-
Metrostav
02/2021
Úpravna vody Želivka je díky Metrostavu doplněna o dokonalejší filtraci pitné vody. Tým divize 9 dokončil novou stanici pro záchranáře na vojenském letišti v Čáslavi. Plavecký bazén v Karviné čeká modernizace...
Želivka
OK
2
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
3. února 2021
ročník 33
Ještě lepší pitná voda
Po úspěšné komplexní zkoušce celého díla převzal 22. ledna investor novou halu filtrace s granulovaným aktivním uhlím (hlavní foto) včetně provedených úprav původních objektů v Úpravně vody Želivka (ÚVŽ). Náročný projekt zahájil v říjnu 2018 tým Ing. Petra Brože z divize 6 jako lídr dodavatelského sdružení. Po zdárném ukončení ročního zkušebního provozu bude začátkem února 2022 následovat kolaudace dostavěné části ÚVŽ a její uvedení do trvalého provozu.
Lenka Svobodová, foto Petr Adámek
otové máme vše mimo zahradnických prací, které v zimě nemůžeme provést, a podílíme se jen na zkušebním provozu. Na zajímavou zakázku, která se jistě zapíše mezi významné reference Metrostavu, tak už mohu jen vzpomínat. Stejně jako na vedení společného realizačního týmu, kde skvěle pracovali technici všech tří firem,“ uvedl Ing. Brož. Pochvala patří i firmě KUNST, která byla zdařilým dodavatelem technologie.
druhý stupeň
Původní, jednostupňová technologie ÚVŽ dodnes vyhovuje požadavkům na kvalitu pitné vody. V poslední době ale v jarním období dochází v povrchové vodě k nárůstu mikrobiologického znečištění a také ke zvýšení koncentrací pesticidů, léků a jejich metabolitů. Proto bylo na základě odborných studií rozhodnuto o rozšíření technologie ÚVŽ o druhý stupeň, kterým je filtrace přes granulované aktivní uhlí, a o provedení úprav, již se stavbou nové filtrační haly souvisejí. Vše při zachování provozu. Při jediné částečné odstávce úpravny v červenci až listopadu 2019 proto stavbaři museli stihnout jak přestavbu čerpací stanice a komory hradidel, tak úpravy haly filtrace F2 a obtokového kanálu, což bylo vzhledem ke krátkému termínu náročné.
filtrace s aktivním granulovaným uhlím odstraní z vody další nežádoucí látky
Práce na stavbě ztěžovalo uzavření hranic kvůli pandemii koronaviru, kdy se zpožďovaly dodávky materiálů. I přes tyto komplikace se po většinu loňského roku realizačnímu týmu podařilo dokončit a předat zakázku v termínu a ke spokojenosti zákazníka.
Pro dosažení velmi vysokého standardu budované technologie (foto) stavbaři zajistili zvýšenou korozní odolnost nerezových výrobků. Povrch potrubí a tvarovek do DN 600 na vnějším a potrubí nad DN 600 i na vnitřním líci nesměl v drsnosti (Ra) překročit hodnotu 0,5 mikrometru! Chemické leštění oceli probíhalo v elektrolytické lázni průchodem elektrického proudu až 6000 A, přičemž opracovávaný výrobek tvořil katodu a jeho materiál se rozpouštěl, čímž se na mikroskopické úrovni vyhlazovaly nerovnosti jeho povrchu.
Splněním všech náročných požadavků zadávací dokumentace včetně zabudování 2700 m3 aktivního uhlí kolegové dokončili výjimečné dílo, které zajistí zvýšení kvality pitné vody pro Prahu a její okolí.
ZAJÍMAVOSTI OD ŽELIVKY
Úpravna vody Želivka byla uvedena do provozu v roce 1972 s výkonem 3 m3/s pitné vody, v roce 1987 byl její výkon navýšen na současných 7 m3/s.
Povrchová voda je z nádrže Švihov odebírána pomocí dvou odběrných věží. Každá z nich je vybavena pěti okny vertikálně vzdálenými od sebe 8 m – to zajistí odběr vody z vrstvy o nejlepší kvalitě. Voda je vedena dvěma přívodními řady DN 1400 do čerpací stanice surové vody, odkud je čerpána výtlačnými řady DN 1400 a DN 1600 do areálu úpravny. Čerpání surové vody zajišťuje 11 čerpadel. Mimo nátoku na halu GAU je pohyb vody v úpravně a dále do Prahy gravitační.
V roce 2017 bylo vodou z Želivky zásobováno téměř 550 tisíc domácností. Šlo o obyvatele České republiky žijící na území více než 4 000 km2. Dnešní denní průměr vyrobené pitné vody je 270 000 m3. ÚVŽ dodává do Prahy 73 % z celkové spotřeby pitné vody. Zbytek pochází z ÚV Káraný, třetím – záložním – zdrojem je ÚV Podolí.
Krátce aktuálně
OK
Krátce Aktuálně
Kostel na barrandově předán
Tým divize 9 pod vedením Josefa Majera koncem ledna úspěšně předal stavbu kostela Krista Spasitele (foto), který se nachází na pražském sídlišti Barrandov. Tato nová církevní stavba vznikla podle návrhu architektů Jakuba Žišky a Pavla Šmelhause a kombinuje moderní přístupy a technologie s tradičními prvky.
Kvadriatlon v Bedřichově
Spolek Cesta za snem, se kterým spolupracuje Skupina Metrostav, připravuje na 6. března sportovní akci. Organizátoři dělají vše pro to, aby proběhl zimní ČEZ handy kvadriatlon v Jizerských horách. Letos se neplatí žádné startovné a akce proběhne bez diváků.
Aktuální informace k opatření Metrostavu kvůli koronaviru
najdou zaměstnanci na intranetu.
Dubové dřevo pro Staroměstský jez
V oboře Kněžičky na Nymbursku proběhlo kácení dubů z poloviny 19. století. Tým Ing. Daniela Bodi z divize 6 je využije k záchraně Staroměstského jezu ze 13. století. Z dubového dřeva (foto) vyrobí rámovou konstrukci jezu a do ní osadí kamennou výplň. Kácení zahájili dřevorubci s příchodem mrazivého počasí, které je pro tyto účely nejvhodnější.
BeMo Tunnelling
OK
BeMo Tunnelling
BeMo Tunnelling: úspěchy navzdory důsledkům pandemie
Vážené kolegyně a vážení kolegové v Metrostavu, uplynulý rok lze i přes turbulentní události zhodnotit opět jako velmi úspěšný; a to jednak co se týká růstu stavebních výkonů, jednak i dosaženého hospodářského výsledku, který naplňuje optimismem nejen zaměstnance společnosti BeMo Tunnelling (BeMo), ale také odpovědné pracovníky společnosti Metrostav.
Helmut Göhringer, jednatel společnosti BeMo Tunnelling GmbH, foto archiv
otvakdo stojí mimo dosah důsledků pandemie, která nám komplikuje každodenní život a práci. Dosažené výsledky jsou tak výrazem enormní angažovanosti všech pracovníků společnosti. Výběr a školení personálu zůstávají i nadále v centru pozornosti firmy, zvláštní pozornost bude kladena na její manažerskou strukturu.
Za důležitý krok považujeme jmenování ekonomického jednatele stejně jako dalších prokuristů; tímto bychom se měli vyrovnat nejen s rostoucími nároky na různá oddělení a rozvoj společnosti, ale také naplánovat plynulou generační obměnu podmíněnou nastávajícím odchodem některých vedoucích pracovníků na zasloužilý odpočinek.
Vedle naší základní činnosti stojící na třech základních pilířích – tunelové stavby (foto), inženýrské stavby a speciální zakládání – vidíme možný pozitivní rozvoj našich dalších oddělení, která by měla atakovat mezery stavebního trhu. To se týká jak oddělení sanací objektů, sanace hornictví a speciálních projektů a geodetické služby, tak i nastoupeného rozvoje technického oddělení za účelem získání inovačního a technického náskoku a jedinečnosti.
budeme se i nadále zabývat intenzivním průzkumem trhu, abychom se mohli chopit zajímavých zakázek
Pokračuje spolupráce s různými subjekty v rámci Skupiny Metrostav, například v oblasti stavby mostů a ocelových konstrukcí, stejně jako se společností Subterra v tunelářství a se společností Zakládání na projektech speciálního zakládání. V budoucnu by se tato spolupráce měla ještě prohloubit.
