Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav 09/2024

Metrostav DIZ závod 6

Šítkovský jez: rekonstrukce zdárně pokračuje

Práce na obnově dalšího pražského jezu probíhají rychleji, než se předpokládalo. Tým závodu 6 Metrostavu DIZ do konce prázdnin ukončí čtvrtou z pěti etap rekonstrukce Šítkovského jezu a celé dílo by mohl předat už koncem tohoto roku. Původní termín zakázky, březen 2026, by se tak zkrátil na polovinu.

Blanka Růžičková, foto archiv stavby

S

tavbaři se k Šítkovskému jezu přesunuli jen o pár set metrů výše proti proudu Vltavy vloni v dubnu, poté co dokončili rekonstrukci památkově chráněného Staroměstského jezu. Ten se nachází u Novotného lávky a jeho obnovu tak mohli zájemci průběžně sledovat z Karlova mostu.

Šítkovský jez byl pravděpodobně také vybudován už ve středověku. Rozsáhlou přestavbou však tento jez, navazující dnes na plavební komoru Mánes, prošel na začátku minulého století. Přesto se i zde při bagrování objevily zbytky původní konstrukce jezu – pozůstatky v podobě dřevěných pilot.

Tým závodu 6 pod vedením Ing. Daniela Bodi předpokládá, že by rekonstrukce mohla skončit již v letošním roce. „V současné době zbývá dokončit současnou etapu č. IV a práce ve vorové propusti a vrhnout se na poslední V. etapu. Po jejím dokončení zbývají už jen nové záhozy v nadjezí,“ vysvětluje přípravář Bc. Jan Vicher.

šítkovský jez je součástí vodního díla smíchov, jehož účelem je dnes umožnit plavbu po vltavě v praze

Práce byly podle jeho slov rozděleny následovně: vybudování ochranné jímky, tj. v nadjezí nová štětová stěna, v podjezí zemní val. Dále prohrábka v korytu před jezem až na základovou spáru a zde vybudování nového betonového předprsí. Zároveň byl očištěn a prohrábnut prostor za současnou odtrhovou hranou jezu a vybudována nová ze žulových bloků. Mezitím v případě potřeby probíhaly i lokální sanace přelivné plochy. V další fázi stavbaře čeká odstranění ochranné jímky a vybudování nových těžkých záhozů.

Řeka byla dosud ke stavbařům vstřícná 

„K přerušení prací došlo zatím jen jednou, a to vloni o Vánocích, přitom škody na zatopené druhé etapě nebyly žádné,“ říká Da­niel Boďa. Doplňuje, že se stavbaři v případě zvýšených průtoků řídí povodňovým plánem, kdy s dostatečným předstihem musí zajistit stavbu, odvézt techniku a odplavitelný materiál a opustit stavbu. Tyto činnosti probíhají přibližně od průtoku přes 400 m3/s.

Stavba v širším centru Prahy vyžaduje podporu lodní dopravy. „Tady musíme veškerý personál a materiál včetně například domíchávačů betonu dovážet po vodě,“ připomíná Jan Vicher. Stavbaři z jeho týmu  si například betonování z domíchávačů na tlačném člunu vyzkoušeli už při předchozí zakázce přestavby Staroměstského jezu.

 

Netradiční materiály 

Kámen odtrhové hrany (nachází se na konci přelivné plochy, kde voda jez opouští) Šítkovského jezu se těžil v jižních Čechách. Žulové bloky, takzvané kopáky, které se při umístění na odtrhovou hranu ukládají na sraz, musejí být řezány s vysokou přesností. Jako materiál pro nové dřevěné půlkulatiny pro ledolamy před vorovou propustí se tentokrát použil modřín kácený v zimě kvůli lepší odolnosti. Stromy v tomto případě musely mít průměr kmene i přes půl metru. 

Metrostav 09/2024

Divize 1 a 6

Náročná bytová stavba

Po více než deseti letech dohadů o vhodnosti a podobě dostavby obchodního centra (OC) Lužiny v Praze 13 se stavba v říjnu 2023 rozeběhla. S týmem vedoucího projektu Petra Lavičky z divize 1 – původně z plzeňského zastoupení – při ní úzce spolupracují kolegové z divize 8, kteří mají na starost železobetonové konstrukce, přípojky, jejich přeložky a komunikace.

Lenka Svobodová, vizualizace UDI Group

D

va bytové domy Alfa a Beta s celkem 333 byty vyrostou na ploše původních zásobovacích dvorů po stranách obchodního centra (vizualizace). Architekti z ateliéru Hlaváček & Partner je ze severní strany navrhli symetrické – po obou stranách průčelí OC se budou tyčit 15 podlaží vysoké věže. Desetipodlažní přístavby podél bočních fasád OC nebudou identické, jejich délku limituje plocha, na které je možné stavět. Dům Alfa by měla divize 1 dokončit v září 2026 a Betu o rok později. Kvůli složitým základovým poměrům, nedostatku parkovacích míst a kontaktu podélné fasády domů s OC bude mít Alfa ve čtyřech nadzemních a Beta ve dvou podzemních a třech nadzemních patrech parkovací místa přístupná autovýtahy. Nad parkovišti budou do 10. až 15. nadzemního podlaží byty.

„Jedná se vlastně o standardní bytové domy z monolitického železobetonu doplněné o výplňové zdivo z cihelného střepu, které postavíme s ročním odstupem. Budou mít ale nezvyklé tvary s velkým nepoměrem rozměrů. Teď budujeme Alfu s 221 byty, která bude 17 m široká, 106 m dlouhá a 65 m vysoká od upraveného terénu po atiku stropu nad 15. nadzemním podlažím a bude složená ze dvou dilatačních celků. Máme už hotové velkoprůměrové piloty, základovou desku a začínáme armovat první sloupy. Zajímavostí, která na nás čeká, bude dodatečné vyztužení či spíš zavěšení rohových monolitických balkonů přes speciální táhla upevněná do průvlaků v atice,“ říká vedoucí projektu.

