-
Metrostav
2/2024
Modernizace plavebních komor VD Gabčíkovo ve finále. Společnost Metrostav Norge AS postaví novou silnici poblíž Tromsø v nejsevernější části Norska. Představujeme světlopropustný beton.
Ukončení klíčového projektu na Slovensku
Už více než měsíc jsou opět v plném provozu obě plavební komory vodního díla Gabčíkovo. Zmodernizovaná pravá slouží lodní dopravě už od října roku 2021, levá prošla kolaudací vloni 19. prosince. pár dní PŘEDTÍM, posledního listopadu, stavbaři celé dílo slavnostně představili.
2
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
1. února 2024
ročník 36
Ukončení klíčového slovenského projektu
už více než měsíc jsou opět v plném provozu obě plavební komory vodního díla Gabčíkovo. Zmodernizovaná pravá slouží lodní dopravě už od října roku 2021, levá prošla kolaudací vloni 19. prosince. pár dní PŘEDTÍM, posledního listopadu, stavbaři celé dílo slavnostně představili.
Lenka Svobodová,
foto archiv Metrostavuým divize 8 v čele s ředitelem výstavby Ing. Ivanem Škripeněm a vedoucím projektu Ing. Radkem Liškou, Ph.D., zahájil projekt koncem února 2019 a provedl jej podle žluté knihy FIDIC (Vyprojektuj – Postav).
Zakázka zahrnovala sanaci betonových částí vodního díla a dilatačních spár, injektáže podzákladí a modernizaci technologických částí obou plavebních komor – výměnu horních a dolních vrat, plnicích a prázdnicích systémů, dynamické ochrany horních i dolních ohlaví, hydraulických systémů ovládání a řídicího systému.
modernizace zvýšila plavební bezpečnost, dopravní kapacity A spolehlivost provozu
Ing. Škripeň věnoval začátek své profesní kariéry mezi lety 1978 až 1990 výstavbě soustavy vodních děl Gabčíkovo–Nagymaros. „Nabídku pracovat na modernizaci VD Gabčíkovo jsem vnímal jako projev důvěry, zároveň jsem cítil zodpovědnost – když už jsem měl to štěstí být při tom, když stavba v roce 1978 začínala, její další milník jsem si prostě nemohl nechat ujít.“
Ing. Liška připomíná: „O technických a technologických úskalích, která nás provázela během prací zejména na pravé komoře, už bylo hodně napsáno dříve. Trošku se však opomíjí smluvní stránka výstavby. Ta byla založena na standardu FIDIC, který byl do značné míry upraven zvláštními podmínkami. To s sebou neslo nemalé komplikace při řešení nároků vůči investorovi, také ze strany ostatních účastníků výstavby jsme se potýkali s různými výklady příslušných článků v oblasti dokladování kvality. Určitě proto při podobné zakázce doporučuji provést si společně s investorem a dozory hlubší rozbor podkladů. Nepřesnosti si vyjasnit hned a ideálně si vše nechat potvrdit písemně.“
Práce na levé komoře se v podstatě nelišily od těch na pravé – až na statické sanace, které v původním rozsahu díla chyběly.
Modernizace plavebních komor největšího vodního díla na Slovensku byla z 85 % financována z evropských fondů. „Velká červená mašle zavěšená nad levou plavební komorou při slavnostní proplavbě (hlavní foto) byla nejen ozdobou, ale jako poděkování patřila všem kolegům, se kterými jsme dílo dotáhli do zdárného konce. Díky patří i neutuchající důvěře a podpoře ze strany vedení společnosti,“ uzavírá Ing. Liška.
Zajímavosti z Gabčíkova
Každá z obou plavebních komor (foto) má půdorysné rozměry 34 × 275 m, Gabčíkovo patří k největším zdymadlům v Evropě. Při jeho modernizaci se stavbaři setkali se spoustou zajímavostí.
„Při pohledu na monitor s přenosem z podvodní kamery musí člověk smeknout nad odvahou, se kterou se potápěči noří do hloubky až několika desítek metrů pod hladinu,“ říká Ing. Radek Liška.
Modernizace plavebních komor byla také z pohledu BOZP vysoce rizikovou stavbou. Ve špičce totiž při ní vykonávalo naráz náročnou činnost až 500 pracovníků – v hloubce 35 m a pod úrovní hladiny Dunaje. Během zakázky se přitom nestal jediný pracovní úraz! Za to patří díky Ing. Robertu Kukučkovi, který vysoce odborně dohlížel na dodržování bezpečnostních předpisů.
Výrazně přispěli i pracovníci Zakládání staveb, kteří provedli injektážní práce při sanaci podzákladí, a oceláři divize 3, již zajistili výrobu a montáž většiny nadrozměrných ocelových prvků.
Krátce Aktuálně
Krátce Aktuálně
Nová obalovna na Slovensku
Do Skupiny Metrostav přibyla koncem roku 2023 nová obalovací souprava BENNINGHOVEN MBA 2000 (foto). Na východním Slovensku u města Michalovce ji koupila společnost Metrostav DS a jde o pět let starou obalovnu, která je specifická svou mobilitou díky umístění na kamionových podvozcích. Jedná se celkově o devátou obalovnu na Slovensku a patnáctou ve Skupině Metrostav.
ESG ve Skupině Metrostav
V úterý 30. ledna se uskutečnilo úvodní setkání zástupců Skupiny, garantů ESG, s poradenskou firmou Fair Venture, se kterou během roku 2024 dojde k implementaci ESG (Environment, Social, Governance) – tedy principů udržitelnosti společností dle nových evropských standardů. ESG se zaměřuje na environmentální, sociální a správní aspekty podnikání a jeho implementace je významným prvkem pro podporu udržitelnosti Skupiny v novodobém kontextu.
Karlovarská Varyáda se rozroste
V minulém týdnu byla slavnostně zahájena rekonstrukce spojená s dostavbou obchodního centra Varyáda v Karlových Varech (vizualizace). Potrvá 23 měsíců a vznikne při ní i první multikino v kraji. Náročné zakázky za provozu nákupního centra se zhostí kolegové ze zastoupení pro Karlovarský kraj, slavnostního poklepu se zúčastnil ředitel divize 9 Ing. Martin Sirotek.
BeMo Tunnelling
BeMo Tunnelling
BeMo vyvíjí software pro přesnější práci
ve výběrových řízeních pro ražbu tunelů se častěji dbá na zvýšenou přesnost a preciznost. Strojně technické oddělení (MTA) společnosti BeMo Tunnelling reaguje vývojem automatizovaného řízení stříkacího vozu a rozvíjí vizualizace profilu pro rozměrově přesný výrub tunelovým bagrem.
Rainer Antretter
ostoucí požadavky na křivost, vlnitost a rozměrovou přesnost povrchů stříkaného betonu vnějšího opláštění podmiňují zvýšenou preciznost při zhotovování primární obezdívky při výstavbě tunelů. Výběrová řízení nyní obsahují kritérium nerovnosti povrchu v poměru 1 : 30. To znamená, že odchylka od rovnosti povrchu nesmí překročit jeden centimetr do hloubky na délce patnácti centimetrů. Toho ovšem při ručním nanášení stříkaného betonu už není možné dosáhnout. Abychom se tohoto kritéria zhostili, strojně technické oddělení pracuje na řešení stroje na stříkaný beton s automatickým řízením, který musí provádět co možná nejrovnoměrnější nános materiálu.
Po intenzivních diskuzích jsme s naší partnerskou společností Vision Metrics GmbH našli cestu k řešení problému. Na základě scanu snímků, které při ražbě tunelu zmonitorovaly stav a tvar vyražené plochy tunelu, dojde k propočtu rozsahu nutného zástřiku a těmito daty se pak řídí stříkací manipulátor.
Práce od začátku minulého roku dosáhly uspokojivého stavu. Software řízení je nyní plně připraven k praktickému nasazení a lze jej simulovat na počítači (na snímku). Rozvoj nastavení hydraulických ventilů pokročil natolik, že je nyní možné ovládat pohyby manipulátoru prostřednictvím notebooku.
cílem je do jara vyvinout automatické zařízení na stříkaný beton, které splní požadavky investora
Před instalací senzorů proběhne v dílně v Innsbrucku simulovaný pokus v suchém prostředí. Manipulační zařízení projede bez stříkaného betonu a otestuje tak funkčnost v automatizovaném provozu.