Potěšitelný je stav zásoby zakázek v objemu cca 300 mil. eur, což nás naplňuje optimismem ve výhledu na rok 2021. Přesto jsme si vědomi skutečnosti, že budeme konfrontováni s nemalými výzvami příštích let, neboť pandemie bude mít za následek významný pokles stavebních zakázek v určitých stavebních oborech nejen v celoevropském, ale i celosvětovém měřítku.
Myslím, že jsme na základě zmíněných opatření dostatečně připraveni v roce 2021 zvládnout příští výzvy i v následujícím období a těšíme se na spolupráci BeMo Tunnellingu se Skupinou Metrostav na úrovni různých projektů i mezi jednotlivými pracovníky. Všem kolegům přeji pevné zdraví a mnoho úspěchů v roce 2021. Zdař Bůh!
Ptáme se
OK
Ptáme se...
Ing. Ondřej Buršík
generální ředitel Metrostav Development
V roce 1995 nastoupil do nově vzniklého úseku rozvojových programů Metrostavu, ze kterého později vznikla divize developerských aktivit. Do společnosti Metrostav Development se Ondřej Buršík vrátil zpět v roce 2012 jako obchodní ředitel a místopředseda představenstva. Předtím působil 11 let mimo Skupinu Metrostav na různých pozicích v developmentu.
Kolik lidí dnes v Metrostav Development pracuje?
Ve společnosti pracuje nyní 36 zaměstnanců. Tento tým se pak stará o 15 projektů s celkovým počtem více než 2 300 bytů a o projektové portfolio v celkové investiční hodnotě přibližně 13 mld. Kč. Tým je velmi stabilizovaný a jsem na své kolegy velice pyšný. V minulém roce jsem si vytyčil cíl, že kolektiv, jehož průměrný věk je 40 let, začneme trochu omlazovat, aby se mladí učili od zkušených. A docela se mi to daří.
Ve funkci ředitele Metrostav Development jste od roku 2017. Co se především podařilo?
Je potřeba říci, že se nejedná jen o poslední čtyři roky, ale i léta předcházející, kdy jsem působil jako obchodní ředitel. Ale v souvislosti s posledními roky jsem rád, že se mi podařilo zejména změnit organizační strukturu tak, aby společnost byla schopna realizovat trojnásobně větší objem, než tomu bylo v minulosti. Postavili jsme výborný akviziční tým a změnili systém prosazování akvizic. Zapojili jsme vedení společnosti do akvizic již v počáteční fázi, což nám umožňuje velmi rychle reagovat závaznou nabídkou vůči majitelům developerských příležitostí. I díky této změně jsme od roku 2017 nakoupili projekty o celkovém počtu více než 1 600 bytových jednotek. Změnili jsme přístup k projednávání projektů s dotčenými orgány a veřejností. Projekty již navrhujeme tak, aby byly co nejlépe akceptovatelné okolím a městskými institucemi. Nově jsme se začali zabývat tzv. participací, kdy veřejnost vtáhneme do povolovacího procesu předtím, než vznikne první čárka projektu. I díky této změně máme připravené a povolené projekty do roku 2023. Propracovali jsme systém design and built, na jehož základě uzavíráme smlouvu o dílo s dodavatelem, kterým jsou společnosti ze Skupiny. Výrazně jsme zdokonalili ekonomické sledování projektů.
Můžete nastínit nějaké zajímavé projekty v přípravě?
Chtěl bych zmínit jeden projekt za všechny – je to Vysočanský mlýn a Freyův cukrovar. Podle mého názoru a názoru řady odborníků vzniká projekt, který bude v naší produkci unikátní. A to přístupem k urbanizmu, kdy vytváříme rezidenční areál v původní stopě továrních budov a zachováváme tak původní atmosféru, přístupem k architektuře, která reflektuje industriální design, a návrhem interiéru vstupních prostor původního mlýna, řešením landscapingu.Jeho součástí budou původní industriální prvky továren a v neposlední řadě užité umění, kde nyní probíhá vytipování vhodných umělců, kteří dotvoří celý areál. Přesně tento projekt odráží náš přístup k developmentu, který rozhodně není jednorázový, ale má skutečně tvořit město, kde se lidé budou cítit dobře.
Za rozhovor děkuje David Kalců
Fotosloupek
OK
fotosloupek
GPS signál v Blance
Ze čtvrtka na pátek 15. ledna byl v tunelovém komplexu Blanka kolem půlnoci přerušen provoz. Ovšem ne kvůli nehodě či jiné mimořádné události, ale z důvodu slavnostního předání modernizace kamerového systému. Akce proběhla za účasti Radomíra Zelenky, vedoucího Střediska údržby a provozu tunelů divize 5.
Technická správa komunikací (TSK) při té příležitosti novinářům představila v Bubenečském tunelu zařízení (na snímku vlevo na stropě tunelu), které na několika místech zajistí GPS signál pro navigace. Takzvaný opakovač GNSS – Globální družicový polohový systém neboli repeater, vysílá v tunelu signál, který se chytá na povrchu. Zařízení bude měsíc na třech místech v testovacím provozu.
Historie Želivky
OK
Historie Želivky
Z historie klíčového zdroje pitné vody
Úpravna vody Želivka (ÚVŽ) je součástí rozsáhlého vodohospodářského díla, které v 60. letech 20. století zahájil národní podnik Vodní stavby a dokončil, jako generální dodavatel přehradní a vodárenské části, Metrostav, jenž byl z Vodních staveb organizačně vyčleněn.
RED, foto archiv Metrostavu
edílnou součástí ÚVŽ je zemní hráz na řece Želivce o objemu 2,3 milionu m³ zeminy. Tyčí se do výšky 58 m a zadržuje vodu, která se čerpá do úpravny nad hrází. Ta vyrobí 7 000 l pitné vody za sekundu a tunel o průměru 2,64 m a délce 52 km ji odvádí do dvou vodojemů v Jesenici u Prahy o kapacitě po 100 000 m³.
Práce započaly v roce 1965. Kromě vybudování přehradní hráze I. etapa zahrnovala stavbu úpravny vody (foto) o maximální kapacitě 3 000 l/s, štolového přivaděče a vodojemu v Jesenici. Následovaly další etapy s navýšením kapacity a v roce 1991 byla dokončena stavba tzv. ozonizace.
Ze skupiny budující Želivku vznikla provozní jednotka, následně divize 6. Ta se dodnes na vodohospodářské stavby specializuje a za desítky let své existence její pracovníci načerpali mnoho zkušeností, které pramení ze stovek úspěšně realizovaných projektů. Doménou „šestky“ jsou nejen stavby vodohospodářské, ale i občanské, průmyslové, bytové a výstavba monolitických železobetonových konstrukcí (ŽBK).
Divize 9
OK
divize 9
Nové zázemí pro čáslavské vojenské záchranáře
Na konci loňského roku byla dokončena nová stanice pro záchrannou a požární techniku (foto), kterou na letecké základně v Čáslavi postavila naše divize 9. Nyní probíhají přejímky díla a následně bude zahájen zkušební provoz.
Martina Vampulová, foto Petr Adámek
e stanici se nacházejí ubytovací i administrativní prostory pro více než 70 pracovníků tohoto důležitého armádního útvaru a kromě toho vzniklo i moderní zázemí pro práci vojáků a prostory pro jejich fyzickou přípravu. V objektu je i 18 vnitřních garážových stání mobilní zásahové požární techniky.
Dominantou nepodsklepené, třípodlažní budovy je určitě 14 m vysoká cvičná příhradová věž o čtyřech podlažích, v nichž se nachází i sušárna hadic. Zajímavé je také technické vybavení objektu pro nácvik protipožárního zásahu, najdeme zde klecový trenažér.
trenažér s mnoha přemístitelnými překážkami je možné plnit kouřem a simulovat opravdový zásah hasičů
Nedílnou součástí dodávky bylo také zajištění sportovního vybavení tělocvičny a posilovny cvičebními stroji k udržení potřebné fyzické kondice vojáků.
Tým Ing. Milana Voráčka z divize 9 převzal staveniště v polovině května roku 2019, a protože se nachází v uzavřeném prostoru čáslavského vojenského letiště, bylo podmínkou, aby na stavbě pracovali pouze dělníci z České republiky či členských zemí NATO. „Získat potřebné pracovní síly při splnění této podmínky bylo obtížné. Nalezení pomocných pracovníků z České republiky, kteří budou současně finančně dostupní a budou dosahovat kvalit pracovníků z cizích zemí, pak bylo téměř nemožné,“ vzpomíná Ing. Voráček, který si však s nelehkým úkolem poradil. Stavba byla po technické stránce celkem běžná, stavbaře nicméně trochu potrápila náročnější koordinace postupu prací na fasádě, museli se vypořádat také se změnou navrženého nevyhovujícího technického řešení fasády a střechy.
