Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Divize 6

Na Labi vzniká nové přístaviště

Stavby „na vodě“ patří k divizi 6 od nepaměti. Velkých vodních děl i menších staveb má na svém kontě nepočítaně. A přibývají další. Třeba nové veřejné přístaviště ve Štětí na Labi (foto), které budou moci využít majitelé malých rekreačních plavidel ke kotvení až na 48 hodin.

Martina Vampulová, Foto ŘVC ČR

V

znikne zde pevné molo se šesti sklopnými výložníky a přístupový chodník s rozptylovou plochou. K dispozici budou také odběrové sloupky a elektroinstalace pro dobíjení lodních akumulátorů.

Po dopracování zadávací dokumentace zahájila divize 6 stavbu přístaviště vybudováním přípojky nízkého napětí a zřízením štěrkové lavice pro vrtání pilot. Právě vrtání a betonáž pilot zabere týmu Ing. Jana Zemana v následujících týdnech nejvíc času. „Pilotové založení bude nezbytné provést v takové přesnosti, aby se nemusela vrchní stavba mola příliš přizpůsobovat skutečnému provedení pilot,“ říká vedoucí projektu. A dodává: „Železobetonové piloty navíc budeme nastavovat ocelovou pilotou v rámci jedné nepřerušené operace.“ Celé molo bude založeno na ocelových pilotách HEB 200 délky 7,3 metru, které budou opatřeny železobetonovým kořenem průměru 600 mm a v délce 4,2 metru. „Piloty budeme vrtat ve dvou řadách do dna Labe z nasypané štěrkové lavice. Na hlavice ocelových pilot pak namontujeme ocelovou konstrukci mola,“ popisuje Ing. Zeman. Na mole budou umístěny čtyři nerezové odběrové sloupky elektrické energie a ze strany od břehu bude molo opatřeno nerezovým zábradlím. Výroba mola včetně ochranného nátěrového systému bude probíhat zároveň s vrtáním pilot a výstavbou rozvaděčového plata tak, aby bylo připraveno k montáži po dokončení všech pilot.

přístaviště bude pro 12 malých plavidel o délce do 20 metrů. vyrůstá na pravém břehu v těsné blízkosti centra Štětí 

musí zvládnout povodeň

Ocelové molo v délce 62,5 metru bude mít dřevěnou palubu z tropického dřeva Garapa a bude k němu kloubově připojeno šest plovoucích, osm metrů dlouhých sklopných výložníků. Nástupní a výstupní rozptylovou plochu s molem propojí ocelová lávka. Na mole budou umístěny čtyři nerezové odběrové sloupky elektrické energie. Počítá se s tím, že při větších průtocích vody v Labi budou sloupky opakovaně zatopeny vodou, proto musí být maximálně vodotěsné a mechanicky odolné.

hotovo do nové plavební sezony

Přístaviště Štětí, jehož investorem je Ředitelství vodních cest, by mělo být dokončeno do 40 týdnů od zahájení stavby, tedy přibližně do poloviny července příštího roku. Tým Ing. Jana Zemana má však v plánu – pokud se v průběhu stavby nevyskytnou nepředpokládané překážky – dobu výstavby výrazně zkrátit, aby přístaviště mohly posádky lodí využívat už od začátku nové plavební sezony. „Pro mě osobně je vybudování přístaviště ve Štětí velmi zajímavou zkušeností i díky tomu, že se po dlouhé době zase vracím ke stavbám na ,velké voděʻ, které jsem si již od svých studií přál provádět,“ uzavírá vedoucí projektu Ing. Jan Zeman.

Pro lodě i jinde

Přístaviště ve Štětí není jediné přístaviště, které pro malá rekreační plavidla Metrostav buduje. Podobné vodohospodářské stavby, jež podporují rekreační plavbu na vnitrozemských vodních cestách, vznikají také v Brné u Ústí nad Labem, v Roudnici nad Labem, Mělníce a v Poděbradech.

Divize 1 a 3

Unikátní expozice vojenských dějin se otevřela veřejnosti

Armádní muzeum v Praze na Žižkově (snímky), jehož rekonstrukci a dostavbu řídil společný tým techniků divizí 1 a 3, je od 28. října přístupné veřejnosti. Velké stavební práce skončily již loni, ale s otevřením muzea se počítalo s příležitostí svátku vzniku samostatného státu.

RED, foto archiv Metrostavu

R

ealizační tým se na Žižkově musel vyrovnat s mnoha nečekanými problémy. Třeba s daleko víc poškozenými nosnými konstrukcemi, než se podle projektu očekávalo. Na jejich sanaci stavbaři použili uhlíkové lamely se speciální požární ochranou, v horším případě je vyměnili. Podzemní objekt pod atriem založili na mikropilotách, protože v části půdorysu odhalili místo skalního podkladu jen navážky…

Součástí projektu byly i činnosti, se kterými se stavbaři ne vždy setkávají: zejména šlo o kompletní vybavení pro výstavní sbírky – což znamená kulisy, paneláže, atypické povrchy, vitríny, scénické osvětlení a další potřebné dekorace.

