Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav DIZ závod 8

Staronové náměstí v Jablonném v Podještědí

Centrální Náměstí Míru v městské památkové zóně Jablonného v Podještědí (foto) se dočkalo kompletní obnovy. Ve čtvrtek 5. října byla slavnostně dokončena třetí etapa jeho rekonstrukce, kterou podle studie Ing. arch Martina Hilperta provedl tým Jiřího Hovorky ze závodu 8 Metrostavu DIZ.

Martina Vampulová, foto Radek Petrášek

Z

áměrem obnovy městského centra bylo – při zachování původního vedení komunikací – náměstí prostorově i výrazově sjednotit. V první fázi se dočkala rekonstrukce jeho dolní část s velkým parkovištěm. Následovala modernizace inženýrských sítí v horní části náměstí, které ve třetí etapě vrátil tým Metrostavu DIZ převážně odpočinkovou podobu. 

„Stavbu jsme zahájili loni v polovině listopadu a kompletně dokončili letos 27. září. V prostoru pojízdných ploch jsme prvně sanovali pláň. Po provedení všech podkladních a ložných vrstev jsme povrch náměstí uzavřeli žulovou kamennou dlažbou z většiny pokládanou do vějíře. Ve volném prostoru u morového sloupu jsme přitom odhalili původní historickou studnu, na které bývala podle dobových obrázků litinová pumpa. Voda ze znovunalezené studny bude do budoucna sloužit pro automatické zavlažování okolní zeleně,“ říká Jiří Hovorka. A doplňuje: „Až sem to byla běžná zakázka, novinkou ale pro nás byla novostavba kašny – jak vlastní betonáž její mísy v obrácené poloze a následné otočení o 180° pomocí jeřábu, tak cirkulační technologie s automatickou dezinfekcí vody a řídicí jednotkou s frekvenčním měničem.“

v obnoveném parčíku nedaleko morového sloupu z konce 17. století je nyní na místě staré kašny moderní vodní dílo

ve spolupráci s tbg metrostav

Na betonáž kruhového disku o průměru 4,5 m s přelivnou hranou a výškou kolem 80 cm do bednění s hladkou vnitřní stěnou dovezly míchače z libeňské betonárky TBG Metrostavu speciální samozhutnitelný beton C 50/60. Aby se tato nejsložitější část stavby povedla, dohlížel na práci betonářů a kmenových dělníků závodu 8 i mistr Zdenko Hranec. Podzemní část kašny obsahuje novou kobku strojovny vodní technologie a čerpací i revizní šachty kanalizace. Vodoměrná šach­ta a šachtice pilířku nízkého napětí zůstaly původní.

Nově vybudovaná kašna je podsvícená a jejích 14 trysek nabízí různé varianty pro dynamické proudění vody – mlžení, vybublávání či kolmé proměnlivé výtrysky s výškou až 1,8 m. Jindy klidná hladina v míse zrcadlí nebe s korunami okolních stromů. Vizuální efekt doprovází i proměnlivý zvuk přelivu vody přes hranu nádrže, který se mění podle režimu proudění. 

Kolem kašny město zachovalo vzrostlé 70 let staré javory, které podle návrhu památkářů doplnilo po obou stranách prostranství 18 kusů okrasných jabloní. Pro pohodlí obyvatel i návštěvníků nechybí ani nový mobiliář, především dostatek laviček.

Betonová kašna

Ing. arch. Martin Hilpert navrhl kašnu s cirkulací pitné vody jako čistý vodní disk s hladkými pololesklými stěnami.

Průměr betonového odlitku kašny .......... 4,5 m

Zastavěná plocha nadzemní části kašny .......... 23,8 m2

Vnitřní rozměry podzemní strojovny .......... 3,5 × 3,5 × 2,2 m

Metrostav Slovakia

Nová výrobní hala pro závod Volkswagen Slovakia

Tým Metrostavu Slovakia v bratislavském závodu Volkswagen Slovakia v létě dokončil výstavbu nové karosárny a přestavbu původních prostor logistiky (snímky). Novostavba vyrostla v areálu továrny na ploše 31 tisíc m2, přestavěná část zabírá 13,5 tisíce m2. Hala H1 se tak celkově rozprostřela na ploše šesti fotbalových hřišť.

Blanka Růžičková,
foto Volkswagen Slovakia, a. s.

A

ktuálně zde probíhají jen různé dodatečně objednané dokončovací práce,“ říká za Metrostav Slovakia vedoucí projektu Ing. Stanislav Janek. Jeho tým dodržel termíny dokončení, i když u některých milníků to nebylo snadné. „Začátkem roku jsme museli mít hotovou celou halu a na třetinu půdorysu včetně únosné průmyslové podlahy tak, aby byla připravená pro dodavatele dopravníkové techniky. A měsíc nato už zahájily externí firmy instalaci robotiky a dalších technologií. To vše bylo velmi náročné na koordinaci a pro zajištění potřebných podmínek, když bylo například nutné obrovskou budovu kvůli venkovní teplotě částečně temperovat,“ doplňuje.

Novostavba rozšířila původní halu logistiky, která byla částečně zbourána. Na nově vybudované výrobní prostory – karosárnu – zde tak navazuje rekonstruovaná část staré budovy, jež bude opět sloužit pro potřeby logistiky. Bourací práce pro přípravu staveniště dříve zajištoval také Metrostav Slovakia. V nynější zakázce na stavbu a rekonstrukci haly H1 pracoval jako lídr ve sdružení s akciovou společností DSC. Práce na této stavbě zahájil v minulém roce.

