Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

9

čtrnáctideník 

Metrostav a.s.

31. května 2024

ročník 36

Mezi Liberec a Jablonec se vrátily tramvaje

Po dvaatřiceti měsících vyjely znovu na koleje ve středu 1. května tramvaje s cestujícími (foto) v meziměstské lince číslo 11 mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Skončila tak náročná rekonstrukce jedinečné trati, která doznala zásadních změn. Nešlo přitom jen o změnu rozchodu kolejí, ale upravena byla také osa trati a přibylo jedno raritní řešení.

Martina Vampulová, foto Radek Petrášek, ČTK

T

ím celorepublikovým unikátem je společný přejezd se železniční tratí v Proseči nad Nisou. V prostoru bývalého nádraží byl kvůli zvýšení bezpečnosti vybudován společný přejezd pro vlaky i tramvaje osazený závorami, kde cestující mohou nově pohodlně přestoupit z jednoho dopravního prostředku do druhého.

Přestavba na standardní rozchod kolejí

Rozchod nové trati při rekonstrukci narostl z jednoho metru na standardních 1435 mm a zásadně se také změnila osa koleje. V některých místech i o 20 metrů do strany a o osm metrů výškově. „Právě likvidace hornin v nové trase koleje patřila k našim nejsložitějším úkolům. Vzhledem k tomu, že koleje po rekonstrukci vedou v blízkosti železniční trati Správy železnic, museli jsme skálu likvidovat hydraulickými klíny ručně. Celkem se takto vybouralo přibližně 1200 m  žuly,“ popisuje vedoucí projektu Václav Hodničák.

unikátní trať vedoucí lesem a vesničkami je po rozsáhlé modernizaci opět v provozu

Zajímavá jsou ale i další čísla zanesená do stavebního deníku. Stavbaři zhotovili celkem 3 600 m2 chodníků, 9 000 m2 komunikací, 1 550 m3 železobetonových konstrukcí a 900 m3 gabionových opěrných zdí. Zároveň přeložili dva kilometry vodovodního, plynového a kanalizačního potrubí. A právě potrubí zmiňuje vedoucí projektu i v další souvislosti: „Při sanaci potrubí DN 1400 jsme nejprve museli položit nové ocelové potrubí, přečerpávat funkční kanalizaci po suchu a následně sanovat potrubí zasunutím rukávu,“ popisuje Václav Hodničák. Díky tomuto postupu jeho tým získal nové cenné zkušenosti a poznatky.

V současné době probíhá ještě dokončení posledních drobných úprav. Ačkoli cestující rekonstruovanou trať využívají už měsíc, tramvaje po nových kolejích jezdí o něco déle. V polovině dubna odstartoval zácvik zaměstnanců dopravního podniku, kteří se s novou tratí pečlivě seznamovali. Její slavnostní otevření je pak naplánováno na pátek 7. června. Od opraveného úseku si dopravci obou měst slibují zefektivnění dopravy i zvýšený komfort cestujících.

 

Dvojka v České republice

Modernizace tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem započala v roce 2000, kdy proběhly rozsáhlé práce včetně přípravy na zdvoukolejnění v úseku Nová Ruda – U Lomu.

Projekt rekonstrukce dvanáctikilometrové trati byl rozložen do několika etap. Během té poslední, která odstartovala v dubnu 2022, rekonstruoval Metrostav DIZ ve sdružení s firmou Chládek a Tintěra Pardubice tramvajové těleso z Vratislavic nad Nisou do Jablonce nad Nisou.

Společná tramvajová trať mezi oběma městy byla otevřena v roce 1955 (dobový snímek zachycuje tramvaj Tatra T2 na trati z prvních let provozu) a je druhou nejdelší meziměstskou tramvajovou tratí v České republice. Za rok přepraví téměř milion cestujících, v některých dnech se s ní sveze prý až 11 tisíc lidí. V plánu je i její prodloužení o dalších přibližně 800 metrů do dolního centra Jablonce nad Nisou.

Metrostav 09/2024

Krátce Aktuálně

Tři Trofeje pro naše stavby

Soutěž Stavba roku Jihomoravského kraje 2023 přinesla hned dva tituly pro naše stavby: porota ocenila bazén Louka, který ve sdružení postavili kolegové ze závodu 1 Metrostavu DIZ, vedoucím projektu Ing. Vladimír Palát. První místo v kategorii Dopravní a inženýrské stavby získalo přemostění v Blansku (foto), zhotovil závod 1, vedoucím projektu byl Robert Škarecký. A do třetice – projekt rekonstrukce Jiráskova divadla v České Lípě, divize 8, vedoucím projektu Ing. Aleš Kunca, se stal absolutním vítězem letošního 20. ročníku soutěže Stavba roku Libereckého kraje - Soutěž Karla Hubáčka. Gratulujeme!

