznete také vizitky našich partnerských škol.
20/2023
Rozsáhlá rekonstrukce Thomayerovy nemocnice v Krči je ve finále. Představujeme Středisko truhlářské výroby ve Hvozdnici. Nový „Pentagon“ pro zaměstnance Škody Auto. Obrazem z výstavby Dvoreckého mostu.
19/2023
Pátá etapa přestavby železničního uzlu v Plzni mezi stanicemi hlavní nádraží a Plzeň Koterov byla slavnostně ukončena. Nová tělocvična základní a mateřské školy v Drahotuši vznikla s důrazem na každý detail. Tým divize 6 dokončil výstavbu bytového domu v pražské čtvrti Lhotka.
18/2023
Moderní aquapark v Kyjově byl uveden do provozu. Nová výrobní hala pro závod Volkswagen Slovakia. Grand Opening v pátek 29. září oficiálně otevřel nový kulturní středobod v Pardubicích – obnovený areál Automatických mlýnů a Polytechnických dílen.
17/2023
Tým divize 6 dokončil na rozhraní pražských čtvrtí Chodov a Záběhlice výstavbu pěti bytových domů. Unikátní severočeská tramvajová trať získává novou podobu. Divadlo v České Lípě má hvězdné nebe.
16/2023
Kolegové z divize 3 dokončili designový bytový dům Iconik, který vyrostl v jedné z karlínských proluk. Metrostav DIZ je připraven k výstavbě nových jaderných bloků. Staroměstský jez se vrátil do 13. století.
14–15/2023
Startuje projekt, který prodlouží splavnost Baťova kanálu. Světoví filmaři mají díky divizi 8 nový ateliér. Uprostřed léta se uskutečnil 11. ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton.
12–13/2023
Startuje proměna Branického mostu v Praze a zdvoukolejnění tratě až do Krče. Turisté plující po Labi mohou využívat nové přístaviště v Roudnici. Nové bytové domy v podkrušnohorském městě Ostrov s cílem zajistit zdravé vnitřní mikroklima.
11/2023
Karlovarské Císařské lázně jsou po náročné obnově a opět se skví v plné parádě. Bazén v Karviné prošel rozsáhlou rekonstrukcí a nabízí moderní zázemí nejen pro plavce. Fotoreportáž: Letní sportovní hry Metrostavu 2023.
10/2023
Nový parkovací dům P+R v blízkosti stanice metra B Nové Butovice. Jiráskovo divadlo v České Lípě je po náročné přestavbě. Metrostav jako hlavní partner legendárního veslařského závodu v Praze.
09/2023
Stavbaři dokončují zakázku rekonstrukce a dostavby budovy Fakulty lesnické a dřevařské v Suchdole. Nová skladová hala pro společnost Siko v Čimelicích. Tým divize 8 postavil v obci Místo v Ústeckém kraji novou školní budovu.
08/2023
Startuje výstavba moderního Centra urgentní medicíny v Liberci. Součástí modernizace bezpečnostního přelivu na orlické přehradě jsou specifické trhací práce. Metrostav revitalizoval Stříbrné jezero v Opavě.
07/2023
Programová konference TEK 2023 – letos nově v kongresovém centru O2 universum. V červnu startuje oprava dopravně vytíženého plzeňského mostu Milénia. Další středověký jez v centru Prahy čeká obnova.
06/2023
Kolegové z Metrostavu DIZ postaví v České Lípě nové koupaliště. Opava přivítala své nové nádraží v plném lesku. Aktuální informace z výstavby Dvoreckého mostu v Praze.
05/2023
V pražském Centru současného umění DOX se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav s mottem „Jsme jeden tým“. V Hradci Králové vyrostou nové laboratoře a vivárium. Do provozu byla slavnostně uvedena nová dotřiďovací linka v areálu firmy SAKO Brno.
04/2023
Areál zmodernizované vozovny Slovany v Plzni je dokončen. U Benátek nad Jizerou vyrostlo nové datové centrum. Fotoreportáž: rok rekonstrukce Průmyslového paláce na pražském Výstavišti.
