Divize 6
Na Labi vzniká nové přístaviště
Stavby „na vodě“ patří k divizi 6 od nepaměti. Velkých vodních děl i menších staveb má na svém kontě nepočítaně. A přibývají další. Třeba nové veřejné přístaviště ve Štětí na Labi (foto), které budou moci využít majitelé malých rekreačních plavidel ke kotvení až na 48 hodin.
Martina Vampulová, Foto ŘVC ČR
V
znikne zde pevné molo se šesti sklopnými výložníky a přístupový chodník s rozptylovou plochou. K dispozici budou také odběrové sloupky a elektroinstalace pro dobíjení lodních akumulátorů.
Po dopracování zadávací dokumentace zahájila divize 6 stavbu přístaviště vybudováním přípojky nízkého napětí a zřízením štěrkové lavice pro vrtání pilot. Právě vrtání a betonáž pilot zabere týmu Ing. Jana Zemana v následujících týdnech nejvíc času. „Pilotové založení bude nezbytné provést v takové přesnosti, aby se nemusela vrchní stavba mola příliš přizpůsobovat skutečnému provedení pilot,“ říká vedoucí projektu. A dodává: „Železobetonové piloty navíc budeme nastavovat ocelovou pilotou v rámci jedné nepřerušené operace.“ Celé molo bude založeno na ocelových pilotách HEB 200 délky 7,3 metru, které budou opatřeny železobetonovým kořenem průměru 600 mm a v délce 4,2 metru. „Piloty budeme vrtat ve dvou řadách do dna Labe z nasypané štěrkové lavice. Na hlavice ocelových pilot pak namontujeme ocelovou konstrukci mola,“ popisuje Ing. Zeman. Na mole budou umístěny čtyři nerezové odběrové sloupky elektrické energie a ze strany od břehu bude molo opatřeno nerezovým zábradlím. Výroba mola včetně ochranného nátěrového systému bude probíhat zároveň s vrtáním pilot a výstavbou rozvaděčového plata tak, aby bylo připraveno k montáži po dokončení všech pilot.
přístaviště bude pro 12 malých plavidel o délce do 20 metrů. vyrůstá na pravém břehu v těsné blízkosti centra Štětí
musí zvládnout povodeň
Ocelové molo v délce 62,5 metru bude mít dřevěnou palubu z tropického dřeva Garapa a bude k němu kloubově připojeno šest plovoucích, osm metrů dlouhých sklopných výložníků. Nástupní a výstupní rozptylovou plochu s molem propojí ocelová lávka. Na mole budou umístěny čtyři nerezové odběrové sloupky elektrické energie. Počítá se s tím, že při větších průtocích vody v Labi budou sloupky opakovaně zatopeny vodou, proto musí být maximálně vodotěsné a mechanicky odolné.
hotovo do nové plavební sezony
Přístaviště Štětí, jehož investorem je Ředitelství vodních cest, by mělo být dokončeno do 40 týdnů od zahájení stavby, tedy přibližně do poloviny července příštího roku. Tým Ing. Jana Zemana má však v plánu – pokud se v průběhu stavby nevyskytnou nepředpokládané překážky – dobu výstavby výrazně zkrátit, aby přístaviště mohly posádky lodí využívat už od začátku nové plavební sezony. „Pro mě osobně je vybudování přístaviště ve Štětí velmi zajímavou zkušeností i díky tomu, že se po dlouhé době zase vracím ke stavbám na ,velké voděʻ, které jsem si již od svých studií přál provádět,“ uzavírá vedoucí projektu Ing. Jan Zeman.
Pro lodě i jinde
Přístaviště ve Štětí není jediné přístaviště, které pro malá rekreační plavidla Metrostav buduje. Podobné vodohospodářské stavby, jež podporují rekreační plavbu na vnitrozemských vodních cestách, vznikají také v Brné u Ústí nad Labem, v Roudnici nad Labem, Mělníce a v Poděbradech.