Kromě výstavby nového objektu bylo součástí zakázky i zajištění kompletního vybavení některých prostor nábytkem (stoly, židle, postele, skříně, kuchyně), spotřebiči (lednice, myčky, sušičky, pračky, žehličky) či výpočetní technikou (PC, monitory a projektor). Divize 9 zajistila také vybavení dílen bruskami, zvedáky, vrtačkami a dalším nářadím.
„Jsem rád, že jsme zajímavou zakázku zvládli dokončit včas s drobným předstihem a přejímka včetně následného půlročního zkušebního provozu ověří bezvadnou funkčnost celého objektu. Doufám, že se vojákům na čáslavské základně bude nové, moderní zázemí pro jejich náročný výcvik líbit a splní veškeré jejich náročné požadavky,“ uzavřel vedoucí projektu Ing. Milan Voráček.
Vojenské letiště v kostce
Na letišti nyní působí 21. základna taktického letectva Čáslav – Zvolenská. Samotné letiště bylo vybudováno v letech 1952 až 1958 a nachází se nedaleko obce Chotusice v okrese Kutná Hora. V posledních letech investuje Armáda ČR do infrastruktury letiště nemalé finanční prostředky, především na dostavbu nových zařízení a rekonstrukci některých stávajících objektů. Vzletová a přistávací dráha letiště, která byla zkolaudována již v roce 1954, je ve velmi dobrém technickém stavu s odpovídající únosností pro typy letadel, které zde provozují (JAS-39C, JAS‑39D a L-159).
Číslo
OK
číslo
Tolik metrů čtverečních bude rozloha tzv. vegetativních střech, které vzniknou na střeše zmodernizované tramvajové vozovny Slovany v Plzni. Její rekonstrukci od podzimu provádí tým divize 1.
Divize 1
OK
divize 1
Plavecký bazén v Karviné čeká modernizace
Moravskoslezský útvar divize 1 pracuje od prosince na zakázce v areálu krytého plaveckého bazénu v Karviné. Sportoviště projde výraznou modernizací.
Blanka Růžičková, vizualizace STaRS Karviná
ekonstrukce zahrnuje opravu dvou nynějších bazénů včetně instalace nerezové vany do většího z nich, výměnu vzduchotechniky a přestavbu systému čištění vody, kde by nově budované samostatné jímky měly umožnit lepší regulaci teploty v jednotlivých bazénech. V plánované přístavbě, dvou nových objektech (vizualizace), stavbaři vybudují malý rekreační bazén se skluzavkou a brouzdalištěm pro děti a dále také relaxační prostory se saunou a vířivkami.
Krytý plavecký areál funguje v Karviné od roku 1987 a během té doby žádnou zásadní rekonstrukcí neprošel. Přesto je stále něčím výjimečný: pětadvacetimetrovým bazénem s osmi drahami. V České republice jsou takové jen tři.
Nynější modernizace, vlastně přestavba areálu, který je v nepřetržitém provozu už 33 let, má být dokončena do léta 2023. Podle vedoucího projektu Pavla Szmeka je to pro Metrostav standardní termín. Během ledna probíhaly bourací a vyklízecí práce a začalo se s úpravami pro přístavbu a nově budované parkoviště. Stavbaře nicméně čeká napjatý harmonogram už v dubnu, kdy bude nutné s využitím velkých jeřábů odkrýt celý objekt. „Musíme vyměnit ocelovou střechu včetně konstrukce a budeme se pochopitelně snažit, abychom ji dokázali rychle zavřít,“ říká Pavel Szmek.
Divize 3
OK
divize 3
Teplárna v Trmicích bude ekologičtější
Už podruhé se kolegové z divize 3 vrátili do teplárny Trmice u Ústí nad Labem, aby tam po výstavbě nové plynové kotelny jako špičkového záložního zdroje tepla přispěli k ekologičtějšímu provozu: zrekonstruovali zařízení pro snížení koncentrace emisí SO2 a vybudovali nové zařízení, které zajistí snížení koncentrací emisí NOx.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
ráce zatím běží podle plánu, takže byla dokončena a uvedena do provozu jedna z linek na snížení emisí SO2. Druhou linku technici teprve uvádějí do provozu a v polovině února by za sebou měla mít i 144hodinovou komplexní zkoušku. Následně bude zahájena optimalizace procesu pro splnění garantovaných parametrů výstupních spalin.
V květnu loňského roku pak stavbaři zahájili práce na novém zařízení, které sníží produkce emisí NOx z 1 150 na 365 tun za rok. „Nejprve jsme založili technologie velkoprofilovými pilotami průměru 1,2 m a délky 22 m, které jsou kotveny 6 m v uhelné sloji. Kolegové z divize 6 pak zhotovili veškeré základové konstrukce. Rozsahem největší byla trámová základová deska s rozměry 16 × 16 m s trámy 2 × 2 m a deskou 0,6 m,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Jan Zacharda. Následně stavbaři osadili axiální spalinový ventilátor o hmotnosti 25 tun, který byl i s ohledem na dynamické účinky uložen na pružinách od výrobce GERB. Hlavní nosnou kostru pro uložení všech technologií tvoří ocelová konstrukce o celkové hmotnosti asi 300 tun. „Ty jsme museli montovat na etapy, celkem ve třech úrovních: 13, 27,5 a 32 metrů,“ dodává.
Za pomoci 70 kamionů!
Rozsahem největší částí technologie byl rotační ohřívák spalin typu Ljungström, který vážil 695 tun. Musel být proto na stavbu dopraven na 70 kamionech a v rozloženém stavu zabral přibližně 500 m2. „Kolegové z týmu a montážního střediska divize 3 si však s instalací velice dobře poradili a v současné chvíli zbývá dokončit soustružení celého rotoru a instalace topných košů,“ uvádí Ing. Zacharda. Před Vánoci pak jeho tým úspěšně dokončil největší zdvihy, když instaloval parní ohřívák spalin o hmotnosti 60 tun a spodní díl reaktoru, který vážil 72 tun.
Hrubé montážní práce by měly skončit do konce dubna a poté bude následovat uvedení technologií do zkušebního provozu a provedení řady zkoušek, které ověří provozuschopnost a bezpečnost zařízení. Zcela dokončena by měla být zakázka za rok, v lednu 2022.
Divize 5 a 1
OK
divize 5 a 1
U Plzně již roste estakáda západního okruhu
Od loňského července lze stavbaře Metrostavu zahlédnout u Plzně. Pracují tam na významné dopravní stavbě – pokračování západního okruhu města, který spojí Křimickou a Karlovarskou třídu.
RED, foto archiv Metrostavu
ilnice dlouhá 3,5 km by měla odvést část tranzitní dopravy z Klatovské a Karlovarské třídy, tedy z nejfrekventovanějších dopravních tepen, které procházejí centrem Plzně. Součástí úseku bude 1,2km dlouhá estakáda, tři křižovatky, čtyři mosty či tři biokoridory.
Estakáda je rozdělena do třech úseků: na úsek A, B a C. Metrostav, divize 5, staví úsek B (pilíř P17–P32) a úsek C (pilíř P33–P35 a opěru OP36). Úsek A staví společnost Berger Bohemia, která je ve sdružení s Metrostavem, divizí 1. Toto sdružení staví ostatní objekty, na MO Křimická až Karlovarská v Plzni.
Nosná konstrukce estakády úseku B se staví pomocí posuvné skruže (foto). Nyní se dokončují pilíře a probíhají práce na taktu druhé nosné konstrukce, před Vánoci byl zabetonován Takt 1 nosné konstrukce. Nosná konstrukce estakády úseku C se staví pomocí letmé betonáže. Stavbaři dokončují pilíř P35, na pilíři P34 probíhá montáž podlahy pro bednění zárodku.
Práce na této části okruhu by měly trvat necelé tři roky. Dokončena byla již takzvaná nultá etapa spojující Domažlickou až Křimickou v délce 2,6 km. Celková délka okruhu po dokončení bude mít něco málo přes šest kilometrů.
Skupina Metrostav
OK
Skupina Metrostav
V hlavní roli motorové sáně
Média zaujalo, jak si stavbaři divize 9 v Bečově nad Teplou poradili s nepřízní počasí. Sníh a led jim totiž komplikoval dopravu materiálu při rekonstrukci Pluhovských domů v areálu hradu a zámku.
