Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Technologie

SVĚTLOPROPUSTNÝ beton: materiál pro jedinečné stavby

Co mají společného lobby budovy Hansa Carrée v Hamburku od architektonické kanceláře Knesebeck z německého Lübecku, Italský pavilon pro šanghajské Expo 2010 od Iodice Architetti nebo oltář v kostele v Chrudimi? Na první pohled nesourodé stavby spojuje SVĚTLOPROPUSTNÝ beton. Materiál, jehož největším přínosem je přenos denního světla přes konstrukce do prostor bez možnosti přirozeného osvětlení.

Martina Vampulová, foto archiv Nikola Štochla

P

rvním, kdo sestrojil světlopropustný beton, jak jej známe dnes, byl maďarský architekt Aron Lasonczi. „V roce 2001 poprvé náhodným rozmístěním přimíchal optická vlákna do betonové směsi, z níž vytvořil větší blok betonu. Ten pak rozřezal na jednotlivé desky potřebných rozměrů. Chtěl tak vytvořit esteticky zajímavé konstrukce tvořené světelnými efekty, a to jak s využitím denního světla, tak z umělých světelných zdrojů,“ popisuje Ing. arch. Nikola Štochl, Ph.D., vedoucí projektu v divizi 3, který se ve své disertační práci zabýval vlastnostmi tohoto nového materiálu (viz box).

součástí optická vlákna

LTC (Light Translucent Concrete), jak se světlopropustný beton nazývá odborně, tvoří betonová směs standardních parametrů, do které jsou přimíchány světlo vodivé prvky, jako jsou například skleněná a plastová optická vlákna. Podíl těchto vláken se pohybuje většinou v rozmezí od 3 do maximálně 10 % z celkového objemu.

LTC se většinou vyrábí ve formě unifikovaných desek v tloušťkách od 20 do 30 mm (snímky), přičemž rozměry desek jsou podobné jako u běžných keramických či kamenných obkladových desek. Důležité ale je, že přimíchání optických vláken do betonové směsi ať už náhodně, nebo do přesné rastrové mřížky, téměř neovlivňuje výslednou pevnost betonu.

LTC se používá jako obkladový materiál na vnitřních konstrukcích nebo na fasádě budov s lehkým obvodový pláštěm. „LTC architekti využívají u projektů, kde jsou kladeny vysoké požadavky na jedinečnost a pro vytvoření speciálních světelných efektů ať už v interiéru, nebo exteriéru budovy,“ říká Nikola Štochl a připomíná, že využití světlopropustného betonu je téměř neomezené. Lze ho použít pro konstrukce, kde má být dosaženo neobvyklého architektonického záměru, funkčnosti nebo zlepšení vnitřního prostředí budovy a oživí i obvodové stěny. „Při použití umělých zdrojů světla za deskami z LTC, které se upevní na lehký obvodový plášť, jsme schopni vytvořit v podstatě obrazovku promítající jednoduché světelné obrazy, která při jejich vypnutí vypadá jako obyčejná betonová konstrukce,“ upřesňuje.

Ačkoli světlopropustný beton by mohl nalézt dobré uplatnění nejen pro moderní stavby, jeho masivnější rozšíření v praxi výrazně limitují výrobní náklady. Cena LTC se pohybuje kolem 30 000 Kč/m2, konstrukce z něho jsou tak vhodné většinou pro investory, kteří chtějí realizovat neobvyklé, architektonicky zajímavé a ojedinělé stavby na úkor jejich vyšší ceny.

 

Ocenění za vynikající práci

Ing. arch. Nikola Štochl, Ph.D., se ve své disertační práci Translucent composite slabs from high-performance concrete with optical fibers – technical solution and analysis zabýval měřením světelných parametrů vnitřních prostorů za použití konstrukcí ze světlo-propustného betonu, které umožní průchod světla mezi jednotlivými prostory. Dizertace byla oceněna Českou betonářskou společností ČSSI v kategorii Technologie betonu titulem vynikající disertační práce. První část práce zkoumala světelné parametry místnosti prostupem denního světla stropem ze světlopropustného betonu, druhá část potom prostup světla z umělého zdroje z jedné místnosti do druhé nenosnou dělicí konstrukcí složenou z unifikovaných desek ze světlopropustného betonu. Autor se věnoval i analýze materiálu LTC z hlediska jeho pevnosti v tlaku, tahu za ohybu.