MTA rovněž pracuje na vývoji vizualizace profilu pro rozměrově přesný výrub tunelovým bagrem. U tohoto projektu, který rovněž realizujeme s naší partnerskou společností Vision Metrics GmbH, je cílem ražbu provést přesněji bez tzv. nadprofilu. Tímto se nejenom zabrání nadměrnému výrubu (který je nutno potom zlikvidovat) a odbourá se i doba využitá na nadměrný výrub. A také se ušetří podstatně dražší nadměrný objem stříkaného betonu na zaplnění tzv. nadvýrubu a tím i náklady.
Z naší analýzy hospodárnosti vyplývá, že finanční výdaje na senzory a vyměřovací nástroje stejně jako údržba a péče o software se vyplatí už od 400 metrů tunelové ražby. Zdař Bůh!
Ptáme se
Ptáme se...
Ing. Petr Hybský
Stavbyvedoucí Metrostav TBR
Je absolventem oboru konstrukce a dopravní stavby na ČVUT v Praze. Již při škole sbíral své první pracovní zkušenosti u firmy Metrostav v oblasti realizace podzemních staveb. Tomuto odvětví se věnuje doposud, od loňského roku působí v dceřiné společnosti Metrostav TBR.
Vzpomenete si na začátek vašeho působení v rámci Skupiny Metrostav?
Na své začátky u Metrostavu vzpomínám často. Jsou spjaty se stavbou trasy C pražského metra v úseku Střížkov–Letňany a později s ražbou kolektoru pod Václavským náměstím. Také mé další profesní kroky vedly trasami pod povrchem zemským. Přes tunely železniční a dálniční jsem se opět vrátil na metro – tentokrát na trasu D.
Mimo jiné jste se podílel na přípravě letošního kalendáře, který je věnován padesátému výročí zahájení provozu pražského metra. Co vás k této spolupráci přivedlo?
Byl jsem o spolupráci požádán z důvodu mého zájmu o historii výstavby pražského metra. Každá novostavba je sice ze své podstaty dílem pro budoucnost – místy, kde nyní působíme, se cestující svezou nejdříve za tři roky, možná později, ale naše současné stavební postupy jsou evolucí práce našich předků. Znalost předešlých technologií je podle mého názoru velmi důležitá a umožňuje chápat nynější postupy návrhu a provádění v širších souvislostech. Zároveň si myslím, že je nasnadě připomenout si výročí padesáti let provozu metra. Tato stavba zavdala příčinu vzniku naší společnosti a navždy se propsala do jejího názvu.
Podle jakých kritérií se významné stavební technologie zmíněné v kalendáři vybíraly?
Na metro lze pohlížet z mnoha různých úhlů – architektonického, provozního či z pohledu jeho významu pro město apod. Rozhodli jsme se přinést pohled stavařský a přiblížit ho i těm, kteří se podzemním stavbám nevěnují. Dozvědí se, proč jsou některé stanice tvarů oblých, jiné průřezů pravoúhlých. Proč jsou některé podepřené sloupovým systémem a jiné se bez sloupů obejdou. Zjistí i, že traťové tunely, kterými je denně převezen přes jeden milion cestujících, byly vystavěny různými metodami včetně té, kdy tubusy metra byly vybetonovány na břehu Vltavy a v celku naplaveny a usazeny na říční dno. Je možné, že mnozí cestující se nyní při čekání na vlakovou soupravu metra budou v útrobách stanic pozorněji dívat a určovat, zdali jsou ve stanici sloupového nebo pilířového typu.
Čemu se jinak rád věnujete ve volném čase?
Nyní se například moc těším na koncert k výročí 40 let skupiny Plexis, který bude zároveň vzpomínkou na jejich frontmana, v loňském roce zesnulého Petra Hoška. Mým velkým koníčkem je lyžování, zvláště skoky. Každý rok spolupracuji na organizaci mezinárodních závodů Memoriálu Jiřího Rašky. Aktuálně se podílím na přípravě výročí 100 let historicky prvního mistrovství světa v lyžování, které se konalo – a málo se to ví – v tehdejším Československu. Moc rád také trávím svůj volný čas s neteří – dítkem zvídavým a plným dětské bezstarostnosti.
Za rozhovor děkuje David Kalců
Fotosloupek
fotosloupek
Ve Slaném běží rekonstrukce plovárny
Její druhou etapu realizuje závod 8 Metrostavu DIZ, vedoucím projektu je Daniel Lipert.
Práce na modernizaci plovárny (snímky) pokračují i přes zimní počasí: stavbaři pracují na betonáži základových desek pro kombinovaný bazén a založení provozního objektu. Zde se bude nacházet zázemí pro technologie. V závislosti na počasí probíhají i zemní práce a zhotovení inženýrských sítí. V dohledu je zahájení instalace nerezových konstrukcí jednotlivých bazénových těles. Dokončení projektu, který proti původnímu plánu počítá i s tobogánem a skluzavkou, je plánováno na červen.
Společenská odpovědnost
Společenská odpovědnost
Pomoc při zvládání nevyléčitelené nemoci
Metrostav DIZ je tradičním partnerem Milada Tour a stejně jako v předchozím ročníku jsme se připojili k charitativní inciativě pořadatelů tohoto rodinného sportovního podniku. Částka 30 000 Kč (foto) byla věnována na podporu Oddělení paliativní medicíny Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem.
RED, foto archiv Metrostavu
ěnovali jsme polovinu částky, druhou část tvoří příspěvky účastníků závodu. Předání šeku se za nás zúčastnil oblastní ředitel ústeckého region Ing. Petr Ort.
Oddělení paliativní medicíny je nové pracoviště v rámci Masarykovy nemocnice. Od října 2023 je pacientům k dispozici osm lůžek ve čtyřech dvoulůžkových pokojích. Na tato lůžka jsou přijímáni pacienti s komplexními potřebami v důsledku pokročilého nevyléčitelného onemocnění. Jedná se o tzv. akutní paliativní lůžka, která slouží ke stabilizaci obtíží pacienta, k možnosti komunikace s rodinou a nastavení k plánu další péče (předání pacienta do domácí péče s podporou mobilního hospice). Příspěvek bude využit na zkvalitnění péče o pacienty a zvýšení jejich komfortu.
Připomeňme, že Milada Tour je oblíbený rodinný sportovní seriál s profesionální organizací, jehož součástí jsou tři různé závody, a také mnoho doprovodných a charitativních aktivit. Závody se konají v unikátní krajině bývalého hnědouhelného dolu, který se v posledních letech změnil v krásné přírodní prostředí jezera Milada nedaleko Ústí nad Labem.
Představujeme světlopropustný beton
Co mají společného lobby budovy Hansa Carrée v Hamburku od architektonické kanceláře Knesebeck z německého Lübecku, Italský pavilon pro šanghajské Expo 2010 od Iodice Architetti nebo oltář v kostele v Chrudimi? Na první pohled nesourodé stavby spojuje SVĚTLOPROPUSTNÝ beton. Materiál, jehož největším přínosem je přenos denního světla přes konstrukce do prostor bez možnosti přirozeného osvětlení.
Technologie
SVĚTLOPROPUSTNÝ beton: materiál pro jedinečné stavby
Co mají společného lobby budovy Hansa Carrée v Hamburku od architektonické kanceláře Knesebeck z německého Lübecku, Italský pavilon pro šanghajské Expo 2010 od Iodice Architetti nebo oltář v kostele v Chrudimi? Na první pohled nesourodé stavby spojuje SVĚTLOPROPUSTNÝ beton. Materiál, jehož největším přínosem je přenos denního světla přes konstrukce do prostor bez možnosti přirozeného osvětlení.
Martina Vampulová, foto archiv Nikola Štochla
rvním, kdo sestrojil světlopropustný beton, jak jej známe dnes, byl maďarský architekt Aron Lasonczi. „V roce 2001 poprvé náhodným rozmístěním přimíchal optická vlákna do betonové směsi, z níž vytvořil větší blok betonu. Ten pak rozřezal na jednotlivé desky potřebných rozměrů. Chtěl tak vytvořit esteticky zajímavé konstrukce tvořené světelnými efekty, a to jak s využitím denního světla, tak z umělých světelných zdrojů,“ popisuje Ing. arch. Nikola Štochl, Ph.D., vedoucí projektu v divizi 3, který se ve své disertační práci zabýval vlastnostmi tohoto nového materiálu (viz box).
součástí optická vlákna
LTC (Light Translucent Concrete), jak se světlopropustný beton nazývá odborně, tvoří betonová směs standardních parametrů, do které jsou přimíchány světlo vodivé prvky, jako jsou například skleněná a plastová optická vlákna. Podíl těchto vláken se pohybuje většinou v rozmezí od 3 do maximálně 10 % z celkového objemu.
