Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Projekty v Turecku

Metrostav Ankara Inşaat staví školy na jihovýchodě Turecka

V únoru tohoto roku postihlo Jihovýchodní Turecko ničivé zemětřesení o síle asi 7,8 magnitudy. Při katastrofě zemřely tisíce lidí, řada budov zkolabovala nebo byla vážně poškozena. Turecké ministerstvo školství (Milli Eğitim Bakanlığı) připravuje výstavbu asi 400 náhradních nových škol namísto zničených. Vyhlásilo veřejnou soutěž nejprve na 36 osmitřídních škol, kterou 9. srpna vyhrálo konsorcium naší dceřiné společnosti Metrostav Ankara Inşaat a dalších dvou firem.

Ing. Marek Gasparovič,hlavní stavbyvedoucí tureckých projektů

V

říjnu byly zahájeny stavební práce a výroba ocelových konstrukcí. Dokončeny jsou prakticky hrubé stavby pro dvě školy v okresním městě Türkoğlu (provincie Kahramanmaraş) a ostatní jsou v různých fázích přípravy a realizace (foto). V obci Minehöyük poblíž tohoto okresního města vybudoval Metrostav Ankara Inşaat základnu pro ubytování asi 70 pracovníků se sociálním zázemím, ředitelstvím výstavby a kancelářským blokem. Jednotlivá staveniště škol jsou situována liniově po délce cca 400 km podél Levantského zlomu a základna Minehöyük leží zhruba uprostřed.

Celkový objem kontraktu je cca 1,45 mld. tureckých lir, což odpovídá zhruba 1,15 mld. Kč při současném kurzu. Projektovou dokumentaci, řízení jakosti i dozor investora zajišťuje inženýrská organizace TÜMAŞ, A.Ş. Nové školy se staví ve druhé zemětřesné zóně podle tureckých seizmických norem. Očekávaná periodicita zemětřesení této intenzity je 475 let, pravděpodobnost překročení této intenzity během příštích 50 let je 10 %, na což jsou objekty navrženy.

Budované školy jsou z hlediska seizmické odolnosti uvažovány jako přízemní. Založeny jsou na spojité železobetonové desce a vrchní stavba je ze za studena válcovaných ocelových profilů opláštěných cementovláknitými a sádrokartonovými deskami s tepelnou izolací. Dodávka je včetně TZB, přípojek na sítě, areálových komunikací, vsaků dešťových vod a zahradnických úprav.

stavby v zemětřesné zóně mají svá specifika. je nám ctí, že se podílíme na tomto prospěšném projektu

V tomto zemětřesením zasaženém regionu je několik velkých průmyslových staveb, na jejichž realizaci se v minulosti podílely české firmy. Je to např. uhelná elektrárna Afşin Elbistan 4×360 MW, paroplynová elektrárna Iskenderun (Erzin) 900 MW a ocelárny Iskenderun. Všechna tato díla ničivé zemětřesení přečkala a bylo pouze potřeba krátce odstavit technologická zařízení. Pokud jsou tedy stavby řádně seizmicky zohledněny již ve fázi projektování a poté kvalitně zrealizovány, jsou schopny přečkat i takovouto přírodní katastrofu.

Ptáme se...

Ing. Martin Stašek

Oblastní ředitel závodu 6

S Metrostavem se potkal již během studia na ČVUT. Pak nastoupil do Hochtiefu, později ve Skupině ČEZ připravoval rozšíření jaderných elektráren. Do Skupiny Metrostav se vrátil v roce 2016 a v závodu 6 Metrostavu DIZ řídí jihočeské zastoupení. Pod jeho vedením se oblasti daří realizovat široké spektrum zakázek.

Jak se nyní v jihočeském regionu žije a staví?

Jihočeský region je velký, ale poměrně málo zalidněný a velké projekty jsou zde vzácným zbožím. Pro nás byly dlouho nosným prvkem vodní stavby, konkrétně splavnění Vltavské vodní cesty, to je již ale minulostí a většina těchto staveb je nyní mimo náš re­gion. Žije se tu tedy krásně, ale technologicky složitější stavby jsou v porovnání s bytovou výstavbou upozaděny. Velmi rádi si z velkých nemocnic odskočíme na malé lávky. Nyní vnímáme potenciál v domech s pečovatelskou službou (DPS), ať už se jedná o rekonstrukci, nebo novostavbu. Jednu poměrně velkou DPS děláme v Jindřichově Hradci, dále se snažíme uplatnit ve skladovacích nebo výrobních halách. A nezapomínáme ani na školy a sportoviště. Koneckonců jsme uspěli v Táboře na rozšíření bazénu, v Třeboni jsme dokončili ubytovací kapacity v Lázních Aurora. Řekl bych také, že převládá trend staveb design and build, což je pro nás velká novinka, kdy na základě obrázku a popisu předkládáme nabídku.

Když byste měl představit jihočeské zastoupení v roce 2023, jak velký tým zde působí?

