Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Divize 1 a 3

Unikátní expozice vojenských dějin se otevřela veřejnosti

Armádní muzeum v Praze na Žižkově (snímky), jehož rekonstrukci a dostavbu řídil společný tým techniků divizí 1 a 3, je od 28. října přístupné veřejnosti. Velké stavební práce skončily již loni, ale s otevřením muzea se počítalo s příležitostí svátku vzniku samostatného státu.

RED, foto archiv Metrostavu

R

ealizační tým se na Žižkově musel vyrovnat s mnoha nečekanými problémy. Třeba s daleko víc poškozenými nosnými konstrukcemi, než se podle projektu očekávalo. Na jejich sanaci stavbaři použili uhlíkové lamely se speciální požární ochranou, v horším případě je vyměnili. Podzemní objekt pod atriem založili na mikropilotách, protože v části půdorysu odhalili místo skalního podkladu jen navážky…

Součástí projektu byly i činnosti, se kterými se stavbaři ne vždy setkávají: zejména šlo o kompletní vybavení pro výstavní sbírky – což znamená kulisy, paneláže, atypické povrchy, vitríny, scénické osvětlení a další potřebné dekorace.

Muzeum má nyní nový vstup, který vede pod původní dvoranu. V podzemí, které získalo prosklený strop, je recepce, odkud se návštěvníci dostanou do expozic nebo výtahem do kavárny.

Kromě techniků divizí 1 a 3 se na stavbě vlastními silami podíleli pracovníci střediska lehkých obvodových plášťů divize 3, kteří zastřešili atrium a namontovali hliníkové prosklené fasády a výplně dveřních otvorů. Odborníci z restaurátorského atelié­ru se postarali o repase historických dveří a nábytku, který rozebrali, ošetřili a složili tak, aby vypadal stejně jako před 90 lety.

Důstojné zázemí pro vojenskou historii

O tom, že jde o zdařilé dílo, svědčí skutečnost, že obnova komplexu budov Armádního muzea získala – jak uvádíme na str. 2 – prestižní titul Stavba roku. Podle poroty byl projekt oceněn za významné rozšíření využitelných ploch muzea rovněž za to, s jakou pokorou bylo přistoupeno k renovaci s ohledem na původní podobu objektu a také pro čistotu provedení detailů a jednotlivých prvků.

Soubor budov představuje kvalitní ukázku veřejné stavby funkcionalistického směru, který reprezentuje moderní českou architekturu období první republiky. Při rekonstrukci bylo respektováno původně navržené hmotové řešení a nové prvky byly řešeny citlivě, aby nepřevyšovaly již stávající rozvržení.

Výstavní plocha expozic muzea nyní zabírá na 5 000 m2 ve čtyřech patrech a vystaveno je zde přes 7 000 exponátů v téměř třech stovkách vitrín. Plocha muzea umožňuje nejen důstojnou připomínku všech, kdo bojovali za naši národní samostatnost, ale i komplexní představení vojenských dějin země od středověku až po současné armádní mise.

Mezi sedmi samostatnými výstavními okruhy vynikne expozice Od úsvitu českých dějin do roku 1748, která představuje exponáty, jež bývaly ve Schwarzenberském paláci na Hradčanech.

Metrostav DIZ

Aquacentrum ve Vrchlabí se připravuje na spuštění provozu

Atypická stavba nového aquaparku v areá­lu Vejsplachy je téměř hotová: pětadvacetimetrový plavecký bazén je napuštěný (foto), šedesátimetrový tobogán usazený. Po dvouměsíčních komplexních zkouškách technologických zařízení v prosinci naváže testovací provoz a krátce před Silvestrem se zde lidé poprvé vykoupou.

RED, foto David Hofman

T

ento zajímavý projekt v bráně Krkonoš od jara loňského roku realizuje tým Ing. Ondřeje Matouška z Metrostavu DIZ. Vzniká zde moderní areál, který bude sloužit k celoroční rekreaci a sportovnímu vyžití, tedy k plavání, relaxaci a zábavě dospělých a dětských návštěvníků akvacentra. Kromě klasického plaveckého bazénu tak nabídne: cvičný bazén pro 24 osob, brouzdaliště, relaxační bazén, tobogán, vířivky, skluzavku pro děti či parní kabinu.

