Metrostav TBR a Metrostav DIZ
Začala rekonstrukce železnice v pražských Holešovicích
Po slavnostním zahájení stavby v polovině ledna se stavbaři rychle pustili do přípravy staveniště v okolí železniční stanice Praha-Bubny. V průběhu dvou let v této lokalitě Metrostav TBR ve sdružení s OHLA ŽS a Elektrizací železnic Praha obnoví vytíženou trať v úseku Praha-Bubny a Praha-Výstaviště.
Martina Vampulová, vizualizace Správa Železnic
K
ompletní rekonstrukcí projde i samotná železniční stanice, která bude nově přímo napojena na přestup ve stanici metra Vltavská a vznikne také nová zastávka Praha-Výstaviště. Modernizace se dotkne nejen trati mezi Prahou a Kladnem, která bude nově dvoukolejná a připravená na elektrifikaci, ale také směru z hlavního města do Kralup nad Vltavou.
Tým Metrostavu TBR bude mít ve sdružení na starosti především realizaci hlavního mostního objektu stavby estakády před pražským Výstavištěm, pustí se do výstavby nové železniční stanice Praha-Bubny (vizualizace), upravovat bude zeď Královské obory i most přes Bubenské nábřeží. Postaví také novou lávku pro pěší v zastávce Výstaviště a řadu souvisejících objektů přeložek a komunikací. Sdružení Metrostav TBR, OHLA ŽS a Chládek a Tintěra, Pardubice postaví podjezd pro tramvaje u Vltavské. Nádražní budovu v Bubnech zrealizuje Metrostav TBR společně s kolegy ze závodu 3 Metrostavu DIZ.
stavba začíná na negrelliho viaduktu a celý upravovaný úsek má délku 3,1 km
„Jako vedoucí sdružení bude mít náš tým za úkol vrcholově řídit celou zakázku a kompletně koordinovat průběh stavby,“ říká vedoucí projektu Ing. Hanzal.
570 metrů estakády
Trať na Kladno bude téměř v celém úseku umístěna na estakádě. Půjde o dvojkolejnou stavbu z dodatečně předpjatého betonu. Nosná konstrukce bude desková, vylehčená krajními konzolami. V podélném směru bude estakáda rozdělena na devět samostatných dilatačních celků, spojitých nosníků o dvou, třech a čtyřech polích. Celková délka estakády dosáhne 570 metrů a součástí návrhu je také osvětlení pod ní.
„Velkou výzvou stavby bude bezesporu koordinace všech profesí u stanice Praha-Bubny, ale i vybudování nejdelší železniční estakády před výstavištěm, a to ve velmi omezeném časovém rozsahu. Bude proto třeba začít s výstavbou mostu od obou opěr současně a postupovat směrem ke středu,“ říká Ing. Hanzal. Důležité bude i dobré zvládnutí koordinace všech dopravních omezení, jež budou stavbu provázet, a také provedení obrovského množství provizorních či definitivních přeložek sítí. „Je to obrovská výzva pro celý můj tým i pro mě osobně. Stavět v centru hlavního města pod drobnohledem investora, v těsné blízkosti pražského výstaviště a zástavby... Pevně věřím, že to zvládneme,“ uzavírá Petr Hanzal.
Tři zajímavé postupy
Za zmínku stojí realizace předpjaté mostovky hlavní estakády u Výstaviště, protože takový postup není u většiny železničních staveb v České republice běžný. Zajímavé bude rovněž rozebrání a opětovná výstavba památkově chráněné zdi Královské obory pod přísným dohledem Národního památkového ústavu i přizvednutí mostu přes Bubenské nábřeží. Stavbaři budou muset zvednout celou konstrukci mostovky a po provedení úprav úložných prahů a výměně ložisek ji opětovně spustí do nové polohy.