Je tu 55 lidí, kteří dělají obrat zhruba 900 mil Kč. To tu nikdy nebylo. Máme širší tým složený z holek a kluků s různým počtem vrásek na tváři. Jsem přesvědčen, že jsme si všichni vybudovali na trhu takovou pozici, že nás konkurence vnímá jako rovnocenného partnera. Snažíme se soustředit na stavby pro širokou veřejnost.

Které konkrétní stavby realizujete či jsou v přípravě?

Rád bych zmínil rekonstrukci a dostavbu kulturního domu Slavie v Českých Budějovicích. Dům, který původně sloužil jako německý Spolkový dům, za druhé světové války byl připraven přivítat říšského vůdce, čemuž odpovídala úprava reprezentativních prostor. Na konci války byl částečně poškozen spojeneckými nálety. Prošel řadou necitlivých zásahů, které završilo osazení bílých plastových oken. Objekt jsme převzali ve velmi špatném stavu a nyní tu vzniká objekt vyhovující požadavkům 21. století se zachováním jeho původního historického výrazu. České Budějovice budou v roce 2028 Evropským hlavním městem kultury a Slavie bude jeden z bodů, kde se soustředí pozornost aktérů a návštěvníků. Pak je tu i českobudějovická nemocnice, kde děláme ve sdružení II. etapu pavilonu CH, což je zejména chirurgie s operačními sály, dospávací pokoje a oddělení ARO.

Na jaký projekt rád vzpomínáte?

Je těžké vybrat jeden, mám ke kaž­dému hlubokou vzpomínku, ale určitě bych vypíchl ČEZ areál Vltava, protože se skutečně podařil. Závěrem bych určitě rád zmínil: to, kde jsme, je zásluha všech lidí v našem týmu. A je úplně jedno, jestli mají na sobě montérky nebo kravatu, ale na dobrých výsledcích se podílejí všichni a rád bych jim touto cestou poděkoval.

Za rozhovor děkuje David Kalců

fotosloupek

Tak se zakládá most v moři

Pěkné fotografie z projektu Nye Nerlandsøybrua pořídili kolegové z Metrostav Norge AS, kteří na severozápadě Norska budují silniční most mezi dvěma ostrovy.

Pilíře se zde zakládají v moři. „V říjnu jsme uložili 1090 kubíků betonu. Dokončily se základy v ose 7 a 8, které se budovaly na moři ze zakotveného pontonu. Provedli jsme betonáže posledního taktu na pilíři v ose 4. Zásadním milníkem byla betonáž základu v ose 2,“ popisuje z místa vedoucí projektu Ing. Matěj Novotný. A pokračuje: „Tento základ byl totiž velkou výzvou kvůli geologickým podmínkám. Neobvykle pevné podloží nás nejdříve donutilo zpětně zasypat a odstřelit, abychom se dostali do plánované hloubky 9 m pod úrovní hladiny moře.“

 

Metrostav 21/2023, Do Lužánek se opět vrátili plavci
Metrostav 21/2023, Krátce Aktuálně
Metrostav 21/2023, Projekty v Turecku
Metrostav 21/2023, Ptáme se
Metrostav 21/2023, Fotosloupek
Metrostav 21/2023, Vzdělávací pobyt
Metrostav 21/2023, Číslo
Metrostav 21/2023, Roudnice nad Labem má nové špičkové pracoviště
Metrostav 21/2023, Metrostav Norge AS
Metrostav 21/2023, Stavbaři Metrostavu provedli nejrychlejší výsuv mostu v Pirně
Metrostav 21/2023, Osobnost Metrostavu
Metrostav 21/2023, Skupina Metrostav
Metrostav 21/2023, Stavba roku 2023: dva tituly a tři speciální ceny!
Metrostav 21/2023, Do Lužánek se opět vrátili plavci

Do Lužánek se opět vrátili plavci

Metrostav 21/2023, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 21/2023, Projekty v Turecku

Projekty v Turecku

Metrostav 21/2023, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 21/2023, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 21/2023, Vzdělávací pobyt

Vzdělávací pobyt

Metrostav 21/2023, Číslo

Číslo

Metrostav 21/2023, Roudnice nad Labem má nové špičkové pracoviště

Roudnice nad Labem má nové špičkové pracoviště

Metrostav 21/2023, Metrostav Norge AS

Metrostav Norge AS

Metrostav 21/2023, Stavbaři Metrostavu provedli nejrychlejší výsuv mostu v Pirně

Stavbaři Metrostavu provedli nejrychlejší výsuv mostu v Pirně

Metrostav 21/2023, Osobnost Metrostavu

Osobnost Metrostavu

Metrostav 21/2023, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 21/2023, Stavba roku 2023: dva tituly a tři speciální ceny!

Stavba roku 2023: dva tituly a tři speciální ceny!

4

Sending statistics …

Rendering Fotosloupek (327651): (2/2) (2 ms)

Rendering Ptáme se (327650): (1/1) (0 ms)

Rendering Projekty v Turecku (327649): (1/3) (11 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i7982/item1071608-small.jpg

 i7982/item1071563.svg

 i7982/item1071564.svg

 i7982/item1071614-small.jpg

 i7982/item1071686-small.jpg

 i7982/item1071685-small.jpg