Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Krátce Aktuálně

Odstartovaly ražby na novém projektu v Norsku

Tým Metrostavu Norge zahájil 27. září ražby na rehabilitaci tunelů v norském městě Tromsø (foto). Akce se neobešla bez tradičního obřadu, při kterém se křtila soška sv. Barbory, patronky horníků a ochránkyně našich kolegů. Slavnostní odpal spustil přítomný kněz.

Ocenění seniorům

Podpořili jsme oslavu Mezinárodního dne seniorů v Ústeckém kraji, která proběhla 5. října v Severočeském divadle v Ústí nad Labem. Reprezentoval nás zde Ing. Petr Ort, ředitel závodu 8 společnosti Metrostav DIZ, který seniorům předával ocenění za mimořádné aktivity a reprezentaci na Krajských i Mezinárodních sportovních hrách.

Přijďte darovat krev s Metrostavem

Blíží se další termín prospěšné akce Daruj krev s Metrostavem: v pátek 10. listopadu od 7.30 hodin, jako vždy v Centru vzdělávání v sídle společnosti. Přihlašovací formulář najdete na intranetu. Děkujeme!

Festival Strahov Open Air

Ve středu 27. září se pod záštitou rektora ČVUT uskutečnil hudební festival Strahov Open Air. Metrostav byl hlavním partnerem této akce. Pro návštěvníky jsme připravili chill out zónu s fotokoutkem a skvělou vyhlídkou. Účast byla přes pomalejší start hojná. Na hlavní kapelu festivalu Wohnout se přišlo podívat přes 6 000 fanoušků (foto).

BeMo Tunnelling

Unikátní postup u ražby spojovacího tunelu ve Washingtonu

V rámci realizace projektu North East Boundary Tunnel (NEBT), na které se podílí společnost BeMo Tunnelling (BeMo), bylo nutné k tomuto tunelu postavit a napojit spojovací tunel z First Street (FST). Ražby započaly v roce 2015 jako část samostatné zakázky pomocí TBM stroje o průměru cca 5 m. Ten ovšem tehdy zůstal uvízlý v zemi…

Norbert Fügenschuh, BeMo Tunnelling, Innsbruck

P

ro účely dokončení výstavby krátkého, ale o to víc komplikovaného spojovacího tunelu FST byla kvůli zlepšení půdních poměrů nyní zvolena technologie tryskové injektáže (Jet grouting). Ještě před ražbou hlavního tunelu NEBT strojem TBM byl kolem původní soupravy uvízlé v zemině ve spojovacím tunelu vertikálně z povrchu okolního terénu zhotoven speciální Jet grouting block.

V rámci výstavby hlavního tunelu NEBT stavbaři v oblasti plánovaného napojení na spojovací tunel (FST) na tybinkové opláštění vestavěli ještě dodatečné vyztužené vnitřní opláštění. Vlastní ražba spojovacího tunelu FST probíhala následně od dubna 2022 zevnitř již vyraženého tunelu NEBT o průřezu, který připomínal podkovu kolem řezací hlavy uvízlé TBM soupravy.

Razicí práce probíhaly na FST v kalotě a opěří odděleně, přičemž po dokončení kaloty byla horní část uvízlého TBM stroje ve First Street Tunelu rozřezána a kalota dokončena a zajištěna. Až poté došlo na vyhloubení opěří spojovacího tunelu a následně rozřezání a demontáž spodní části řezné hlavy uvízlého TBM stroje a tunel byl dokončen.

Výstavba spojovacího tunelu pod First Street v hlavním městě usa si vyžádla řadu výzev

Úvodní zlepšení půdních poměrů pomocí tryskové injektáže mělo velký význam. Práce tak mohly probíhat v suchém prostředí. Průnik vody cca 0,5 l/s byl zaznamenán pouze v oblasti tybinkových  spár v rámci hlavního tunelu NEBT. Vzhledem k tomu, že se jednalo o čistou vodu, nebyl průnik definován jako kritický. Stavbaři provedli její odčerpání a po vyhloubení spojovacího tunelu byly spáry mezi tybiny v hlavním tunelu zainjektovány.

K ražbě spojovacího tunelu byl nasazen razicí stroj Brokk 330 (foto). Stříkaný beton byl použit v rámci metody suchého stříkaní, přičemž tento předem namíchaný suchý materiál byl na místo dopraven v tzv. bigbags.

Logistika na stavbě byla přirozeně obtížná, protože se nacházela ve vzdálenosti několik kilometrů od šachty na W Street vybavené jeřábem.

Práce na First Street Connector Tunnel byly ostatně rovněž silným tématem podrobného článku na letošním Světovém tunelářském kongresu v Aténách. Zdař Bůh!

Ptáme se...

Ing. Martin Sirotek

Ředitel divize 9

V Metrostavu pracuje již přes 25 let. Nastoupil po absolvování studia pozemních staveb na Fakultě stavební ČVUT v Praze a postupně se z asistenta stavbyvedoucího, stavbyvedoucího a vedoucího projektu stal v roce 2012 výrobním náměstkem divize 1. V lednu 2018 „jedničku“ opustil a usedl do křesla ředitele divize 9.

