Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav Norge AS

Ražby tunelu Grenland

Kolegové Metrostavu Norge AS se od jara podílejí na modernizaci silničního obchvatu města Porsgrunn. Jde o přibližně 17 km dlouhý úsek dálnice E18 na jihu Norska, jehož součástí je i několik tunelů a mostů.

Mgr. Pavlína Mertl, foto Metrostav Norge AS

H

lavním důvodem této rozsáhlé modernizace je zkapacitnění a rozšíření komunikace na čtyři jízdní pruhy pro zajištění plynulosti dopravy a snížení dopadu na životní prostředí. Projekt je rozdělený na tři hlavní úseky: Langangen-Lanner (úsek 1), Lanner-Kjørholt (úsek 2) a Kjørholt-Rugtvedt (úsek 3) a jeho hlavním dodavatelem je francouzská firma Eiffage. Součástí druhého zmíněného úseku je i ražba tunelu Grenland (snímky), na které se jako subdodavatel podílí Metrostav Norge AS.

Tunel Grenland s délkou 5150 m (v každé tunelové troubě) a profilem T10,5 prochází severojižním směrem pod obydlenou oblastí západně od Porsgrunnu. Metrostav zde provádí ražby jak ze severního portálu Herregardsbakken, tak z jižního portálu Kjørholt. Ražby probíhají také z mezilehlých nájezdových ramp v lokalitě Skjelsviksdallen, ale ty dodává norská společnost B&G. Celková předpokládaná délka ražeb v obou tunelových troubách dodávaná Metrostavem je 6160 m o celkovém objemu 517 000 m3.

Ražby byly oficiálně zahájeny 28. dubna tohoto roku, kdy proběhlo slavnostní vysvěcení sošky svaté Barbory, a první odpal jižní tunelové trouby na pracovišti Kjørholt. V současné době už kolegové vyrazili přes 1500 metrů (součet postupu ražeb na všech čtyřech tunelových čelbách), což představuje asi 25 % z celkové délky.

Náročné podmínky

Dosavadní největší technickou výzvou byl průchod oblastí s nízkým nadložím a horšími geologickými podmínkami. Tento úsek přezdívaný Grava byl před samotnou ražbou nejprve vylepšen tryskovou injektáží prováděnou z povrchu a během následné ražby byly použity vyztužovací prvky a technologie, které známe z nové rakouské tunelovací metody (NRTM), což není v Norsku obvyklé. Zbylé části tunelu jsou prováděny pro Skandinávii standardní metodou Drill and Blast, pro kterou tým našich razičů používá moderní stroje jako například plně automatickou čtyřlinkovou injektážní jednotku AMV nebo dva nové třílafetové vrtné vozy Sandvik s automatickými podavači tyčí.

Krátce z oblasti

Porsgrunn je přístavní a průmyslové město v oblasti Vestfold og Telemark na jihu Norska. Leží při ústí řeky Skien do Frierfjordu a žije zde okolo 40 000 obyvatel. E18 je evropskou silnicí 1. třídy, začíná v Severním Irsku v Craigavonu a končí v ruském Petrohradu. Celá trasa měří 1 890 kilometrů. Jako všechny ostatní evropské silnice ani E18 není na území Spojeného království označena. Z Británie do Norska je cesta zajištěna pravidelnou trajektovou dopravou přes Severní moře. Mezi Švédskem a Finskem je zajištěna také trajektová doprava přes Baltské moře. V Norsku vede silnice přes města Kristiansand – Arendal – Porsgrunn – Larvik – Sandefjord – Tønsberg – Horten – Drammen – Oslo – Ås – Askim.

Zahraniční podnikání

Stavbaři Metrostavu provedli nejrychlejší výsuv mostu v Pirně

Výstavba mostu Gottleubatalbrücke v německé Pirně má za sebou šestý výsuv. Kolegům z divize 3 a společnosti BeMo Tunnelling se podařil pozoruhodný počin: 657 m dlouhou a 5500 t těžkou ocelovou konstrukci (foto) vysunuli o 120 m za pouhých 9 hodin hrubého času! Jedná se tak o nejrychlejší výsuv v historii celé stavby.