Metrostav Norge AS

Největší zakázka za polárním kruhem: E8 u města Tromsø

Společnost Metrostav Norge AS postaví novou silnici poblíž Tromsø v nejsevernější části Norska (foto). Nový úsek E8 o délce 10 kilometrů vyjde v přepočtu na 4,5 miliardy Kč a pro dceřinou společnost Metrostavu reprezentuje největší zakázku v historii.

Mgr. Radim Mana, foto archiv Metrostav Norge AS

Č

eští stavbaři budou mít za úkol veškeré betonářské práce a výstavbu nového téměř kilometrového mostu přes Ramfjord. O zbytek se postará norský partner ve sdružení Bertelsen & Garpestad. Do země by se mělo poprvé kopnout po Velikonocích.

Silnice první třídy E8 tvoří hlavní přístupovou cestu do největšího města severního Norska Tromsø. Nový úsek mezi vesnicemi Sørbotn a Laukslett pomůže vyvést tranzitní dopravu mimo nejzastavěnější část Ramfjordu a zvýší bezpečnost provozu v členité lokalitě.

Nový most přes fjord

Dominantu 10km úseku však tvoří 870 metrů dlouhý trámový most Ramfjordbrua se základy na ocelových pilotách ve fjordu. Jeho severní konec pod kopcem Leirbakken už má hotový násyp v moři. Investor jej nechal provést v rámci jiné zakázky, aby se místo dostatečně zatížilo a stabilizovalo alespoň 18 měsíců před stavbou mostu. Součástí projektu je dále sedm menších mostů s rozpětím od 20 do 80 metrů.

„Tromsø leží až za 69. rovnoběžkou. Bude to naše dosud nejsevernější stavba a také první za polárním kruhem. Z toho vyplývají i specifické doprovodné stavby – v projektové dokumentaci nás velmi zaujal hlavně přechod pro soby. Očekáváme náročnou logistiku a mimořádně drsné klimatické podmínky. Na druhou stranu náš tým už je třeba z nedávné expedice na odlehlý kout Islandu zvyklý na ledacos. Během tří let by se tu mělo protočit asi 150 lidí, převážně Čechů a Slováků,“ prozrazuje vedoucí projektu Matěj Novotný.

Sdružení společností Metrostav Norge a Bertelsen & Garpestad podepsalo smlouvu s norskou správou silnic Statens Vegvesen ještě vloni před Vánoci. Stavební práce by měly být zahájeny letos po Velikonocích a dokončeny v roce 2027.

„Tato největší zakázka v historii Metrostavu Norge potvrzuje naši silnou pozici na prestižních severských trzích. Český stavbař, to už je dnes nejen v Norsku, ale i celé Skandinávii opravdu pojem. Moc mě těší, že jsem součástí tohoto dobrodružství již od první zakázky na Islandu před 16 lety a věřím, že v budoucnu si sáhneme na ještě významnější projekty, než je tento,“ uzavírá Ing. Aleš Gothard, ředitel společnosti Metrostav Norge.

 

Skupina Metrostav ve Skandinávii

Naše Skupina působí na severu Evropy již od roku 2006. Od té doby realizovala 15 projektů, mimo jiné traťové tunely helsinského metra, unikátní most na lososí cestě v Norsku či nejdelší silniční tunel na Islandu. Ve Skandinávii celkově dosud vyrazila přes 48 kilometrů tunelů.

Divize 8

Nové datové centrum bude chladit dešťová voda

Společnost Seznam.cz rozšiřuje a posiluje výkon svého stávajícího datového centra Kokura (foto) v Horních Počernicích u Prahy prostřednictvím nové přístavby. Kolegové z divize 8 ještě koncem roku dokončili hrubou stavbu nové budovy a ve spolupráci s technologickou společností Altron zahájili montáž technologií.

