Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav 09/2024

Krátce Aktuálně

Tři Trofeje pro naše stavby

Soutěž Stavba roku Jihomoravského kraje 2023 přinesla hned dva tituly pro naše stavby: porota ocenila bazén Louka, který ve sdružení postavili kolegové ze závodu 1 Metrostavu DIZ, vedoucím projektu Ing. Vladimír Palát. První místo v kategorii Dopravní a inženýrské stavby získalo přemostění v Blansku (foto), zhotovil závod 1, vedoucím projektu byl Robert Škarecký. A do třetice – projekt rekonstrukce Jiráskova divadla v České Lípě, divize 8, vedoucím projektu Ing. Aleš Kunca, se stal absolutním vítězem letošního 20. ročníku soutěže Stavba roku Libereckého kraje - Soutěž Karla Hubáčka. Gratulujeme!

Splněný milník v Kořensku

Jihočeské zastoupení divize 6 realizuje ve sdružení rekonstrukce odpadních řadů Kořensko. Stavbaři podle plánu zprovoznili pravý řad kanalizace včetně zkušebního provozu. Zahájeny byly práce na levé části, dokončení projektu je naplánováno na květen 2025.

naši smluvní žáci Na odborný výcvik připraveni

V průběhu května došlo k předání pracovního oblečení a profesního nářadí novým smluvním žákům (foto) z našich partnerských škol, například na Akademii řemesel Praha – Střední škole technické na Zeleném pruhu nebo na SPŠ stavební a SOŠST v Ústí nad Labem. Učni již budou absolvovat odborný výcvik v kvalitním vybavení a barvách Metrostavu.

Metrostav 09/2024

BeMo Tunnelling

Obnova nábřežní zdi u hessenského jezera

V přírodním parku Kellerwald-Edersee se nachází přehrada Edertalsperre, která byla postavena v letech 1908 až 1914 a zničena bombardováním v květnu 1943. Obnova trvala čtyři měsíce a ještě téhož roku byla přehrada znovu uvedena do provozu. Po letech dosloužila a bylo nutné rekonstruovat gravitační hráz z přírodního kamene.

Text a foto BeMo Tunnelling

Z

akázku na nynější rekonstrukci obdrželo již v srpnu 2022 sdružení BieGe Instandsetzung Eder složené z firem BeMo Tunnelling a w+s Bauinstandsetzung. Z provozních důvodů, které spočívají ve využití přehrady jako protipovodňové ochrany, musely být stavební práce provedeny ve dvou etapách, a sice na podzim a v zimních měsících v roce 2022 a 2023. Zahájení prací se oproti původním plánům protáhlo, protože bylo nutné vyřídit dopravněprávní povolení a musela se přizpůsobit statika. Ta byla ve skutečnosti jiná, než se uvádělo v zadání výběrového řízení. Znamenalo to zpoždění se zahájením stavby a práce tak byly provedeny i za nepříznivého počasí v lednu a v únoru. V mrazivém období se pracovalo s povrchovými ohřívači, aby se alespoň předešlo stavebním prodlevám.

S objemem 200 milinonů m3 je edersee třetí největší přehradní nádrží v německu

Oblast rekonstrukce měla délku cca 120 metrů a výšku cca 7 metrů. V tomto rozsahu vznikla nová železobetonová zeď se zpětným ukotvením. Zhotovena byla metodou stříkaného betonu a navenek obezděna zdivem z přírodního kamene. Přizdívku z přírodního kamene prováděli převážně zaměstnanci společnosti Subterra a za to jim ze strany sdružení patří velké poděkování.

Stěžejními body rekonstrukce byly následující práce:

Demontáž obezdívky hráze a vybourání základů

Zajištění svahů

Pokládka výztuže a železobetonářské práce 

Práce se stříkaným betonem

Instalace zemních kotev 

Zednické práce s přírodním kamenem

Vzhledem k obtížnosti terénu u jednoho svahu sdružení rozhodlo vybudovat svahovou bermu (násypu), která sloužila jako pracovní plošina k demontáži zdi z lomového kamene, dále k provádění vrtů pro instalaci kotev a pro aplikaci stříkaného betonu za pomoci manipulátoru. Násyp byl potřeba i pro práci kráčivého bagru. Projekt tak byl ekonomicky úspěšný a výstavba, která zahrnovala zmíněné práce, trvala 10 měsíců.

Metrostav 09/2024

Ptáme se...

Ing. Tomáš Frolo

Hlavní stavbyvedoucí Provozu Jádro divize 8

Na VŠB-TU Ostrava studoval obor dopravní a už během školy docházel do menší firmy na praxi. Po studiích začínal u jiné větší stavební společnosti v Ostravě jako stavbyvedoucí pro rekonstrukci železničních koridorů se specializací na mosty. Do Metrostavu se dostal již jako autorizovaný inženýr v oboru dopravní stavby v souvislosti s výstavbou tunelového komplexu Blanka, kdy nastoupil na místo vedoucího útvaru kontroly řízení kvality v tehdejší divizi 2. Po dokončení Blanky se přesunul na první velký projekt pro Jadernou elektrárnu Dukovany.