RED, foto archiv stavby

V

ýsuv probíhal za turbulentního počasí. Vítr měl v nárazech sílu až 56 km v hodině, a když se chvílemi přidal déšť, nebyla to pro montéry a techniky procházka růžovým sadem. Největší výzvou bylo po dosednutí na pilíř za silných nárazů větru částečně demontovat pomocné konstrukce, aby se mohlo pokračovat ve výsuvu. Podařilo se vše, aniž by se kdokoliv zranil, a to je nejdůležitější,“ popsal doc. Ing. Marek Foglar, Ph.D., ředitel výstavby.

Letos stavbaři již vysouvat nebudou. V příštím roce je čeká jeden stejně dlouhý výsuv, jako byl ten nynější, po něm budou následovat dva kratší. Konstrukce pak dosáhne druhé strany kilometrového údolí. Následně bude nutné konstrukci spustit ve výšce 70 m o 1,5 m na hlavy pilířů a spojit je s nimi pomocí železobetonových náběhů. Poté bude následovat betonáž mostovky a dokončovací práce.

Most překonávající údolí říčky Gottleuba ve výšce 70 metrů bude dlouhý 916 metrů a propojí silnice 172 z Bad Schandau a 172 a, která slouží jako přivaděč k dálnici A17.

Osobnost Metrostavu

Vzpomínka na našeho kolegu Pavla Šrámka

V polovině listopadu mnohé zasáhla smutná zpráva, když nás ve věku 70 let navždy opustil dlouholetý kolega a kamarád Ing. Pavel Šrámek. Práci v Metrostavu zasvětil dlouhá léta, během nichž se zasadil o realizaci řady význačných staveb, ale také si ho budeme pamatovat jako člověka, kterému záleželo na dobrých mezilidských vztazích na pracovišti a vzájemné spolupráci.

Ing. Ivan Hrdina, foto archiv Metrostavu

P

an Pavel Šrámek spojil své jméno s Metrostavem v roce 1979 a zůstal mu věrný po zbytek profesního života. Kariéru dlouhou 44 let zahájil jako stavební asistent. Následně šest let působil jako stavbyvedoucí a od roku 1988 byl oblastím stavbyvedoucím stanic metra Radlická a Stodůlky.

V letech 1995 až 1998 zastával pozici výrobního náměstka divize 1, kde naplno prokázal a rozvinul své organizační schopnosti. Jeho další kariérní kroky vedly na centrálu společnosti a pracoval zde jako zástupce výrobně-technického ředitele. Mimo jiné byl odpovědný i za technickou přípravu chystané výstavby IV. C metra. 

Významným milníkem jeho kariéry byl rok 2000. Pan Pavel Šrámek byl na přelomu milénia jmenován ředitelem tehdy nově vznikající divize 8, která byla pověřena výstavbou zmíněné linky pražského metra. Tuto prestižní zakázku se podařilo pod jeho vedením úspěšně dokončit.

Pan Pavel Šrámek během dalších let z divize 8 vytvořil standardní a úspěšnou stavební divizi, která nejenže pokračovala ve výstavbě navazujících tras pražského metra, ale postupně se rozšířila do dalších segmentů stavebního trhu. Dvanáctileté působení ve funkci ředitele divize 8 bylo pro Pavla Šrámka mimořádně zdařilé a produktivní. Po celou dobu se pan Šrámek úspěšně podílel na realizaci mnoha významných staveb. Vzpomeňme na projekty, jako je centrála společnosti ČEZ, Centrum Nová Brumlovka, Nový výrobní blok v Elektrárně Ledvice a mnoho dalších.