LTC se většinou vyrábí ve formě unifikovaných desek v tloušťkách od 20 do 30 mm (snímky), přičemž rozměry desek jsou podobné jako u běžných keramických či kamenných obkladových desek. Důležité ale je, že přimíchání optických vláken do betonové směsi ať už náhodně, nebo do přesné rastrové mřížky, téměř neovlivňuje výslednou pevnost betonu.
LTC se používá jako obkladový materiál na vnitřních konstrukcích nebo na fasádě budov s lehkým obvodový pláštěm. „LTC architekti využívají u projektů, kde jsou kladeny vysoké požadavky na jedinečnost a pro vytvoření speciálních světelných efektů ať už v interiéru, nebo exteriéru budovy,“ říká Nikola Štochl a připomíná, že využití světlopropustného betonu je téměř neomezené. Lze ho použít pro konstrukce, kde má být dosaženo neobvyklého architektonického záměru, funkčnosti nebo zlepšení vnitřního prostředí budovy a oživí i obvodové stěny. „Při použití umělých zdrojů světla za deskami z LTC, které se upevní na lehký obvodový plášť, jsme schopni vytvořit v podstatě obrazovku promítající jednoduché světelné obrazy, která při jejich vypnutí vypadá jako obyčejná betonová konstrukce,“ upřesňuje.
Ačkoli světlopropustný beton by mohl nalézt dobré uplatnění nejen pro moderní stavby, jeho masivnější rozšíření v praxi výrazně limitují výrobní náklady. Cena LTC se pohybuje kolem 30 000 Kč/m2, konstrukce z něho jsou tak vhodné většinou pro investory, kteří chtějí realizovat neobvyklé, architektonicky zajímavé a ojedinělé stavby na úkor jejich vyšší ceny.
Ocenění za vynikající práci
Ing. arch. Nikola Štochl, Ph.D., se ve své disertační práci Translucent composite slabs from high-performance concrete with optical fibers – technical solution and analysis zabýval měřením světelných parametrů vnitřních prostorů za použití konstrukcí ze světlo-propustného betonu, které umožní průchod světla mezi jednotlivými prostory. Dizertace byla oceněna Českou betonářskou společností ČSSI v kategorii Technologie betonu titulem vynikající disertační práce. První část práce zkoumala světelné parametry místnosti prostupem denního světla stropem ze světlopropustného betonu, druhá část potom prostup světla z umělého zdroje z jedné místnosti do druhé nenosnou dělicí konstrukcí složenou z unifikovaných desek ze světlopropustného betonu. Autor se věnoval i analýze materiálu LTC z hlediska jeho pevnosti v tlaku, tahu za ohybu.
Největší zakázka za polárním kruhem
Společnost Metrostav Norge AS postaví novou silnici poblíž Tromsø v nejsevernější části Norska (foto). Nový úsek E8 o délce 10 kilometrů vyjde v přepočtu na 4,5 miliardy Kč a pro dceřinou společnost Metrostavu reprezentuje největší zakázku v historii.
Metrostav Norge AS
Největší zakázka za polárním kruhem: E8 u města Tromsø
Společnost Metrostav Norge AS postaví novou silnici poblíž Tromsø v nejsevernější části Norska (foto). Nový úsek E8 o délce 10 kilometrů vyjde v přepočtu na 4,5 miliardy Kč a pro dceřinou společnost Metrostavu reprezentuje největší zakázku v historii.
Mgr. Radim Mana, foto archiv Metrostav Norge AS
eští stavbaři budou mít za úkol veškeré betonářské práce a výstavbu nového téměř kilometrového mostu přes Ramfjord. O zbytek se postará norský partner ve sdružení Bertelsen & Garpestad. Do země by se mělo poprvé kopnout po Velikonocích.
Silnice první třídy E8 tvoří hlavní přístupovou cestu do největšího města severního Norska Tromsø. Nový úsek mezi vesnicemi Sørbotn a Laukslett pomůže vyvést tranzitní dopravu mimo nejzastavěnější část Ramfjordu a zvýší bezpečnost provozu v členité lokalitě.
Nový most přes fjord
Dominantu 10km úseku však tvoří 870 metrů dlouhý trámový most Ramfjordbrua se základy na ocelových pilotách ve fjordu. Jeho severní konec pod kopcem Leirbakken už má hotový násyp v moři. Investor jej nechal provést v rámci jiné zakázky, aby se místo dostatečně zatížilo a stabilizovalo alespoň 18 měsíců před stavbou mostu. Součástí projektu je dále sedm menších mostů s rozpětím od 20 do 80 metrů.
„Tromsø leží až za 69. rovnoběžkou. Bude to naše dosud nejsevernější stavba a také první za polárním kruhem. Z toho vyplývají i specifické doprovodné stavby – v projektové dokumentaci nás velmi zaujal hlavně přechod pro soby. Očekáváme náročnou logistiku a mimořádně drsné klimatické podmínky. Na druhou stranu náš tým už je třeba z nedávné expedice na odlehlý kout Islandu zvyklý na ledacos. Během tří let by se tu mělo protočit asi 150 lidí, převážně Čechů a Slováků,“ prozrazuje vedoucí projektu Matěj Novotný.
Sdružení společností Metrostav Norge a Bertelsen & Garpestad podepsalo smlouvu s norskou správou silnic Statens Vegvesen ještě vloni před Vánoci. Stavební práce by měly být zahájeny letos po Velikonocích a dokončeny v roce 2027.
„Tato největší zakázka v historii Metrostavu Norge potvrzuje naši silnou pozici na prestižních severských trzích. Český stavbař, to už je dnes nejen v Norsku, ale i celé Skandinávii opravdu pojem. Moc mě těší, že jsem součástí tohoto dobrodružství již od první zakázky na Islandu před 16 lety a věřím, že v budoucnu si sáhneme na ještě významnější projekty, než je tento,“ uzavírá Ing. Aleš Gothard, ředitel společnosti Metrostav Norge.
Skupina Metrostav ve Skandinávii
Naše Skupina působí na severu Evropy již od roku 2006. Od té doby realizovala 15 projektů, mimo jiné traťové tunely helsinského metra, unikátní most na lososí cestě v Norsku či nejdelší silniční tunel na Islandu. Ve Skandinávii celkově dosud vyrazila přes 48 kilometrů tunelů.
Divize 8
Divize 8
Nové datové centrum bude chladit dešťová voda
Společnost Seznam.cz rozšiřuje a posiluje výkon svého stávajícího datového centra Kokura (foto) v Horních Počernicích u Prahy prostřednictvím nové přístavby. Kolegové z divize 8 ještě koncem roku dokončili hrubou stavbu nové budovy a ve spolupráci s technologickou společností Altron zahájili montáž technologií.
Mgr. Radim Mana, foto archiv Metrostavu
ejpozoruhodnější technologickou součástí projektu je chlazení serverů za pomoci dešťové vody. Datové centrum vynikne i vysokou úrovní automatizace, díky níž jej obslouží prakticky jediný IT operátor.
„Chladicí systémy spotřebovávají významné množství vody, proto je z hlediska udržitelného rozvoje žádoucí, abychom minimalizovali odběr z vodovodního řadu. Do dešťové kanalizace napojíme přístavbu i původní budovu a vodu budeme stahovat do dvou betonových akumulačních nádrží s kapacitou dohromady 840 kubíků. Jejich objem je navržen na předpoklad, že nebude pršet 21 po sobě jdoucích dní,“ vysvětluje vedoucí projektu Ing. Vít Vidai.
Společnost Seznam.cz v České republice zatím provozuje dvě datová centra: Kokura v Horních Počernicích a Nagoja v Benátkách nad Jizerou. Poslední jmenovanou vybudoval také Metrostav. Výstavbu centra Kokura začal vloni v květnu a měla by být dokončena letos na jaře. Celková investice do nové přístavby dosahuje 300 milionů korun.
Skupina Metrostav
Skupina Metrostav
Aktuálně z Baťova kanálu
Na výstavbě plavební komory Rohatec/Sudoměřice, která prodlouží splavný Baťův kanál až do Hodonína, se již jasně rýsuje stavební jáma plavební komory ohraničená štětovnicemi. Dílo od léta realizují stavbaři Metrostavu DIZ závodu 6 ve sdružení.