03/2023
V neděli 19. února byl zprovozněn další úsek Západního okruhu Plzně. Tým Metrostavu DIZ dokončil práce na rekonstrukci budovy nádraží v Opavě. Vzpomínka na velké dílo na Želivce.
02/2023
Tým kolegů divize 6 ve sdružení s firmami PKS a Metrostav DIZ dokončil nový pavilon v Nemocnici Pelhřimov. Startuje velká rekonstrukce železniční trati v Praze. AFI City Vysočany: Třetí zakázka končí, čtvrtá pokračuje.
01/2023
V Blansku se ještě před Vánocemi podařilo otevřít nový most, který spojuje centrum města s oddělenou částí staré Blansko. V Praze startuje modernizace další vlakové trati! Kraj Vysočina má nové, moderní a neotřelé sídlo.
22/2022
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Rekonstrukce Jiráskova jezu v Českých Budějovicích s pomocí jedinečného postupu. Ohlédnutí za projekty roku 2022.
21/2022
Tým divizí 1 a 6 dokončil ve sdružení nejdelší tramvajový tunel v České republice. Masarykovo náměstí v Pardubicích opět zdobí obchodní dům známý jako Prior. Kolegové z Metrostavu Norge AS jsou součástí stavby prodloužení metra v Oslu.
20/2022
Rekonstrukce památkově chráněných budov Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích je ve finále. Metrostav TBR staví tunel na dálnici D3. Sídlo Hradní stráže v novém kabátě.
19/2022
V centru Brna nedaleko Svratky nahradil zchátralé domy moderní polyfunkční dům. Armádní muzeum v Praze na Žižkově se otevřelo veřejnosti. Nové aquacentrum ve Vrchlabí se připravuje na spuštění provozu.
18/2022
Stavbaři z libereckého zastoupení divize 8 dokončili velkou obnovu památkově chráněného novorenesančního areálu v Liberci. Slavnostním přestřižením pásky byla koncem září otevřena nová budova Fakulty zdravotnických studií UJEP. Den otevřených dveří u proměny luxusního hotelu v centru Prahy.
17/2022
Od července se v pražském obchodním domě známém pod jménem Máj pohybují stavbaři – kolegové z divize 8 se pustili do rozsáhlé rekonstrukce. Díky Metrostavu sníží Elektrárna Tušimice emise jemných prachových částic o 90 procent. Nejdelší tramvajový tunel v ČR je ve zkušebním provozu.
16/2022
Tým Jiřího Paulera z divize 9 dokončil v Praze na Hagiboru bytové domy Alfa a Beta. TBG Pražské malty: cementový litý potěr CEMFLOW slaví 20 let. Náměstí v Karviné již zdobí tři opravené historické domy.
14–15/2022
Tým divize 9 dokončil rekonstrukci památkově chráněného augustiniánského kláštera ve Vrchlabí. Koncem července se uskutečnil desátý ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton. Kolegové z oblastního zastoupení divize 6 pro Kraj Vysočina pracují na modernizaci a intenzifikaci čistírny odpadních vod (ČOV) ve Žďáru nad Sázavou.
12–13/2022
Projekt Park Zličín s celkem 526 bytovými jednotkami dokončen. Kolegové z divize 3 opravili renesanční zámeček v centru slovenského města Humenné. Most přes fjord v Norsku získal prestižní ocenění.
11/2022
Vyjádření prezidenta Skupiny Metrostav k rozhodnutí Vrchního soudu v Praze. Sonda z výstavby Centrálních polytechnických dílen v památkově chráněném areálu bývalých Winternitzových mlýnů v Pardubicích. Fotoreportáž: Sportovci Metrostavu v Nymburku sváděli urputné boje.
10/2022
Metrostav dokončil a předal modernizovaný pavilon urgentní medicíny v největší jihočeské nemocnici. Vltavu v Praze překlene nový most z bílého betonu. Zdražování stavebních materiálů pod lupou.