Strmý svah do nejvyšší části objektu nevyjede žádná běžná technika. „Zkoušeli jsme nákladní auta i traktory, ale nevyšlo to. Dokonce jsme tu měli koňáka z okolní vesnice, jestli by se materiál nedal vyvézt postaru koňmi. Koně, kteří tahají dřevo z lesa, ale mají nevhodné okovy a problém by byl i sehnat saně,“ popsal ČTK kastelán zámku Tomáš Wizovský.
Problém nakonec vyřešilo to, že stavbaři nasadili pásový miniduper, který materiál, jako jsou cihly, balíky s maltou a dřevěné podlahy, pomalu převáží na hradní nádvoří. „Od začátku rekonstrukce Pluhovských domů se potýkáme se ztíženými podmínkami přístupové cesty, a zatímco loňská zima nám přála, tak letos bez pomoci pásové techniky bychom museli práce na dokončení téměř zastavit,“ říká vedoucí projektu Radek Kučera z divize 9.
Obnovu Pluhovských domů stavbaři zahájili v červnu 2019, letos na jaře by mělo být hotovo. Původně renesanční palác, který prodělal poslední historické úpravy v 19. a 20. století, má opravenou fasádu, střechu i vnitřní omítky. Do areálu, konkrétně do nové trezorové místnosti, by se měl nejpozději v září přestěhovat relikviář svatého Maura i veškeré zázemí této vzácné památky. Podrobnější informace o této stavbě přineseme v některém z následujících vydání našich firemních novin.
RED
Moderní čistička do soutěže PRESTA
Tým kolegů z jihočeského zastoupení divize 6 vedený Janem Prokešem v loňském roce dokončil modernizaci ČOV v Bechyni (foto). Pro své parametry je přihlášena do soutěže PRESTA Jižní Čechy.
Modernizovaná ČOV je schopna v souladu s platným nařízením vlády plnit ve všech sledovaných ukazatelích nejen limity pro nejlepší dostupné technologie (BAT limity), ale provedením intenzifikace je připravena také na očekávané výhledové změny a novely této legislativy. ČOV lze také nyní provozovat v automatickém režimu.
Navíc díky úpravě technologického postupu a koordinaci stavební i technologické části byly stavební práce provedeny bez odstávky biologické linky, čímž nedošlo ke zhoršení parametrů vypouštěné čištěné vody v průběhu stavby.
RED, foto archiv Metrostavu
PADESÁT STROMŮ K PADESÁTI LETŮM
U PŘÍLEŽITOSTI PADESÁTIN METROSTAVU VYSÁZÍME DO ČESKÉ KRAJINY 50 STROMŮ, KTERÉ BY NÁS MĚLY PROVÁZET DALŠÍCH 50 LET. TERMÍN A MÍSTO VÝSADBY BUDOU JEŠTĚ UPŘESNĚNY. ŽÁDÁME SPOLUPRACOVNÍKY, KTEŘÍ BY NÁM CHTĚLI SE SÁZENÍM POMOCI, ABY SE HLÁSILI NA E‑MAIL: DOBROVOLNICI@METROSTAV.CZ
Psali jsme před 50 lety
„Nově utvořený národní podnik Metrostav je postaven před velmi obtížný úkol: zajistit prakticky souběžně řemeslné práce na devíti stanicích metra a na převážné části depa na Kačerově v orientační hodnotě kolem 300 milionů korun v období zhruba dvou let a to bez potřebného projektového předstihu. Projekty jsou přislíbeny postupně do konce roku 1971, což ztěžuje včasné uplatňování řemeslných prací u specializovaných dodavatelů, kteří se hledají nejen v hlavním městě Praze a Středočeském kraji, ale ve všech krajích republiky.“
Citováno ze zpravodaje Metrostavu,v únoru 1971 jako součást novin Vodní stavby.
Energie z obnovitelných zdrojů v EU roste
Eurostat zveřejnil data o tom, že v roce 2019 se na hrubé spotřebě elektřiny podílely obnovitelné zdroje energie z 34 %. To je o dvě procenta více než v předchozím roce. Nejrychleji rostoucím zdrojem je solární energie; ještě v roce 2008 činil její podíl pouze jedno procento! Nové údaje (za rok 2020) budou k dispozici začátkem příštího roku.
Energie z obnovitelných zdrojů:
Státy s nejvyšším podílem energie z obnovitelných zdrojů:
Rakousko 75 %
Švédsko 71 %
Dánsko 65 %
Portugalsko 54 %
(Česká republika je ve skupině států s podílem nižším než 20 %.)
Odbory
OK
ODBORY
KOLEKTIVNÍ SMLOUVA TBG
V posledních týdnech loňského roku se uskutečnilo kolektivní vyjednávání s vedením TBG Metrostav, které vyvrcholilo podpisem kolektivní smlouvy k 1. lednu 2021 na další dvouleté období. Kolektivní smlouva doznala oproti minulému období několika změn.
Limit příspěvku zaměstnavatele na penzijní připojištění zaměstnance bude nově poskytován tak, že zaměstnavatel bude přispívat zaměstnanci vždy dvojnásobnou částkou k příspěvku zaměstnance, přičemž maximální limit se zvýší ze současných 600 Kč/měs. na 1 200Kč/měs.
Odměna za hospodářský výsledek je zaměstnancům poskytována opět ve formě multipoukázek a zvyšuje se na hodnotu 12 000Kč. Dále se zvyšují odměny za dosažená pracovní jubilea, a to na 8 000 Kč (10 let), 13 000 Kč (15 let), 18 000 Kč (20 let) a za každých dalších pět let rovněž 18 000 Kč. Zvyšují se i jednorázové příspěvky v mezních životních situacích a jiných závažných případech.
Délka platnosti kolektivní smlouvy je opět na dva roky, aktuálně tedy do 31. prosince 2022. Kolektivní smlouva bude v nejbližší době zveřejněna na intranetu TBG Metrostav a také na webu základní organizace https://odborymetrostav.cz/. Dodejme, že v prosinci 2020 byla spuštěna nová verze internetových stránek.
Ing. Petr Půta
Fotoreportáž
OK
Fotoreportáž
Modernizace obřího vodního díla v plném proudu
RED, foto Kateřina Kincelová
Práce divize 8 na VD Gabčíkovo na Slovensku i přes omezení kvůli pandemii pokračují naplno. Již koncem loňského října byly vrátně dolních vrat osazeny do ložisek a proběhla aktivace rozpěrného zařízení.
Vodní dílo Gabčíkovo patří k největším zdymadlům v Evropě – to podtrhuje i tento snímek. Z pohledu od dolního zhlaví („začátek komory“) vidíme betonovou „vanu“ délky 260 m, šířky 34 m a hloubky 30 m.
I dolní vrata jsou gigantická: rozměry jedné vrátně činí přibližně 19,6 × 22 m, hmotnost je 460 tun.
Zajímavý je pohled na nově osazené ocelové vedení (drážka) plovoucích vázacích trnů (bitev), které vede celou výšku komory, tj. 30 m.
Na dně komory stavbaři připravovali konstrukci provizorního zastřešení nad dílcem krajního nosníku horních vrat a nyní již probíhají intenzivně činnosti na jejich montáži. „Úspěšně byla ukončena komplexní renovace podzákladí, jsou již také prováděny prvotní individuální zkoušky regulačních uzávěrů na výtocích. V následujících týdnech a měsících nás čeká dokončení horních vrat, seřízení konstrukcí, jejich postupné individuální zkoušení a zahájení funkčních zkoušek a příprava pro uvedení do provozu,“ dodává vedoucí projektu Ing. Radek Liška, Ph.D.
ČTRNÁCTIDENÍK METROSTAV
Noviny společnosti Metrostav a.s.
Šéfredaktor
David Kalců, DiS.
Složení redakční rady
Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda),
David Kalců, DiS. (místopředseda),
Ing. Roman Čech,
Ing. Kateřina Hainzová, MBA,
Ing. Aleš Knobloch,
Mgr. Jana Kořínková, MBA,
Ing. Jitka Neklanová,
Ing. Petr Půta,
Ing. Renáta Zavřelová
Vydává
Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav
Koželužská 4, 180 00 Praha 8 – Libeň
tel: 266 019 245
www.metrostav.cz
Výroba
Boomerang Communication, s. r. o.
Novinová sazba
Povolena MK ČR E 7121
Neprodejné
Fotosloupek – fotogalerie
OK
V místě, kde jsou umístěné tzv. opakovače satelitního signálu, navigace opět získá signál a ukáže přesnou pozici vozidla.
Systém je teď v tunelovém komplexu na dvou místech – jeden před výjezdem do Troji, druhý u výjezdu na Letnou.
Ukázka a předání systému proběhla za přítomnosti kamer a mikrofonů.