Vybavíte si první zakázku v Dukovanech?

Ano, byl to koncový jímač tepla (KJT) v Dukovanech a byl to křest ohněm pro všechny. Učili jsme se tam úplně vše od samotné realizace po řízení projektu z hlediska jaderné legislativy. Zvládlo se to a byla v tom výzva pokračovat.

Čemu se aktuálně věnujete v rámci své pozice?

Pracuji na několika projektech najednou přímo pro Provoz jaderné energetiky v roli zástupce ředitele výstavby. Což znamená udržet vysokou laťku kvality realizace a nastavených systémů u všech projektů podle jaderné legislativy, a ne pouze u vybraných zařízení, aby nás zákazník stále hodnotil v tzv. zelených číslech s 99% úspěšností. Když je spokojený zákazník, je to ta nejlepší reference. S tím souvisí nejen kontrola staveb a projektového týmu, ale i vedení systému a auditování dodavatelů. Dále mám na starosti dohled nad radiačními dávkami zaměstnanců a jednání se Státním úřadem pro jadernou bezpečnost. Zajišťuji také školení a perio­dická školení v provozu jaderné energetiky v oblasti jaderné legislativy a radiační ochrany.

Můžete připomenout činnost provozu Jádro?

Zjednodušeně řečeno to zahrnuje přípravu, výstavbu, provoz, údržbu, demolici a vyřazování staveb a vybavení jaderných energetických zařízení včetně manipulace s radioaktivním odpadem, a to jak v České republice, tak na Slovensku. U aktuálních staveb je těžké stanovit prioritu, protože menší finanční zakázka může být náročnější a důležitější z hlediska jaderné bezpečnosti. Do toho zasahují i odstávky jaderných elektráren. V realizaci máme kolem 20 projektů včetně těch malých, ale významných. Je to například Oprava obálek ETE, resp. zhotovení nové izolace na reaktorové kopuli v Jaderné elektrárně Temelín, nebo nedávno ukončená Přístavba nové skladovací haly v ETE, která zajišťuje efektivní a bezpečné skladování technologického zařízení pro jaderné palivo včetně přepravy do skladu vyhořelého paliva. Rekonstrukce střech významných objektů, jako jsou reaktorovny, strojovny atd. v Jaderné elektrárně Dukovany a nyní předávaná nová administrativní budova v EDU umístěná v bezprostřední blízkosti střeženého pásma jaderné elektrárny.

Jaké jsou nyní hlavní výzvy u projektů v oblasti jaderné energetiky?

Hlavní výzvou je udržet a posílit naši pozici kvalifikovaného dodavatele pro společnost ČEZ. Tedy odvádět kvalitní práci na náročných zařízeních jaderných elektráren jak u těch provozovaných, tak i u nově plánovaných. To snad ukáže blízká budoucnost.

Za rozhovor děkuje David Kalců

 

Metrostav 9/2024, Mezi Liberec a Jablonec se vrátily tramvaje
Metrostav 9/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 9/2024, BeMo Tunnelling
Metrostav 9/2024, Ptáme se
Metrostav 9/2024, Fotosloupek
Metrostav 9/2024, Pracovní příležitosti
Metrostav 9/2024, Stavební spolek Metrostavu
Metrostav 9/2024, Číslo
Metrostav 9/2024, Šítkovský jez: rekonstrukce zdárně pokračuje
Metrostav 9/2024, Divize 1 a 6
Metrostav 9/2024, Začala výstavba unikátního Biocentra Kampusu Albertov
Metrostav 9/2024, Skupina Metrostav
Metrostav 9/2024, Přeliv připomíná skokanský můstek
Metrostav 9/2024, Mezi Liberec a Jablonec se vrátily tramvaje

Mezi Liberec a Jablonec se vrátily tramvaje

Metrostav 9/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 9/2024, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 9/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 9/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 9/2024, Pracovní příležitosti

Pracovní příležitosti

Metrostav 9/2024, Stavební spolek Metrostavu

Stavební spolek Metrostavu

Metrostav 9/2024, Číslo

Číslo

Metrostav 9/2024, Šítkovský jez: rekonstrukce zdárně pokračuje

Šítkovský jez: rekonstrukce zdárně pokračuje

Metrostav 9/2024, Divize 1 a 6

Divize 1 a 6

Metrostav 9/2024, Začala výstavba unikátního Biocentra Kampusu Albertov

Začala výstavba unikátního Biocentra Kampusu Albertov

Metrostav 9/2024, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 9/2024, Přeliv připomíná skokanský můstek

Přeliv připomíná skokanský můstek

3

Sending statistics …

Rendering Ptáme se (351948): (1/1) (0 ms)

Rendering BeMo Tunnelling (351947): (1/2) (9 ms)

Rendering Krátce Aktuálně (351946): (2/2) (9 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i9053/item1121043-small.jpg

 i9053/item1121044-small.jpg

 i9053/item1121046-small.jpg

 i9053/item1121045.svg

 i9053/item1121047-small.jpg