Ptáme se...
Mgr. Marek Schimmer
Vedoucí Centra vzdělávání Skupiny Metrostav
Na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy se věnoval studiu sociální psychologie a personálního managementu. Marek Schimmer se pak dvacet let v praxi pohyboval v oblasti vzdělávání a HR managementu v rámci řady mezinárodních společností, z toho v několika provozně-výrobních firmách např. Schneider Electric a McDonald's. Před nástupem do Metrostavu vedl tým vzdělávání a rozvoje na Letišti Praha. Naše skupinové Centrum vzdělávání řídí od letošního jara.
Co vás přimělo k tomu vést v našem stavebním koncernu školicí centrum?
Jsou mi obecně sympatické společnosti, které vytvářejí konkrétní hodnoty na základě práce svých lidí, těchto lidí si váží a pečují o ně. Metrostav je jednoznačně takovouto společností.
Jaké jsou nyní trendy ve firemním vzdělávání?
Současným trendem firemního vzdělávání u nás i v zahraničí je téma změny nebo rozšiřování kvalifikací, tzv. upskilling a reskilling, které jistě souvisejí s nedostatkem odborných profesí na trhu práce. Obecně se vytváří větší tlak na univerzalitu dovedností a na rozšiřování typů kvalifikací. Jednoduše řečeno: „dobrý jeřábník může být i dobrý svářeč a dobrý účetní může být například také dobrý přípravář“.
Na co se naši zaměstnanci mohou v následujícím období těšit?
Do konce roku chystáme oživení odborně‑technického rozvoje v podobě školení pro stavbyvedoucí a přípraváře, které bylo v minulém období kvůli covidu odloženo. Vytváříme e-learningové kurzy tak, abychom zefektivnili teoretickou přípravu ve prospěch interaktivnější prezenční formy. V budoucnu bychom se kromě jiného v Centru vzdělávání rádi věnovali využívání nových technologií, v profesním vzdělávání například i možnosti využívání virtuální reality.
Jste tedy nakloněn elektronickým formám školení?
Jsem obecně nakloněn tomu, co funguje. Elektronická forma školení rozhodně funguje a zjednodušuje určitý typ vzdělávání, ovšem nenahrazuje praktický prezenční trénink. Úspěšné vzdělávání je vždy kombinací více metod, které jsou odvislé od formy a obsahu. Obecně vždy platí: „Co slyším, to zapomenu. Co vidím, si pamatuji. Co si vyzkouším, tomu rozumím.“
Jakou vidíte budoucnost Centra vzdělávání?
Centrum z mého pohledu plní v současnosti skvělou organizační, školicí a evidenční roli. Budoucnost Centra vzdělávání je částečně dána také dalším rozvojem Skupiny a jejích potřeb. V dalších letech by se podle mě Centrum mělo zaměřit také na inovace a rozvoj nových metod a typů školení ve Skupině jak v oblasti profesních kurzů, tak i digitálního rozvoje a sdílení zkušeností samotných zaměstnanců.
Čemu se rád věnujete ve volném čase?
Jelikož jsem od dětství sportoval a třicet let hrál aktivně volejbal, touha po pohybu mě neopustila. Volný čas tedy většinou trávím s přáteli a rodinou na kole, v horách nebo na vodě. Společenství a zábava okolo sportu jsou tedy kromě rodiny asi to nejcennější, co mám.
Za rozhovor děkuje David Kalců