Metrostav DIZ
V Opavě začala oprava západního nádraží
Stavbaři oblasti 1 Metrostavu DIZ zahájili tento měsíc práce na rekonstrukci západního nádraží v Opavě. Budově, která byla postavena v 19. století a ve své nynější podobě již byla nějaký čas spíše ostudou města, by měli vrátit původní vzhled (vizualizace). Modernizace vnitřních prostor by ji navíc měla přiblížit potřebám 21. století.
Blanka Růžičková, vizualizace Správa železnic
R
evitalizace nádražní budovy má být dokončena na podzim příštího roku. Letos tam od poloviny března probíhají přípravné práce s vyklízením objektu a budováním staveniště. Se zahájením bouracích prací a statickým zajištěním konstrukcí se počítá v dubnu.
„Předpokládaná délka výstavby je 18 měsíců, ale u oprav tohoto typu nikdy dopředu nevíme, v jakém stavu konstrukce ve skutečnosti jsou. Standardní posloupnost pracovních činností nám navíc bude narušovat nutnost etapizace v důsledku zajištění přístupových koridorů pro veřejnost a omezeného provozu budovy,“ uvádí vedoucí projektu Ing. Michal Rádek z divize 1.
V objektu musí být v průběhu rekonstrukce zachován provoz výdeje jízdenek a průchod pro cestující. V omezeném rozsahu zde bude po celou dobu fungovat také stávající pobočka České pošty. Po dokončení oprav bude kromě ní část budovy využívat také Policie ČR.
modernizace by měla zlepšit stavebně‑technické parametry objektu a zajistit hospodárnější provoz i komfort pro cestující
spolupráce v regionu
„Na fasádě se odehraje zásadní změna kabátu budovy. Výsledkem by měl být historický vzhled z 50. let. Ale nic neobvyklého nás zřejmě nečeká, složitější by mohlo být snad jen provedení nových stropních ocelobetonových konstrukcí umístěných nad stávajícími dřevěnými stropy a realizace specifických slaboproudých rozvodů pro budoucího uživatele – Policii ČR,“ říká inženýr Rádek. Na projektu by podle jeho slov měli kooperovat i stavbaři ze střediska HSV pod vedením Lukáše Křístka, kteří již na podobném projektu v rámci regionu pomáhali, a tak by zde opět mohli zúročit nabyté zkušenosti.
Západní nádraží je za poslední dobu pro Skupinu Metrostav pátým vysoutěženým projektem v opavském regionu. „Dlouhodobě se nám zde daří rozvíjet svou stavební činnost. Průběžně získávané zakázky nám dovolují trvale budovat a upevňovat subdodavatelské vztahy, které vnímám jako prioritní, včetně vztahu s městskými organizacemi. To vše pak v konečném důsledku funguje jako ideální skládanka a dává nám to šanci zvládat další úkoly a poradit si i v případě složitějších podmínek výstavby. Důležitá je i různorodost projektů, která týmu nedovoluje zakrnět a naopak podněcuje rozvoj stavebního myšlení napříč obory. Věřím, že i s tímto pro nás novým partnerem – Správou železnic – navážeme v podobném rytmu a že nás tato spolupráce vzájemně obohatí a posune zase o kousek dál,“ shrnuje vedoucí projektu.
Krátce z historie
Opavské západní nádraží zahájilo provoz v roce 1872, kdy začala fungovat trať ze slezské metropole do Krnova. Jeho význam se výrazně zvýšil o třiadvacet let později, kdy došlo k propojení se stanicí Opava-východ, odkud už tehdy vedla trať do Ostravy a navazovala tak na hlavní železniční tah, takzvanou Severní dráhu císaře Ferdinanda vedoucí z Vídně do Krakova. Nádraží Opava-východ, které je i dnes pro obyvatele slezské metropole „hlavním městským nádražím“, se dočkalo opravy už začátkem tisíciletí. Od roku 2012 se pyšní titulem Nejkrásnější nádraží ČR.