Krabička, která slouží k lepší orientaci navigací, byla instalována na stropě tunelu.
Tzv. opakovače (nebo také repeatery) satelitního signálu zatím poběží ve zkušebním provozu.
Číslo – fotogalerie
OK
popisek
popisek
Divize 9 – fotogalerie
OK
Nová stanice pro záchrannou a požární techniku se nachází v areálu vojenského letiště v Čáslavi.
V objektu je 18 vnitřních garážových stání mobilní zásahové požární techniky.
Nechybí ani prostor pro fyzickou přípravu vojáků.
Operační středisko je vybaveno nejmodernější technikou.
Želivka – fotogalerie
OK
Modernizace úpravny vody zahrnovala vybudování nové haly filtrace GAU o rozměrech 100 × 50 m.
Granulované aktivní uhlí bylo na Želivku navezeno již počátkem listopadu 2020. Ve filtračních vanách je ho nyní uloženo 2700 m3.
Nová technologie dokáže z vody odstranit nežádoucí látky, jako jsou pesticidy, léky a jejich metabolity.
Pro dosažení velmi vysokého standardu budované technologie stavbaři zajistili zvýšenou korozní odolnost nerezových výrobků.
Úpravna vody je protkána kilometry potrubí. Denní průměr vyrobené pitné vody je 270 000 m3.
Divize 3 – fotogalerie
OK
Pohled na staveniště v areálu teplárny Trmice – srpen 2020.
Před Vánoci tým Ing. Zachardy úspěšně dokončil největší zdvihy, když instaloval parní ohřívák spalin o hmotnosti 60 tun a spodní díl reaktoru, který vážil 72 tun!
- 98937.svg
- 98938.svg
- 98940.svg
- 98953.svg
- 98956.svg
- 99013.jpg
- 99016.jpg
- 99017.jpg
- 99018.jpg
- 99019.jpg
- 99020.jpg
- 99021.jpg
- 99022.svg
- 99023.jpg
- 99024.jpg
- 99028.jpg
- 99029.svg
- 99030.jpg
- 99031.jpg
- 99032.jpg
- 99033.jpg
- 99034.jpg
- 99035.jpg
- 99036.jpg
- 99037.jpg
- 99038.jpg
- 99039.jpg
- 99040.jpg
- 99041.jpg
- 99042.jpg
- 99043.jpg
- 99044.jpg
- 99045.jpg
- 99046.jpg
- 99050.jpg
- 99051.jpg
- 99056.svg
- 99057.jpg
- 99059.jpg
- 99060.jpg
- 99061.jpg
- 99062.jpg
- 99063.svg
- 99064.svg
- 99066.jpg
- 99067.svg
- 99068.jpg
- 99072.svg
- 99073.jpg
- 99074.jpg
- 99075.svg
- 99079.jpg
- 99081.svg
Triobo Ltd.
3rd Floor, 207 Regent Street
London W1B 3HH
United Kingdom
CN: 08995015
VAT: GB 283 4280 94https://www.triobo.com
support@triobo.com
(+44) 20 3695 0892
Ročník 2020
Ročník 2019
Ročník 2018
Ročník 2017
Ročník 2016
Ročník 2015
Ročník 2014
Ročník 2013
Ročník 2012
Ročník 2011
Ročník 2010
Ročník 2009
Ročník 2008
Ročník 2007
Ročník 2021
Ročník 2022
Rekordní most přes Orlík v provozu
Železniční doprava přes přehradu byla převedena na nový most. Stavbu řídili pracovníci Metrostavu TBR a divize 5, výztuž dodala divize 6.
Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností
V únoru 2023 zničilo zemětřesení na východě Turecka přes 400 škol. Společnost Metrostav Ankara Inşaat ve spolupráci s partnery získala zakázku na výstavbu 36 nových škol.
Nové sídlo fakulty ve stylu Baťovské architektury
Ve východní části bývalých Baťových závodů ve Zlíně nahradí původní mistrovskou školu moderní budova Fakulty technologické Univerzity Tomáše Bati. Stavbu zajistí tým závodu 1 Metrostavu DIZ ve sdružení.
Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie
Metrostav TBR zahájil první ražby strojem AVN 2000 při stavbě kabelovodu na kolínském nádraží. Technologie umožňuje realizaci stavby s minimálním omezením dopravy, nádražím projede až 500 vlaků denně.
V Táboře roste stadion s parametry NHL
Jihočeský tým Metrostavu DIZ vybuduje v Táboře novou sportovní halu s druhou ledovou plochou.
Stavba, kde vadí nejen vlhkost, ale i dutiny
Neobvyklá zakázka: sklad mražených výrobků s chlazenou expedicí pro společnost Nestlé ve výrobním závodě v Krupce.
Protipovodňové opatření na Jičínsku dokončeno s předstihem
U Kopidlna vznikla ochrana proti velké vodě. Stavbaři vybudovali suchou nádrž v místě, kde se v minulosti nacházel rybník.
Stavba roku 2024
V Rudolfinu proběhlo vyhlášení prestižní soutěže Stavba roku 2024. Zástupci našich stavebních týmů převzali čtyři tituly a pět zvláštních cen. Které to jsou?
21/2024
Most s největším železobetonovým obloukem v České republice v provozu. Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností. Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie.
20/2024
Jihočeským tým závodu 6 staví v Táboře zimní stadion s parametry NHL. Protipovodňová opatření na Jičínsku jsou dokončena s předstihem. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení prestižních titulů soutěže Stavba roku 2024.
19/2024
Na největším sídlišti v Táboře vyroste nový parkovací dům. Startuje výstavba dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Rekonstrukce Průmyslového paláce na Výstavišti dospěla do zlomové fáze: na své původní místo byla přesunuta hodinová věž.
18/2024
Rekonstrukce a nadstavba koleje G pro celkem 305 osob v areálu České zemědělské univerzity ve finále. Jihlavané se mohou těšit na nový dopravní terminál. Přehled nominací našich projektů v prestižní soutěži.
17/2024
Podrobně o velké přestavbě nemocnice v Českých Budějovicích. Tým Metrostavu DIZ obnovil učebny ZŠ Chvaly v rekordním čase. Nová kanalizace a čistírna ochrání Moravský kras.
16/2024
Kolegové z divize 1 se podílejí na velké výstavbě nového Smíchova. Společnost BeMo Tunnelling přestavuje dopravní uzel v srdci Porúří. Ke Dvoreckému mostu plula třistatunová ocelová konstrukce.
14–15/2024
V blízkosti centrály na pražské Palmovce odstartovala nejočekávanější cyklistická akce Metrostav handy cyklo maraton 2024. Tunel Fámjin na Faerských ostrovech proražen. Další etapa Zeleného města dokončena.
12–13/2024
Pod pečlivým dohledem památkářů ukončil tým Ing. Marka Janeby z divize 9 rekonstrukci některých částí paláce Savarin. Na Branický most se vrátily vlaky, zatím na jednu kolej. Nová stanice pro pražské záchranáře v Holešovicích.
11/2024
Bývalý obchodní dům Máj se proměnil v nepřehlédnutelné víceúčelové centrum obchodů, restaurací a zábavních zón, jeho rekonstrukci uskutečnilo sdružení divizí 8 a 1. Výstavba mostu v Pirně: 865 m z 917 m vysunuto! Přístaviště v ústecké části Brná je provozu.
10/2024
Představujeme špičkové pracoviště, které kolegové z divize 8 a Metrostavu DIZ dokončili v ústecké nemocnici. Při výstavbě nového mostu Levensau je zachraňována významná kolonie netopýrů. Nové moderní koupaliště se zázemím a atrakcemi v České Lípě na léto připraveno.
9/2024
Unikátní tramvajová trať mezi Libercem a Jabloncem je opět v provozu. Rekonstrukce Šítkovského jezu zdárně pokračuje. Fotoreportáž: výstavba nového bezpečnostního přelivu na vodním díle Orlík.
8/2024
Prestižní zakázka v prostorech Velvyslanectví Spolkové republiky Německo. Bourací práce Libeňského mostu pokračují. V Českých Budějovicích startuje stavba nového okresního soudu.
7/2024
Programová konference TEK 2024 představila zajímavé stavby i náročnou práci našich stavbařů. Strategicky významný projekt v Hněvicích pokročil. Speciální příloha novin Metrostavu: Stavba století je tu s námi 50 let!
6/2024
Stavbaři divize 1 dokončili moderní komplex nového sídla mladoboleslavské automobilky. Poslední březnový týden patřil sedmému výsuvu mostu v německé Pirně. Fotoreportáž: návrat soch na průčelí Savarinu.
