Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav 09/2024

BeMo Tunnelling

Obnova nábřežní zdi u hessenského jezera

V přírodním parku Kellerwald-Edersee se nachází přehrada Edertalsperre, která byla postavena v letech 1908 až 1914 a zničena bombardováním v květnu 1943. Obnova trvala čtyři měsíce a ještě téhož roku byla přehrada znovu uvedena do provozu. Po letech dosloužila a bylo nutné rekonstruovat gravitační hráz z přírodního kamene.

Text a foto BeMo Tunnelling

Z

akázku na nynější rekonstrukci obdrželo již v srpnu 2022 sdružení BieGe Instandsetzung Eder složené z firem BeMo Tunnelling a w+s Bauinstandsetzung. Z provozních důvodů, které spočívají ve využití přehrady jako protipovodňové ochrany, musely být stavební práce provedeny ve dvou etapách, a sice na podzim a v zimních měsících v roce 2022 a 2023. Zahájení prací se oproti původním plánům protáhlo, protože bylo nutné vyřídit dopravněprávní povolení a musela se přizpůsobit statika. Ta byla ve skutečnosti jiná, než se uvádělo v zadání výběrového řízení. Znamenalo to zpoždění se zahájením stavby a práce tak byly provedeny i za nepříznivého počasí v lednu a v únoru. V mrazivém období se pracovalo s povrchovými ohřívači, aby se alespoň předešlo stavebním prodlevám.

S objemem 200 milinonů m3 je edersee třetí největší přehradní nádrží v německu

Oblast rekonstrukce měla délku cca 120 metrů a výšku cca 7 metrů. V tomto rozsahu vznikla nová železobetonová zeď se zpětným ukotvením. Zhotovena byla metodou stříkaného betonu a navenek obezděna zdivem z přírodního kamene. Přizdívku z přírodního kamene prováděli převážně zaměstnanci společnosti Subterra a za to jim ze strany sdružení patří velké poděkování.

Stěžejními body rekonstrukce byly následující práce:

Demontáž obezdívky hráze a vybourání základů

Zajištění svahů

Pokládka výztuže a železobetonářské práce 

Práce se stříkaným betonem

Instalace zemních kotev 

Zednické práce s přírodním kamenem

Vzhledem k obtížnosti terénu u jednoho svahu sdružení rozhodlo vybudovat svahovou bermu (násypu), která sloužila jako pracovní plošina k demontáži zdi z lomového kamene, dále k provádění vrtů pro instalaci kotev a pro aplikaci stříkaného betonu za pomoci manipulátoru. Násyp byl potřeba i pro práci kráčivého bagru. Projekt tak byl ekonomicky úspěšný a výstavba, která zahrnovala zmíněné práce, trvala 10 měsíců.

Metrostav 09/2024

Ptáme se...

Ing. Tomáš Frolo

Hlavní stavbyvedoucí Provozu Jádro divize 8

Na VŠB-TU Ostrava studoval obor dopravní a už během školy docházel do menší firmy na praxi. Po studiích začínal u jiné větší stavební společnosti v Ostravě jako stavbyvedoucí pro rekonstrukci železničních koridorů se specializací na mosty. Do Metrostavu se dostal již jako autorizovaný inženýr v oboru dopravní stavby v souvislosti s výstavbou tunelového komplexu Blanka, kdy nastoupil na místo vedoucího útvaru kontroly řízení kvality v tehdejší divizi 2. Po dokončení Blanky se přesunul na první velký projekt pro Jadernou elektrárnu Dukovany.

Vybavíte si první zakázku v Dukovanech?

Ano, byl to koncový jímač tepla (KJT) v Dukovanech a byl to křest ohněm pro všechny. Učili jsme se tam úplně vše od samotné realizace po řízení projektu z hlediska jaderné legislativy. Zvládlo se to a byla v tom výzva pokračovat.

Čemu se aktuálně věnujete v rámci své pozice?

Pracuji na několika projektech najednou přímo pro Provoz jaderné energetiky v roli zástupce ředitele výstavby. Což znamená udržet vysokou laťku kvality realizace a nastavených systémů u všech projektů podle jaderné legislativy, a ne pouze u vybraných zařízení, aby nás zákazník stále hodnotil v tzv. zelených číslech s 99% úspěšností. Když je spokojený zákazník, je to ta nejlepší reference. S tím souvisí nejen kontrola staveb a projektového týmu, ale i vedení systému a auditování dodavatelů. Dále mám na starosti dohled nad radiačními dávkami zaměstnanců a jednání se Státním úřadem pro jadernou bezpečnost. Zajišťuji také školení a perio­dická školení v provozu jaderné energetiky v oblasti jaderné legislativy a radiační ochrany.

Můžete připomenout činnost provozu Jádro?