Tým Ing. Lubomíra Mika z Metrostavu DIZ obnoví Sudoměřický jez a u něj buduje plavební komoru. Partner ve sdružení – společnost Swietelsky – provádí rozsáhlá ekologická opatření a má za úkol rozšířit a prohloubit téměř 800 m dlouhý úsek říčky Radějovky. Stavba je umístěna přímo na státní hranici mezi ČR a Slovenskem, kterou u Rohatce vymezuje osa Radějovky.
Práce se zde v období mrazů sice zpomalily, ale nezastavily se, a stavbu nepřerušily ani povodně, jež na přelomu roku zaplavily řadu toků po celé zemi. Na snímcích z ptačí perspektivy, které poskytl investor Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC ČR), je patrný obtok stavební jámy (na snímku), který byl vytvořen k převedení vod z říčky Radějovky kolem stavby po odstranění jezu.
V části koryta Radějovky směrem k řece Moravě se rýsují základy prvního z hospodářských mostů, které budou zcela nové.Dodejme, že stavba, která je financována ze Státního fondu dopravní Infrastruktury, by měla být hotova koncem roku 2025.
Text a foto s využitím zprávy ŘVC ČR
Ceny bytů: po mírném poklesu opět růst
Počátkem ledna Eurostat zveřejnil údaje týkající se vývoje nájemného a cen domů a bytů v Evropské unii ve třetím čtvrtletí loňského roku. Ceny vzrostly mezikvartálně o 0,8% ve srovnání s druhým čtvrtletím 2023, meziročně ceny domů a bytů mírně klesly, konkrétně o 1%. Ale ne na dlouho.
Šlo jen o nepatrné krátkodobé zlevnění, navíc v průměru, protože mezi zeměmi EU jsou v cenách kontrastní trendy. Eurostat také připomíná vývoj cen obytných domů a bytů od roku 2010. Ceny nemovitostí zůstávaly mezi lety 2013 a 2014 víceméně stabilní, od roku 2015 do třetího čtvrtletí 2022 rostly, od čtvrtého čtvrtletí 2022 ceny klesaly po dobu dvou kvartálů, než začaly znovu růst. V sedmi členských státech EU (počínaje Estonskem přes Maďarsko, Litvu, Lotyšsko, Rakousko, Českou republiku až po Lucembursko) v období mezi rokem 2010 a 3. čtvrtletím 2023 ceny nemovitostí vzrostly na více než dvojnásobek.
RED s využitím dat Eurostatu
Pozvánka na legendární závod
Ve dnech 8. až 11. února se uskuteční tradiční závod v běhu na lyžích Jizerská 50. Součástí akce je soutěž T-mobile Jizerská firemní štafeta, v jejímž rámci je do bojů vyslán tým Metrostavu. Přijďte fandit!
Závod se jede štafetovým způsobem 4 × 3 km volně nebo klasicky. Start je hromadný, první členové štafety se řadí do řad dle svých startovních čísel. Startovní čísla jsou týmům přidělována na základě výsledků předchozích ročníků závodu (čím lepší výsledek, tím nižší číslo). Každý závodník poběží jeden 3km okruh. Předávky ve vymezeném prostoru startu předáním štafety – kontakt ruky na rameno nebo záda.
Jizerská firemní štafeta stejně jako hlavní závod Jizerská 50 a další doprovodné závody se jezdí po Jizerské magistrále. Start i cíl je na stadionu v Bedřichově.
RED
Aktuality z Metrostavu i videa z našich projektů najdete na
www.facebook.com/Metrostav a na webu www.metrostav.cz
Metrem 50
Metrem 50
Hloubené tunely
letošní kalendář Metrostavu je věnován padesátému výročí zahájení provozu pražského metra. V této souvislosti si budeme každý měsíc připomínat použité technologie, postupy a jiné zajímavosti.
norovému listu kalendáře je věnována problematika technologie hloubených stanic v otevřených jámách. Takto byly stavěny stanice Hlavní nádraží a Muzeum a všechny zbývající na prvním provozním úseku trasy C. Technologie hloubených tunelů (potažmo stanic) se tak stala první stavební technologií realizovanou v rámci provádění pražského metra a hloubené stanice tvoří nejvyšší podíl všech stanic v rámci podzemní dráhy české metropole.
Předpokladem realizace hloubených podzemních konstrukcí (foto) je zhotovení stavební jámy – kde to podmínky dovolí, tak svahované, nebo pažené či kombinované –, v níž se následně provádí výstavba stanice. Povětšinou se jedná o poměrně jednoduchou železobetonovou konstrukci tvaru kvádru ze dna, stěn a stropu. Konstrukce se následně opatří hydroizolací proti přístupu podzemní vody a zasype se rubaninou.
Ne vždy vhodné řešení
Technologie hloubených tunelů se řadí k těm ekonomicky méně náročným. Jsou však použitelné jen tam, kde jsou tunely či stanice situovány v mělkých hloubkách pod povrchem. Zároveň se předpokládá, že jáma je z povrchu přístupná, v ideálním případě, pokud se provádí na volném terénu, či pod vozovkou nebo jinou stavební konstrukcí, kterou lze na dočasnou dobu zbourat a po dokončení podzemní stavby poměrně snadno obnovit. Neslo to s sebou ale i negativa: zásahy do městské zástavby, přeložky potrubních a kabelových sítí, obtěžující stavební činnost apod. Technologie hloubených tunelů v centru města se tedy jevila jako méně vhodná. Bylo proto logickou volbou následné linky metra trasovat do větších hloubek pod zem.
Podrobněji na:
www.metrostav.cz/cs/metrem50_2-2024Sportovci Metrostavu v Peci pod Sněžkou
Známý lyžařský rezort v centru našich nejvyšších hor se minulý týden nesl v duchu sportovní atmosféry. Po pětileté pauze se tu ve dnech 25. a 26. ledna uskutečnily Zimní sportovní hry Metrostavu – tradiční a oblíbená akce zaměstnanců naší Skupiny. Oficiálně je zahájil výrobně-technický ředitel Ing. Filip Křesťan v areálu Skiresortu LIVE.
Fotoreportáž
Sportovci Metrostavu v Peci pod Sněžkou
RED, foto Petr Adámek
Známý lyžařský rezort v centru našich nejvyšších hor se minulý týden nesl v duchu sportovní atmosféry. Po pětileté pauze se tu ve dnech 25. a 26. ledna uskutečnily Zimní sportovní hry Metrostavu – tradiční a oblíbená akce zaměstnanců naší Skupiny. Oficiálně je zahájil výrobně-technický ředitel Ing. Filip Křesťan v areálu Skiresortu LIVE.
V Peci pod Sněžkou se sešlo kolem stovky kolegů, kteří soutěžili v deseti týmech z Metrostavu a dceřiných společností.
První den patřil sjezdovému lyžování – proběhla dvě kola závodu obří slalom a odpoledne se na trať postavili snowboardisté. Navzdory silnému větru všichni sportovci předvedli strhující výkony!
V pátek se do soubojů pustili běžkaři – první a druhá biatlonová štafeta. Vítr pro změnu vystřídalo mrholení a později mlha. To ale nijak perfektní atmosféru, která v Peci pod Sněžkou panovala, nezkazilo.
V závěru akce se uskutečnilo slavnostní vyhlášení výsledků. Zvítězil tým D5 + TBR + Norge (na snímku), druhé místo obsadilo družstvo Centrála MTS + DIZ + M Development, třetí byl tým D8 + Z8. Sláva vítězům, čest poraženým! Poděkování patří všem účastnicím a účastníkům a samozřejmě celému organizačnímu týmu.
PODÍVEJTE SE NA CELOU FOTOGALERII
ČTRNÁCTIDENÍK METROSTAV
Noviny společnosti Metrostav a.s.
Šéfredaktor
David Kalců, DiS.
Složení redakční rady
David Kalců, DiS. (předseda)
Ing. Renáta Zavřelová (místopředsedkyně)
Ing. Roman Čech
Ing. Kateřina Hainzová, MBA
Mgr. Jana Kořínková, MBA
Ing. Aleš Knobloch
Ing. Petr Půta
Mgr. Radim Mana
Ing. Jitka Neklanová
Vydává
Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav
Koželužská 4, 180 00 Praha 8 – Libeň
tel: 266 019 245
www.metrostav.cz
Výroba
Boomerang Communication, s. r. o.
