Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Historie Želivky

Z historie klíčového zdroje pitné vody

Úpravna vody Želivka (ÚVŽ) je součástí rozsáhlého vodohospodářského díla, které v 60. letech 20. století zahájil národní podnik Vodní stavby a dokončil, jako generální dodavatel přehradní a vodárenské části, Metrostav, jenž byl z Vodních staveb organizačně vyčleněn.

RED, foto archiv Metrostavu

N

edílnou součástí ÚVŽ je zemní hráz na řece Želivce o objemu 2,3 milionu m³ zeminy. Tyčí se do výšky 58 m a zadržuje vodu, která se čerpá do úpravny nad hrází. Ta vyrobí 7 000 l pitné vody za sekundu a tunel o průměru 2,64 m a délce 52 km ji odvádí do dvou vodojemů v Jesenici u Prahy o kapacitě po 100 000 m³.

Práce započaly v roce 1965. Kromě vybudování přehradní hráze I. etapa zahrnovala stavbu úpravny vody (foto) o maximální kapacitě 3 000 l/s, štolového přivaděče a vodojemu v Jesenici. Následovaly další etapy s navýšením kapacity a v roce 1991 byla dokončena stavba tzv. ozonizace.

Ze skupiny budující Želivku vznikla provozní jednotka, následně divize 6. Ta se dodnes na vodohospodářské stavby specializuje a za desítky let své existence její pracovníci načerpali mnoho zkušeností, které pramení ze stovek  úspěšně rea­lizovaných projektů. Doménou „šestky“ jsou nejen stavby vodohospodářské, ale i občanské, průmyslové, bytové a výstavba monolitických železobetonových konstrukcí (ŽBK).

divize 9

Nové zázemí pro čáslavské vojenské záchranáře

Na konci loňského roku byla dokončena nová stanice pro záchrannou a požární techniku (foto), kterou na letecké základně v Čáslavi postavila naše divize 9. Nyní probíhají přejímky díla a následně bude zahájen zkušební provoz.

Martina Vampulová, foto Petr Adámek

S

e stanici se nacházejí ubytovací i administrativní prostory pro více než 70 pracovníků tohoto důležitého armádního útvaru a kromě toho vzniklo i moderní zázemí pro práci vojáků a prostory pro jejich fyzickou přípravu. V objektu je i 18 vnitřních garážových stání mobilní zásahové požární techniky.

Dominantou nepodsklepené, třípodlažní budovy je určitě 14 m vysoká cvičná příhradová věž o čtyřech podlažích, v nichž se nachází i sušárna hadic. Zajímavé je také technické vybavení objektu pro nácvik protipožárního zásahu, najdeme zde klecový trenažér. 

trenažér s mnoha přemístitelnými překážkami je možné plnit kouřem a simulovat opravdový zásah hasičů

Nedílnou součástí dodávky bylo také zajištění sportovního vybavení tělocvičny a posilovny cvičebními stroji k udržení potřebné fyzické kondice vojáků.

Tým Ing. Milana Voráčka z divize 9 převzal staveniště v polovině května roku 2019, a protože se nachází v uzavřeném prostoru čáslavského vojenského letiště, bylo podmínkou, aby na stavbě pracovali pouze dělníci z České republiky či členských zemí NATO. „Získat potřebné pracovní síly při splnění této podmínky bylo obtížné. Nalezení pomocných pracovníků z České republiky, kteří budou současně finančně dostupní a budou dosahovat kvalit pracovníků z cizích zemí, pak bylo téměř nemožné,“ vzpomíná Ing. Voráček, který si však s nelehkým úkolem poradil. Stavba byla po technické stránce celkem běžná, stavbaře nicméně trochu potrápila náročnější koordinace postupu prací na fasádě, museli se vypořádat také se změnou navrženého nevyhovujícího technického řešení fasády a střechy.

Kromě výstavby nového objektu bylo součástí zakázky i zajištění kompletního vybavení některých prostor nábytkem (stoly, židle, postele, skříně, kuchyně), spotřebiči (lednice, myčky, sušičky, pračky, žehličky) či výpočetní technikou (PC, monitory a projektor). Divize 9 zajistila také vybavení dílen bruskami, zvedáky, vrtačkami a dalším nářadím.