Mgr. Radim Mana, foto archiv Metrostavu

N

ejpozoruhodnější technologickou součástí projektu je chlazení serverů za pomoci dešťové vody. Datové centrum vynikne i vysokou úrovní automatizace, díky níž jej obslouží prakticky jediný IT operátor.

„Chladicí systémy spotřebovávají významné množství vody, proto je z hlediska udržitelného rozvoje žádoucí, abychom minimalizovali odběr z vodovodního řadu. Do dešťové kanalizace napojíme přístavbu i původní budovu a vodu budeme stahovat do dvou betonových akumulačních nádrží s kapacitou dohromady 840 kubíků. Jejich objem je navržen na předpoklad, že nebude pršet 21 po sobě jdoucích dní,“ vysvětluje vedoucí projektu Ing. Vít Vidai.

Společnost Seznam.cz v České republice zatím provozuje dvě datová centra: Kokura v Horních Počernicích a Nagoja v Benátkách nad Jizerou. Poslední jmenovanou vybudoval také Metrostav. Výstavbu centra Kokura začal vloni v květnu a měla by být dokončena letos na jaře. Celková investice do nové přístavby dosahuje 300 milionů korun.

 

Metrostav 2/2024, Ukončení klíčového projektu na Slovensku
Metrostav 2/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 2/2024, BeMo Tunnelling
Metrostav 2/2024, Ptáme se
Metrostav 2/2024, Fotosloupek
Metrostav 2/2024, Společenská odpovědnost
Metrostav 2/2024, Představujeme světlopropustný beton
Metrostav 2/2024, Největší zakázka za polárním kruhem
Metrostav 2/2024, Divize 8
Metrostav 2/2024, Skupina Metrostav
Metrostav 2/2024, Metrem 50
Metrostav 2/2024, Sportovci Metrostavu v Peci pod Sněžkou
Metrostav 2/2024, Ukončení klíčového projektu na Slovensku

Ukončení klíčového projektu na Slovensku

Metrostav 2/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 2/2024, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 2/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 2/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 2/2024, Společenská odpovědnost

Společenská odpovědnost

Metrostav 2/2024, Představujeme světlopropustný beton

Představujeme světlopropustný beton

Metrostav 2/2024, Největší zakázka za polárním kruhem

Největší zakázka za polárním kruhem

Metrostav 2/2024, Divize 8

Divize 8

Metrostav 2/2024, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 2/2024, Metrem 50

Metrem 50

Metrostav 2/2024, Sportovci Metrostavu v Peci pod Sněžkou

Sportovci Metrostavu v Peci pod Sněžkou

8

Sending statistics …

Rendering Divize 8 (340409): (1/2) (0 ms)

Rendering Největší zakázka za polárním kruhem (340408): (2/3) (3 ms)

Rendering Představujeme světlopropustný beton (340407): (2/4) (17 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i8721/item1092569-small.jpg

 i8721/item1092571.svg

 i8721/item1092568.svg

 i8721/item1092570-small.jpg

 i8721/item1092662-small.jpg

 i8721/item1092661.svg[p3]

 i8721/item1092663-small.jpg

 i8721/item1092665-small.jpg

 i8721/item1092664.svg[p3]

 i8721/vth439038-1.jpg

 i8721/vth439041-1.jpg (2x)

 i8721/vth439046-1.jpg (2x)

 i8721/vth439051-1.jpg (2x)

 i8721/vth439058-1.jpg (2x)

 i8721/vth439062-1.jpg[p1]

 i8721/vth439111-1.jpg[p1]

 i8721/vth439116-1.jpg[p1]

 i8721/vth439123-1.jpg[p1]

 i8721/vth439127-1.jpg[p1]

 i8721/vth439136-1.jpg[p1]

 i8721/vth439180-1.jpg[p1]