Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav DIZ

V Opavě začala oprava západního nádraží

Stavbaři oblasti 1 Metrostavu DIZ zahájili tento měsíc práce na rekonstrukci západního nádraží v Opavě. Budově, která byla postavena v 19. století a ve své nynější podobě již byla nějaký čas spíše ostudou města, by měli vrátit původní vzhled (vizualizace). Modernizace vnitřních prostor by ji navíc měla přiblížit potřebám 21. století.

Blanka Růžičková, vizualizace Správa železnic

R

evitalizace nádražní budovy má být dokončena na podzim příštího roku. Letos tam od poloviny března probíhají přípravné práce s vyklízením objektu a budováním staveniště. Se zahájením bouracích prací a statickým zajištěním konstrukcí se počítá v dubnu.

„Předpokládaná délka výstavby je 18 měsíců, ale u oprav tohoto typu nikdy dopředu nevíme, v jakém stavu konstrukce ve skutečnosti jsou. Standardní posloupnost pracovních činností nám navíc bude narušovat nutnost etapizace v důsledku zajištění přístupových koridorů pro veřejnost a omezeného provozu budovy,“ uvádí vedoucí projektu Ing. Michal Rádek z divize 1.

V objektu musí být v průběhu rekonstrukce zachován provoz výdeje jízdenek a průchod pro cestující. V omezeném rozsahu zde bude po celou dobu fungovat také stávající pobočka České pošty. Po dokončení oprav bude kromě ní část budovy využívat také Policie ČR.

modernizace by měla zlepšit stavebně‑technické parametry objektu a zajistit hospodárnější provoz i komfort pro cestující

spolupráce v regionu

„Na fasádě se odehraje zásadní změna kabátu budovy. Výsledkem by měl být historický vzhled z 50.  let. Ale nic neobvyklého nás zřejmě nečeká, složitější by mohlo být snad jen provedení nových stropních ocelobetonových konstrukcí umístěných nad stávajícími dřevěnými stropy a realizace specifických slaboproudých rozvodů pro budoucího uživatele – Policii ČR,“ říká inženýr Rádek. Na projektu by podle jeho slov měli kooperovat i stavbaři ze střediska HSV pod vedením Lukáše Křístka, kteří již na podobném projektu v rámci regionu pomáhali, a tak by zde opět mohli zúročit nabyté zkušenosti.

Západní nádraží je za poslední dobu pro Skupinu Metrostav pátým vysoutěženým projektem v opavském regionu. „Dlouhodobě se nám zde daří rozvíjet svou stavební činnost. Průběžně získávané zakázky nám dovolují trvale budovat a upevňovat subdodavatelské vztahy, které vnímám jako prioritní, včetně vztahu s městskými organizacemi. To vše pak v konečném důsledku funguje jako ideální skládanka a dává nám to šanci zvládat další úkoly a poradit si i v případě složitějších podmínek výstavby. Důležitá je i různorodost projektů, která týmu nedovoluje zakrnět a naopak podněcuje rozvoj stavebního myšlení napříč obory. Věřím, že i s tímto pro nás novým partnerem – Správou železnic – navážeme v podobném rytmu a že nás tato spolupráce vzájemně obohatí a posune zase o kousek dál,“ shrnuje vedoucí projektu.

Krátce z historie

Opavské západní nádraží zahájilo provoz v roce 1872, kdy začala fungovat trať ze slezské metropole do Krnova. Jeho význam se výrazně zvýšil o třiadvacet let později, kdy došlo k propojení se stanicí Opava-východ, odkud už tehdy vedla trať do Ostravy a navazovala tak na hlavní železniční tah, takzvanou Severní dráhu císaře Ferdinanda vedoucí z Vídně do Krakova. Nádraží Opava-východ, které je i dnes pro obyvatele slezské metropole „hlavním městským nádražím“, se dočkalo opravy už začátkem tisíciletí. Od roku 2012 se pyšní titulem Nejkrásnější nádraží ČR.

číslo

Tolik metrů je dlouhá stanice metra Budějovická, která byla budována v první polovině 70. let. Stavěna byla v obří otevřené jámě.

Metrostav Norge AS

K rozšíření stockholmského metra přispějí i Češi

Po zkušenostech z Norska, Finska a Islandu v současné době působí čeští stavbaři Skupiny Metrostav i ve Stockholmu. Podílejí se na prodloužení metra (snímky) na severozápadě švédské metropole.

Martina Vampulová, foto archiv stavby

K

onkrétně jde o prodloužení modré linky stockholmského metra ze stanice Akalla o 4,5 km a o vybudování dvou nových stanic Barkarbystaden a Barkarby. Metro bude prodlouženo do nově vznikající rezidenční čtvrti a umožní tak její napojení na stávající systém MHD.