„Jsem rád, že jsme zajímavou zakázku zvládli dokončit včas s drobným předstihem a přejímka včetně následného půlročního zkušebního provozu ověří bezvadnou funkčnost celého objektu. Doufám, že se vojákům na čáslavské základně bude nové, moderní zázemí pro jejich náročný výcvik líbit a splní veškeré jejich náročné požadavky,“ uzavřel vedoucí projektu Ing. Milan Voráček.

Vojenské letiště v kostce

Na letišti nyní působí 21. základna taktického letectva Čáslav – Zvolenská. Samotné letiště bylo vybudováno v letech 1952 až 1958 a nachází se nedaleko obce Chotusice v okrese Kutná Hora. V posledních letech investuje Armáda ČR do infrastruktury letiště nemalé finanční prostředky, především na dostavbu nových zařízení a rekonstrukci některých stávajících objektů. Vzletová a přistávací dráha letiště, která byla zkolaudována již v roce 1954, je ve velmi dobrém technickém stavu s odpovídající únosností pro typy letadel, které zde provozují (JAS-39C, JAS‑39D a L-159).

číslo

Tolik metrů čtverečních bude rozloha tzv. vegetativních střech, které vzniknou na střeše zmodernizované tramvajové vozovny Slovany v Plzni. Její rekonstrukci od podzimu provádí tým divize 1.

 

Metrostav 02/2021, Želivka
Metrostav 02/2021, Krátce aktuálně
Metrostav 02/2021, BeMo Tunnelling
Metrostav 02/2021, Ptáme se
Metrostav 02/2021, Fotosloupek
Metrostav 02/2021, Historie Želivky
Metrostav 02/2021, Divize 9
Metrostav 02/2021, Číslo
Metrostav 02/2021, Divize 1
Metrostav 02/2021, Divize 3
Metrostav 02/2021, Divize 5 a 1
Metrostav 02/2021, Skupina Metrostav
Metrostav 02/2021, Odbory
Metrostav 02/2021, Fotoreportáž
Metrostav 02/2021, Želivka

Želivka

Metrostav 02/2021, Krátce aktuálně

Krátce aktuálně

Metrostav 02/2021, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 02/2021, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 02/2021, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 02/2021, Historie Želivky

Historie Želivky

Metrostav 02/2021, Divize 9

Divize 9

Metrostav 02/2021, Číslo

Číslo

Metrostav 02/2021, Divize 1

Divize 1

Metrostav 02/2021, Divize 3

Divize 3

Metrostav 02/2021, Divize 5 a 1

Divize 5 a 1

Metrostav 02/2021, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 02/2021, Odbory

Odbory

Metrostav 02/2021, Fotoreportáž

Fotoreportáž

7

Sending statistics …

Rendering Číslo (81944): (1/2) (0 ms)

Rendering Divize 9 (81943): (1/3) (6 ms)

Rendering Historie Želivky (81939): (1/2) (8 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2453/item99074-small.jpg

 i2453/item99075.svg

 i2453/item99062-small.jpg

 i2453/item98956.svg

 i2453/item99063.svg

 i2453/item99021-small.jpg[p2]

 i2453/item99022.svg[p3]

 i2453/vth497932-1.jpg (2x)

 i2453/vth497933-1.jpg (2x)

 i2453/vth497934-1.jpg (2x)

 i2453/vth497935-1.jpg (2x)

 i2453/vth497936-1.jpg (2x)

 i2453/vth497937-1.jpg (2x)

 i2453/vth497938-1.jpg (2x)

 i2453/vth497939-1.jpg[p1]

 i2453/vth497940-1.jpg[p1]

 i2453/vth497941-1.jpg[p1]

 i2453/vth497942-1.jpg[p1]

 i2453/vth497943-1.jpg[p1]

 i2453/vth497944-1.jpg[p1]

 i2453/vth497945-1.jpg[p1]