Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav Norge AS

K rozšíření stockholmského metra přispějí i Češi

Po zkušenostech z Norska, Finska a Islandu v současné době působí čeští stavbaři Skupiny Metrostav i ve Stockholmu. Podílejí se na prodloužení metra (snímky) na severozápadě švédské metropole.

Martina Vampulová, foto archiv stavby

K

onkrétně jde o prodloužení modré linky stockholmského metra ze stanice Akalla o 4,5 km a o vybudování dvou nových stanic Barkarbystaden a Barkarby. Metro bude prodlouženo do nově vznikající rezidenční čtvrti a umožní tak její napojení na stávající systém MHD.

Zakázku získala švédská dceřiná společnost Subterry SBT Sverige AB. Metrostav Norge AS je subdodavatelem jedné ze tří částí. Pro urychlení výstavby totiž probíhají ražby ze tří přístupových tunelů a projekt má tedy tři oddělená pracoviště. Metrostav Norge AS působí ve Stockholmu od srpna loňského roku. Na této důležité zakázce se podílí necelá padesátka pracovníků. „Náš tým má na starosti ražby z přístupového tunelu Landingsbanan. Provádíme zde ražby traťových tunelů a propojek o celkové délce přibližně 3,6 km. To odpovídá asi 1,6 km délky celého úseku metra,“ vysvětluje vedoucí projektu za Metrostav Norge AS Ing. Jiří Horčička. Z přístupového tunelu, který vede zhruba do poloviny úseku realizovaného Metrostavem Norge, jeho tým razí dva souběžné traťové tunely na obě strany. „Máme současně otevřené čtyři čelby a tedy i čtyři oddělená pracoviště. Zároveň pracujeme i na propojkách,“ dodává Ing. Horčička.

Podobný profil jako u tunelu Blanka

V úseku, na kterém Metrostav Norge AS působí, prochází ražba traťových tunelů pod právě budovanými tunely budoucího dálničního obchvatu Stockholmu. Jde o dva tubusy dálničního tunelu s podobně velkým profilem jako u pražského tunelu Blanka. Oba dálniční tunely jsou již vyražené, ale probíhají v nich práce na vystrojení. Dno silničních tunelů a strop traťových tunelů metra jsou přitom od sebe vzdáleny pouhých 5 až 7 m. Vzhledem k takové blízkosti obou profilů bylo navrženo několik technologických opatření, která do značné míry ovlivňují vlastní ražbu metra. „Mezi ta nejzásadnější patří zkrácení záběru z pěti na dva metry, členění čelby a extrémní důraz na přesnost a geometrii vrtání. Značně omezené je i povolené množství trhavin a navíc můžeme používat pouze elektronický roznět. Kromě toho musíme plnit přísné limity vibrací a provádět konvergenční měření, které se při metodě drill and blast běžně nepoužívá,“ říká vedoucí projektu.

Druhou zásadní výzvou pro tým Metrostavu Norge bude prorážka nového tunelu do již fungující stanice metra Akalla, která je zatím konečnou zastávkou. Po­dle Ing. Horčičky půjde opět o technologicky náročnou část nejen z hlediska samotné prorážky, ale i kvůli rozšiřování a úpravám současných tunelů v traťovém rozpletu a také ražbám větracích šachet.

Dokončení prací je plánováno na polovinu roku 2023.

divize 9

Dostatek místa pro spoustu knih

Po 16 měsících od poklepání základního kamene dokončila divize 9 stavbu nového depozitáře Krajské knihovny v Karlových Varech (foto). Nový třípodlažní objekt vyrostl v těsné blízkosti knihovny a je s ní propojen spojovacím krčkem.

Martina Vampulová, foto Slavomír Kubeš

C

íky tomuto řešení bude mít knihovna dostatečné kapacity skladovacích prostor na dalších 20 až 30 let. Zhruba půl roku po dokončení stavebních prací, montáži regálového systému a ustálení teploty a vlhkosti v objektu do něj pracovníci knihovny budou moci přemístit veškerý knihovní fond, který zahrnuje skoro 370 000 svazků.

„Stavbu jsme zahájili přípravou území, kdy jsme museli rozebrat stávající dlažby, vybourat části komunikací a poté jsme prováděli rozsáhlé přeložky inženýrských sítí: dešťové a splaškové kanalizace a vodovodní přípojky. Dost často jsme se potýkali se zbytky staveb z doby, kdy v areálu působila armáda,“ vzpomíná vedoucí projektu Ing. Pavel Löbel.