9/2022
Kolegové z divize 1 předali koncem dubna investorovi čtyřhvězdičkový hotel se 168 apartmány. Reportáž z rekonstrukce tramvajové vozovny v Plzni-Slovanech. Divize 6 navýší ubytovací kapacitu v třeboňských lázních.
8/2022
Tým Daniela Liperta z ústeckého zastoupení divize 8 dokončuje rekonstrukci a přestavbu synagogy v Žatci. Špičkoví čeští vodní slalomáři můžou trénovat - sportovní kanál v pražské Troji je opraven! Metrostav revitalizuje Stříbrné jezero v Opavě.
7/2022
Po dvou letech se uskutečnil 17. ročník Programové konference Metrostavu TEK. Nedaleko křižovatky Malovanka vznikne centrální mozek pražské dopravy. Kolegové z divize 5 dokončují třetí nejdelší železniční most v České republice.
6/2022
Pražské Centrum současného umění DOX hostilo velké setkání vedoucích manažerů firem Skupiny Metrostav. Divize 6 dokončila betonáž Masaryčky. Nevyhovující železniční most přes Orlík nahradí nový.
5/2022
Záchrana Libeňského mostu blíž realitě: Metrostav TBR dostal za úkol navrhnout projekt a podle něj provést opravu. Nová elegantní ocelová lávka pro pěší v Plzni již slouží. Fotoreportáž: zabezpečení přehrady Hněvkovice před velkou vodou.
4/2022
Skupina Metrostav vnímá aktuální dění a okamžitě se různými způsoby zapojila do pomoci Ukrajině. Velké mosty silničního okruhu v Brně rostou. Fotoreportáž: ražby cyklo tunelu Kronstad v norském Bergenu.
3/2022
Fakultní nemocnice Brno má nové Centrum komplexní psychiatrické péče. Velká rekonstrukce stanice metra Florenc. Stavíme nejen bytové, ale i rodinné domy. Nová expozice o stavebnictví ve vědecko-zábavním centru iQLANDIA.
2/2022
Práce u Gabčíkova se přehouply za polovinu. V Brně finišuje hrubá stavba nejdelšího tramvajového tunelu v ČR. Metrostav Development představuje exkluzivní rezidenční projekt Vilapark Klamovka.
1/2022
Levé křídlo Průmyslového paláce na pražském Výstavišti se dočká obnovy. Snižujeme emise v teplárně Trmice. Technici poprvé sestavili unikátní vozík pro lodní výtah na VD Orlík. Divize 8 dokončila rekonstrukci dopravního uzlu v Litvínově.
22/2021
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Blesková výměna mostní konstrukce v Horšovském Týnu. Metrostav Norge razí tunel v Bergenu. Rok 2021 obrazem našich staveb.
21/2021
Divize 6 na pražském Zličíně dokončila další etapu bytových domů. Práce na obnově školky poničené tornádem pokračují. Relikviář svatého Maura je již v nové expozici v Pluhovských domech a je přístupný veřejnosti.
20/2021
Společný tým techniků divizí 1 a 3 dokončuje velkou rekonstrukci jednoho z největších vojenských muzeí v Evropě. Třeboňské lázně Aurora mají nové venkovní wellness. Metrostav oslavil kulaté výroční koncertem v hale 02 universum.
19/2021
Na Orlíku startuje velká stavba. Ochrání před extrémní povodní. Pražský barokní palác Sylva-Taroucca prochází rekonstrukcí. Divize 6 dokončila výrobní halu pro Mondi Bupak. Představujeme nový parkovací dům na Černém Mostě.
18/2021
V Brně odstartovala stavba nového plaveckého bazénu. Naše dceřiná společnost PRAGIS obnoví vodovod pod korytem Labe u obce Obříství. Demolice komína v Jablonci nad Nisou aneb v hlavní roli naši střelmistři.
17/2021
Do provozu byla uvedena druhá část optimalizovaného traťového úseku mezi železničními stanicemi Praha-Hostivař a Praha hlavní nádraží. Obnova panského sídla v Humenném na Slovensku míří do finále. Fotoreportáž: velká dopravní stavba u Plzně.