5/2024
V multifunkčním sále DOX+ v pražských Holešovicích se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav, letos s mottem „Spolupráce je naší strategií“. Hráz táborského Jordánu zdobí nová lávka. Centrála Metrostavu využívá čistou energii.
4/2024
Metrostav DIZ staví na okraji Chýně moderní školu pro více než 800 dětí. Ve Františkových Lázních byla slavnostně zahájena rekonstrukce nádraží. Příbram má nový parkovací dům s kapacitou přes 170 míst.
3/2024
Varyádu v Karlových Varech doplní nové obchody a multikino. Nejen nové kamenolomy pro Skupinu Metrostav. Náročný projekt v Kotouči Štramberk míří do finále.
2/2024
Modernizace plavebních komor VD Gabčíkovo ve finále. Společnost Metrostav Norge AS postaví novou silnici poblíž Tromsø v nejsevernější části Norska. Představujeme světlopropustný beton.
1/2024
Nový parkovací dům jako součást revitalizace brownfieldu v dolním centru Liberce. Stavbaři překlenuli Orlík největším železobetonovým obloukem v České republice. Velká přestavba smíchovského nádraží v Praze je realitou.
22/2023
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Skvělá práce techniků Metrostavu i místních řemeslníků v Českém Krumlově. Horský resort Dolní Morava se dále rozrůstá.
21/2023
Nový plavecký komplex v Lužánkách zahájil provoz. Metrostav Ankara Inşaat staví školy na jihovýchodě Turecka. Stavbaři Metrostavu provedli nejrychlejší výsuv mostu v Pirně. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení soutěže Stavba roku 2023.
Stipendium
Metrostav dlouhodobě spolupracuje se školami na všech úrovních vzdělávání. Přinášíme informace o stipendijním programu pro učně. Zajímají vás výhody tohoto programu? Co o něm říkají naši smluvní žáci a instruktoři odborného výcviku? Na dalších stránkách naleznete také vizitky našich partnerských škol.
20/2023
Rozsáhlá rekonstrukce Thomayerovy nemocnice v Krči je ve finále. Představujeme Středisko truhlářské výroby ve Hvozdnici. Nový „Pentagon“ pro zaměstnance Škody Auto. Obrazem z výstavby Dvoreckého mostu.
19/2023
Pátá etapa přestavby železničního uzlu v Plzni mezi stanicemi hlavní nádraží a Plzeň Koterov byla slavnostně ukončena. Nová tělocvična základní a mateřské školy v Drahotuši vznikla s důrazem na každý detail. Tým divize 6 dokončil výstavbu bytového domu v pražské čtvrti Lhotka.
18/2023
Moderní aquapark v Kyjově byl uveden do provozu. Nová výrobní hala pro závod Volkswagen Slovakia. Grand Opening v pátek 29. září oficiálně otevřel nový kulturní středobod v Pardubicích – obnovený areál Automatických mlýnů a Polytechnických dílen.
17/2023
Tým divize 6 dokončil na rozhraní pražských čtvrtí Chodov a Záběhlice výstavbu pěti bytových domů. Unikátní severočeská tramvajová trať získává novou podobu. Divadlo v České Lípě má hvězdné nebe.
16/2023
Kolegové z divize 3 dokončili designový bytový dům Iconik, který vyrostl v jedné z karlínských proluk. Metrostav DIZ je připraven k výstavbě nových jaderných bloků. Staroměstský jez se vrátil do 13. století.
14–15/2023
Startuje projekt, který prodlouží splavnost Baťova kanálu. Světoví filmaři mají díky divizi 8 nový ateliér. Uprostřed léta se uskutečnil 11. ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton.
12–13/2023
Startuje proměna Branického mostu v Praze a zdvoukolejnění tratě až do Krče. Turisté plující po Labi mohou využívat nové přístaviště v Roudnici. Nové bytové domy v podkrušnohorském městě Ostrov s cílem zajistit zdravé vnitřní mikroklima.
11/2023
Karlovarské Císařské lázně jsou po náročné obnově a opět se skví v plné parádě. Bazén v Karviné prošel rozsáhlou rekonstrukcí a nabízí moderní zázemí nejen pro plavce. Fotoreportáž: Letní sportovní hry Metrostavu 2023.
10/2023
Nový parkovací dům P+R v blízkosti stanice metra B Nové Butovice. Jiráskovo divadlo v České Lípě je po náročné přestavbě. Metrostav jako hlavní partner legendárního veslařského závodu v Praze.
09/2023
Stavbaři dokončují zakázku rekonstrukce a dostavby budovy Fakulty lesnické a dřevařské v Suchdole. Nová skladová hala pro společnost Siko v Čimelicích. Tým divize 8 postavil v obci Místo v Ústeckém kraji novou školní budovu.
08/2023
Startuje výstavba moderního Centra urgentní medicíny v Liberci. Součástí modernizace bezpečnostního přelivu na orlické přehradě jsou specifické trhací práce. Metrostav revitalizoval Stříbrné jezero v Opavě.
07/2023
Programová konference TEK 2023 – letos nově v kongresovém centru O2 universum. V červnu startuje oprava dopravně vytíženého plzeňského mostu Milénia. Další středověký jez v centru Prahy čeká obnova.
06/2023
Kolegové z Metrostavu DIZ postaví v České Lípě nové koupaliště. Opava přivítala své nové nádraží v plném lesku. Aktuální informace z výstavby Dvoreckého mostu v Praze.
05/2023
V pražském Centru současného umění DOX se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav s mottem „Jsme jeden tým“. V Hradci Králové vyrostou nové laboratoře a vivárium. Do provozu byla slavnostně uvedena nová dotřiďovací linka v areálu firmy SAKO Brno.
04/2023
Areál zmodernizované vozovny Slovany v Plzni je dokončen. U Benátek nad Jizerou vyrostlo nové datové centrum. Fotoreportáž: rok rekonstrukce Průmyslového paláce na pražském Výstavišti.
03/2023
V neděli 19. února byl zprovozněn další úsek Západního okruhu Plzně. Tým Metrostavu DIZ dokončil práce na rekonstrukci budovy nádraží v Opavě. Vzpomínka na velké dílo na Želivce.
02/2023
Tým kolegů divize 6 ve sdružení s firmami PKS a Metrostav DIZ dokončil nový pavilon v Nemocnici Pelhřimov. Startuje velká rekonstrukce železniční trati v Praze. AFI City Vysočany: Třetí zakázka končí, čtvrtá pokračuje.
01/2023
V Blansku se ještě před Vánocemi podařilo otevřít nový most, který spojuje centrum města s oddělenou částí staré Blansko. V Praze startuje modernizace další vlakové trati! Kraj Vysočina má nové, moderní a neotřelé sídlo.
22/2022
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Rekonstrukce Jiráskova jezu v Českých Budějovicích s pomocí jedinečného postupu. Ohlédnutí za projekty roku 2022.
21/2022
Tým divizí 1 a 6 dokončil ve sdružení nejdelší tramvajový tunel v České republice. Masarykovo náměstí v Pardubicích opět zdobí obchodní dům známý jako Prior. Kolegové z Metrostavu Norge AS jsou součástí stavby prodloužení metra v Oslu.
20/2022
Rekonstrukce památkově chráněných budov Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích je ve finále. Metrostav TBR staví tunel na dálnici D3. Sídlo Hradní stráže v novém kabátě.
19/2022
V centru Brna nedaleko Svratky nahradil zchátralé domy moderní polyfunkční dům. Armádní muzeum v Praze na Žižkově se otevřelo veřejnosti. Nové aquacentrum ve Vrchlabí se připravuje na spuštění provozu.
18/2022
Stavbaři z libereckého zastoupení divize 8 dokončili velkou obnovu památkově chráněného novorenesančního areálu v Liberci. Slavnostním přestřižením pásky byla koncem září otevřena nová budova Fakulty zdravotnických studií UJEP. Den otevřených dveří u proměny luxusního hotelu v centru Prahy.
17/2022
Od července se v pražském obchodním domě známém pod jménem Máj pohybují stavbaři – kolegové z divize 8 se pustili do rozsáhlé rekonstrukce. Díky Metrostavu sníží Elektrárna Tušimice emise jemných prachových částic o 90 procent. Nejdelší tramvajový tunel v ČR je ve zkušebním provozu.
16/2022
Tým Jiřího Paulera z divize 9 dokončil v Praze na Hagiboru bytové domy Alfa a Beta. TBG Pražské malty: cementový litý potěr CEMFLOW slaví 20 let. Náměstí v Karviné již zdobí tři opravené historické domy.