Třípodlažní skeletová budova má obdélníkový tvar a vyrostla na železobetonové desce. Depozitář bude vybaven systémem posuvných regálů, jejichž délka celkem dosáhne až 22 km. Aby mohly být použity co nejvyšší regály a místo ve skladech bylo využito, musely být upraveny rozvody vzduchotechniky. Kromě toho do podlah stavbaři osazovali kolejnice pro regálové systémy. 

Nový objekt nabídne vedle prostor pro umístění knih administrativní místnosti a nezbytné technické zázemí. Vzniknou zde i dílny pro zpracování knihovních fondů či badatelna pro veřejnost.

Reportáž

Sportování na severu v době pandemické

Švédsko během pandemie poznala Ing. arch. Irena Klingorová (foto), jež Skupinu Metrostav reprezentuje v terénním triatlonu. I v této nelehké době se propracovala k titulu „en Svensk Klassiker“, který se uděluje za absolvování série extrémních závodů v průběhu jednoho roku.

RED, foto archiv Ireny Klingorové

N

a konci léta roku 2019 Irena Klingorová dostala pracovní nabídku švédské Subterra AB podílet se na výstavbě obchvatu Stockholmu. Její kolegové zjistili, že má ráda sport, a začali jí vyprávět o různých švédských tradičních závodech, mezi nimi o „en Svensk Klassiker“ – tzv. Švédská klasika. Jde o sérii čtyř klasických švédských závodů, které mají kořeny hluboko v severské historii a je třeba je zdolat v průběhu jednoho roku. Pořadatelé se snažili najít cestu, jak i přes pandemii závody uspořádat.

Na kole, ve vodě, v terénu i na sněhu

V červnu 2020 Irena Klingorová odjela na silničním kole svých 315 km v okolí Stock­holmu a v červenci odplavala 3 km v jezeře v přírodním parku za domem. „Poté jsem se v daném termínu v září vydala na terénní běžeckou trať 30 km na ostrově Lidingö a před třemi týdny na 90kilometrovou trať Vasaloppetu vedoucí ze Sälenu do Mory. Z posledního závodu jsem měla největší respekt, protože je to už přece jen pořádná porce a já si na běžkách nikdy nebyla tak jistá. Ale nakonec mě podpora rodiny z Čech (díky, mamko, taťko a brácho), přítele, kamarádů a kolegů dohnala do cíle. Dokončením celosvětově známého „Vasáku“ jsem ukončila i svou „Švédskou klasiku“. Super pocit!“ shrnuje Irena Klingorová. Její postřehy o tom, jak funguje Švédsko v době pandemie, se dočtete v některém z následujících vydání našich novin.

 

Metrostav 05/2021, Rekonstrukce hotelu
Metrostav 05/2021, Krátce aktuálně
Metrostav 05/2021, Prockert & Hynek
Metrostav 05/2021, Ptáme se
Metrostav 05/2021, Fotosloupek
Metrostav 05/2021, Centrum vzdělávání
Metrostav 05/2021, Metrostav DIZ
Metrostav 05/2021, Číslo
Metrostav 05/2021, Metrostav Norge AS
Metrostav 05/2021, Divize 9
Metrostav 05/2021, Reportáž
Metrostav 05/2021, Skupina Metrostav
Metrostav 05/2021, Fotoreportáž
Metrostav 05/2021, Rekonstrukce hotelu

Rekonstrukce hotelu

Metrostav 05/2021, Krátce aktuálně

Krátce aktuálně

Metrostav 05/2021, Prockert & Hynek

Prockert & Hynek

Metrostav 05/2021, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 05/2021, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 05/2021, Centrum vzdělávání

Centrum vzdělávání

Metrostav 05/2021, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 05/2021, Číslo

Číslo

Metrostav 05/2021, Metrostav Norge AS

Metrostav Norge AS

Metrostav 05/2021, Divize 9

Divize 9

Metrostav 05/2021, Reportáž

Reportáž

Metrostav 05/2021, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 05/2021, Fotoreportáž

Fotoreportáž

10

Sending statistics …

Rendering Reportáž (133534): (1/2) (0 ms)

Rendering Divize 9 (133533): (1/3) (2 ms)

Rendering Metrostav Norge AS (133532): (2/3) (9 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3601/item154240-small.jpg

 i3601/item154233.svg

 i3601/item154241-small.jpg

 i3601/item154262-small.jpg

 i3601/item153597.svg

 i3601/item154254.svg

 i3601/item154304-small.jpg

 i3601/item154308.svg