Náročné bylo založení objektu, které počítalo s jeho zasazením do svahu. Vynutilo si to unikátní spodní stavbu, která se skládá ze základových desek ve čtyřech úrovních a s maximálním výškovým rozdílem čtyři metry. Nejnižší část základů je půl metru pod hladinou přilehlého přírodního koupaliště Vejsplachy a několik metrů pod úrovní tlakové podzemní vody. Ze stavební jámy tak stavbaři museli odvádět nemálo vody. Kromě náročné situace se spodní vodou ztěžovala průběh výstavby také válka na Ukrajině. Dělníků byl totiž nedostatek.

Skupina Metrostav

norský projekt se dočkal zfilmování

Ve středu 19. října se v kině Atlas (foto) konala slavnostní premiéra filmu Češi na Lososí stezce. Snímek, který zachycuje průběh stavby mostu Åstfjordbrua a k němu přilehlé dva tunely Slørdal a Mjønes, se natáčel dva a půl roku. Během této doby vznikla spousta zajímavých materiálů a pro režiséra Miroslava Náplavu a jeho tým Srdcařů nebylo jednoduché sestříhat tolik krásných záběrů do 52 minut.

Během let 2018–2020 realizovala norská organizační složka společnosti Metrostav ve sdružení s místní firmou Bertelsen & Garpestad přeložku silnice Fv. 714 v úseku Stokkhaugen–Sundan. Tato přeložka je součástí Lososí stezky (Lakseveien), která prochází územím Trøndelagu ve středním Norsku.

DRSNÉ PODMÍNKY a MAXIMÁLNÍ NASAZENÍ

V průběhu výstavby bylo nutné zvyknout si a překonávat drsné klimatické podmínky běžné v tomto pásmu. Rychlost větru totiž mnohdy dosahovala až 120 km/h. To ovlivňovalo nejen výstavbu obou tunelů, ale zejména pak nového mostu. Přes všechna úskalí, která na naše kolegy v počátcích čekala, se chopili práce s maximálním nasazením a dokázali vybudovat most přes fjord, který do té doby nikdy nerealizovali.

Přestože je stavařina krásné povolání, často s sebou nese i odloučení od rodiny, zvlášť při zahraničních projektech. Ve filmu je citlivě zachycen život našich kolegů, kteří si s sebou do Norska přivezli své rodiny, a diváci mohou nahlédnout do volnočasových aktivit našeho týmu. Filmaři zachytili i nástup koronaviru, uzavírání hranic a rušení letů.

A protože film je opravdu zajímavý a pro diváky velmi poutavý, přijala jej stanice Prima Zoom do svého vysílání. Slavnostní premiéra v kině je úspěšně za námi, ta televizní proběhne začátkem příštího roku. O přesném termínu vysílání vás budeme včas informovat.

Mgr. Pavlína Mertl, foto archiv Metrostavu


 

Best of Realty

Společnost Metrostav Development se v rámci prestižní soutěže Best of Realty 2022 – Nejlepší z realit 2022 účastní s projektem Byty u parku Na Vackově (5. etapa).

Stejně jako v minulých letech probíhá hlasování v kategorii Cena čtenářů, kdy se může zapojit také široká veřejnost a nejen odborná porota. Hlasovat je možné na webové stránce: 

https://www.bestofrealty.cz/hlasovani.

Vyhlášení výsledků soutěže proběhne na slavnostním galavečeru 15. listopadu 2022. 

RED


 

Osobnosti stavitelství v unikátní publikaci

Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT) letos slaví 30. výročí a pří té příležitosti ocenila 30 osobností, které proslavily technické vzdělání v ČR i v zahraničí. Mezi nimi jsou také lidé Metrostavu. Přínos a význam každého z laureátů dokládají jejich profily a obsáhlé rozhovory ve výpravné publikaci, jež byla pokřtěna u příležitosti předání ocenění na slavnostním večeru ve čtvrtek 20. října v sále pražské HAMU.

