BeMo Tunnelling
Hamburské metro U4 Horner Geest
Společnost BeMo Tunnelling (BeMo) rozšiřuje podzemní dráhu v Hamburku, kde realizuje úsek č. 1 a 2. Od naší poslední zprávy o postupu prací na této trase (foto) do čtvrti Horner Geest U4 se toho v rámci projektu událo mnoho.
Alexander Laimböck, Michael Höllrigl, Andreas Rabe, foto archiv BeMo
D
ruhý stavební úsek, který byl včetně prováděcího projektu svěřen do péče BeMo, byl získán díky inovativním nápadům, které se týkaly technického řešení stavebních prací daného úseku projektu. Rozsah výkonů zahrnuje dvoukolejnou trať metra se dvěma stanicemi v délce cca 2000 m. Výstavba první podzemní stěny byla již zahájena. Druhá jednotka na zhotovení podzemní stěny přišla na řadu od října. Projekční práce a odsouhlasování se zadavatelem jsou v plném proudu a celý tým pracuje na tom, aby naplnil smluvní a termínové podmínky. Dokončení je naplánováno na rok 2026.
Z větší části jsou dokončeny stavební jámy. Výzvy nastolené geologickými podmínkami byly společně se zadavatelem úspěšně zvládnuty. Realizace stavebních jam probíhá vesměs jako podzemní stěna v režii firmy Zakládání a.s. V některých částech jsou pro zhotovení stavební jámy uplatněny vrtané piloty.
Na lince u4 bude dvoukolejná trať metra v délce 2000 metrů se dvěma stanicemi
Úspěšně se podařilo již zvládnut také technicky náročnou výstavbu betonového dna stavební jámy pod hladinou vody o velikosti cca 1500 m3 zabudovaného betonu. Vlastní výkop v prostoru, který je zaplněn vodou, proběhl takzvaným vrtným výplachem, resp. metodou dredging s doprovodem potápěčů. A naplno běží práce v oblasti stanice metra Horner Rennbahn. To se týká dokončení stavebních jam i provádění železobetonářských prací po jednotlivých úsecích. Budování stanice metra je rozděleno na tři části z důvodu pozemního a nadzemního vedení dopravy.
Předání tunelových úseků pro účely pokládání kolejového svršku prochází etapou odsouhlasení se společností Hamburger Hochbahn. V úplně dokončených stavebních objektech tunelu 1. stavebního úseku se mezitím začalo na naplno se zásypovými pracemi.
Plánování a organizace prací pro výluku provozu metra od 1. května 2023 běží naplno a probíhá zajištění potřebných kapacit. Z důvodu dodržení termínů výstavby v oblasti tunelů přijdou k použití filigránové prefabrikátové stropy ze železobetonu s vlákny z PP materiálů. V rámci výluky budou vybudována obě spojovací stavební díla na východním a západním konci a vznikne křižující stavební dílo sloužící k vyvedení spojovací koleje pro 2. stavební úsek. Práce na 1. stavebním úseku by měly skončit v roce 2024. Zdař Bůh!