Splněný milník v Kořensku

Jihočeské zastoupení divize 6 realizuje ve sdružení rekonstrukce odpadních řadů Kořensko. Stavbaři podle plánu zprovoznili pravý řad kanalizace včetně zkušebního provozu. Zahájeny byly práce na levé části, dokončení projektu je naplánováno na květen 2025.

naši smluvní žáci Na odborný výcvik připraveni

V průběhu května došlo k předání pracovního oblečení a profesního nářadí novým smluvním žákům (foto) z našich partnerských škol, například na Akademii řemesel Praha – Střední škole technické na Zeleném pruhu nebo na SPŠ stavební a SOŠST v Ústí nad Labem. Učni již budou absolvovat odborný výcvik v kvalitním vybavení a barvách Metrostavu.

 

Metrostav 9/2024, Mezi Liberec a Jablonec se vrátily tramvaje
Metrostav 9/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 9/2024, BeMo Tunnelling
Metrostav 9/2024, Ptáme se
Metrostav 9/2024, Fotosloupek
Metrostav 9/2024, Pracovní příležitosti
Metrostav 9/2024, Stavební spolek Metrostavu
Metrostav 9/2024, Číslo
Metrostav 9/2024, Šítkovský jez: rekonstrukce zdárně pokračuje
Metrostav 9/2024, Divize 1 a 6
Metrostav 9/2024, Začala výstavba unikátního Biocentra Kampusu Albertov
Metrostav 9/2024, Skupina Metrostav
Metrostav 9/2024, Přeliv připomíná skokanský můstek
Metrostav 9/2024, Mezi Liberec a Jablonec se vrátily tramvaje

Mezi Liberec a Jablonec se vrátily tramvaje

Metrostav 9/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 9/2024, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 9/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 9/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 9/2024, Pracovní příležitosti

Pracovní příležitosti

Metrostav 9/2024, Stavební spolek Metrostavu

Stavební spolek Metrostavu

Metrostav 9/2024, Číslo

Číslo

Metrostav 9/2024, Šítkovský jez: rekonstrukce zdárně pokračuje

Šítkovský jez: rekonstrukce zdárně pokračuje

Metrostav 9/2024, Divize 1 a 6

Divize 1 a 6

Metrostav 9/2024, Začala výstavba unikátního Biocentra Kampusu Albertov

Začala výstavba unikátního Biocentra Kampusu Albertov

Metrostav 9/2024, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 9/2024, Přeliv připomíná skokanský můstek

Přeliv připomíná skokanský můstek

1

Sending statistics …

Rendering Krátce Aktuálně (351946): (2/2) (0 ms)

Rendering Mezi Liberec a Jablonec se vrátily tramvaje (351945): (5/8) (24 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i9053/item1120989.svg

 i9053/item1121032-small.jpg

 i9053/item1121037.svg

 i9053/item1121031.svg

 i9053/item1121033-small.jpg

 i9053/item1121035-small.jpg[p2]

 i9053/item1121036-small.jpg[p2]

 i9053/item1121034-small.jpg[p2]

 i9053/item1121043-small.jpg[p2]

 i9053/item1121044-small.jpg[p2]

 i9053/vth454595-1.jpg (2x)

 i9053/vth454338-1.jpg (2x)

 i9053/vth454349-1.jpg (2x)

 i9053/vth454360-1.jpg (2x)

 i9053/vth454359-1.jpg (2x)

 i9053/vth454365-1.jpg (2x)

 i9053/vth454371-1.jpg (2x)

 i9053/vth454593-1.jpg[p1]

 i9053/vth454556-1.jpg[p1]

 i9053/vth454564-1.jpg[p1]

 i9053/vth454577-1.jpg[p1]

 i9053/vth454590-1.jpg[p1]

 i9053/vth454592-1.jpg[p1]

 i9053/item1121032-medium.jpg[p3]

 i9053/item1121033-medium.jpg[p3]

 i9053/item1121035-medium.jpg[p3]

 i9053/item1121036-medium.jpg[p3]

 i9053/item1121034-medium.jpg[p3]