Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Stavební spolek Metrostavu

Pražská zastavení Stavebního spolku

Rekonstrukce stropní desky stanice metra Florenc, obnova obchodního domu Máj a staveniště nové trasy metra D Pad1b. Tři stavby v Praze a zároveň tři povedené exkurze (foto) členů Stavebního spolku Metrostavu, které se uskutečnily na sklonku léta.

Text a foto Radomil Coufal

N

a stavbě u stropní desky stanice metra Florenc nás přivítal Ing. Vojtěch Lacina z Metrostavu DIZ. Na exkurzi se sešli mladší kolegové s pamětníky výstavby stanice metra C v 70. letech minulého století. Aktuálně se provádí výměna nosníků prefabrikované části stropu včetně izolací a zásypů.

Návštěvu rekonstrukce obchodního domu Máj na začátku září jsme začali v 3.PP, kde bude technologické srdce objektu – strojovny, rozvodny, trafostanice, kotelna, nádrže SHZ atd. Je úžasné, jak kolegové do 50 let staré budovy s neofunkcionalistickými rysy postupně a velmi složitě instalují technologie 21. století.

Stavbou Subterry – prvního úseku nové trasy metra D –  11. září provázel kolega Ing. Jiří Kocián, který nás nejdřív v buňkovišti důkladně seznámil s prováděnými a budoucími navazujícími pracemi. Vzniká zde nová jednolodní stanice Pankrác, která je situovaná přibližně 33 metrů pod povrchem. Dostali jsme se až na čelo ražby metra skrz další tunely, které slouží pro budoucí technické zázemí celého komplexu. Na čelbě nám Ing. Kocian podrobně vysvětlil způsob ražby.

Děkujeme kolegům za připravené exkurze a přejeme hodně úspěchů při realizaci a dokončování staveb.

číslo

Před tolika lety byl 26. října zprovozněn úsek pražského metra III.B. Nachází se na něm tři stanice – Radlická, Jinonice (dříve Švermova) a Nové Butovice (dříve Dukelská). Na snímku je zachycen průběh výstavby.

Metrostav DIZ závod 8

Staronové náměstí v Jablonném v Podještědí

Centrální Náměstí Míru v městské památkové zóně Jablonného v Podještědí (foto) se dočkalo kompletní obnovy. Ve čtvrtek 5. října byla slavnostně dokončena třetí etapa jeho rekonstrukce, kterou podle studie Ing. arch Martina Hilperta provedl tým Jiřího Hovorky ze závodu 8 Metrostavu DIZ.

Martina Vampulová, foto Radek Petrášek

Z

áměrem obnovy městského centra bylo – při zachování původního vedení komunikací – náměstí prostorově i výrazově sjednotit. V první fázi se dočkala rekonstrukce jeho dolní část s velkým parkovištěm. Následovala modernizace inženýrských sítí v horní části náměstí, které ve třetí etapě vrátil tým Metrostavu DIZ převážně odpočinkovou podobu. 

„Stavbu jsme zahájili loni v polovině listopadu a kompletně dokončili letos 27. září. V prostoru pojízdných ploch jsme prvně sanovali pláň. Po provedení všech podkladních a ložných vrstev jsme povrch náměstí uzavřeli žulovou kamennou dlažbou z většiny pokládanou do vějíře. Ve volném prostoru u morového sloupu jsme přitom odhalili původní historickou studnu, na které bývala podle dobových obrázků litinová pumpa. Voda ze znovunalezené studny bude do budoucna sloužit pro automatické zavlažování okolní zeleně,“ říká Jiří Hovorka. A doplňuje: „Až sem to byla běžná zakázka, novinkou ale pro nás byla novostavba kašny – jak vlastní betonáž její mísy v obrácené poloze a následné otočení o 180° pomocí jeřábu, tak cirkulační technologie s automatickou dezinfekcí vody a řídicí jednotkou s frekvenčním měničem.“

v obnoveném parčíku nedaleko morového sloupu z konce 17. století je nyní na místě staré kašny moderní vodní dílo