Zjednodušeně řečeno to zahrnuje přípravu, výstavbu, provoz, údržbu, demolici a vyřazování staveb a vybavení jaderných energetických zařízení včetně manipulace s radioaktivním odpadem, a to jak v České republice, tak na Slovensku. U aktuálních staveb je těžké stanovit prioritu, protože menší finanční zakázka může být náročnější a důležitější z hlediska jaderné bezpečnosti. Do toho zasahují i odstávky jaderných elektráren. V realizaci máme kolem 20 projektů včetně těch malých, ale významných. Je to například Oprava obálek ETE, resp. zhotovení nové izolace na reaktorové kopuli v Jaderné elektrárně Temelín, nebo nedávno ukončená Přístavba nové skladovací haly v ETE, která zajišťuje efektivní a bezpečné skladování technologického zařízení pro jaderné palivo včetně přepravy do skladu vyhořelého paliva. Rekonstrukce střech významných objektů, jako jsou reaktorovny, strojovny atd. v Jaderné elektrárně Dukovany a nyní předávaná nová administrativní budova v EDU umístěná v bezprostřední blízkosti střeženého pásma jaderné elektrárny.

Jaké jsou nyní hlavní výzvy u projektů v oblasti jaderné energetiky?

Hlavní výzvou je udržet a posílit naši pozici kvalifikovaného dodavatele pro společnost ČEZ. Tedy odvádět kvalitní práci na náročných zařízeních jaderných elektráren jak u těch provozovaných, tak i u nově plánovaných. To snad ukáže blízká budoucnost.

Za rozhovor děkuje David Kalců

Metrostav 09/2024

fotosloupek

Kontrolní den v pražských Bubnech

Modernizace železniční trati Výstaviště Praha – Bubny, kterou realizuje Metrostav TBR jako lídr sdružení, běží podle plánu.

Stavbu si v rámci kontrolního dne 16. 5. (snímky) prohlédl ministr dopravy Martin Kupka, Metrostav TBR zastupoval předseda představenstva Ing. Aleš Gothard a vedoucí projektu Ing. Petr Hanzal. Práce běží rychlým tempem, výrazně pokročila výstavba čtyřkolejné stanice v Bubnech stejně jako navazujících estakád. Ty nahradí jak přejezd v Bubenské ulici, tak i železniční náspy, které dosud rozdělovaly velkou část Holešovic. Výstavba začala v lednu 2023, spuštění provozu je naplánováno na podzim příštího roku.

 

Metrostav 9/2024, Mezi Liberec a Jablonec se vrátily tramvaje
Metrostav 9/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 9/2024, BeMo Tunnelling
Metrostav 9/2024, Ptáme se
Metrostav 9/2024, Fotosloupek
Metrostav 9/2024, Pracovní příležitosti
Metrostav 9/2024, Stavební spolek Metrostavu
Metrostav 9/2024, Číslo
Metrostav 9/2024, Šítkovský jez: rekonstrukce zdárně pokračuje
Metrostav 9/2024, Divize 1 a 6
Metrostav 9/2024, Začala výstavba unikátního Biocentra Kampusu Albertov
Metrostav 9/2024, Skupina Metrostav
Metrostav 9/2024, Přeliv připomíná skokanský můstek
Metrostav 9/2024, Mezi Liberec a Jablonec se vrátily tramvaje

Mezi Liberec a Jablonec se vrátily tramvaje

Metrostav 9/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 9/2024, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 9/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 9/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 9/2024, Pracovní příležitosti

Pracovní příležitosti

Metrostav 9/2024, Stavební spolek Metrostavu

Stavební spolek Metrostavu

Metrostav 9/2024, Číslo

Číslo

Metrostav 9/2024, Šítkovský jez: rekonstrukce zdárně pokračuje

Šítkovský jez: rekonstrukce zdárně pokračuje

Metrostav 9/2024, Divize 1 a 6

Divize 1 a 6

Metrostav 9/2024, Začala výstavba unikátního Biocentra Kampusu Albertov

Začala výstavba unikátního Biocentra Kampusu Albertov

Metrostav 9/2024, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 9/2024, Přeliv připomíná skokanský můstek

Přeliv připomíná skokanský můstek

4

Sending statistics …

Rendering Fotosloupek (351949): (2/2) (2 ms)

Rendering Ptáme se (351948): (1/1) (0 ms)

Rendering BeMo Tunnelling (351947): (1/2) (16 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i9053/item1121046-small.jpg

 i9053/item1121045.svg

 i9053/item1121047-small.jpg

 i9053/item1121048-small.jpg

 i9053/item1121049-small.jpg

 i9053/vth454595-1.jpg (2x)

 i9053/vth454338-1.jpg (2x)

 i9053/vth454349-1.jpg (2x)

 i9053/vth454360-1.jpg (2x)

 i9053/vth454359-1.jpg (2x)

 i9053/vth454365-1.jpg (2x)

 i9053/vth454371-1.jpg (2x)

 i9053/vth454593-1.jpg[p1]

 i9053/vth454556-1.jpg[p1]

 i9053/vth454564-1.jpg[p1]

 i9053/vth454577-1.jpg[p1]

 i9053/vth454590-1.jpg[p1]

 i9053/vth454592-1.jpg[p1]

 i9053/item1121047-medium.jpg[p3]