Novinová sazba
Povolena MK ČR E 7121
Neprodejné
7_Technologie – Fotogalerie
Ukázky využití světlopropustného betonu LTC. Tvoří jej betonová směs standardních parametrů, do které jsou přimíchány světlo vodivé prvky, jako jsou například skleněná a plastová optická vlákna.
Ukázky využití světlopropustného betonu LTC. Tvoří jej betonová směs standardních parametrů, do které jsou přimíchány světlo vodivé prvky, jako jsou například skleněná a plastová optická vlákna.
Ukázky využití světlopropustného betonu LTC. Tvoří jej betonová směs standardních parametrů, do které jsou přimíchány světlo vodivé prvky, jako jsou například skleněná a plastová optická vlákna.
Ukázky využití světlopropustného betonu LTC. Tvoří jej betonová směs standardních parametrů, do které jsou přimíchány světlo vodivé prvky, jako jsou například skleněná a plastová optická vlákna.
Podíl plastových optických vláken se pohybuje většinou v rozmezí od 3 do maximálně 10 % z celkového objemu.
12_Fotoreportáž – Fotogalerie
Zimní sportovní hry Metrostavu 2024.
Zimní sportovní hry Metrostavu 2024.
Zimní sportovní hry Metrostavu 2024.
Zimní sportovní hry Metrostavu 2024.
Zimní sportovní hry Metrostavu 2024.
Zimní sportovní hry Metrostavu 2024.
Zimní sportovní hry Metrostavu 2024.
Zimní sportovní hry Metrostavu 2024.
Zimní sportovní hry Metrostavu 2024.
Zimní sportovní hry Metrostavu 2024.
Zimní sportovní hry Metrostavu 2024.
Zimní sportovní hry Metrostavu 2024.
Zimní sportovní hry Metrostavu 2024.
Zimní sportovní hry Metrostavu 2024.
Zimní sportovní hry Metrostavu 2024.
- 1092507.svg
- 1092508.svg
- 1092552.svg
- 1092553.jpg
- 1092554.jpg
- 1092555.jpg
- 1092556.jpg
- 1092557.jpg
- 1092558.svg
- 1092559.jpg
- 1092560.jpg
- 1092561.jpg
- 1092562.jpg
- 1092566.svg
- 1092567.jpg
- 1092568.svg
- 1092569.jpg
- 1092570.jpg
- 1092571.svg
- 1092646.jpg
- 1092647.jpg
- 1092648.jpg
- 1092649.jpg
- 1092650.jpg
- 1092661.svg
- 1092662.jpg
- 1092663.jpg
- 1092664.svg
- 1092665.jpg
- 1092666.jpg
- 1092669.svg
- 1092670.jpg
- 1092672.jpg
- 1092673.jpg
- 1092674.jpg
- 1092675.jpg
- 1092676.jpg
- 1092677.svg
- 1092685.jpg
- 1092686.jpg
- 1092687.jpg
- 1092688.jpg
- 1092689.jpg
- 1092690.jpg
- 1092691.jpg
- 1092692.jpg
- 1092693.jpg
- 1092694.jpg
- 1092695.jpg
- 1092696.jpg
- 1092697.jpg
- 1092698.jpg
- 1092699.jpg
- 1092701.pdf
Triobo Ltd.
3rd Floor, 207 Regent Street
London W1B 3HH
United Kingdom
CN: 08995015
VAT: GB 283 4280 94https://www.triobo.com
support@triobo.com
(+44) 20 3695 0892
Ročník 2020
Ročník 2019
Ročník 2018
Ročník 2017
Ročník 2016
Ročník 2015
Ročník 2014
Ročník 2013
Ročník 2012
Ročník 2011
Ročník 2010
Ročník 2009
Ročník 2008
Ročník 2007
Ročník 2021
Ročník 2022
Zelený ostrov mezi paneláky
Během 365 dnů od převzetí staveniště vyroste na táborském Sídlišti nad Lužnicí nový parkovací dům pro 241 aut. Postaví ho pracovníci Metrostavu DIZ a Památek Tábor.
Liberec: závod 8 začíná s rekonstrukcí bazénu
Oprava libereckého bazénu, původně plánovaná na duben a zpožděná kvůli námitkám a interním procesům, začala. Zahrnuje přestavbu 50metrového bazénu a kompletní rekonstrukci celého objektu.
Výstavba největší silniční zakázky ŘSD startuje
V pátek 12. října zahájilo sdružení firem včetně tří ze Skupiny Metrostav výstavbu přes 21 km dlouhé části dálnice D11 vedoucí k polské hranici.
Návrat hodinové věže
V rámci rekonstrukce Průmyslového paláce na pražském Výstavišti byla 15. října na své místo přesunuta hodinová věž. Do původní podoby se navrací i zdobné prvky a hotové jsou například také železobetonové obvodové stěny na levém křídle.
19/2024
Na největším sídlišti v Táboře vyroste nový parkovací dům. Startuje výstavba dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Rekonstrukce Průmyslového paláce na Výstavišti dospěla do zlomové fáze: na své původní místo byla přesunuta hodinová věž.
18/2024
Rekonstrukce a nadstavba koleje G pro celkem 305 osob v areálu České zemědělské univerzity ve finále. Jihlavané se mohou těšit na nový dopravní terminál. Přehled nominací našich projektů v prestižní soutěži.
17/2024
Podrobně o velké přestavbě nemocnice v Českých Budějovicích. Tým Metrostavu DIZ obnovil učebny ZŠ Chvaly v rekordním čase. Nová kanalizace a čistírna ochrání Moravský kras.
16/2024
Kolegové z divize 1 se podílejí na velké výstavbě nového Smíchova. Společnost BeMo Tunnelling přestavuje dopravní uzel v srdci Porúří. Ke Dvoreckému mostu plula třistatunová ocelová konstrukce.
14–15/2024
V blízkosti centrály na pražské Palmovce odstartovala nejočekávanější cyklistická akce Metrostav handy cyklo maraton 2024. Tunel Fámjin na Faerských ostrovech proražen. Další etapa Zeleného města dokončena.
12–13/2024
Pod pečlivým dohledem památkářů ukončil tým Ing. Marka Janeby z divize 9 rekonstrukci některých částí paláce Savarin. Na Branický most se vrátily vlaky, zatím na jednu kolej. Nová stanice pro pražské záchranáře v Holešovicích.
11/2024
Bývalý obchodní dům Máj se proměnil v nepřehlédnutelné víceúčelové centrum obchodů, restaurací a zábavních zón, jeho rekonstrukci uskutečnilo sdružení divizí 8 a 1. Výstavba mostu v Pirně: 865 m z 917 m vysunuto! Přístaviště v ústecké části Brná je provozu.
10/2024
Představujeme špičkové pracoviště, které kolegové z divize 8 a Metrostavu DIZ dokončili v ústecké nemocnici. Při výstavbě nového mostu Levensau je zachraňována významná kolonie netopýrů. Nové moderní koupaliště se zázemím a atrakcemi v České Lípě na léto připraveno.
9/2024
Unikátní tramvajová trať mezi Libercem a Jabloncem je opět v provozu. Rekonstrukce Šítkovského jezu zdárně pokračuje. Fotoreportáž: výstavba nového bezpečnostního přelivu na vodním díle Orlík.
8/2024
Prestižní zakázka v prostorech Velvyslanectví Spolkové republiky Německo. Bourací práce Libeňského mostu pokračují. V Českých Budějovicích startuje stavba nového okresního soudu.
7/2024
Programová konference TEK 2024 představila zajímavé stavby i náročnou práci našich stavbařů. Strategicky významný projekt v Hněvicích pokročil. Speciální příloha novin Metrostavu: Stavba století je tu s námi 50 let!
6/2024
Stavbaři divize 1 dokončili moderní komplex nového sídla mladoboleslavské automobilky. Poslední březnový týden patřil sedmému výsuvu mostu v německé Pirně. Fotoreportáž: návrat soch na průčelí Savarinu.
5/2024
V multifunkčním sále DOX+ v pražských Holešovicích se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav, letos s mottem „Spolupráce je naší strategií“. Hráz táborského Jordánu zdobí nová lávka. Centrála Metrostavu využívá čistou energii.
4/2024
Metrostav DIZ staví na okraji Chýně moderní školu pro více než 800 dětí. Ve Františkových Lázních byla slavnostně zahájena rekonstrukce nádraží. Příbram má nový parkovací dům s kapacitou přes 170 míst.