ve spolupráci s tbg metrostav

Na betonáž kruhového disku o průměru 4,5 m s přelivnou hranou a výškou kolem 80 cm do bednění s hladkou vnitřní stěnou dovezly míchače z libeňské betonárky TBG Metrostavu speciální samozhutnitelný beton C 50/60. Aby se tato nejsložitější část stavby povedla, dohlížel na práci betonářů a kmenových dělníků závodu 8 i mistr Zdenko Hranec. Podzemní část kašny obsahuje novou kobku strojovny vodní technologie a čerpací i revizní šachty kanalizace. Vodoměrná šach­ta a šachtice pilířku nízkého napětí zůstaly původní.

Nově vybudovaná kašna je podsvícená a jejích 14 trysek nabízí různé varianty pro dynamické proudění vody – mlžení, vybublávání či kolmé proměnlivé výtrysky s výškou až 1,8 m. Jindy klidná hladina v míse zrcadlí nebe s korunami okolních stromů. Vizuální efekt doprovází i proměnlivý zvuk přelivu vody přes hranu nádrže, který se mění podle režimu proudění. 

Kolem kašny město zachovalo vzrostlé 70 let staré javory, které podle návrhu památkářů doplnilo po obou stranách prostranství 18 kusů okrasných jabloní. Pro pohodlí obyvatel i návštěvníků nechybí ani nový mobiliář, především dostatek laviček.

Betonová kašna

Ing. arch. Martin Hilpert navrhl kašnu s cirkulací pitné vody jako čistý vodní disk s hladkými pololesklými stěnami.

Průměr betonového odlitku kašny .......... 4,5 m

Zastavěná plocha nadzemní části kašny .......... 23,8 m2

Vnitřní rozměry podzemní strojovny .......... 3,5 × 3,5 × 2,2 m

 

Metrostav 18/2023, Aquacentrum v Kyjově se otevřelo veřejnosti
Metrostav 18/2023, Krátce Aktuálně
Metrostav 18/2023, BeMo Tunnelling
Metrostav 18/2023, Ptáme se
Metrostav 18/2023, Fotosloupek
Metrostav 18/2023, Stavební spolek Metrostavu
Metrostav 18/2023, Číslo
Metrostav 18/2023, Staronové náměstí v Jablonném v Podještědí
Metrostav 18/2023, Nová výrobní hala pro bratislavský závod Volkswagen Slovakia
Metrostav 18/2023, Digitalizace
Metrostav 18/2023, Metrostav Development
Metrostav 18/2023, Skupina Metrostav
Metrostav 18/2023, Areál automatických mlýnů se představuje
Metrostav 18/2023, Aquacentrum v Kyjově se otevřelo veřejnosti

Aquacentrum v Kyjově se otevřelo veřejnosti

Metrostav 18/2023, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 18/2023, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 18/2023, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 18/2023, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 18/2023, Stavební spolek Metrostavu

Stavební spolek Metrostavu

Metrostav 18/2023, Číslo

Číslo

Metrostav 18/2023, Staronové náměstí v Jablonném v Podještědí

Staronové náměstí v Jablonném v Podještědí

Metrostav 18/2023, Nová výrobní hala pro bratislavský závod Volkswagen Slovakia

Nová výrobní hala pro bratislavský závod Volkswagen Slovakia

Metrostav 18/2023, Digitalizace

Digitalizace

Metrostav 18/2023, Metrostav Development

Metrostav Development

Metrostav 18/2023, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 18/2023, Areál automatických mlýnů se představuje

Areál automatických mlýnů se představuje

7

Sending statistics …

Rendering Staronové náměstí v Jablonném v Podještědí (322881): (1/3) (6 ms)

Rendering Stavební spolek Metrostavu (322879): (1/2) (8 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i7816/item1060437-small.jpg

 i7816/item1060435.svg

 i7816/item1060438.mp4 (4 ms)

 i7816/item1060441-small.jpg

 i7816/item1060395.svg

 i7816/item1060439.svg