Šetrný postup rekonstrukce

Nová část haly H1 je podle inženýra Janka v podstatě standardní stavbou s moduly 24x24 metrů. V rekonstruované původní části však bylo nutné postupovat tak, aby se nenarušil původní ocelový skelet a vazníkový systém. Bylo třeba v této části vazníky šetrným způsobem rozebrat, na místě stavby je upravit pro nové montované spoje a následně odvézt na otryskání. Toto ošetření a novou povrchovou úpravu dostal i skelet, ocelové sloupy a ocelové průvlaky, které byly demontovány poprvé od své instalace. Odstraňování starých nátěrů a nanášení nových probíhalo z vysokého lešení technologií tlakového otryskávání přímo v prostorách krytého lešení. „S podobným úkolem jsem se v takto velkém rozsahu setkal poprvé,“ říká inženýr Janek.

V areálu bratislavského závodu probíhala souběžně další výstavba – rozsáhlou lisovnu budovala konkurenční společnost. Nové haly jsou součástí přípravy na nové projekty. „Ve stejném čase jsme začali stavět a ve stejném čase projekty dokončujeme. Takže jsme si konkurovali i při zajištění pracovních kapacit. Přitom najít dnes dodavatelskou firmu s kapacitami pro větší rozsah prací a zároveň se zodpovědným managementem je dnes vzácnost,“ doplňuje Stanislav Janek. Poděkování tak podle jeho slov patří celému týmu. Za to, že v těchto extrémních termínech a při složité koordinaci dokončil stavbu tak, aby investor mohl podle plánu spustit novou výrobu.

Digitalizace

Aplikace MetApp aneb další krok k digitalizaci

V říjnu letošního roku byla po předcházejícím testování spuštěna nová aplikace pro členy Skupiny Metrostav, která by měla významně přispět k digitalizaci procesů v rámci přípravy a provádění staveb.

Ing. Filip Kalina, foto archiv Metrostavu

J

e tomu již více než rok, kdy od vedení společnosti dostal zelenou vývoj aplikace, která by nám měla významně pomoci s digitalizací práce na zakázkách. Co je jejím základem? MetApp je přímo spojena s Portálem stavby a využívá jej jako svou datovou základnu. Je přístupná přes webový prohlížeč nebo jako mobilní aplikace, která je k dispozici na Google Play i App Store.  Přístup lze nastavit interním uživatelům ze Skupiny Metrostav i externím partnerům. 

Aplikace se skládá ze čtyř hlavních komponent – Dokumentace, Formuláře, Úkoly a Stavební deník. Modul Dokumentace je prostor, ve kterém je možné přistupovat k výkresům a modelům uloženým na portál stavby a dále s nimi pracovat. Modul Formuláře je zaměřen na evidenci záznamů pro kontroly kvality, vypořádání vad a nedodělků, pasportizace a další. Pod modulem Úkoly si můžeme představit zjednodušenou agendu záznamů. Modul Stavební deník umožňuje evidenci denních záznamů s procesem uzamykání a podepisování.

Touto cestou bych chtěl poděkovat celému týmu, který se na vývoji podílel, a také uživatelům projektů, kteří se do pilotního testování zapojili a významně tak pomohli vylepšit funkce v aplikaci.

 

Metrostav 18/2023, Aquacentrum v Kyjově se otevřelo veřejnosti
Metrostav 18/2023, Krátce Aktuálně
Metrostav 18/2023, BeMo Tunnelling
Metrostav 18/2023, Ptáme se
Metrostav 18/2023, Fotosloupek
Metrostav 18/2023, Stavební spolek Metrostavu
Metrostav 18/2023, Číslo
Metrostav 18/2023, Staronové náměstí v Jablonném v Podještědí
Metrostav 18/2023, Nová výrobní hala pro bratislavský závod Volkswagen Slovakia
Metrostav 18/2023, Digitalizace
Metrostav 18/2023, Metrostav Development
Metrostav 18/2023, Skupina Metrostav
Metrostav 18/2023, Areál automatických mlýnů se představuje
Metrostav 18/2023, Aquacentrum v Kyjově se otevřelo veřejnosti

Aquacentrum v Kyjově se otevřelo veřejnosti

Metrostav 18/2023, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 18/2023, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 18/2023, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 18/2023, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 18/2023, Stavební spolek Metrostavu

Stavební spolek Metrostavu

Metrostav 18/2023, Číslo

Číslo

Metrostav 18/2023, Staronové náměstí v Jablonném v Podještědí

Staronové náměstí v Jablonném v Podještědí

Metrostav 18/2023, Nová výrobní hala pro bratislavský závod Volkswagen Slovakia

Nová výrobní hala pro bratislavský závod Volkswagen Slovakia

Metrostav 18/2023, Digitalizace

Digitalizace

Metrostav 18/2023, Metrostav Development

Metrostav Development

Metrostav 18/2023, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 18/2023, Areál automatických mlýnů se představuje

Areál automatických mlýnů se představuje

9

Sending statistics …

Rendering Digitalizace (322883): (1/3) (1 ms)

Rendering Nová výrobní hala pro bratislavský závod Volkswagen Slovakia (322882): (2/3) (5 ms)

Rendering Staronové náměstí v Jablonném v Podještědí (322881): (1/3) (10 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i7816/item1060441-small.jpg

 i7816/item1060395.svg

 i7816/item1060439.svg

 i7816/item1060450-small.jpg

 i7816/item1060449.svg

 i7816/item1060451-small.jpg

 i7816/item1060453-small.jpg

 i7816/item1060454.svg

 i7816/item1060452.svg