S ohledem na život v okolí

Stavba je logisticky složitá svým umístěním v centru sídliště a v těsné blízkosti stanice metra Lužiny, kde se pohybuje mnoho aut i lidí, a přímým napojením na plně provozované OC Lužiny. Prvně v něm proto stavbaři museli přemístit zásobovací trasy. Náročná je i současně probíhající rekonstrukce přilehlého střešního pláště OC.

„Vzhledem k podmínkám stavebního povolení máme zakázku naplánovanou na tři plus tři roky, protože pracovní doba pro budování základů a nosných konstrukcí je povolena jen mezi 8. a 18. hodinou. Ostatní stavební práce můžeme provádět od 7.00 do 21.00, jejich hlučnost ale nesmí přesáhnout 65 dB. Kvůli tomu jsme museli nechat vypracovat hlukovou studii na hlazení betonů a rozčlenit záběry betonáže tak, abychom nepřekročili vymezenou pracovní dobu. O sobotách, nedělích a ve svátky nesmíme kvůli blízkosti obytné zástavby pracovat vůbec. Je to navíc má první zakázka, kde působím jako vedoucí projektu, takže se hlavně ekonomiku výstavby učím za pochodu. Mám ale skvělý tým, který mi pomáhá jak na stavbě, tak hlavně při její přípravě, přece jen celková vysoutěžená cena 929 milionů korun není žádná drobnost,“ uzavírá Petr Lavička.

Metrostav 09/2024

Metrostav DIZ závod 1

Začala výstavba unikátního Biocentra Kampusu Albertov

Kolegové z Metrostavu DIZ závodu 1 se začátkem dubna v rámci sdružení pustili do realizace stavby projektu Kampus Albertov Univerzity Karlovy (vizualizace). Půjde o výzkumně-vzdělávací centrum pojmenované Biocentrum, které má potenciál ve svých řadách vychovat a zdokonalovat špičkové české i zahraniční vědce. Přispěje také k vývoji a testování nových léčiv a léčebných postupů.

RED, vizualizace znamení čtyř - architekti

P

rojekt vznikl spoluprací tří přírodovědně zaměřených fakult – Přírodovědecké, 1. lékařské a Matematicko-fyzikální, s vizí po sto letech doplnit historicky cenné území pražského Albertova dvěma vzdělávacími centry s přesahem na výzkum spojený s výukou. Cílem je zlepšení interakce mezi jednotlivými obory a oživení celého areálu jako místa setkávání lidí a myšlenek. V objektu budou vybudovány moderní vysokoškolské posluchárny, studovny, relaxační zóna a také výzkumné laboratoře splňující náročné požadavky na pracovní prostředí a bezpečnost.

K předání staveniště došlo 3. dubna, v současné době probíhají přípravné práce na inženýrských sítích a demoliční práce na stávajících objektech. V červnu by měl být zahájen záchranný archeologický výzkum pod dohledem Národního památkového ústavu a Archeologického ústavu Akademie věd.

 

Metrostav 9/2024, Mezi Liberec a Jablonec se vrátily tramvaje
Metrostav 9/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 9/2024, BeMo Tunnelling
Metrostav 9/2024, Ptáme se
Metrostav 9/2024, Fotosloupek
Metrostav 9/2024, Pracovní příležitosti
Metrostav 9/2024, Stavební spolek Metrostavu
Metrostav 9/2024, Číslo
Metrostav 9/2024, Šítkovský jez: rekonstrukce zdárně pokračuje
Metrostav 9/2024, Divize 1 a 6
Metrostav 9/2024, Začala výstavba unikátního Biocentra Kampusu Albertov
Metrostav 9/2024, Skupina Metrostav
Metrostav 9/2024, Přeliv připomíná skokanský můstek
Metrostav 9/2024, Mezi Liberec a Jablonec se vrátily tramvaje

Mezi Liberec a Jablonec se vrátily tramvaje

Metrostav 9/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 9/2024, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 9/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 9/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 9/2024, Pracovní příležitosti

Pracovní příležitosti

Metrostav 9/2024, Stavební spolek Metrostavu

Stavební spolek Metrostavu

Metrostav 9/2024, Číslo

Číslo

Metrostav 9/2024, Šítkovský jez: rekonstrukce zdárně pokračuje

Šítkovský jez: rekonstrukce zdárně pokračuje

Metrostav 9/2024, Divize 1 a 6

Divize 1 a 6

Metrostav 9/2024, Začala výstavba unikátního Biocentra Kampusu Albertov

Začala výstavba unikátního Biocentra Kampusu Albertov

Metrostav 9/2024, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 9/2024, Přeliv připomíná skokanský můstek

Přeliv připomíná skokanský můstek

10

Sending statistics …

Rendering Začala výstavba unikátního Biocentra Kampusu Albertov (351954): (1/3) (1 ms)

Rendering Divize 1 a 6 (351953): (2/3) (3 ms)

Rendering Šítkovský jez: rekonstrukce zdárně pokračuje (351952): (1/2) (13 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i9053/item1121232-small.jpg

 i9053/item1121231.svg

 i9053/item1121234-small.jpg

 i9053/item1121233.svg

 i9053/item1121235-small.jpg

 i9053/item1121237-small.jpg

 i9053/item1121238.svg

 i9053/item1121236.svg