16/2021
Náročný developerský projekt Park Na Vackově se rozrostl o dalších 340 bytových jednotek. Výstavba parkovacího domu na Černém Mostě jde od finále. Snášení mostu v Horšovském Týnu za pomoci největšího kolového jeřábu v České republice. Uprostřed Vltavy proběhla nevšední betonáž.
14-15/2021
Tým divize 9 dokončil druhou etapu výstavby bytového komplexu Hodkovičky Green. Koncem července se uskutečnil letošní ročník závodu Metrostav handy cyklo maraton. Na Želivce proběhlo slavnostní zahájení provozu nové haly filtrace GAU. Ve Znojmě začala stavba nové plavecké haly.
12-13/2021
V závěru léta ukončí společný tým divizí 8 a 5 geologický průzkum v lokalitě PAD 4 na trase metra D. Zakázka pro baziliku svatého Václava je připravena. Nebe nad Českou republikou bude řídit modernější systém. Letní příloha: po českých krajích s Metrostavem.
11/2021
Na místě karlínského přístavu zchátralého v brownfield Metrostav dokončuje další budovu – River city residence. Výstavba jihlavské obalovny jde do finále. IKEM otevřel nové pracoviště nukleární medicíny. Most přes Městský ostrov v Písku září novotou.
10/2021
Recyklovaný beton spojil síly v rámci Skupiny Metrostav. Nový parkovací dům v Polní ulici v Brně již slouží. Tým divize 3 pracuje na snížení emisí v Elektrárně Tušimice. Likvidace azbestu v rámci rekonstrukce hotelu InterContinental probíhá správným postupem.
09/2021
Přestavba železniční stanice v Plzni pokračuje rekonstrukcí památkově chráněné výpravní budovy. Projekt bytových domů Zelené město v Praze 9 se rozrostl o 63 nových bytů. Divize 8 revitalizuje na severu Čech trojici jezer.
08/2021
Ve Vrchlabí vzniká od dubna nové akvacentrum. Prokopávka v Plzni se proměnila v moderní sportovní areál. Kapacita ČOV na letišti v Praze se zvýší téměř desetinásobně. Divize 5 pro turisty u Karlových Varů.
07/2021
Tým jihočeského zastoupení divize 6 přebudoval 116 let staré přemostění na unikátní ocelový zdvižný most. Z Košíř na Prahu shlížejí čtyři nové bytové domy. Představujeme dvě zakázky v teplárenském odvětví divize 8 Jádro...
06/2021
Unicity Plzeň - osm domů ve třech etapách postavil tým divize 6 nedaleko areálu Západočeské univerzity. Nové zázemí pro druhý nejvzácnější zlatnický artefakt. Po opraveném mostě v Radotíně už jezdí vlaky...
05/2021
Slavný pražský hotel InterContinental prochází kompletní rekonstrukcí a přestavbou. V Opavě začala oprava západního nádraží. Divize 9 dokončuje budovu nového depozitáře Krajské knihovny v Karlových Varech...
04/2021
Betonáři divize 6 začali pracovat na kostře první polyfunkční budovy u Masarykova nádraží. Staré domy v centru Brna Metrostav přeměnil na útulné byty pro seniory. V Žatci pokračuje rekonstrukce synagogy...
03/2021
Na Slovensku byl do provozu uveden nový úsek dálnice D1 včetně tunelu Žilina. První etapa projektu Park Zličín byla zkolaudována. Český Krumlov bude mít další turistický cíl…
02/2021
Úpravna vody Želivka je díky Metrostavu doplněna o dokonalejší filtraci pitné vody. Tým divize 9 dokončil novou stanici pro záchranáře na vojenském letišti v Čáslavi. Plavecký bazén v Karviné čeká modernizace...
01/2021
Metrostav slaví padesátiny! Přinášíme krátký exkurz do minulosti. Cestujícím v Benešově slouží nové autobusové nádraží. Stavbaři divize 9 převzali v areálu Automatických mlýnů v Pardubicích další zakázku...