Zakázku získala švédská dceřiná společnost Subterry SBT Sverige AB. Metrostav Norge AS je subdodavatelem jedné ze tří částí. Pro urychlení výstavby totiž probíhají ražby ze tří přístupových tunelů a projekt má tedy tři oddělená pracoviště. Metrostav Norge AS působí ve Stockholmu od srpna loňského roku. Na této důležité zakázce se podílí necelá padesátka pracovníků. „Náš tým má na starosti ražby z přístupového tunelu Landingsbanan. Provádíme zde ražby traťových tunelů a propojek o celkové délce přibližně 3,6 km. To odpovídá asi 1,6 km délky celého úseku metra,“ vysvětluje vedoucí projektu za Metrostav Norge AS Ing. Jiří Horčička. Z přístupového tunelu, který vede zhruba do poloviny úseku realizovaného Metrostavem Norge, jeho tým razí dva souběžné traťové tunely na obě strany. „Máme současně otevřené čtyři čelby a tedy i čtyři oddělená pracoviště. Zároveň pracujeme i na propojkách,“ dodává Ing. Horčička.

Podobný profil jako u tunelu Blanka

V úseku, na kterém Metrostav Norge AS působí, prochází ražba traťových tunelů pod právě budovanými tunely budoucího dálničního obchvatu Stockholmu. Jde o dva tubusy dálničního tunelu s podobně velkým profilem jako u pražského tunelu Blanka. Oba dálniční tunely jsou již vyražené, ale probíhají v nich práce na vystrojení. Dno silničních tunelů a strop traťových tunelů metra jsou přitom od sebe vzdáleny pouhých 5 až 7 m. Vzhledem k takové blízkosti obou profilů bylo navrženo několik technologických opatření, která do značné míry ovlivňují vlastní ražbu metra. „Mezi ta nejzásadnější patří zkrácení záběru z pěti na dva metry, členění čelby a extrémní důraz na přesnost a geometrii vrtání. Značně omezené je i povolené množství trhavin a navíc můžeme používat pouze elektronický roznět. Kromě toho musíme plnit přísné limity vibrací a provádět konvergenční měření, které se při metodě drill and blast běžně nepoužívá,“ říká vedoucí projektu.

Druhou zásadní výzvou pro tým Metrostavu Norge bude prorážka nového tunelu do již fungující stanice metra Akalla, která je zatím konečnou zastávkou. Po­dle Ing. Horčičky půjde opět o technologicky náročnou část nejen z hlediska samotné prorážky, ale i kvůli rozšiřování a úpravám současných tunelů v traťovém rozpletu a také ražbám větracích šachet.

Dokončení prací je plánováno na polovinu roku 2023.

 

Metrostav 05/2021, Rekonstrukce hotelu
Metrostav 05/2021, Krátce aktuálně
Metrostav 05/2021, Prockert & Hynek
Metrostav 05/2021, Ptáme se
Metrostav 05/2021, Fotosloupek
Metrostav 05/2021, Centrum vzdělávání
Metrostav 05/2021, Metrostav DIZ
Metrostav 05/2021, Číslo
Metrostav 05/2021, Metrostav Norge AS
Metrostav 05/2021, Divize 9
Metrostav 05/2021, Reportáž
Metrostav 05/2021, Skupina Metrostav
Metrostav 05/2021, Fotoreportáž
Metrostav 05/2021, Rekonstrukce hotelu

Rekonstrukce hotelu

Metrostav 05/2021, Krátce aktuálně

Krátce aktuálně

Metrostav 05/2021, Prockert & Hynek

Prockert & Hynek

Metrostav 05/2021, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 05/2021, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 05/2021, Centrum vzdělávání

Centrum vzdělávání

Metrostav 05/2021, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 05/2021, Číslo

Číslo

Metrostav 05/2021, Metrostav Norge AS

Metrostav Norge AS

Metrostav 05/2021, Divize 9

Divize 9

Metrostav 05/2021, Reportáž

Reportáž

Metrostav 05/2021, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 05/2021, Fotoreportáž

Fotoreportáž

8

Sending statistics …

Rendering Metrostav Norge AS (133532): (2/3) (3 ms)

Rendering Číslo (133531): (1/2) (1 ms)

Rendering Metrostav DIZ (133530): (1/2) (15 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3601/item154192-small.jpg

 i3601/item154197.svg

 i3601/item154219-small.jpg

 i3601/item154221.svg

 i3601/item154240-small.jpg

 i3601/item154233.svg

 i3601/item154241-small.jpg