Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

BeMo Tunnelling

BeMo vyvíjí software pro přesnější práci

ve výběrových řízeních pro ražbu tunelů se častěji dbá na zvýšenou přesnost a preciznost. Strojně technické oddělení (MTA) společnosti BeMo Tunnelling reaguje vývojem automatizovaného řízení stříkacího vozu a rozvíjí vizualizace profilu pro rozměrově přesný výrub tunelovým bagrem.

Rainer Antretter

R

ostoucí požadavky na křivost, vlnitost a rozměrovou přesnost povrchů stříkaného betonu vnějšího opláštění podmiňují zvýšenou preciznost při zhotovování primární obezdívky při výstavbě tunelů. Výběrová řízení nyní obsahují kritérium nerovnosti povrchu v poměru 1 : 30. To znamená, že odchylka od rovnosti povrchu nesmí překročit jeden centimetr do hloubky na délce patnácti centimetrů. Toho ovšem při ručním nanášení stříkaného betonu už není možné dosáhnout. Abychom se tohoto kritéria zhostili, strojně technické oddělení pracuje na řešení stroje na stříkaný beton s automatickým řízením, který musí provádět co možná nejrovnoměrnější nános materiálu.

Po intenzivních diskuzích jsme s naší partnerskou společností Vision Metrics GmbH našli cestu k řešení problému. Na základě scanu snímků, které při ražbě tunelu zmonitorovaly stav a tvar vyražené plochy tunelu, dojde k propočtu rozsahu nutného zástřiku a těmito daty se pak řídí stříkací manipulátor.

Práce od začátku minulého roku dosáhly uspokojivého stavu. Software řízení je nyní plně připraven k praktickému nasazení a lze jej simulovat na počítači (na snímku). Rozvoj nastavení hydraulických ventilů pokročil natolik, že je nyní možné ovládat pohyby manipulátoru prostřednictvím notebooku.

cílem je do jara vyvinout automatické zařízení na stříkaný beton, které splní požadavky investora

Před instalací senzorů proběhne v dílně v Innsbrucku simulovaný pokus v suchém prostředí. Manipulační zařízení projede bez stříkaného betonu a otestuje tak funkčnost v automatizovaném provozu.

MTA rovněž pracuje na vývoji vizua­lizace profilu pro rozměrově přesný výrub tunelovým bagrem. U tohoto projektu, který rovněž realizujeme s naší partnerskou společností Vision Metrics GmbH, je cílem ražbu provést přesněji bez tzv. nadprofilu. Tímto se nejenom zabrání nadměrnému výrubu (který je nutno potom zlikvidovat) a odbourá se i doba využitá na nadměrný výrub. A také se ušetří podstatně dražší nadměrný objem stříkaného betonu na zaplnění tzv. nadvýrubu a tím i náklady.

Z naší analýzy hospodárnosti vyplývá, že finanční výdaje na senzory a vyměřovací nástroje stejně jako údržba a péče o software se vyplatí už od 400 metrů tunelové ražby. Zdař Bůh!

Ptáme se...

Ing. Petr Hybský

Stavbyvedoucí Metrostav TBR

Je absolventem oboru konstrukce a dopravní stavby na ČVUT v Praze. Již při škole sbíral své první pracovní zkušenosti u firmy Metrostav v oblasti realizace podzemních staveb. Tomuto odvětví se věnuje doposud, od loňského roku působí v dceřiné společnosti Metrostav TBR.

Vzpomenete si na začátek vašeho působení v rámci Skupiny Metrostav?

Na své začátky u Metrostavu vzpomínám často. Jsou spjaty se stavbou trasy C pražského metra v úseku Střížkov–Letňany a později s ražbou kolektoru pod Václavským náměstím. Také mé další profesní kroky vedly trasami pod povrchem zemským. Přes tunely železniční a dálniční jsem se opět vrátil na metro – tentokrát na trasu D.

Mimo jiné jste se podílel na přípravě letošního kalendáře, který je věnován padesátému výročí zahájení provozu pražského metra. Co vás k této spolupráci přivedlo?

Byl jsem o spolupráci požádán z důvodu mého zájmu o historii výstavby pražského metra. Každá novostavba je sice ze své podstaty dílem pro budoucnost – místy, kde nyní působíme, se cestující svezou nejdříve za tři roky, možná později, ale naše současné stavební postupy jsou evolucí práce našich předků. Znalost předešlých technologií je podle mého názoru velmi důležitá a umožňuje chápat nynější postupy návrhu a provádění v širších souvislostech. Zároveň si myslím, že je nasnadě připomenout si výročí padesáti let provozu metra. Tato stavba zavdala příčinu vzniku naší společnosti a navždy se propsala do jejího názvu.

