Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

divize 3

Teplárna v Trmicích bude ekologičtější

Už podruhé se kolegové z divize 3 vrátili do teplárny Trmice u Ústí nad Labem, aby tam po výstavbě nové plynové kotelny jako špičkového záložního zdroje tepla přispěli k ekologičtějšímu provozu: zrekonstruovali zařízení pro snížení koncentrace emisí SO2 a vybudovali nové zařízení, které zajistí snížení koncentrací emisí NOx.

Martina Vampulová, foto archiv stavby

P

ráce zatím běží podle plánu, takže byla dokončena a uvedena do provozu jedna z linek na snížení emisí SO2. Druhou linku technici teprve uvádějí do provozu a v polovině února by za sebou měla mít i 144hodinovou komplexní zkoušku. Následně bude zahájena optimalizace procesu pro splnění garantovaných parametrů výstupních spalin.

V květnu loňského roku pak stavbaři zahájili práce na novém zařízení, které sníží produkce emisí NOx z 1 150 na 365 tun za rok. „Nejprve jsme založili technologie velkoprofilovými pilotami průměru 1,2 m a délky 22 m, které jsou kotveny 6 m v uhelné sloji. Kolegové z divize 6 pak zhotovili veškeré základové konstrukce. Rozsahem největší byla trámová základová deska s rozměry 16 × 16 m s trámy 2 × 2 m a deskou 0,6 m,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Jan Zacharda. Následně stavbaři osadili axiální spalinový ventilátor o hmotnosti 25 tun, který byl i s ohledem na dynamické účinky uložen na pružinách od výrobce GERB. Hlavní nosnou kostru pro uložení všech technologií tvoří ocelová konstrukce o celkové hmotnosti asi 300 tun. „Ty jsme museli montovat na etapy, celkem ve třech úrovních: 13, 27,5 a 32 metrů,“ dodává. 

Za pomoci 70 kamionů!

Rozsahem největší částí technologie byl rotační ohřívák spalin typu Ljungström, který vážil 695 tun. Musel být proto na stavbu dopraven na 70 kamionech a v rozloženém stavu zabral přibližně 500 m2. „Kolegové z týmu a montážního střediska divize 3 si však s instalací velice dobře poradili a v současné chvíli zbývá dokončit soustružení celého rotoru a instalace topných košů,“ uvádí Ing. Zacharda. Před Vánoci pak jeho tým úspěšně dokončil největší zdvihy, když instaloval parní ohřívák spalin o hmotnosti 60 tun a spodní díl reaktoru, který vážil 72 tun.

Hrubé montážní práce by měly skončit do konce dubna a poté bude následovat uvedení technologií do zkušebního provozu a provedení řady zkoušek, které ověří provozuschopnost a bezpečnost zařízení. Zcela dokončena by měla být zakázka za rok, v lednu 2022.

divize 5 a 1

U Plzně již roste estakáda západního okruhu

Od loňského července lze stavbaře Metrostavu zahlédnout u Plzně. Pracují tam na významné dopravní stavbě – pokračování západního okruhu města, který spojí Křimickou a Karlovarskou třídu.

RED, foto archiv Metrostavu

N

ilnice dlouhá 3,5 km by měla odvést část tranzitní dopravy z Klatovské a Karlovarské třídy, tedy z nejfrekventovanějších dopravních tepen, které procházejí centrem Plzně. Součástí úseku bude 1,2km dlouhá estakáda, tři křižovatky, čtyři mosty či tři biokoridory.

Estakáda je rozdělena do třech úseků: na úsek A, B a C. Metrostav, divize 5, staví úsek B (pilíř P17–P32) a úsek C (pilíř P33–P35 a opěru OP36). Úsek A staví společnost Berger Bohemia, která je ve sdružení s Metrostavem, divizí 1. Toto sdružení staví ostatní objekty, na MO Křimická až Karlovarská v Plzni.

Nosná konstrukce estakády úseku B se staví pomocí posuvné skruže (foto). Nyní se dokončují pilíře a probíhají práce na taktu druhé nosné konstrukce, před Vánoci byl zabetonován Takt 1 nosné konstrukce. Nosná konstrukce estakády úseku C se staví pomocí letmé betonáže. Stavbaři dokončují pilíř P35, na pilíři P34 probíhá montáž podlahy pro bednění zárodku.

Práce na této části okruhu by měly trvat necelé tři roky. Dokončena byla již takzvaná nultá etapa spojující Domažlickou až Křimickou v délce 2,6 km. Celková délka okruhu po dokončení bude mít něco málo přes šest kilometrů.

Skupina Metrostav

V hlavní roli motorové sáně

Média zaujalo, jak si stavbaři divize 9 v Bečově nad Teplou poradili s nepřízní počasí. Sníh a led jim totiž komplikoval dopravu materiálu při rekonstrukci Pluhovských domů v areálu hradu a zámku.

Strmý svah do nejvyšší části objektu nevyjede žádná běžná technika. „Zkoušeli jsme nákladní auta i traktory, ale nevyšlo to. Dokonce jsme tu měli koňáka z okolní vesnice, jestli by se materiál nedal vyvézt postaru koňmi. Koně, kteří tahají dřevo z lesa, ale mají nevhodné okovy a problém by byl i sehnat saně,“ popsal ČTK kastelán zámku Tomáš Wizovský.

Problém nakonec vyřešilo to, že stavbaři nasadili pásový miniduper, který mate­riál, jako jsou cihly, balíky s maltou a dřevěné podlahy, pomalu převáží na hradní nádvoří. „Od začátku rekonstrukce Pluhovských domů se potýkáme se ztíženými podmínkami přístupové cesty, a zatímco loňská zima nám přála, tak letos bez pomoci pásové techniky bychom museli práce na dokončení téměř zastavit,“ říká vedoucí projektu Radek Kučera z divize 9.