Nedávno jste oslavil padesátku, v křesle ředitele divize jste šestým rokem. Kdybyste  měl zhodnotit vaši dosavadní kariéru, z čeho máte dobrý pocit, co se podařilo?

Jsem rád, že jsem celou svou profesní kariéru spojil s Metrostavem, měl jsem možnost se podílet na mnoha krásných stavbách, a to v různých pozicích. Když už jste zmínil tu „padesátku“, tak musím poděkovat všem za milá přání. Především děkuji „mojí devít­ce“, od které jsem dostal krásné osobní dárky, mimo jiné knihy rekapitulující naši úspěšnou společnou cestu od roku 2018 a fotografie, které ukazují výborný kolektiv naší divize, plný skvělých lidí, se kterými je mi ctí a radostí spolupracovat. A v tomto je vlastně i odpověď na vaši otázku. Mám dobrý pocit z toho, že se nám daří rozvíjet silnou a zdravou „devítku“.

Koncem září byl oficiálně otevřen nový kulturní a společenský středobod na břehu řeky Chrudimky v Pardubicích – Automatické mlýny a sousedící Polytechnické dílny. Jak na tyto stavby vzpomínáte?

Je pravda, že podílet se na vzniku nového společenského a kulturního centra města Pardubic a navazovat na dílo pana architekta Josefa Gočára je krásné, zavazující a zároveň nesmírně náročné. Při realizaci těchto dvou staveb bylo použito mnoho nestandardních technických řešení, ojedinělých architektonických prvků a výjimečných materiálů. Jednání s architekty těchto projektů nad jednotlivými detaily byla častokrát dlouhá a vyčerpávající. Ale nakonec vždy došlo k dohodě a výsledek stojí za to, což již dnes může posoudit každý sám. Bohužel tyto projekty byly také dotčeny skokovým nárůstem cen, válkou na Ukrajině, nedostatkem některých materiálů a kapacit.

Na kterých významných projektech divize 9 pracuje aktuálně? 

Vždy se snažíme mít v realizaci nějakou stavbu, která patří mezi skvosty naší architektury a každý ji zná. Takže pokud bych měl některé jmenovat, tak v letošním roce jsme dokončili rekonstrukci Císařských lázní v Karlových Varech. V Praze pracujeme na rekonstrukci bývalého Hotelu InterContinental a jeho okolí. Tento projekt nese název Staroměstská brána. Dále se podílíme na rekonstrukci a dostavbě Průmyslového paláce z roku 1891 v areálu Výstaviště Praha. To všechno jsou stavby, které patří do učebnic naší architektury, a jsem rád, že jsme u toho.

Na co byste se chtěl soustředit v dalších letech?

Rád bych pokračoval v nastolené cestě. Chceme být silná univerzální divize pozemních staveb. Musíme přistupovat zodpovědně ke všem našim projektům, vždy odvádět kvalitní práci a dělat poctivé řemeslo.

Za rozhovor děkuje David Kalců

 

Metrostav 18/2023, Aquacentrum v Kyjově se otevřelo veřejnosti
Metrostav 18/2023, Krátce Aktuálně
Metrostav 18/2023, BeMo Tunnelling
Metrostav 18/2023, Ptáme se
Metrostav 18/2023, Fotosloupek
Metrostav 18/2023, Stavební spolek Metrostavu
Metrostav 18/2023, Číslo
Metrostav 18/2023, Staronové náměstí v Jablonném v Podještědí
Metrostav 18/2023, Nová výrobní hala pro bratislavský závod Volkswagen Slovakia
Metrostav 18/2023, Digitalizace
Metrostav 18/2023, Metrostav Development
Metrostav 18/2023, Skupina Metrostav
Metrostav 18/2023, Areál automatických mlýnů se představuje
Metrostav 18/2023, Aquacentrum v Kyjově se otevřelo veřejnosti

Aquacentrum v Kyjově se otevřelo veřejnosti

Metrostav 18/2023, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 18/2023, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 18/2023, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 18/2023, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 18/2023, Stavební spolek Metrostavu

Stavební spolek Metrostavu

Metrostav 18/2023, Číslo

Číslo

Metrostav 18/2023, Staronové náměstí v Jablonném v Podještědí

Staronové náměstí v Jablonném v Podještědí

Metrostav 18/2023, Nová výrobní hala pro bratislavský závod Volkswagen Slovakia

Nová výrobní hala pro bratislavský závod Volkswagen Slovakia

Metrostav 18/2023, Digitalizace

Digitalizace

Metrostav 18/2023, Metrostav Development

Metrostav Development

Metrostav 18/2023, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 18/2023, Areál automatických mlýnů se představuje

Areál automatických mlýnů se představuje

3

Sending statistics …

Rendering Ptáme se (322877): (1/1) (0 ms)

Rendering BeMo Tunnelling (322876): (1/2) (10 ms)

Rendering Krátce Aktuálně (322875): (2/2) (5 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i7816/item1060429-small.jpg

 i7816/item1060428-small.jpg

 i7816/item1060431-small.jpg

 i7816/item1060430.svg

 i7816/item1060432-small.jpg