Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

číslo

Před tolika lety byl 22. listopadu otevřen úsek pražského metra II.B, který trase přidal 4,4 km trati a čtyři nové stanice: Křižíkova, Invalidovna, Palmovka a Českomoravská (foto).

Metrostav DIZ závod 8

roudnice nad labem má nové špičkové pracoviště

V pondělí 27. listopadu se v nemocnici v Roudnici nad Labem otevřelo v současnosti nejmodernější oddělení následné intenzivní péče (NIP) v České republice. Jeho vybudování trvalo 11 měsíců a řídil ho tým Ing. Petra Lohniského z Metrostavu DIZ.

Lenka Svobodová,
foto Libor Zavoral

N

ové jednopodlažní oddělení NIP (foto) je umístěno napříč pod třemi pavilony roudnické nemocnice a v jejich propojovacích krčcích. Jeho půdorys vystupuje na jižní straně jako přízemní, na severní je zhruba z poloviny zapuštěn pod terén. Pro své zázemí využívá NIP i část dosud nevytížených prostor, proto kompletní rekonstrukce zahrnovala nejen běžné stavební práce včetně nové dispozice, ale také modernizaci vnitřních instalací a rozvodů technologického vybavení, jako je vzduchotechnika, datové sítě nebo centrální rozvod medicinálních plynů.

Do prostoru nevelkého atria uzavřeného ze všech stran pavilony dostavěl tým Metrostavu DIZ jednopodlažní technickou vestavbu s podsklepením. Kvůli dodržení požadované kapacity 26 lůžek ještě půdorys původních budov mírně rozšířil jednopodlažní venkovní přístavbou. Železobetonové skelety obou z nich rychle a kvalitně provedli betonáři z firmy PRAGIS.

nové oddělení NIp často pomáhá pacientům po úrazech hlavy, páteře a míchy či po závažných mozkových příhodách

Za plného provozu

„Po stavební stránce nám jinak běžné práce komplikovala nutnost neohrozit provoz ostatních oddělení nemocnice – třeba v blízkosti operačních sálů jsme mohli pracovat až po 15. hodině,“ říká vedoucí projektu Ing. Lohniský. A doplňuje: „Bohužel, jak už tomu poslední dobou bývá, tak naší největší překážkou v práci byla velmi nekvalitně zpracovaná realizační dokumentace. Po našich dotazech a připomínkách s námi autor projektu, který nechtěl přiznat žádné pochybení, přestal úplně spolupracovat a nefungoval ani jako autorský dozor. Museli jsme proto všechno řešit sami jen s technickým dozorem stavby. Jako největší výzva bylo provedení nové vestavby v atriu, kam nebyl prakticky žádný přístup, a přímo uprostřed něj vedl nasávací komín vzduchotechniky pro operační sály, který musel být bez omezení zachován v provozu, což projekt samozřejmě neřešil. Komín jsme nakonec asi o 10 metrů nastavili a poté ho postupně obestavěli. Také většina rozvodů vody, kanalizace a topení byla v havarijním stavu a museli jsme jich opravit prakticky dvojnásobek oproti předpokladům projektu.“

Stavba začala vloni v prosinci a skončila letos začátkem listopadu. „I přes relativně špatný začátek díla, problémy s autorským dozorem či ohromné množství změn se nakonec na stavbě podařilo vytvořit příjemnou atmosféru. Musím pochválit hlavně dobrou spolupráci s technickým dozorem stavby a se zástupci nemocnice,“ uzavírá Ing. Lohniský.

Velká pomoc

Oddělení následné intenzivní péče nemá za cíl jen přežití kriticky postiženého pacienta, ale je vedeno snahou umožnit mu další důstojný život. Na 26 lůžek oddělení NIP bude roudnická nemocnice přijímat pacienty, u kterých došlo ke stabilizaci stavu po těžkém onemocnění či úrazu, jsou mimo bezprostředního ohrožení života, ale ještě se jim neobnovila některá z životních funkcí.

Metrostav Norge AS

Ražby tunelu Grenland

Kolegové Metrostavu Norge AS se od jara podílejí na modernizaci silničního obchvatu města Porsgrunn. Jde o přibližně 17 km dlouhý úsek dálnice E18 na jihu Norska, jehož součástí je i několik tunelů a mostů.

Mgr. Pavlína Mertl, foto Metrostav Norge AS

H

lavním důvodem této rozsáhlé modernizace je zkapacitnění a rozšíření komunikace na čtyři jízdní pruhy pro zajištění plynulosti dopravy a snížení dopadu na životní prostředí. Projekt je rozdělený na tři hlavní úseky: Langangen-Lanner (úsek 1), Lanner-Kjørholt (úsek 2) a Kjørholt-Rugtvedt (úsek 3) a jeho hlavním dodavatelem je francouzská firma Eiffage. Součástí druhého zmíněného úseku je i ražba tunelu Grenland (snímky), na které se jako subdodavatel podílí Metrostav Norge AS.

Tunel Grenland s délkou 5150 m (v každé tunelové troubě) a profilem T10,5 prochází severojižním směrem pod obydlenou oblastí západně od Porsgrunnu. Metrostav zde provádí ražby jak ze severního portálu Herregardsbakken, tak z jižního portálu Kjørholt. Ražby probíhají také z mezilehlých nájezdových ramp v lokalitě Skjelsviksdallen, ale ty dodává norská společnost B&G. Celková předpokládaná délka ražeb v obou tunelových troubách dodávaná Metrostavem je 6160 m o celkovém objemu 517 000 m3.