3/2024
Varyádu v Karlových Varech doplní nové obchody a multikino. Nejen nové kamenolomy pro Skupinu Metrostav. Náročný projekt v Kotouči Štramberk míří do finále.
2/2024
Modernizace plavebních komor VD Gabčíkovo ve finále. Společnost Metrostav Norge AS postaví novou silnici poblíž Tromsø v nejsevernější části Norska. Představujeme světlopropustný beton.
1/2024
Nový parkovací dům jako součást revitalizace brownfieldu v dolním centru Liberce. Stavbaři překlenuli Orlík největším železobetonovým obloukem v České republice. Velká přestavba smíchovského nádraží v Praze je realitou.
22/2023
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Skvělá práce techniků Metrostavu i místních řemeslníků v Českém Krumlově. Horský resort Dolní Morava se dále rozrůstá.
21/2023
Nový plavecký komplex v Lužánkách zahájil provoz. Metrostav Ankara Inşaat staví školy na jihovýchodě Turecka. Stavbaři Metrostavu provedli nejrychlejší výsuv mostu v Pirně. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení soutěže Stavba roku 2023.
Stipendium
Metrostav dlouhodobě spolupracuje se školami na všech úrovních vzdělávání. Přinášíme informace o stipendijním programu pro učně. Zajímají vás výhody tohoto programu? Co o něm říkají naši smluvní žáci a instruktoři odborného výcviku? Na dalších stránkách naleznete také vizitky našich partnerských škol.
20/2023
Rozsáhlá rekonstrukce Thomayerovy nemocnice v Krči je ve finále. Představujeme Středisko truhlářské výroby ve Hvozdnici. Nový „Pentagon“ pro zaměstnance Škody Auto. Obrazem z výstavby Dvoreckého mostu.
19/2023
Pátá etapa přestavby železničního uzlu v Plzni mezi stanicemi hlavní nádraží a Plzeň Koterov byla slavnostně ukončena. Nová tělocvična základní a mateřské školy v Drahotuši vznikla s důrazem na každý detail. Tým divize 6 dokončil výstavbu bytového domu v pražské čtvrti Lhotka.
18/2023
Moderní aquapark v Kyjově byl uveden do provozu. Nová výrobní hala pro závod Volkswagen Slovakia. Grand Opening v pátek 29. září oficiálně otevřel nový kulturní středobod v Pardubicích – obnovený areál Automatických mlýnů a Polytechnických dílen.
17/2023
Tým divize 6 dokončil na rozhraní pražských čtvrtí Chodov a Záběhlice výstavbu pěti bytových domů. Unikátní severočeská tramvajová trať získává novou podobu. Divadlo v České Lípě má hvězdné nebe.
16/2023
Kolegové z divize 3 dokončili designový bytový dům Iconik, který vyrostl v jedné z karlínských proluk. Metrostav DIZ je připraven k výstavbě nových jaderných bloků. Staroměstský jez se vrátil do 13. století.
14–15/2023
Startuje projekt, který prodlouží splavnost Baťova kanálu. Světoví filmaři mají díky divizi 8 nový ateliér. Uprostřed léta se uskutečnil 11. ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton.
12–13/2023
Startuje proměna Branického mostu v Praze a zdvoukolejnění tratě až do Krče. Turisté plující po Labi mohou využívat nové přístaviště v Roudnici. Nové bytové domy v podkrušnohorském městě Ostrov s cílem zajistit zdravé vnitřní mikroklima.
11/2023
Karlovarské Císařské lázně jsou po náročné obnově a opět se skví v plné parádě. Bazén v Karviné prošel rozsáhlou rekonstrukcí a nabízí moderní zázemí nejen pro plavce. Fotoreportáž: Letní sportovní hry Metrostavu 2023.
10/2023
Nový parkovací dům P+R v blízkosti stanice metra B Nové Butovice. Jiráskovo divadlo v České Lípě je po náročné přestavbě. Metrostav jako hlavní partner legendárního veslařského závodu v Praze.
09/2023
Stavbaři dokončují zakázku rekonstrukce a dostavby budovy Fakulty lesnické a dřevařské v Suchdole. Nová skladová hala pro společnost Siko v Čimelicích. Tým divize 8 postavil v obci Místo v Ústeckém kraji novou školní budovu.
08/2023
Startuje výstavba moderního Centra urgentní medicíny v Liberci. Součástí modernizace bezpečnostního přelivu na orlické přehradě jsou specifické trhací práce. Metrostav revitalizoval Stříbrné jezero v Opavě.
07/2023
Programová konference TEK 2023 – letos nově v kongresovém centru O2 universum. V červnu startuje oprava dopravně vytíženého plzeňského mostu Milénia. Další středověký jez v centru Prahy čeká obnova.
06/2023
Kolegové z Metrostavu DIZ postaví v České Lípě nové koupaliště. Opava přivítala své nové nádraží v plném lesku. Aktuální informace z výstavby Dvoreckého mostu v Praze.
05/2023
V pražském Centru současného umění DOX se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav s mottem „Jsme jeden tým“. V Hradci Králové vyrostou nové laboratoře a vivárium. Do provozu byla slavnostně uvedena nová dotřiďovací linka v areálu firmy SAKO Brno.
04/2023
Areál zmodernizované vozovny Slovany v Plzni je dokončen. U Benátek nad Jizerou vyrostlo nové datové centrum. Fotoreportáž: rok rekonstrukce Průmyslového paláce na pražském Výstavišti.
03/2023
V neděli 19. února byl zprovozněn další úsek Západního okruhu Plzně. Tým Metrostavu DIZ dokončil práce na rekonstrukci budovy nádraží v Opavě. Vzpomínka na velké dílo na Želivce.
02/2023
Tým kolegů divize 6 ve sdružení s firmami PKS a Metrostav DIZ dokončil nový pavilon v Nemocnici Pelhřimov. Startuje velká rekonstrukce železniční trati v Praze. AFI City Vysočany: Třetí zakázka končí, čtvrtá pokračuje.
01/2023
V Blansku se ještě před Vánocemi podařilo otevřít nový most, který spojuje centrum města s oddělenou částí staré Blansko. V Praze startuje modernizace další vlakové trati! Kraj Vysočina má nové, moderní a neotřelé sídlo.
22/2022
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Rekonstrukce Jiráskova jezu v Českých Budějovicích s pomocí jedinečného postupu. Ohlédnutí za projekty roku 2022.
21/2022
Tým divizí 1 a 6 dokončil ve sdružení nejdelší tramvajový tunel v České republice. Masarykovo náměstí v Pardubicích opět zdobí obchodní dům známý jako Prior. Kolegové z Metrostavu Norge AS jsou součástí stavby prodloužení metra v Oslu.
20/2022
Rekonstrukce památkově chráněných budov Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích je ve finále. Metrostav TBR staví tunel na dálnici D3. Sídlo Hradní stráže v novém kabátě.
19/2022
V centru Brna nedaleko Svratky nahradil zchátralé domy moderní polyfunkční dům. Armádní muzeum v Praze na Žižkově se otevřelo veřejnosti. Nové aquacentrum ve Vrchlabí se připravuje na spuštění provozu.
18/2022
Stavbaři z libereckého zastoupení divize 8 dokončili velkou obnovu památkově chráněného novorenesančního areálu v Liberci. Slavnostním přestřižením pásky byla koncem září otevřena nová budova Fakulty zdravotnických studií UJEP. Den otevřených dveří u proměny luxusního hotelu v centru Prahy.
17/2022
Od července se v pražském obchodním domě známém pod jménem Máj pohybují stavbaři – kolegové z divize 8 se pustili do rozsáhlé rekonstrukce. Díky Metrostavu sníží Elektrárna Tušimice emise jemných prachových částic o 90 procent. Nejdelší tramvajový tunel v ČR je ve zkušebním provozu.
16/2022
Tým Jiřího Paulera z divize 9 dokončil v Praze na Hagiboru bytové domy Alfa a Beta. TBG Pražské malty: cementový litý potěr CEMFLOW slaví 20 let. Náměstí v Karviné již zdobí tři opravené historické domy.
14–15/2022
Tým divize 9 dokončil rekonstrukci památkově chráněného augustiniánského kláštera ve Vrchlabí. Koncem července se uskutečnil desátý ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton. Kolegové z oblastního zastoupení divize 6 pro Kraj Vysočina pracují na modernizaci a intenzifikaci čistírny odpadních vod (ČOV) ve Žďáru nad Sázavou.