Třicítka inženýrů a techniků reprezentuje všechny stavební oblasti a činnosti. Co jméno, to autorita ovlivňující několik desítek let tuzemské stavební prostředí. A v několika případech i kvalitu staveb v zahraničí. Mezi oceněnými je Ing. Jiří Bělohlav, bývalý generální ředitel Metrostavu a bývalý prezident Skupiny Metrostav, či prof. Ing. Jan L. Vítek, CSc., FEng, který pracuje jako expert na betonové konstrukce v Metrostavu a je mnoho let spjat s Fakultou stavební ČVUT.

vzpomínky na velké projekty

Všechny čelné osobnosti se v publikaci vyslovují k proměně stavebního prostředí v České republice v uplynulých třiceti letech a vzpomínají… „Nebudu se zmiňovat o velikosti ztráty, kterou jsme na projektu vygenerovali. Byla vysoká. Na druhé straně reference, jež jsme si naším přístupem k partnerům získali, nám vše nahradily. Získali jsme punc špičkového dodavatele, který nikdy nenechá svého zákazníka ve štychu. A to nám otevřelo dveře na celý skandinávský trh a projekty, které jsme později na Islandu, ve Finsku, Norsku a Švédsku realizovali, nám ztrátu pokryly,“ uvádí v knize Jiří Bělohlav o první skandinávské zakázce ražby dvou islandských tunelů Siglu (3,6 km) a Ólafs (6,1 km) před zhruba 15 lety.

Nominaci oceněných navrhlo sedmdesát členů Profesní akademie složené ze všech členů představenstva, dozorčí rady, stavovského soudu, předsedů oblastí, předsedů profesních aktivů, pracovních komisí a poradců předsedy.

RED s využitím tiskové zprávy


 

50 let u Metrostavu. Děkujeme!

Generální ředitel Metrostavu Ing. Jaroslav Heran a kolegové z divize 3 se sešli v pondělí 17. října, aby poděkovali panu Ing. Dušanovi Dobrovolnému (na snímku vpravo) a společně oslavili jeho letitou věrnost naší společnosti.

Minulý rok noviny Metrostavu v rámci 50letého výročí uváděly seriál rozhovorů s lidmi, kteří u naší společnosti pracují mnoho let. Mezi ně můžeme zařadit také právě Dušana Dobrovolného ze Střediska geodetických prací, který do naší společnosti nastoupil 16. října 1972!

Generální ředitel mu během slavnostního setkání s kolegy předal dárek v podobě pamětních hodinek značky Prim a popřál mu mnoho úspěchů do dalších let.

RED, foto Kateřina Vášová

Aktuality z Metrostavu i videa 

z našich projektů najdete na

 www.facebook.com/Metrostav 

a na webu www.metrostav.cz

 

Metrostav 19/2022, Viviena II
Metrostav 19/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 19/2022, VD Orlík
Metrostav 19/2022, BeMo Tunnelling
Metrostav 19/2022, Ptáme se
Metrostav 19/2022, Fotosloupek
Metrostav 19/2022, M-Zone
Metrostav 19/2022, Číslo
Metrostav 19/2022, Divize 6
Metrostav 19/2022, Divize 1 a 3
Metrostav 19/2022, Metrostav DIZ
Metrostav 19/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 19/2022, Fotoreportáž
Metrostav 19/2022, Viviena II

Viviena II

Metrostav 19/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 19/2022, VD Orlík

VD Orlík

Metrostav 19/2022, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 19/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 19/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 19/2022, M-Zone

M-Zone

Metrostav 19/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 19/2022, Divize 6

Divize 6

Metrostav 19/2022, Divize 1 a 3

Divize 1 a 3

Metrostav 19/2022, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 19/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 19/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

11

Sending statistics …

Rendering Skupina Metrostav (248735): (2/2) (0 ms)

Rendering Metrostav DIZ (248981): (1/3) (3 ms)

Rendering Divize 1 a 3 (248734): (2/3) (9 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i6122/item763873-small.jpg

 i6122/item762632.svg

 i6122/item763876-small.jpg

 i6122/item766647-small.jpg

 i6122/item764538.svg

 i6122/item765619.svg[p3]

 i6122/item767850-small.jpg[p2]

 i6122/item767851-small.jpg[p2]

 i6122/vth313208-1.jpg (2x)

 i6122/vth313211-1.jpg (2x)

 i6122/vth313215-1.jpg (2x)

 i6122/vth313231-1.jpg (2x)

 i6122/vth313236-1.jpg (2x)

 i6122/vth313239-1.jpg (2x)

 i6122/vth313605-1.jpg (2x)

 i6122/vth313601-1.jpg[p1]

 i6122/vth313465-1.jpg[p1]

 i6122/vth313515-1.jpg[p1]

 i6122/vth313578-1.jpg[p1]

 i6122/vth313679-1.jpg[p1]

 i6122/vth313600-1.jpg[p1]

 i6122/item766647-medium.jpg[p3]