Podle jakých kritérií se významné stavební technologie zmíněné v kalendáři vybíraly?

Na metro lze pohlížet z mnoha různých úhlů – architektonického, provozního či z pohledu jeho významu pro město apod. Rozhodli jsme se přinést pohled stavařský a přiblížit ho i těm, kteří se podzemním stavbám nevěnují. Dozvědí se, proč jsou některé stanice tvarů oblých, jiné průřezů pravoúhlých. Proč jsou některé podepřené sloupovým systémem a jiné se bez sloupů obejdou. Zjistí i, že traťové tunely, kterými je denně převezen přes jeden milion cestujících, byly vystavěny různými metodami včetně té, kdy tubusy metra byly vybetonovány na břehu Vltavy a v celku naplaveny a usazeny na říční dno. Je možné, že mnozí cestující se nyní při čekání na vlakovou soupravu metra budou v útrobách stanic pozorněji dívat a určovat, zdali jsou ve stanici sloupového nebo pilířového typu.

Čemu se jinak rád věnujete ve volném čase?

Nyní se například moc těším na koncert k výročí 40 let skupiny Plexis, který bude zároveň vzpomínkou na jejich frontmana, v loňském roce zesnulého Petra Hoška. Mým velkým koníčkem je lyžování, zvláště skoky. Každý rok spolupracuji na organizaci mezinárodních závodů Memoriálu Jiřího Rašky. Aktuálně se podílím na přípravě výročí 100 let historicky prvního mistrovství světa v lyžování, které se konalo – a málo se to ví – v tehdejším Československu. Moc rád také trávím svůj volný čas s neteří – dítkem zvídavým a plným dětské bezstarostnosti.

Za rozhovor děkuje David Kalců

fotosloupek

Ve Slaném běží rekonstrukce plovárny

Její druhou etapu realizuje závod 8 Metrostavu DIZ, vedoucím projektu je Daniel Lipert.

Práce na modernizaci plovárny (snímky) pokračují i přes zimní počasí: stavbaři pracují na betonáži základových desek pro kombinovaný bazén a založení provozního objektu. Zde se bude nacházet zázemí pro technologie. V závislosti na počasí probíhají i zemní práce a zhotovení inženýrských sítí. V dohledu je zahájení instalace nerezových konstrukcí jednotlivých bazénových těles. Dokončení projektu, který proti původnímu plánu počítá i s tobogánem a skluzavkou, je plánováno na červen.

 

Metrostav 2/2024, Ukončení klíčového projektu na Slovensku
Metrostav 2/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 2/2024, BeMo Tunnelling
Metrostav 2/2024, Ptáme se
Metrostav 2/2024, Fotosloupek
Metrostav 2/2024, Společenská odpovědnost
Metrostav 2/2024, Představujeme světlopropustný beton
Metrostav 2/2024, Největší zakázka za polárním kruhem
Metrostav 2/2024, Divize 8
Metrostav 2/2024, Skupina Metrostav
Metrostav 2/2024, Metrem 50
Metrostav 2/2024, Sportovci Metrostavu v Peci pod Sněžkou
Metrostav 2/2024, Ukončení klíčového projektu na Slovensku

Ukončení klíčového projektu na Slovensku

Metrostav 2/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 2/2024, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 2/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 2/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 2/2024, Společenská odpovědnost

Společenská odpovědnost

Metrostav 2/2024, Představujeme světlopropustný beton

Představujeme světlopropustný beton

Metrostav 2/2024, Největší zakázka za polárním kruhem

Největší zakázka za polárním kruhem

Metrostav 2/2024, Divize 8

Divize 8

Metrostav 2/2024, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 2/2024, Metrem 50

Metrem 50

Metrostav 2/2024, Sportovci Metrostavu v Peci pod Sněžkou

Sportovci Metrostavu v Peci pod Sněžkou

4

Sending statistics …

Rendering Fotosloupek (340404): (2/2) (2 ms)

Rendering Ptáme se (340403): (1/1) (0 ms)

Rendering BeMo Tunnelling (340402): (1/2) (9 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i8721/item1092559-small.jpg

 i8721/item1092558.svg

 i8721/item1092560-small.jpg

 i8721/item1092561-small.jpg

 i8721/item1092562-small.jpg