Obnovu Pluhovských domů stavbaři zahájili v červnu 2019, letos na jaře by mělo být hotovo. Původně renesanční palác, který prodělal poslední historické úpravy v 19. a 20. století, má opravenou fasádu, střechu i vnitřní omítky. Do areálu, konkrétně do nové trezorové místnosti, by se měl nejpozději v září přestěhovat relikviář svatého Maura i veškeré zázemí této vzácné památky. Podrobnější informace o této stavbě přineseme v některém z následujících vydání našich firemních novin.

RED


Moderní čistička do soutěže PRESTA

Tým kolegů z jihočeského zastoupení divize 6 vedený Janem Prokešem v loňském roce dokončil modernizaci ČOV v Bechyni (foto). Pro své parametry je přihlášena do soutěže PRESTA Jižní Čechy.

Modernizovaná ČOV je schopna v souladu s platným nařízením vlády plnit ve všech sledovaných ukazatelích nejen limity pro nejlepší dostupné technologie (BAT limity), ale provedením intenzifikace je připravena také na očekávané výhledové změny a novely této legislativy. ČOV lze také nyní provozovat v automatickém režimu.

Navíc díky úpravě technologického postupu a koordinaci stavební i technologické části byly stavební práce provedeny bez odstávky biologické linky, čímž nedošlo ke zhoršení parametrů vypouštěné čištěné vody v průběhu stavby.

RED, foto archiv Metrostavu


PADESÁT STROMŮ K PADESÁTI LETŮM

U PŘÍLEŽITOSTI PADESÁTIN METROSTAVU VYSÁZÍME DO ČESKÉ KRAJINY 50 STROMŮ, KTERÉ BY NÁS MĚLY PROVÁZET DALŠÍCH 50 LET. TERMÍN A MÍSTO VÝSADBY BUDOU JEŠTĚ UPŘESNĚNY. ŽÁDÁME SPOLUPRACOVNÍKY, KTEŘÍ BY NÁM CHTĚLI SE SÁZENÍM POMOCI, ABY SE HLÁSILI NA E‑MAIL: DOBROVOLNICI@METROSTAV.CZ

Psali jsme před 50 lety

„Nově utvořený národní podnik Metrostav je postaven před velmi obtížný úkol: zajistit prakticky souběžně řemeslné práce na devíti stanicích metra a na převážné části depa na Kačerově v orientační hodnotě kolem 300 milionů korun v období zhruba dvou let a to bez potřebného projektového předstihu. Projekty jsou přislíbeny postupně do konce roku 1971, což ztěžuje včasné uplatňování řemeslných prací u specializovaných dodavatelů, kteří se hledají nejen v hlavním městě Praze a Středočeském kraji, ale ve všech krajích republiky.“

Citováno ze zpravodaje Metrostavu,v únoru 1971 jako součást novin Vodní stavby.


Energie z obnovitelných zdrojů v EU roste

Eurostat zveřejnil data o tom, že v roce 2019 se na hrubé spotřebě elektřiny podílely obnovitelné zdroje energie z 34 %. To je o dvě procenta více než v předchozím roce. Nejrychleji rostoucím zdrojem je solární energie; ještě v roce 2008 činil její podíl pouze jedno procento! Nové údaje (za rok 2020) budou k dispozici začátkem příštího roku.

Energie z obnovitelných zdrojů:

Státy s nejvyšším podílem energie z obnovitelných zdrojů:

Rakousko 75 % 

Švédsko 71 % 

Dánsko 65 %

Portugalsko 54 % 

(Česká republika je ve skupině států s podílem nižším než 20 %.)

 

Metrostav 02/2021, Želivka
Metrostav 02/2021, Krátce aktuálně
Metrostav 02/2021, BeMo Tunnelling
Metrostav 02/2021, Ptáme se
Metrostav 02/2021, Fotosloupek
Metrostav 02/2021, Historie Želivky
Metrostav 02/2021, Divize 9
Metrostav 02/2021, Číslo
Metrostav 02/2021, Divize 1
Metrostav 02/2021, Divize 3
Metrostav 02/2021, Divize 5 a 1
Metrostav 02/2021, Skupina Metrostav
Metrostav 02/2021, Odbory
Metrostav 02/2021, Fotoreportáž
Metrostav 02/2021, Želivka

Želivka

Metrostav 02/2021, Krátce aktuálně

Krátce aktuálně

Metrostav 02/2021, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 02/2021, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 02/2021, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 02/2021, Historie Želivky

Historie Želivky

Metrostav 02/2021, Divize 9

Divize 9

Metrostav 02/2021, Číslo

Číslo

Metrostav 02/2021, Divize 1

Divize 1

Metrostav 02/2021, Divize 3

Divize 3

Metrostav 02/2021, Divize 5 a 1

Divize 5 a 1

Metrostav 02/2021, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 02/2021, Odbory

Odbory

Metrostav 02/2021, Fotoreportáž

Fotoreportáž

11

Sending statistics …

Rendering Skupina Metrostav (81948): (1/2) (0 ms)

Rendering Divize 5 a 1 (81947): (1/2) (0 ms)

Rendering Divize 3 (81946): (3/5) (13 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2453/item99079-small.jpg

 i2453/item98956.svg

 i2453/item99081.svg

 i2453/item99050-small.jpg

 i2453/item99051-small.jpg

 i2453/item99068-small.jpg

 i2453/item99067.svg

 i2453/item99073-small.jpg

 i2453/item99072.svg