Muzeum má nyní nový vstup, který vede pod původní dvoranu. V podzemí, které získalo prosklený strop, je recepce, odkud se návštěvníci dostanou do expozic nebo výtahem do kavárny.

Kromě techniků divizí 1 a 3 se na stavbě vlastními silami podíleli pracovníci střediska lehkých obvodových plášťů divize 3, kteří zastřešili atrium a namontovali hliníkové prosklené fasády a výplně dveřních otvorů. Odborníci z restaurátorského atelié­ru se postarali o repase historických dveří a nábytku, který rozebrali, ošetřili a složili tak, aby vypadal stejně jako před 90 lety.

Důstojné zázemí pro vojenskou historii

O tom, že jde o zdařilé dílo, svědčí skutečnost, že obnova komplexu budov Armádního muzea získala – jak uvádíme na str. 2 – prestižní titul Stavba roku. Podle poroty byl projekt oceněn za významné rozšíření využitelných ploch muzea rovněž za to, s jakou pokorou bylo přistoupeno k renovaci s ohledem na původní podobu objektu a také pro čistotu provedení detailů a jednotlivých prvků.

Soubor budov představuje kvalitní ukázku veřejné stavby funkcionalistického směru, který reprezentuje moderní českou architekturu období první republiky. Při rekonstrukci bylo respektováno původně navržené hmotové řešení a nové prvky byly řešeny citlivě, aby nepřevyšovaly již stávající rozvržení.

Výstavní plocha expozic muzea nyní zabírá na 5 000 m2 ve čtyřech patrech a vystaveno je zde přes 7 000 exponátů v téměř třech stovkách vitrín. Plocha muzea umožňuje nejen důstojnou připomínku všech, kdo bojovali za naši národní samostatnost, ale i komplexní představení vojenských dějin země od středověku až po současné armádní mise.

Mezi sedmi samostatnými výstavními okruhy vynikne expozice Od úsvitu českých dějin do roku 1748, která představuje exponáty, jež bývaly ve Schwarzenberském paláci na Hradčanech.

Metrostav DIZ

Aquacentrum ve Vrchlabí se připravuje na spuštění provozu

Atypická stavba nového aquaparku v areá­lu Vejsplachy je téměř hotová: pětadvacetimetrový plavecký bazén je napuštěný (foto), šedesátimetrový tobogán usazený. Po dvouměsíčních komplexních zkouškách technologických zařízení v prosinci naváže testovací provoz a krátce před Silvestrem se zde lidé poprvé vykoupou.

RED, foto David Hofman

T

ento zajímavý projekt v bráně Krkonoš od jara loňského roku realizuje tým Ing. Ondřeje Matouška z Metrostavu DIZ. Vzniká zde moderní areál, který bude sloužit k celoroční rekreaci a sportovnímu vyžití, tedy k plavání, relaxaci a zábavě dospělých a dětských návštěvníků akvacentra. Kromě klasického plaveckého bazénu tak nabídne: cvičný bazén pro 24 osob, brouzdaliště, relaxační bazén, tobogán, vířivky, skluzavku pro děti či parní kabinu.

Náročné bylo založení objektu, které počítalo s jeho zasazením do svahu. Vynutilo si to unikátní spodní stavbu, která se skládá ze základových desek ve čtyřech úrovních a s maximálním výškovým rozdílem čtyři metry. Nejnižší část základů je půl metru pod hladinou přilehlého přírodního koupaliště Vejsplachy a několik metrů pod úrovní tlakové podzemní vody. Ze stavební jámy tak stavbaři museli odvádět nemálo vody. Kromě náročné situace se spodní vodou ztěžovala průběh výstavby také válka na Ukrajině. Dělníků byl totiž nedostatek.

 

Metrostav 19/2022, Viviena II
Metrostav 19/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 19/2022, VD Orlík
Metrostav 19/2022, BeMo Tunnelling
Metrostav 19/2022, Ptáme se
Metrostav 19/2022, Fotosloupek
Metrostav 19/2022, M-Zone
Metrostav 19/2022, Číslo
Metrostav 19/2022, Divize 6
Metrostav 19/2022, Divize 1 a 3
Metrostav 19/2022, Metrostav DIZ
Metrostav 19/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 19/2022, Fotoreportáž
Metrostav 19/2022, Viviena II

Viviena II

Metrostav 19/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 19/2022, VD Orlík

VD Orlík

Metrostav 19/2022, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 19/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 19/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 19/2022, M-Zone

M-Zone

Metrostav 19/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 19/2022, Divize 6

Divize 6

Metrostav 19/2022, Divize 1 a 3

Divize 1 a 3

Metrostav 19/2022, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 19/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 19/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

10

Sending statistics …

Rendering Metrostav DIZ (248981): (1/3) (1 ms)

Rendering Divize 1 a 3 (248734): (2/3) (4 ms)

Rendering Divize 6 (248733): (1/2) (11 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i6122/item761244-small.jpg

 i6122/item761475.svg

 i6122/item763873-small.jpg

 i6122/item762632.svg

 i6122/item763876-small.jpg

 i6122/item766647-small.jpg

 i6122/item764538.svg

 i6122/item765619.svg