Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

2

čtrnáctideník 

Metrostav a.s.

1. února 2024

ročník 36

Ukončení klíčového slovenského projektu

už více než měsíc jsou opět v plném provozu obě plavební komory vodního díla Gabčíkovo. Zmodernizovaná pravá slouží lodní dopravě už od října roku 2021, levá prošla kolaudací vloni 19. prosince. pár dní PŘEDTÍM, posledního listopadu, stavbaři celé dílo slavnostně představili.

Lenka Svobodová,
foto archiv Metrostavu

T

ým divize 8 v čele s ředitelem výstavby Ing. Ivanem Škripeněm a vedoucím projektu Ing. Radkem Liškou, Ph.D., zahájil projekt koncem února 2019 a provedl jej podle žluté knihy FIDIC (Vyprojektuj – Postav).

Zakázka zahrnovala sanaci betonových částí vodního díla a dilatačních spár, injektáže podzákladí a modernizaci technologických částí obou plavebních komor – výměnu horních a dolních vrat, plnicích a prázdnicích systémů, dynamické ochrany horních i dolních ohlaví, hydraulických systémů ovládání a řídicího systému.

modernizace zvýšila plavební bezpečnost, dopravní kapacity A spolehlivost provozu

Ing. Škripeň věnoval začátek své profesní kariéry mezi lety 1978 až 1990 výstavbě soustavy vodních děl Gabčíkovo–Nagymaros. „Nabídku pracovat na modernizaci VD Gabčíkovo jsem vnímal jako projev důvěry, zároveň jsem cítil zodpovědnost – když už jsem měl to štěstí být při tom, když stavba v roce 1978 začínala, její další milník jsem si prostě nemohl nechat ujít.“

Ing. Liška připomíná: „O technických a technologických úskalích, která nás provázela během prací zejména na pravé komoře, už bylo hodně napsáno dříve. Trošku se však opomíjí smluvní stránka výstavby. Ta byla založena na standardu FIDIC, který byl do značné míry upraven zvláštními podmínkami. To s sebou neslo nemalé komplikace při řešení nároků vůči investorovi, také ze strany ostatních účastníků výstavby jsme se potýkali s různými výklady příslušných článků v oblasti dokladování kvality. Určitě proto při podobné zakázce doporučuji provést si společně s investorem a dozory hlubší rozbor podkladů. Nepřesnosti si vyjasnit hned a ideálně si vše nechat potvrdit písemně.“

Práce na levé komoře se v podstatě nelišily od těch na pravé – až na statické sanace, které v původním rozsahu díla chyběly.

Modernizace plavebních komor největšího vodního díla na Slovensku byla z 85 % financována z evropských fondů. „Velká červená mašle zavěšená nad levou plavební komorou při slavnostní proplavbě (hlavní foto) byla nejen ozdobou, ale jako poděkování patřila všem kolegům, se kterými jsme dílo dotáhli do zdárného konce. Díky patří i neutuchající důvěře a podpoře ze strany vedení společnosti,“ uzavírá Ing. Liška.

 

Zajímavosti z Gabčíkova

Každá z obou plavebních komor (foto) má půdorysné rozměry 34 × 275 m, Gabčíkovo patří k největším zdymadlům v Evropě. Při jeho modernizaci se stavbaři setkali se spoustou zajímavostí.

„Při pohledu na monitor s přenosem z podvodní kamery musí člověk smeknout nad odvahou, se kterou se potápěči noří do hloubky až několika desítek metrů pod hladinu,“ říká Ing. Radek Liška.

Modernizace plavebních komor byla také z pohledu BOZP vysoce rizikovou stavbou. Ve špičce totiž při ní vykonávalo naráz náročnou činnost až 500 pracovníků – v hloubce 35 m a pod úrovní hladiny Dunaje. Během zakázky se přitom nestal jediný pracovní úraz! Za to patří díky Ing. Robertu Kukučkovi, který vysoce odborně dohlížel na dodržování bezpečnostních předpisů.

Výrazně přispěli i pracovníci Zakládání staveb, kteří provedli injektážní práce při sanaci podzákladí, a oceláři divize 3, již zajistili výrobu a montáž většiny nadrozměrných ocelových prvků.

Krátce Aktuálně

Nová obalovna na Slovensku

Do Skupiny Metrostav přibyla koncem roku 2023 nová obalovací souprava BENNINGHOVEN MBA 2000 (foto). Na východním Slovensku u města Michalovce ji koupila společnost Metrostav DS a jde o pět let starou obalovnu, která je specifická svou mobilitou díky umístění na kamionových podvozcích. Jedná se celkově o devátou obalovnu na Slovensku a patnáctou ve Skupině Metrostav.

ESG ve Skupině Metrostav

V úterý 30. ledna se uskutečnilo úvodní setkání zástupců Skupiny, garantů ESG, s poradenskou firmou Fair Venture, se kterou během roku 2024 dojde k implementaci ESG (Environment, Social, Governance) – tedy principů udržitelnosti společností dle nových evropských standardů. ESG se zaměřuje na environmentální, sociální a správní aspekty podnikání a jeho implementace je významným prvkem pro podporu udržitelnosti Skupiny v novodobém kontextu.

Karlovarská Varyáda se rozroste

V minulém týdnu byla slavnostně zahájena rekonstrukce spojená s dostavbou obchodního centra Varyáda v Karlových Varech (vizualizace). Potrvá 23 měsíců a vznikne při ní i první multikino v kraji. Náročné zakázky za provozu nákupního centra se zhostí kolegové ze zastoupení pro Karlovarský kraj, slavnostního poklepu se zúčastnil ředitel divize 9 Ing. Martin Sirotek.

 

Metrostav 2/2024, Ukončení klíčového projektu na Slovensku
Metrostav 2/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 2/2024, BeMo Tunnelling
Metrostav 2/2024, Ptáme se
Metrostav 2/2024, Fotosloupek
Metrostav 2/2024, Společenská odpovědnost
Metrostav 2/2024, Představujeme světlopropustný beton
Metrostav 2/2024, Největší zakázka za polárním kruhem
Metrostav 2/2024, Divize 8
Metrostav 2/2024, Skupina Metrostav
Metrostav 2/2024, Metrem 50
Metrostav 2/2024, Sportovci Metrostavu v Peci pod Sněžkou
Metrostav 2/2024, Ukončení klíčového projektu na Slovensku

Ukončení klíčového projektu na Slovensku

Metrostav 2/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 2/2024, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 2/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 2/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 2/2024, Společenská odpovědnost

Společenská odpovědnost

Metrostav 2/2024, Představujeme světlopropustný beton

Představujeme světlopropustný beton

Metrostav 2/2024, Největší zakázka za polárním kruhem

Největší zakázka za polárním kruhem

Metrostav 2/2024, Divize 8

Divize 8

Metrostav 2/2024, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 2/2024, Metrem 50

Metrem 50

Metrostav 2/2024, Sportovci Metrostavu v Peci pod Sněžkou

Sportovci Metrostavu v Peci pod Sněžkou

1

Sending statistics …

Rendering Krátce Aktuálně (340401): (2/2) (0 ms)

Rendering Ukončení klíčového projektu na Slovensku (340400): (3/5) (18 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i8721/item1092507.svg

 i8721/item1092555-small.jpg

 i8721/item1092552.svg

 i8721/item1092554-small.jpg

 i8721/item1092553-small.jpg

 i8721/item1092556-small.jpg

 i8721/item1092557-small.jpg