12–13/2022
Projekt Park Zličín s celkem 526 bytovými jednotkami dokončen. Kolegové z divize 3 opravili renesanční zámeček v centru slovenského města Humenné. Most přes fjord v Norsku získal prestižní ocenění.
11/2022
Vyjádření prezidenta Skupiny Metrostav k rozhodnutí Vrchního soudu v Praze. Sonda z výstavby Centrálních polytechnických dílen v památkově chráněném areálu bývalých Winternitzových mlýnů v Pardubicích. Fotoreportáž: Sportovci Metrostavu v Nymburku sváděli urputné boje.
10/2022
Metrostav dokončil a předal modernizovaný pavilon urgentní medicíny v největší jihočeské nemocnici. Vltavu v Praze překlene nový most z bílého betonu. Zdražování stavebních materiálů pod lupou.
9/2022
Kolegové z divize 1 předali koncem dubna investorovi čtyřhvězdičkový hotel se 168 apartmány. Reportáž z rekonstrukce tramvajové vozovny v Plzni-Slovanech. Divize 6 navýší ubytovací kapacitu v třeboňských lázních.
8/2022
Tým Daniela Liperta z ústeckého zastoupení divize 8 dokončuje rekonstrukci a přestavbu synagogy v Žatci. Špičkoví čeští vodní slalomáři můžou trénovat - sportovní kanál v pražské Troji je opraven! Metrostav revitalizuje Stříbrné jezero v Opavě.
7/2022
Po dvou letech se uskutečnil 17. ročník Programové konference Metrostavu TEK. Nedaleko křižovatky Malovanka vznikne centrální mozek pražské dopravy. Kolegové z divize 5 dokončují třetí nejdelší železniční most v České republice.
6/2022
Pražské Centrum současného umění DOX hostilo velké setkání vedoucích manažerů firem Skupiny Metrostav. Divize 6 dokončila betonáž Masaryčky. Nevyhovující železniční most přes Orlík nahradí nový.
5/2022
Záchrana Libeňského mostu blíž realitě: Metrostav TBR dostal za úkol navrhnout projekt a podle něj provést opravu. Nová elegantní ocelová lávka pro pěší v Plzni již slouží. Fotoreportáž: zabezpečení přehrady Hněvkovice před velkou vodou.
4/2022
Skupina Metrostav vnímá aktuální dění a okamžitě se různými způsoby zapojila do pomoci Ukrajině. Velké mosty silničního okruhu v Brně rostou. Fotoreportáž: ražby cyklo tunelu Kronstad v norském Bergenu.
3/2022
Fakultní nemocnice Brno má nové Centrum komplexní psychiatrické péče. Velká rekonstrukce stanice metra Florenc. Stavíme nejen bytové, ale i rodinné domy. Nová expozice o stavebnictví ve vědecko-zábavním centru iQLANDIA.
2/2022
Práce u Gabčíkova se přehouply za polovinu. V Brně finišuje hrubá stavba nejdelšího tramvajového tunelu v ČR. Metrostav Development představuje exkluzivní rezidenční projekt Vilapark Klamovka.
1/2022
Levé křídlo Průmyslového paláce na pražském Výstavišti se dočká obnovy. Snižujeme emise v teplárně Trmice. Technici poprvé sestavili unikátní vozík pro lodní výtah na VD Orlík. Divize 8 dokončila rekonstrukci dopravního uzlu v Litvínově.
22/2021
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Blesková výměna mostní konstrukce v Horšovském Týnu. Metrostav Norge razí tunel v Bergenu. Rok 2021 obrazem našich staveb.
21/2021
Divize 6 na pražském Zličíně dokončila další etapu bytových domů. Práce na obnově školky poničené tornádem pokračují. Relikviář svatého Maura je již v nové expozici v Pluhovských domech a je přístupný veřejnosti.
20/2021
Společný tým techniků divizí 1 a 3 dokončuje velkou rekonstrukci jednoho z největších vojenských muzeí v Evropě. Třeboňské lázně Aurora mají nové venkovní wellness. Metrostav oslavil kulaté výroční koncertem v hale 02 universum.
19/2021
Na Orlíku startuje velká stavba. Ochrání před extrémní povodní. Pražský barokní palác Sylva-Taroucca prochází rekonstrukcí. Divize 6 dokončila výrobní halu pro Mondi Bupak. Představujeme nový parkovací dům na Černém Mostě.
18/2021
V Brně odstartovala stavba nového plaveckého bazénu. Naše dceřiná společnost PRAGIS obnoví vodovod pod korytem Labe u obce Obříství. Demolice komína v Jablonci nad Nisou aneb v hlavní roli naši střelmistři.
17/2021
Do provozu byla uvedena druhá část optimalizovaného traťového úseku mezi železničními stanicemi Praha-Hostivař a Praha hlavní nádraží. Obnova panského sídla v Humenném na Slovensku míří do finále. Fotoreportáž: velká dopravní stavba u Plzně.
16/2021
Náročný developerský projekt Park Na Vackově se rozrostl o dalších 340 bytových jednotek. Výstavba parkovacího domu na Černém Mostě jde od finále. Snášení mostu v Horšovském Týnu za pomoci největšího kolového jeřábu v České republice. Uprostřed Vltavy proběhla nevšední betonáž.
14-15/2021
Tým divize 9 dokončil druhou etapu výstavby bytového komplexu Hodkovičky Green. Koncem července se uskutečnil letošní ročník závodu Metrostav handy cyklo maraton. Na Želivce proběhlo slavnostní zahájení provozu nové haly filtrace GAU. Ve Znojmě začala stavba nové plavecké haly.
12-13/2021
V závěru léta ukončí společný tým divizí 8 a 5 geologický průzkum v lokalitě PAD 4 na trase metra D. Zakázka pro baziliku svatého Václava je připravena. Nebe nad Českou republikou bude řídit modernější systém. Letní příloha: po českých krajích s Metrostavem.
11/2021
Na místě karlínského přístavu zchátralého v brownfield Metrostav dokončuje další budovu – River city residence. Výstavba jihlavské obalovny jde do finále. IKEM otevřel nové pracoviště nukleární medicíny. Most přes Městský ostrov v Písku září novotou.
10/2021
Recyklovaný beton spojil síly v rámci Skupiny Metrostav. Nový parkovací dům v Polní ulici v Brně již slouží. Tým divize 3 pracuje na snížení emisí v Elektrárně Tušimice. Likvidace azbestu v rámci rekonstrukce hotelu InterContinental probíhá správným postupem.
09/2021
Přestavba železniční stanice v Plzni pokračuje rekonstrukcí památkově chráněné výpravní budovy. Projekt bytových domů Zelené město v Praze 9 se rozrostl o 63 nových bytů. Divize 8 revitalizuje na severu Čech trojici jezer.
08/2021
Ve Vrchlabí vzniká od dubna nové akvacentrum. Prokopávka v Plzni se proměnila v moderní sportovní areál. Kapacita ČOV na letišti v Praze se zvýší téměř desetinásobně. Divize 5 pro turisty u Karlových Varů.
07/2021
Tým jihočeského zastoupení divize 6 přebudoval 116 let staré přemostění na unikátní ocelový zdvižný most. Z Košíř na Prahu shlížejí čtyři nové bytové domy. Představujeme dvě zakázky v teplárenském odvětví divize 8 Jádro...
06/2021
Unicity Plzeň - osm domů ve třech etapách postavil tým divize 6 nedaleko areálu Západočeské univerzity. Nové zázemí pro druhý nejvzácnější zlatnický artefakt. Po opraveném mostě v Radotíně už jezdí vlaky...
05/2021
Slavný pražský hotel InterContinental prochází kompletní rekonstrukcí a přestavbou. V Opavě začala oprava západního nádraží. Divize 9 dokončuje budovu nového depozitáře Krajské knihovny v Karlových Varech...
04/2021
Betonáři divize 6 začali pracovat na kostře první polyfunkční budovy u Masarykova nádraží. Staré domy v centru Brna Metrostav přeměnil na útulné byty pro seniory. V Žatci pokračuje rekonstrukce synagogy...