14–15/2022
Tým divize 9 dokončil rekonstrukci památkově chráněného augustiniánského kláštera ve Vrchlabí. Koncem července se uskutečnil desátý ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton. Kolegové z oblastního zastoupení divize 6 pro Kraj Vysočina pracují na modernizaci a intenzifikaci čistírny odpadních vod (ČOV) ve Žďáru nad Sázavou.
12–13/2022
Projekt Park Zličín s celkem 526 bytovými jednotkami dokončen. Kolegové z divize 3 opravili renesanční zámeček v centru slovenského města Humenné. Most přes fjord v Norsku získal prestižní ocenění.
11/2022
Vyjádření prezidenta Skupiny Metrostav k rozhodnutí Vrchního soudu v Praze. Sonda z výstavby Centrálních polytechnických dílen v památkově chráněném areálu bývalých Winternitzových mlýnů v Pardubicích. Fotoreportáž: Sportovci Metrostavu v Nymburku sváděli urputné boje.
10/2022
Metrostav dokončil a předal modernizovaný pavilon urgentní medicíny v největší jihočeské nemocnici. Vltavu v Praze překlene nový most z bílého betonu. Zdražování stavebních materiálů pod lupou.
9/2022
Kolegové z divize 1 předali koncem dubna investorovi čtyřhvězdičkový hotel se 168 apartmány. Reportáž z rekonstrukce tramvajové vozovny v Plzni-Slovanech. Divize 6 navýší ubytovací kapacitu v třeboňských lázních.
8/2022
Tým Daniela Liperta z ústeckého zastoupení divize 8 dokončuje rekonstrukci a přestavbu synagogy v Žatci. Špičkoví čeští vodní slalomáři můžou trénovat - sportovní kanál v pražské Troji je opraven! Metrostav revitalizuje Stříbrné jezero v Opavě.
7/2022
Po dvou letech se uskutečnil 17. ročník Programové konference Metrostavu TEK. Nedaleko křižovatky Malovanka vznikne centrální mozek pražské dopravy. Kolegové z divize 5 dokončují třetí nejdelší železniční most v České republice.
6/2022
Pražské Centrum současného umění DOX hostilo velké setkání vedoucích manažerů firem Skupiny Metrostav. Divize 6 dokončila betonáž Masaryčky. Nevyhovující železniční most přes Orlík nahradí nový.
5/2022
Záchrana Libeňského mostu blíž realitě: Metrostav TBR dostal za úkol navrhnout projekt a podle něj provést opravu. Nová elegantní ocelová lávka pro pěší v Plzni již slouží. Fotoreportáž: zabezpečení přehrady Hněvkovice před velkou vodou.
4/2022
Skupina Metrostav vnímá aktuální dění a okamžitě se různými způsoby zapojila do pomoci Ukrajině. Velké mosty silničního okruhu v Brně rostou. Fotoreportáž: ražby cyklo tunelu Kronstad v norském Bergenu.
3/2022
Fakultní nemocnice Brno má nové Centrum komplexní psychiatrické péče. Velká rekonstrukce stanice metra Florenc. Stavíme nejen bytové, ale i rodinné domy. Nová expozice o stavebnictví ve vědecko-zábavním centru iQLANDIA.
2/2022
Práce u Gabčíkova se přehouply za polovinu. V Brně finišuje hrubá stavba nejdelšího tramvajového tunelu v ČR. Metrostav Development představuje exkluzivní rezidenční projekt Vilapark Klamovka.
1/2022
Levé křídlo Průmyslového paláce na pražském Výstavišti se dočká obnovy. Snižujeme emise v teplárně Trmice. Technici poprvé sestavili unikátní vozík pro lodní výtah na VD Orlík. Divize 8 dokončila rekonstrukci dopravního uzlu v Litvínově.
22/2021
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Blesková výměna mostní konstrukce v Horšovském Týnu. Metrostav Norge razí tunel v Bergenu. Rok 2021 obrazem našich staveb.
21/2021
Divize 6 na pražském Zličíně dokončila další etapu bytových domů. Práce na obnově školky poničené tornádem pokračují. Relikviář svatého Maura je již v nové expozici v Pluhovských domech a je přístupný veřejnosti.
20/2021
Společný tým techniků divizí 1 a 3 dokončuje velkou rekonstrukci jednoho z největších vojenských muzeí v Evropě. Třeboňské lázně Aurora mají nové venkovní wellness. Metrostav oslavil kulaté výroční koncertem v hale 02 universum.
19/2021
Na Orlíku startuje velká stavba. Ochrání před extrémní povodní. Pražský barokní palác Sylva-Taroucca prochází rekonstrukcí. Divize 6 dokončila výrobní halu pro Mondi Bupak. Představujeme nový parkovací dům na Černém Mostě.
18/2021
V Brně odstartovala stavba nového plaveckého bazénu. Naše dceřiná společnost PRAGIS obnoví vodovod pod korytem Labe u obce Obříství. Demolice komína v Jablonci nad Nisou aneb v hlavní roli naši střelmistři.
17/2021
Do provozu byla uvedena druhá část optimalizovaného traťového úseku mezi železničními stanicemi Praha-Hostivař a Praha hlavní nádraží. Obnova panského sídla v Humenném na Slovensku míří do finále. Fotoreportáž: velká dopravní stavba u Plzně.
16/2021
Náročný developerský projekt Park Na Vackově se rozrostl o dalších 340 bytových jednotek. Výstavba parkovacího domu na Černém Mostě jde od finále. Snášení mostu v Horšovském Týnu za pomoci největšího kolového jeřábu v České republice. Uprostřed Vltavy proběhla nevšední betonáž.
14-15/2021
Tým divize 9 dokončil druhou etapu výstavby bytového komplexu Hodkovičky Green. Koncem července se uskutečnil letošní ročník závodu Metrostav handy cyklo maraton. Na Želivce proběhlo slavnostní zahájení provozu nové haly filtrace GAU. Ve Znojmě začala stavba nové plavecké haly.
12-13/2021
V závěru léta ukončí společný tým divizí 8 a 5 geologický průzkum v lokalitě PAD 4 na trase metra D. Zakázka pro baziliku svatého Václava je připravena. Nebe nad Českou republikou bude řídit modernější systém. Letní příloha: po českých krajích s Metrostavem.
11/2021
Na místě karlínského přístavu zchátralého v brownfield Metrostav dokončuje další budovu – River city residence. Výstavba jihlavské obalovny jde do finále. IKEM otevřel nové pracoviště nukleární medicíny. Most přes Městský ostrov v Písku září novotou.
10/2021
Recyklovaný beton spojil síly v rámci Skupiny Metrostav. Nový parkovací dům v Polní ulici v Brně již slouží. Tým divize 3 pracuje na snížení emisí v Elektrárně Tušimice. Likvidace azbestu v rámci rekonstrukce hotelu InterContinental probíhá správným postupem.
09/2021
Přestavba železniční stanice v Plzni pokračuje rekonstrukcí památkově chráněné výpravní budovy. Projekt bytových domů Zelené město v Praze 9 se rozrostl o 63 nových bytů. Divize 8 revitalizuje na severu Čech trojici jezer.
08/2021
Ve Vrchlabí vzniká od dubna nové akvacentrum. Prokopávka v Plzni se proměnila v moderní sportovní areál. Kapacita ČOV na letišti v Praze se zvýší téměř desetinásobně. Divize 5 pro turisty u Karlových Varů.
07/2021
Tým jihočeského zastoupení divize 6 přebudoval 116 let staré přemostění na unikátní ocelový zdvižný most. Z Košíř na Prahu shlížejí čtyři nové bytové domy. Představujeme dvě zakázky v teplárenském odvětví divize 8 Jádro...
06/2021
Unicity Plzeň - osm domů ve třech etapách postavil tým divize 6 nedaleko areálu Západočeské univerzity. Nové zázemí pro druhý nejvzácnější zlatnický artefakt. Po opraveném mostě v Radotíně už jezdí vlaky...
05/2021
Slavný pražský hotel InterContinental prochází kompletní rekonstrukcí a přestavbou. V Opavě začala oprava západního nádraží. Divize 9 dokončuje budovu nového depozitáře Krajské knihovny v Karlových Varech...
04/2021
Betonáři divize 6 začali pracovat na kostře první polyfunkční budovy u Masarykova nádraží. Staré domy v centru Brna Metrostav přeměnil na útulné byty pro seniory. V Žatci pokračuje rekonstrukce synagogy...