Metrostav 22/2020
Metrostav 21/2020
Metrostav 20/2020
Metrostav 19/2020
Metrostav 18/2020
Metrostav 17/2020
Metrostav 16/2020
Metrostav 14-15/2020
Metrostav 12-13/2020
Metrostav 11/2020
Metrostav 10/2020
Metrostav 09/2020
Metrostav 08/2020
Metrostav 07/2020
Metrostav 06/2020
Metrostav 05/2020
Metrostav 04/2020
Metrostav 03/2020
Metrostav 02/2020
Metrostav 01/2020
Metrostav 22/2019
Metrostav 21/2019
Metrostav 20/2019
Metrostav 19/2019
Metrostav 18/2019
Metrostav 17/2019
Metrostav 16/2019
Metrostav 14-15/2019
Metrostav 12-13/2019
Metrostav 11/2019
Metrostav 10/2019
Metrostav Gabčíkovo/2019
Metrostav 09/2019
Metrostav 08/2019
Metrostav 07/2019
Metrostav 06/2019
Metrostav 05/2019
Metrostav 04/2019
Metrostav 03/2019
Metrostav 02/2019
Metrostav 01/2019
Metrostav 22/2018
Metrostav 21/2018
Metrostav 20/2018
Metrostav 19/2018
Metrostav 18/2018
Metrostav 17/2018
Metrostav 16/2018
Metrostav 14-15/2018
Metrostav 12-13/2018
Metrostav 11/2018
Metrostav 10/2018
Metrostav 09/2018
Metrostav 08/2018
Metrostav 07/2018
Metrostav 06/2018
Metrostav 05/2018
Metrostav 04/2018
Metrostav 03/2018
Metrostav 02/2018
Metrostav 01/2018
Metrostav 22/2017
Metrostav 21/2017
Metrostav 20/2017
Metrostav 19/2017
Metrostav 18/2017
Metrostav 17/2017
Metrostav 16/2017
Metrostav 15/2017
Metrostav 13-14/2017
Metrostav 11-12/2017
Metrostav 10/2017
Metrostav Special/2017
Metrostav 09/2017
Metrostav 08/2017
Metrostav 07/2017
Metrostav 06/2017
Metrostav 05/2017
Metrostav 04/2017
Metrostav 03/2017
Metrostav 02/2017
Metrostav 01/2017
Metrostav 22/2016
Metrostav 21/2016
Metrostav 20/2016
Metrostav 19/2016
Metrostav 18/2016
Metrostav 17/2016
Metrostav 16/2016
Metrostav 15/2016
Metrostav 13-14/2016
Metrostav 11-12/2016
Metrostav 10/2016
Metrostav Tunely/2016
Metrostav 09/2016
Metrostav 08/2016
Metrostav 07/2016
Metrostav 06/2016
Metrostav 05/2016
Metrostav 04/2016
Metrostav 03/2016
Metrostav 02/2016
Metrostav 01/2016
Metrostav 22/2015
Metrostav 21/2015
Metrostav 20/2015
Metrostav 19/2015
Metrostav 18/2015
Metrostav 17/2015
Metrostav 15-16/2015
Metrostav 13-14/2015
Metrostav 12/2015
Metrostav 11/2015
Metrostav 10/2015
Metrostav 09/2015
Metrostav 08/2015
Metrostav 07/2015
Metrostav 06/2015
Metrostav 05/2015
Metrostav 04/2015
Metrostav 03/2015
Metrostav 02/2015
Metrostav 01/2015
Metrostav 22/2014
Metrostav 21/2014
Metrostav 20/2014
Metrostav 19/2014
Metrostav 18/2014
Metrostav 17/2014
Metrostav 15-16/2014
Metrostav 13-14/2014
Metrostav 12/2014
Metrostav 11/2014
Metrostav 10/2014
Metrostav 09/2014
Metrostav 08/2014
Metrostav 07/2014
Metrostav 06/2014
Metrostav 05/2014
Metrostav 04/2014
Metrostav 03/2014
Metrostav 02/2014