Díky svému pracovnímu nasazení, zodpovědnému řešení pracovních úkolů a získaným zkušenostem se pan Šrámek po letech v divizi 8 vrátil na centrálu společnosti, kde pak působil jako ředitel auditu Skupiny Metrostav. Svou prací přispíval po mnoho let k dobrému jménu naší společnosti a svým pozitivním osobním vztahem k Metrostavu byl příkladem pro ostatní zaměstnance. Není proto divu, že jako výraz poděkování převzal v roce 2017 z rukou prezidenta Skupiny Metrostav mimořádné ocenění Osobnost Metrostavu.

Na pana Šrámka budeme vzpomínat jako na kamaráda a kolegu, kterému záleželo na lidech, a ti si ho za to vážili a měli rádi. Podařilo se mu vybudovat výborný kolektiv, který táhl za jeden provaz.

Pane inženýre Pavle Šrámku, vzpomínáme a bylo nám ctí s vámi pracovat. 

Děkujeme za vše!

 

Metrostav 21/2023, Do Lužánek se opět vrátili plavci
Metrostav 21/2023, Krátce Aktuálně
Metrostav 21/2023, Projekty v Turecku
Metrostav 21/2023, Ptáme se
Metrostav 21/2023, Fotosloupek
Metrostav 21/2023, Vzdělávací pobyt
Metrostav 21/2023, Číslo
Metrostav 21/2023, Roudnice nad Labem má nové špičkové pracoviště
Metrostav 21/2023, Metrostav Norge AS
Metrostav 21/2023, Stavbaři Metrostavu provedli nejrychlejší výsuv mostu v Pirně
Metrostav 21/2023, Osobnost Metrostavu
Metrostav 21/2023, Skupina Metrostav
Metrostav 21/2023, Stavba roku 2023: dva tituly a tři speciální ceny!
Metrostav 21/2023, Do Lužánek se opět vrátili plavci

Do Lužánek se opět vrátili plavci

Metrostav 21/2023, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 21/2023, Projekty v Turecku

Projekty v Turecku

Metrostav 21/2023, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 21/2023, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 21/2023, Vzdělávací pobyt

Vzdělávací pobyt

Metrostav 21/2023, Číslo

Číslo

Metrostav 21/2023, Roudnice nad Labem má nové špičkové pracoviště

Roudnice nad Labem má nové špičkové pracoviště

Metrostav 21/2023, Metrostav Norge AS

Metrostav Norge AS

Metrostav 21/2023, Stavbaři Metrostavu provedli nejrychlejší výsuv mostu v Pirně

Stavbaři Metrostavu provedli nejrychlejší výsuv mostu v Pirně

Metrostav 21/2023, Osobnost Metrostavu

Osobnost Metrostavu

Metrostav 21/2023, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 21/2023, Stavba roku 2023: dva tituly a tři speciální ceny!

Stavba roku 2023: dva tituly a tři speciální ceny!

10

Sending statistics …

Rendering Osobnost Metrostavu (327687): (1/2) (0 ms)

Rendering Stavbaři Metrostavu provedli nejrychlejší výsuv mostu v Pirně (327656): (1/2) (2 ms)

Rendering Metrostav Norge AS (327655): (2/3) (11 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i7982/item1072550-small.jpg

 i7982/item1072549.svg

 i7982/item1072551-small.jpg

 i7982/item1072553-small.jpg

 i7982/item1072552.svg

 i7982/item1072557-small.jpg[p2]

 i7982/item1072556.svg[p3]

 i7982/item1072553-medium.jpg[p3]

 i7982/vth425176-1.jpg (2x)

 i7982/vth425005-1.jpg (2x)

 i7982/vth425019-1.jpg (2x)

 i7982/vth425024-1.jpg (2x)

 i7982/vth425048-1.jpg (2x)

 i7982/vth425072-1.jpg (2x)

 i7982/vth425081-1.jpg (2x)

 i7982/vth425097-1.jpg[p1]

 i7982/vth425112-1.jpg[p1]

 i7982/vth425119-1.jpg[p1]

 i7982/vth425160-1.jpg[p1]

 i7982/vth425159-1.jpg[p1]

 i7982/vth425156-1.jpg[p1]