Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

BeMo Tunnelling

Prodloužení metra v Los Angeles

Společnost BeMo Tunnelling (BeMo) se podílí na projektu prodloužení metra Purple Line Westside extension v Los Angeles. Jde o první etapu, konkrétně výstavbu 23 propojek. Razicí práce s ohledem na geologické podmínky zde byly náročné a bylo třeba hledat speciální metodu.

Norbert Fügenschuh, ilustrační foto Shutterstock

O

bjednávku na provedení této stavby dostal náš zadavatel sdružení firem Skanska – Traylor – Shea v roce 2016. Zakázka zahrnovala kromě cca 2 × 6,5 km ražby metodou TBM rovněž výstavbu tří stanic metra – La Brea Avenue, Fairfax Avenue a La Cienega. Součástí je i rozšíření stanice Wilshire/Western Avenue. Celá trasa Purple Line se táhne ve směru z východu na západ a prochází pod Wilshire Boulevards.

Součástí koncepce jsou únikové cesty mezi oběma TBM rourami, a tak se muselo prorazit celkem 23 propojek o vnitřním průměru cca 5,80 m. Spe­ciální výzvou přitom byly dehtové písky, které se vyskytují u čtyř propojek mezi stanicemi La Brea a Fairfax Avenue. Dalo se očekávat, že se setkáme s geologickými podmínkami, kdy vrstvy písku a jemného štěrku budou nasáklé a bude zde prosakovat olej a viskózní bitumen.

hledání optimální ražby

Zkušební vrty provedené na začátku stavebních prací prokázaly, že zlepšení půdních poměrů pomocí Jet Groutingu (tryskové injektáže) nepřichází v úvahu. Dále se zvažovalo použití metody zmrazování, to ale nešlo z finančních důvodů realizovat. Společnost BeMo proto následně vyvinula další technickou alternativu, a sice že by se pomocí vysunovacích ochranných ocelových desek postavila účinná ochrana pro týmy razičů a pokračovalo by se v ražbě kombinací dílčích výrubů a kotvením čelby za pomoci kotev uchycených v protilehlé TBM rouře.

úsek westside extension má být uveden do provozu do konání olympijských her v los ANGELES v roce 2028

Nakonec se sdružení rozhodlo pouze pro redukovanou variantu – nakrátko navrtané zemní hřebíky, zajištění čelby kotvami a velký počet dílčích výrubů.

Razicí práce byly časově náročné, kdy jedna propojka vznikala tři až čtyři týdny. To se za předpokladu opatrného postupu ale ukázalo jako realizovatelné. Vnitřní obezdívka je ze stříkaného betonu vyztuženého ocelovými vlákny o síle 8 až 10 palců (20 až 25 cm). Příhradové rámy byly zabudovány ve vzdálenosti 3 až 4 stop (90 až 120 cm).

Práce na propojkách v dané lokalitě zahájila společnost BeMo na podzim 2019 a skončilo se v červnu 2022. BeMo v průběhu razicích prací přímo na místě zastupovali Senior Engineer (Peter Dietrich/ Norbert Fügenschuh).  Zdař Bůh!

Prestižní ocenění

Metrostav sklízel úspěchy v soutěži dopravních staveb

Betlémská kaple v Praze byla 22. září ve znamení ocenění projektů dopravního stavitelství – proběhl galavečer České dopravní stavby, technologie a inovace (ČDS&T) za rok 2021 (foto). Metrostav si připsal hlavní trofeje i další ocenění.

RED, foto Petr Adámek

L

etos již 19. ročník se vydařil. Hlavní tituly si odnesly projekty Úprava ohlaví PK Hořín (divize 6) a Prodloužení podchodu žst. Praha hlavní nádraží (divize 5). Tento projekt získal také Cenu hlavního města Prahy (HMP). Cenu Svazu podnikatelů ve stavebnictví (SPS) získal velký projekt Rekonstrukce traťového úseku mezi železničními stanicemi Praha-Hostivař a Praha hl. n., II. část (divize 5). Oceněny byly také projekty kolegů ze Subterra a Metrostav Infrastructure. Všem úspěšným týmům gratulujeme!

Dodejme, že cílem soutěže Česká dopravní stavba, technologie a inovace je profesionální prezentace zlepšující se dopravní infrastruktury v ČR a oborů českého dopravního stavitelství nejen laické a odborné veřejnosti, ale také politické reprezentaci ČR a EU. Do ročníku 2021 mohly být přihlášeny dopravní stavby, části dopravních staveb, samostatné objekty, technologie a inovace, které byly zkolaudovány nebo uvedeny do provozu nejen na území ČR, ale i v zahraničí, od 1. ledna 2018 do 31. prosince 2021, pokud se v této soutěži dosud neprezentovaly.

Ptáme se...