Ražby byly oficiálně zahájeny 28. dubna tohoto roku, kdy proběhlo slavnostní vysvěcení sošky svaté Barbory, a první odpal jižní tunelové trouby na pracovišti Kjørholt. V současné době už kolegové vyrazili přes 1500 metrů (součet postupu ražeb na všech čtyřech tunelových čelbách), což představuje asi 25 % z celkové délky.

Náročné podmínky

Dosavadní největší technickou výzvou byl průchod oblastí s nízkým nadložím a horšími geologickými podmínkami. Tento úsek přezdívaný Grava byl před samotnou ražbou nejprve vylepšen tryskovou injektáží prováděnou z povrchu a během následné ražby byly použity vyztužovací prvky a technologie, které známe z nové rakouské tunelovací metody (NRTM), což není v Norsku obvyklé. Zbylé části tunelu jsou prováděny pro Skandinávii standardní metodou Drill and Blast, pro kterou tým našich razičů používá moderní stroje jako například plně automatickou čtyřlinkovou injektážní jednotku AMV nebo dva nové třílafetové vrtné vozy Sandvik s automatickými podavači tyčí.

Krátce z oblasti

Porsgrunn je přístavní a průmyslové město v oblasti Vestfold og Telemark na jihu Norska. Leží při ústí řeky Skien do Frierfjordu a žije zde okolo 40 000 obyvatel. E18 je evropskou silnicí 1. třídy, začíná v Severním Irsku v Craigavonu a končí v ruském Petrohradu. Celá trasa měří 1 890 kilometrů. Jako všechny ostatní evropské silnice ani E18 není na území Spojeného království označena. Z Británie do Norska je cesta zajištěna pravidelnou trajektovou dopravou přes Severní moře. Mezi Švédskem a Finskem je zajištěna také trajektová doprava přes Baltské moře. V Norsku vede silnice přes města Kristiansand – Arendal – Porsgrunn – Larvik – Sandefjord – Tønsberg – Horten – Drammen – Oslo – Ås – Askim.

 

Metrostav 21/2023, Do Lužánek se opět vrátili plavci
Metrostav 21/2023, Krátce Aktuálně
Metrostav 21/2023, Projekty v Turecku
Metrostav 21/2023, Ptáme se
Metrostav 21/2023, Fotosloupek
Metrostav 21/2023, Vzdělávací pobyt
Metrostav 21/2023, Číslo
Metrostav 21/2023, Roudnice nad Labem má nové špičkové pracoviště
Metrostav 21/2023, Metrostav Norge AS
Metrostav 21/2023, Stavbaři Metrostavu provedli nejrychlejší výsuv mostu v Pirně
Metrostav 21/2023, Osobnost Metrostavu
Metrostav 21/2023, Skupina Metrostav
Metrostav 21/2023, Stavba roku 2023: dva tituly a tři speciální ceny!
Metrostav 21/2023, Do Lužánek se opět vrátili plavci

Do Lužánek se opět vrátili plavci

Metrostav 21/2023, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 21/2023, Projekty v Turecku

Projekty v Turecku

Metrostav 21/2023, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 21/2023, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 21/2023, Vzdělávací pobyt

Vzdělávací pobyt

Metrostav 21/2023, Číslo

Číslo

Metrostav 21/2023, Roudnice nad Labem má nové špičkové pracoviště

Roudnice nad Labem má nové špičkové pracoviště

Metrostav 21/2023, Metrostav Norge AS

Metrostav Norge AS

Metrostav 21/2023, Stavbaři Metrostavu provedli nejrychlejší výsuv mostu v Pirně

Stavbaři Metrostavu provedli nejrychlejší výsuv mostu v Pirně

Metrostav 21/2023, Osobnost Metrostavu

Osobnost Metrostavu

Metrostav 21/2023, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 21/2023, Stavba roku 2023: dva tituly a tři speciální ceny!

Stavba roku 2023: dva tituly a tři speciální ceny!

8

Sending statistics …

Rendering Metrostav Norge AS (327655): (2/3) (5 ms)

Rendering Roudnice nad Labem má nové špičkové pracoviště (327654): (1/3) (7 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i7982/item1072534.mp4 (8 ms)

 i7982/item1072538-small.jpg

 i7982/item1071573.svg

 i7982/item1072536.svg

 i7982/item1072550-small.jpg

 i7982/item1072549.svg

 i7982/item1072551-small.jpg[p2]

 i7982/vth425176-1.jpg (2x)

 i7982/vth425005-1.jpg (2x)

 i7982/vth425019-1.jpg (2x)

 i7982/vth425024-1.jpg (2x)

 i7982/vth425048-1.jpg (2x)

 i7982/vth425072-1.jpg (2x)

 i7982/vth425081-1.jpg (2x)

 i7982/vth425097-1.jpg[p1]

 i7982/vth425112-1.jpg[p1]

 i7982/vth425119-1.jpg[p1]

 i7982/vth425160-1.jpg[p1]

 i7982/vth425159-1.jpg[p1]

 i7982/vth425156-1.jpg[p1]

 i7982/item1072538-medium.jpg[p3]