BeMo Tunnelling
Prodloužení metra v Los Angeles
Společnost BeMo Tunnelling (BeMo) se podílí na projektu prodloužení metra Purple Line Westside extension v Los Angeles. Jde o první etapu, konkrétně výstavbu 23 propojek. Razicí práce s ohledem na geologické podmínky zde byly náročné a bylo třeba hledat speciální metodu.
Norbert Fügenschuh, ilustrační foto Shutterstock
O
bjednávku na provedení této stavby dostal náš zadavatel sdružení firem Skanska – Traylor – Shea v roce 2016. Zakázka zahrnovala kromě cca 2 × 6,5 km ražby metodou TBM rovněž výstavbu tří stanic metra – La Brea Avenue, Fairfax Avenue a La Cienega. Součástí je i rozšíření stanice Wilshire/Western Avenue. Celá trasa Purple Line se táhne ve směru z východu na západ a prochází pod Wilshire Boulevards.
Součástí koncepce jsou únikové cesty mezi oběma TBM rourami, a tak se muselo prorazit celkem 23 propojek o vnitřním průměru cca 5,80 m. Speciální výzvou přitom byly dehtové písky, které se vyskytují u čtyř propojek mezi stanicemi La Brea a Fairfax Avenue. Dalo se očekávat, že se setkáme s geologickými podmínkami, kdy vrstvy písku a jemného štěrku budou nasáklé a bude zde prosakovat olej a viskózní bitumen.
hledání optimální ražby
Zkušební vrty provedené na začátku stavebních prací prokázaly, že zlepšení půdních poměrů pomocí Jet Groutingu (tryskové injektáže) nepřichází v úvahu. Dále se zvažovalo použití metody zmrazování, to ale nešlo z finančních důvodů realizovat. Společnost BeMo proto následně vyvinula další technickou alternativu, a sice že by se pomocí vysunovacích ochranných ocelových desek postavila účinná ochrana pro týmy razičů a pokračovalo by se v ražbě kombinací dílčích výrubů a kotvením čelby za pomoci kotev uchycených v protilehlé TBM rouře.
úsek westside extension má být uveden do provozu do konání olympijských her v los ANGELES v roce 2028
Nakonec se sdružení rozhodlo pouze pro redukovanou variantu – nakrátko navrtané zemní hřebíky, zajištění čelby kotvami a velký počet dílčích výrubů.
Razicí práce byly časově náročné, kdy jedna propojka vznikala tři až čtyři týdny. To se za předpokladu opatrného postupu ale ukázalo jako realizovatelné. Vnitřní obezdívka je ze stříkaného betonu vyztuženého ocelovými vlákny o síle 8 až 10 palců (20 až 25 cm). Příhradové rámy byly zabudovány ve vzdálenosti 3 až 4 stop (90 až 120 cm).
Práce na propojkách v dané lokalitě zahájila společnost BeMo na podzim 2019 a skončilo se v červnu 2022. BeMo v průběhu razicích prací přímo na místě zastupovali Senior Engineer (Peter Dietrich/ Norbert Fügenschuh). Zdař Bůh!