Robert Škarecký

vedoucí projektu

Na začátku 90. let založil společně s otcem a bratrem rodinný podnik zabývající se rekonstrukcemi a novostavbami rodinných domů pro konečné zákazníky. Po 14 letech působení na trhu vy­užil nabídky od rakouské stavební společnosti Pittel+Brausewetter, kam nastoupil do pozice stavbyvedoucího, následně hlavního stavbyvedoucího. Tříleté působení u této firmy mu rozšířilo obzory a příležitosti a v roce 2006 přestoupil do Metrostavu.

Aktuálně žijete výstavbou nadjezdu v Blansku.  Můžete stručně představit tuto stavbu.

Jedná se o most, který propojuje novou a starou část Blanska přes řeku Svitavu a železniční koridor. Stavba je po obou stranách ukončena okružními křižovatkami a propojená obousměrnou komunikací. Dominantou mostu je hlavní nosný ocelový oblouk „Langrův trám“ délky 77,6 m se dvěma estakádními poli před a za navrženými z předpjatého betonu. Celková délka nosné konstrukce je 158,4 m. Výška mostu nad terénem je 9 m, výška oblouku od mostovky 12 m. Zajímavostí tohoto mostu je nejen jeho polohové umístění, ale také fakt, že řidiči na něm budou muset překonat stoupání i klesání 8,33%.

Jaké práce zde v poslední době proběhly?

Primárně jsme se soustředili na vlastní výsuv ocelového mostu, který byl sestaven na výsuvné dráze mimo jeho definitivní polohu. S nemalými komplikacemi se statikou vlastní obloukové konstrukce mostu jsme zahájili výsuv o 22 dní později, než jsme plánovali. Současně s výsuvem probíhala činnost na budování okružní křižovatky a přilehlých větví ve staré části Blanska a probíhala příprava podskružení pro betonová předpolí na straně při ulici Svitavská.

Co u stavby tohoto mostu považujete za neobvyklé a náročné?

To, že byl most vysouván jako celek včetně oblouků i s částečně zabetonovanou mostovkou. Tato konstrukce vážila při výsuvu přibližně 1000 tun a s ohledem na jeho rozměry byl výsuv poměrně složitou operací.

Kdy by mělo být hotovo a nakolik nadjezd zlepší dopravní situaci v oblasti?

Smluvní termín dokončení je 18. prosince 2022 a pokusíme se ho splnit. Nabrali jsme však celkově asi měsíční zpoždění, které budeme v tak krátkém čase na konci stavby těžko dohánět. Most má pro Blansko zásadní význam, nyní je jediným dopravním spojením s částí města přes železniční přejezd, který je přes den téměř čtyřicet minut z každé hodiny uzavřen závorami. Ve městě tak ve špičce nastává dopravní kolaps. 

Když se ohlédnete za předešlými stavbami – na kterou rád vzpomínáte?

Všechny stavby jsou svým způsobem něčím výjimečné. Je důležité udržet souhru a pohodu v rea­lizačním týmu a pak se jakkoli složitá stavba dá úspěšně dokončit. Nejhlubší vzpomínky mám na stavbu VMO v Brně nám známou jako Dobrovského tunely. Projekt byl realizován ve sdružení s kolegy ze Subterra a tehdy ještě OHL-ŽS a působil jsem na ní šest let. I po osmi letech od dokončení se s realizačním týmem i s kolegy ze sdružení rádi scházíme.

Za rozhovor děkuje David Kalců

 

Metrostav 17/2022, Máj
Metrostav 17/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 17/2022, BeMo Tunnelling
Metrostav 17/2022, Prestižní ocenění
Metrostav 17/2022, Ptáme se
Metrostav 17/2022, Fotosloupek
Metrostav 17/2022, Číslo
Metrostav 17/2022, Divize 3
Metrostav 17/2022, Metrostav TBR
Metrostav 17/2022, Divize 1
Metrostav 17/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 17/2022, Fotoreportáž
Metrostav 17/2022, Máj

Máj

Metrostav 17/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 17/2022, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 17/2022, Prestižní ocenění

Prestižní ocenění

Metrostav 17/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 17/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 17/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 17/2022, Divize 3

Divize 3

Metrostav 17/2022, Metrostav TBR

Metrostav TBR

Metrostav 17/2022, Divize 1

Divize 1

Metrostav 17/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 17/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

4

Sending statistics …

Rendering Ptáme se (238180): (1/1) (0 ms)

Rendering Prestižní ocenění (238179): (1/2) (3 ms)

Rendering BeMo Tunnelling (238178): (0/1)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i5924/item482018.mp4 (10 ms)

 i5924/item481836.svg

 i5924/item483626-small.jpg

 i5924/item482258.svg

 i5924/item483627-small.jpg