Metrostav 01/2014
Metrostav 22/2013
Metrostav 21/2013
Metrostav 20/2013
Metrostav 19/2013
Metrostav 18/2013
Metrostav 17/2013
Metrostav 16/2013
Metrostav 14-15/2013
Metrostav 12-13/2013
Metrostav 11/2013
Metrostav 10/2013
Metrostav 09/2013
Metrostav 08/2013
Metrostav 07/2013
Metrostav 06/2013
Metrostav 05/2013
Metrostav 04/2013
Metrostav 03/2013
Metrostav 02/2013
Metrostav 01/2013
Metrostav 22/2012
Metrostav 21/2012
Metrostav 20/2012
Metrostav 19/2012
Metrostav 18/2012
Metrostav 17/2012
Metrostav 16/2012
Metrostav 14-15/2012
Metrostav 12-13/2012
Metrostav 11/2012
Metrostav 10/2012
Metrostav 09/2012
Metrostav 08/2012
Metrostav 07/2012
Metrostav 06/2012
Metrostav 05/2012
Metrostav 04/2012
Metrostav 03/2012
Metrostav 02/2012
Metrostav 01/2012
Metrostav 22/2011
Metrostav 21/2011
Metrostav 20/2011
Metrostav 19/2011
Metrostav 18/2011
Metrostav 17/2011
Metrostav 16/2011
Metrostav 14-15/2011
Metrostav 12-13/2011
Metrostav 11/2011
Metrostav 10/2011
Metrostav 09/2011
Metrostav 08/2011
Metrostav 07/2011
Metrostav 06/2011
Metrostav 05/2011
Metrostav 04/2011
Metrostav 03/2011
Metrostav 02/2011
Metrostav 01/2011
Metrostav 22/2010
Metrostav 21/2010
Metrostav 20/2010
Metrostav 19/2010
Metrostav 18/2010
Metrostav 17/2010
Metrostav 16/2010
Metrostav 14-15/2010
Metrostav 12-13/2010
Metrostav 11/2010
Metrostav 10/2010
Metrostav 09/2010
Metrostav 08/2010
Metrostav 07/2010
Metrostav 06/2010
Metrostav 05/2010
Metrostav 04/2010
Metrostav 03/2010
Metrostav 02/2010
Metrostav 01/2010
Metrostav 22/2009
Metrostav 21/2009
Metrostav 20/2009
Metrostav 19/2009
Metrostav 18/2009
Metrostav 17/2009
Metrostav 16/2009
Metrostav 15/2009
Metrostav 13-14/2009
Metrostav 11-12/2009
Metrostav 10/2009
Metrostav 09/2009
Metrostav 08/2009
Metrostav 07/2009
Metrostav 06/2009
Metrostav 05/2009
Metrostav 04/2009
Metrostav 03/2009
Metrostav 02/2009
Metrostav 01/2009
Metrostav 22/2008
Metrostav 21/2008
Metrostav 20/2008
Metrostav 19/2008
Metrostav 18/2008
Metrostav 17/2008
Metrostav 16/2008
Metrostav 15/2008
Metrostav 14/2008
Metrostav 12-13/2008
Metrostav 10/2008
Metrostav 11/2008
Metrostav 09/2008
Metrostav 08/2008
Metrostav 07/2008
Metrostav 06/2008
Metrostav 05/2008
Metrostav 04/2008
Metrostav 03/2008
Metrostav 02/2008
Metrostav 01/2008
Metrostav 22/2007
Metrostav 21/2007
Metrostav 20/2007
Metrostav 19/2007
Metrostav 18/2007
Metrostav 17/2007
Metrostav 16/2007
Metrostav 15/2007
Metrostav 14/2007
Metrostav 12-13/2007
Metrostav 11/2007
Metrostav 10/2007
Metrostav 09/2007
Metrostav 08/2007
Metrostav 07/2007
Metrostav 06/2007
Metrostav 05/2007
Metrostav 04/2007
Metrostav 03/2007
Metrostav 02/2007
Metrostav 01/2007