divize 3
Teplárna v Trmicích bude ekologičtější
Už podruhé se kolegové z divize 3 vrátili do teplárny Trmice u Ústí nad Labem, aby tam po výstavbě nové plynové kotelny jako špičkového záložního zdroje tepla přispěli k ekologičtějšímu provozu: zrekonstruovali zařízení pro snížení koncentrace emisí SO2 a vybudovali nové zařízení, které zajistí snížení koncentrací emisí NOx.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
P
ráce zatím běží podle plánu, takže byla dokončena a uvedena do provozu jedna z linek na snížení emisí SO2. Druhou linku technici teprve uvádějí do provozu a v polovině února by za sebou měla mít i 144hodinovou komplexní zkoušku. Následně bude zahájena optimalizace procesu pro splnění garantovaných parametrů výstupních spalin.
V květnu loňského roku pak stavbaři zahájili práce na novém zařízení, které sníží produkce emisí NOx z 1 150 na 365 tun za rok. „Nejprve jsme založili technologie velkoprofilovými pilotami průměru 1,2 m a délky 22 m, které jsou kotveny 6 m v uhelné sloji. Kolegové z divize 6 pak zhotovili veškeré základové konstrukce. Rozsahem největší byla trámová základová deska s rozměry 16 × 16 m s trámy 2 × 2 m a deskou 0,6 m,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Jan Zacharda. Následně stavbaři osadili axiální spalinový ventilátor o hmotnosti 25 tun, který byl i s ohledem na dynamické účinky uložen na pružinách od výrobce GERB. Hlavní nosnou kostru pro uložení všech technologií tvoří ocelová konstrukce o celkové hmotnosti asi 300 tun. „Ty jsme museli montovat na etapy, celkem ve třech úrovních: 13, 27,5 a 32 metrů,“ dodává.
Za pomoci 70 kamionů!
Rozsahem největší částí technologie byl rotační ohřívák spalin typu Ljungström, který vážil 695 tun. Musel být proto na stavbu dopraven na 70 kamionech a v rozloženém stavu zabral přibližně 500 m2. „Kolegové z týmu a montážního střediska divize 3 si však s instalací velice dobře poradili a v současné chvíli zbývá dokončit soustružení celého rotoru a instalace topných košů,“ uvádí Ing. Zacharda. Před Vánoci pak jeho tým úspěšně dokončil největší zdvihy, když instaloval parní ohřívák spalin o hmotnosti 60 tun a spodní díl reaktoru, který vážil 72 tun.
Hrubé montážní práce by měly skončit do konce dubna a poté bude následovat uvedení technologií do zkušebního provozu a provedení řady zkoušek, které ověří provozuschopnost a bezpečnost zařízení. Zcela dokončena by měla být zakázka za rok, v lednu 2022.