03/2021
Na Slovensku byl do provozu uveden nový úsek dálnice D1 včetně tunelu Žilina. První etapa projektu Park Zličín byla zkolaudována. Český Krumlov bude mít další turistický cíl…
02/2021
Úpravna vody Želivka je díky Metrostavu doplněna o dokonalejší filtraci pitné vody. Tým divize 9 dokončil novou stanici pro záchranáře na vojenském letišti v Čáslavi. Plavecký bazén v Karviné čeká modernizace...
01/2021
Metrostav slaví padesátiny! Přinášíme krátký exkurz do minulosti. Cestujícím v Benešově slouží nové autobusové nádraží. Stavbaři divize 9 převzali v areálu Automatických mlýnů v Pardubicích další zakázku...
Metrostav 22/2020
Metrostav 21/2020
Metrostav 20/2020
Metrostav 19/2020
Metrostav 18/2020
Metrostav 17/2020
Metrostav 16/2020
Metrostav 14-15/2020
Metrostav 12-13/2020
Metrostav 11/2020
Metrostav 10/2020
Metrostav 09/2020
Metrostav 08/2020
Metrostav 07/2020
Metrostav 06/2020
Metrostav 05/2020
Metrostav 04/2020
Metrostav 03/2020
Metrostav 02/2020
Metrostav 01/2020
Metrostav 22/2019
Metrostav 21/2019
Metrostav 20/2019
Metrostav 19/2019
Metrostav 18/2019
Metrostav 17/2019
Metrostav 16/2019
Metrostav 14-15/2019
Metrostav 12-13/2019
Metrostav 11/2019
Metrostav 10/2019
Metrostav Gabčíkovo/2019
Metrostav 09/2019
Metrostav 08/2019
Metrostav 07/2019
Metrostav 06/2019
Metrostav 05/2019
Metrostav 04/2019
Metrostav 03/2019
Metrostav 02/2019
Metrostav 01/2019
Metrostav 22/2018
Metrostav 21/2018
Metrostav 20/2018
Metrostav 19/2018
Metrostav 18/2018
Metrostav 17/2018
Metrostav 16/2018
Metrostav 14-15/2018
Metrostav 12-13/2018
Metrostav 11/2018
Metrostav 10/2018
Metrostav 09/2018
Metrostav 08/2018
Metrostav 07/2018
Metrostav 06/2018
Metrostav 05/2018
Metrostav 04/2018
Metrostav 03/2018
Metrostav 02/2018
Metrostav 01/2018
Metrostav 22/2017
Metrostav 21/2017
Metrostav 20/2017
Metrostav 19/2017
Metrostav 18/2017
Metrostav 17/2017
Metrostav 16/2017
Metrostav 15/2017
Metrostav 13-14/2017
Metrostav 11-12/2017
Metrostav 10/2017
Metrostav Special/2017
Metrostav 09/2017
Metrostav 08/2017
Metrostav 07/2017
Metrostav 06/2017
Metrostav 05/2017
Metrostav 04/2017
Metrostav 03/2017
Metrostav 02/2017
Metrostav 01/2017
Metrostav 22/2016
Metrostav 21/2016
Metrostav 20/2016
Metrostav 19/2016
Metrostav 18/2016
Metrostav 17/2016
Metrostav 16/2016
Metrostav 15/2016
Metrostav 13-14/2016
Metrostav 11-12/2016
Metrostav 10/2016
Metrostav Tunely/2016
Metrostav 09/2016
Metrostav 08/2016
Metrostav 07/2016
Metrostav 06/2016
Metrostav 05/2016
Metrostav 04/2016
Metrostav 03/2016
Metrostav 02/2016
Metrostav 01/2016
Metrostav 22/2015
Metrostav 21/2015
Metrostav 20/2015
Metrostav 19/2015
Metrostav 18/2015
Metrostav 17/2015
Metrostav 15-16/2015
Metrostav 13-14/2015
Metrostav 12/2015
Metrostav 11/2015
Metrostav 10/2015
Metrostav 09/2015
Metrostav 08/2015
Metrostav 07/2015
Metrostav 06/2015
Metrostav 05/2015
Metrostav 04/2015
Metrostav 03/2015
Metrostav 02/2015
Metrostav 01/2015
Metrostav 22/2014
Metrostav 21/2014
Metrostav 20/2014
Metrostav 19/2014
Metrostav 18/2014
Metrostav 17/2014
Metrostav 15-16/2014
Metrostav 13-14/2014
Metrostav 12/2014
Metrostav 11/2014
Metrostav 10/2014
Metrostav 09/2014
Metrostav 08/2014
Metrostav 07/2014
Metrostav 06/2014
Metrostav 05/2014
Metrostav 04/2014
Metrostav 03/2014
Metrostav 02/2014
Metrostav 01/2014
Metrostav 22/2013
Metrostav 21/2013
Metrostav 20/2013
Metrostav 19/2013
Metrostav 18/2013
Metrostav 17/2013
Metrostav 16/2013
Metrostav 14-15/2013
Metrostav 12-13/2013
Metrostav 11/2013
Metrostav 10/2013
Metrostav 09/2013
Metrostav 08/2013
Metrostav 07/2013
Metrostav 06/2013
Metrostav 05/2013
Metrostav 04/2013
Metrostav 03/2013
Metrostav 02/2013
Metrostav 01/2013
Metrostav 22/2012
Metrostav 21/2012
Metrostav 20/2012
Metrostav 19/2012
Metrostav 18/2012
Metrostav 17/2012
Metrostav 16/2012
Metrostav 14-15/2012
Metrostav 12-13/2012
Metrostav 11/2012
Metrostav 10/2012
Metrostav 09/2012
Metrostav 08/2012
Metrostav 07/2012
Metrostav 06/2012
Metrostav 05/2012
Metrostav 04/2012
Metrostav 03/2012
Metrostav 02/2012
Metrostav 01/2012
Metrostav 22/2011
Metrostav 21/2011
Metrostav 20/2011
Metrostav 19/2011
Metrostav 18/2011
Metrostav 17/2011
Metrostav 16/2011
Metrostav 14-15/2011
Metrostav 12-13/2011
Metrostav 11/2011
Metrostav 10/2011
Metrostav 09/2011
Metrostav 08/2011
Metrostav 07/2011
Metrostav 06/2011
Metrostav 05/2011
Metrostav 04/2011
Metrostav 03/2011
Metrostav 02/2011
Metrostav 01/2011
Metrostav 22/2010
Metrostav 21/2010
Metrostav 20/2010
Metrostav 19/2010
Metrostav 18/2010
Metrostav 17/2010
Metrostav 16/2010
Metrostav 14-15/2010
Metrostav 12-13/2010
Metrostav 11/2010
Metrostav 10/2010
Metrostav 09/2010
Metrostav 08/2010
Metrostav 07/2010
Metrostav 06/2010
Metrostav 05/2010
Metrostav 04/2010
Metrostav 03/2010
Metrostav 02/2010
Metrostav 01/2010
Metrostav 22/2009
Metrostav 21/2009
Metrostav 20/2009
Metrostav 19/2009
Metrostav 18/2009
Metrostav 17/2009
Metrostav 16/2009
Metrostav 15/2009
Metrostav 13-14/2009
Metrostav 11-12/2009
Metrostav 10/2009
Metrostav 09/2009
Metrostav 08/2009
Metrostav 07/2009
Metrostav 06/2009
Metrostav 05/2009
Metrostav 04/2009
Metrostav 03/2009
Metrostav 02/2009
Metrostav 01/2009
Metrostav 22/2008
Metrostav 21/2008
Metrostav 20/2008
Metrostav 19/2008
Metrostav 18/2008
Metrostav 17/2008
Metrostav 16/2008
Metrostav 15/2008
Metrostav 14/2008
Metrostav 12-13/2008
Metrostav 10/2008
Metrostav 11/2008
Metrostav 09/2008
Metrostav 08/2008
Metrostav 07/2008
Metrostav 06/2008
Metrostav 05/2008
Metrostav 04/2008
Metrostav 03/2008
Metrostav 02/2008
Metrostav 01/2008
Metrostav 22/2007
Metrostav 21/2007
Metrostav 20/2007
Metrostav 19/2007
Metrostav 18/2007
Metrostav 17/2007
Metrostav 16/2007
Metrostav 15/2007
Metrostav 14/2007
Metrostav 12-13/2007
Metrostav 11/2007
Metrostav 10/2007
Metrostav 09/2007
Metrostav 08/2007
Metrostav 07/2007
Metrostav 06/2007
Metrostav 05/2007
Metrostav 04/2007
Metrostav 03/2007
Metrostav 02/2007
Metrostav 01/2007