03/2021
Na Slovensku byl do provozu uveden nový úsek dálnice D1 včetně tunelu Žilina. První etapa projektu Park Zličín byla zkolaudována. Český Krumlov bude mít další turistický cíl…
02/2021
Úpravna vody Želivka je díky Metrostavu doplněna o dokonalejší filtraci pitné vody. Tým divize 9 dokončil novou stanici pro záchranáře na vojenském letišti v Čáslavi. Plavecký bazén v Karviné čeká modernizace...
01/2021
Metrostav slaví padesátiny! Přinášíme krátký exkurz do minulosti. Cestujícím v Benešově slouží nové autobusové nádraží. Stavbaři divize 9 převzali v areálu Automatických mlýnů v Pardubicích další zakázku...
Metrostav 22/2020
Metrostav 21/2020
Metrostav 20/2020
Metrostav 19/2020
Metrostav 18/2020
Metrostav 17/2020
Metrostav 16/2020
Metrostav 14-15/2020
Metrostav 12-13/2020
Metrostav 11/2020
Metrostav 10/2020
Metrostav 09/2020
Metrostav 08/2020
Metrostav 07/2020
Metrostav 06/2020
Metrostav 05/2020
Metrostav 04/2020
Metrostav 03/2020
Metrostav 02/2020
Metrostav 01/2020
Metrostav 22/2019
Metrostav 21/2019
Metrostav 20/2019
Metrostav 19/2019
Metrostav 18/2019
Metrostav 17/2019
Metrostav 16/2019
Metrostav 14-15/2019
Metrostav 12-13/2019
Metrostav 11/2019
Metrostav 10/2019
Metrostav Gabčíkovo/2019
Metrostav 09/2019
Metrostav 08/2019
Metrostav 07/2019
Metrostav 06/2019
Metrostav 05/2019
Metrostav 04/2019
Metrostav 03/2019
Metrostav 02/2019
Metrostav 01/2019
Metrostav 22/2018
Metrostav 21/2018
Metrostav 20/2018
Metrostav 19/2018
Metrostav 18/2018
Metrostav 17/2018
Metrostav 16/2018
Metrostav 14-15/2018
Metrostav 12-13/2018
Metrostav 11/2018
Metrostav 10/2018
Metrostav 09/2018
Metrostav 08/2018
Metrostav 07/2018
Metrostav 06/2018
Metrostav 05/2018
Metrostav 04/2018
Metrostav 03/2018
Metrostav 02/2018
Metrostav 01/2018
Metrostav 22/2017
Metrostav 21/2017
Metrostav 20/2017
Metrostav 19/2017
Metrostav 18/2017
Metrostav 17/2017
Metrostav 16/2017
Metrostav 15/2017
Metrostav 13-14/2017
Metrostav 11-12/2017
Metrostav 10/2017
Metrostav Special/2017
Metrostav 09/2017
Metrostav 08/2017
Metrostav 07/2017
Metrostav 06/2017
Metrostav 05/2017
Metrostav 04/2017
Metrostav 03/2017
Metrostav 02/2017
Metrostav 01/2017
Metrostav 22/2016
Metrostav 21/2016
Metrostav 20/2016
Metrostav 19/2016
Metrostav 18/2016
Metrostav 17/2016
Metrostav 16/2016
Metrostav 15/2016
Metrostav 13-14/2016
Metrostav 11-12/2016
Metrostav 10/2016
Metrostav Tunely/2016
Metrostav 09/2016
Metrostav 08/2016
Metrostav 07/2016
Metrostav 06/2016
Metrostav 05/2016
Metrostav 04/2016
Metrostav 03/2016
Metrostav 02/2016
Metrostav 01/2016
Metrostav 22/2015
Metrostav 21/2015
Metrostav 20/2015
Metrostav 19/2015
Metrostav 18/2015
Metrostav 17/2015
Metrostav 15-16/2015
Metrostav 13-14/2015
Metrostav 12/2015
Metrostav 11/2015
Metrostav 10/2015
Metrostav 09/2015
Metrostav 08/2015
Metrostav 07/2015
Metrostav 06/2015
Metrostav 05/2015
Metrostav 04/2015
Metrostav 03/2015
Metrostav 02/2015
Metrostav 01/2015
Metrostav 22/2014
Metrostav 21/2014
Metrostav 20/2014
Metrostav 19/2014
Metrostav 18/2014
Metrostav 17/2014
Metrostav 15-16/2014
Metrostav 13-14/2014
Metrostav 12/2014
Metrostav 11/2014
Metrostav 10/2014
Metrostav 09/2014
Metrostav 08/2014
Metrostav 07/2014
Metrostav 06/2014
Metrostav 05/2014
Metrostav 04/2014
Metrostav 03/2014
Metrostav 02/2014
Metrostav 01/2014
Metrostav 22/2013
Metrostav 21/2013
Metrostav 20/2013
Metrostav 19/2013
Metrostav 18/2013
Metrostav 17/2013
Metrostav 16/2013
Metrostav 14-15/2013
Metrostav 12-13/2013
Metrostav 11/2013
Metrostav 10/2013
Metrostav 09/2013
Metrostav 08/2013
Metrostav 07/2013
Metrostav 06/2013
Metrostav 05/2013
Metrostav 04/2013
Metrostav 03/2013
Metrostav 02/2013
Metrostav 01/2013
Metrostav 22/2012
Metrostav 21/2012
Metrostav 20/2012
Metrostav 19/2012
Metrostav 18/2012
Metrostav 17/2012
Metrostav 16/2012
Metrostav 14-15/2012
Metrostav 12-13/2012
Metrostav 11/2012
Metrostav 10/2012
Metrostav 09/2012
Metrostav 08/2012
Metrostav 07/2012
Metrostav 06/2012
Metrostav 05/2012
Metrostav 04/2012
Metrostav 03/2012
Metrostav 02/2012
Metrostav 01/2012
Metrostav 22/2011
Metrostav 21/2011
Metrostav 20/2011
Metrostav 19/2011
Metrostav 18/2011
Metrostav 17/2011
Metrostav 16/2011
Metrostav 14-15/2011
Metrostav 12-13/2011
Metrostav 11/2011
Metrostav 10/2011
Metrostav 09/2011
Metrostav 08/2011
Metrostav 07/2011
Metrostav 06/2011
Metrostav 05/2011
Metrostav 04/2011
Metrostav 03/2011
Metrostav 02/2011
Metrostav 01/2011
Metrostav 22/2010
Metrostav 21/2010
Metrostav 20/2010
Metrostav 19/2010
Metrostav 18/2010
Metrostav 17/2010
Metrostav 16/2010
Metrostav 14-15/2010
Metrostav 12-13/2010
Metrostav 11/2010
Metrostav 10/2010
Metrostav 09/2010
Metrostav 08/2010
Metrostav 07/2010
Metrostav 06/2010
Metrostav 05/2010
Metrostav 04/2010
Metrostav 03/2010
Metrostav 02/2010
Metrostav 01/2010
Metrostav 22/2009
Metrostav 21/2009
Metrostav 20/2009
Metrostav 19/2009
Metrostav 18/2009
Metrostav 17/2009
Metrostav 16/2009
Metrostav 15/2009
Metrostav 13-14/2009
Metrostav 11-12/2009
Metrostav 10/2009
Metrostav 09/2009
Metrostav 08/2009
Metrostav 07/2009
Metrostav 06/2009
Metrostav 05/2009
Metrostav 04/2009
Metrostav 03/2009
Metrostav 02/2009
Metrostav 01/2009
Metrostav 22/2008
Metrostav 21/2008
Metrostav 20/2008
Metrostav 19/2008
Metrostav 18/2008
Metrostav 17/2008
Metrostav 16/2008
Metrostav 15/2008
Metrostav 14/2008
Metrostav 12-13/2008
Metrostav 10/2008
Metrostav 11/2008
Metrostav 09/2008
Metrostav 08/2008
Metrostav 07/2008
Metrostav 06/2008
Metrostav 05/2008
Metrostav 04/2008
Metrostav 03/2008
Metrostav 02/2008
Metrostav 01/2008
Metrostav 22/2007
Metrostav 21/2007
Metrostav 20/2007
Metrostav 19/2007
Metrostav 18/2007
Metrostav 17/2007
Metrostav 16/2007
Metrostav 15/2007
Metrostav 14/2007
Metrostav 12-13/2007
Metrostav 11/2007
Metrostav 10/2007
Metrostav 09/2007
Metrostav 08/2007
Metrostav 07/2007
Metrostav 06/2007
Metrostav 05/2007
Metrostav 04/2007
Metrostav 03/2007
Metrostav 02/2007
Metrostav 01/2007