Metrostav DIZ
Špičkoví čeští vodní slalomáři trénují v opraveném kanálu
Jiří Prskavec, Vít Přindiš nebo Kateřina Minařík Kudějová mohou už zase naplno trénovat v pražské Troji. Díky Metrostavu DIZ mají zrekonstruované dno sportovního kanálu (foto) a levou dělicí zeď. Rekonstrukce se týkala zhruba 70 m dlouhého úseku od konce jezového pilíře ve směru po proudu.
Martina Vampulová, foto Petr Adámek
S
portovní kanál je v tomto úseku oddělen levou zdí od vývaru jezu a posléze řečiště Vltavy. Jde o kamennou masivní tížnou zeď s jílovým těsnicím jádrem. Dno slalomové dráhy před rekonstrukcí tvořila kamenná dlažba, která byla překryta betonovou deskou. V průběhu rekonstrukce byly na dno kanálu umístěny speciální systémové drážky pro uchycení mobilních vodáckých překážek. „Dno kanálu jsme rekonstruovali souběžně s úpravou protipovodňových opatření, jejichž součástí bylo převedení vyústění odlehčovací kanalizační stoky z nadjezí trojského jezu do podjezí,“ říká vedoucí projektu za Metrostav DIZ Ing. Petr Brož s tím, že obě sloučené zakázky prováděl jeho tým ve sdružení se společností Čermák a Hrachovec. „My jsme se plně věnovali opravě vodáckého kanálu a prostřednictvím subdudavatele, společnosti Zakládání staveb, člena skupiny, jsme pro trasu stoky zajistili speciální zakládání ve formě štětovnicových stěn a tryskové injektáže,“ dodává.
DÍLO SE PODAŘILO ODEVZDAT S PŘEDSTIHEM A ČEŠTÍ VODNÍ SLALOMÁŘI TAK MĚLI VÍCE ČASU NA PŘÍPRAVU NA VELKÉ ZÁVODY
stavba nové zdi
Původní dělicí kamenná zeď se středovým těsnicím jádrem byla v délce 69 m zbourána a na jejím základě stavbaři vybudovali novou zeď, kterou tvoří vana ve tvaru U ze železobetonových stěn s vnitřní výplní z kamenobetonu. Lícní plochy směrem do Vltavy a korunu zdi obložili stavbaři kamenným žulovým obkladem, případně kamennou dlažbou do betonu. Na obou koncích nová zeď navazuje na původní konstrukce – na začátku je to železobetonový jezový pilíř, na opačném konci původní kamenná zeď. Poškozená deska na dně kanálu byla vybourána a nahrazena novou železobetonovou konstrukcí. Před betonáží stavbaři umístili v horním líci desky podélné drážky systému UNISTRUT pro uchycení mobilních vodáckých překážek.
S ohledem na závody probíhala oprava kanálu od konce loňského září. Většina prací tak musela být provedena v zimě. Počasí naštěstí bylo ke stavbařům shovívavé a postup prací příliš nezpomalilo, nicméně problémy jim ke konci stavby způsobilo výrazné zpoždění dodávek systémových drážek od anglického výrobce, kterému se pokazilo výrobní zařízení. Nezbývalo moc času situaci vyřešit. „Naštěstí díky kontaktům vodáků se podařilo část tohoto materiálu zapůjčit od jejich slovenských kolegů a tím nevzniklo téměř žádné zpoždění,“ upřesňuje Petr Brož.
Vodácký areál Praha-Troja
Vznikl z původní vorové propusti. V 70. letech 20. století hrozilo, že propust bude zasypána, ale díky profesoru Jaroslavu Pollertovi byla během deseti let přebudována do podoby slalomové trati. Trojský kanál sloužil a slouží jako hlavní tréninková trať pro reprezentanty České republiky ve vodním slalomu a bývá dějištěm světového i českého poháru v této disciplíně. Letos se nejlepší vodní slalomáři z celého světa sjedou do Prahy 10. června.