Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav DIZ

Přerov je lépe chráněn před velkou vodou

Tým Ing. Lubomíra Mika z Metrostavu DIZ dokončil další etapu protipovodňové ochrany města v zastavěném území mezi jezem a lokalitou U tenisu (snímky). Úpravy na obou březích toku v říčních kilometrech 11,430 – 14,200 trvaly téměř 14 měsíců.

RED, foto Ing. Lubomír Mik

J

de o projekt Bečva, Přerov – Protipovodňová ochrana nad jezem – I. etapa, který navazuje na již realizované dílčí opatření v lokalitě U Kazeta a na nábřeží Dr. E. Beneše. Tato akce je tak třetím dílčím opatřením v rámci protipovodňové ochrany města Přerova. „Ochrana spočívá ve vybudování dvou protipovodňových betonových nábřežních zídek včetně mobilního hrazení a opatření na stokové síti, která mají při povodních zabránit zpětnému zaplavení přes kanalizační síť. Zídky v celkové délce 750 m zamezí zaplavení území z řeky a také průsakům podzemní vody v době povodně,“ uváděl na začátku výstavby v tiskové zprávě generální ředitel Povodí Moravy, s. p., MVDr. Václav Gargulák. Investorem je Povodí Moravy, s. p., stavba je financovaná z prostředků Ministerstva zemědělství, města Přerova a vlastních prostředků Povodí Moravy.

dvě samostatné stavby

„Po technologické stránce naše stavba nebyla nějak zvlášť náročná. O to složitější ale byla logisticky. Práce na obou březích Bečvy znamenaly vlastně dvě nezávislé stavby – každou se samostatným zařízením staveniště. A vzhledem k možnostem zásobování materiálem fakticky probíhaly na opačném konci města. Opatření, která jsme prováděli na stokové síti a jež mají za povodňové situace zabránit zpětnému zaplavení území z kanalizace, potom byla rozeseta po celém Přerově. I když se vcelku jednalo o drobnosti, vyžádaly si řadu dopravních omezení a uzavírek, které jsme museli individuálně projednávat,“ popisuje inženýr Mik.

Metrostav DIZ vybudoval na nábřeží Bečvy celkem 750 m pevných ochranných železobetonových zdí. Na levém břehu řeky je pod jejich základy podzemní těsnicí clona z až 5 metrů dlouhých štětovnic o ploše 1850 m2 a na pravém zajišťuje těsnění proti průsakům trysková injektáž. Základové poměry v dotčeném území totiž byly složité. Vyskytovaly se zde nehomogenní navážky s proměnlivou mocností a vysoká hladina slabě agresivní podzemní vody.

Průchody a průjezdy v pevných zdech stavbaři doplnili mobilním hrazením, které bude osazeno v případě hrozící povodně. Jeho souhrnná délka je 26,8 metru.

Aby se neopakovala katastrofa roku 1997

Protipovodňová ochrana Přerova je součástí koncepce celkové ochrany Pobečví před velkou vodou. Ta sestává ze dvou etap. V rámci první etapy dojde k výstavbě liniových opatření, která ochrání obce a města podél vodního toku. Hlavní opatření druhé etapy bude představovat výstavba VD Skalička. Vodní dílo je základním a nezbytným prvkem systému protipovodňové ochrany na řece Bečvě. Obě etapy ochrání 110 tisíc obyvatel Pobečví.

Metrostav TBR

Velká stavba mezi Smíchovem a Podolím

Výstavba Dvoreckého mostu v Praze, kterou realizuje Metrostav TBR jako lídr sdružení, jede na plné obrátky. Hotové je například pilotové založení na všech osách spodní stavby mimo osy P4 v korytě řeky Vltavy včetně jímek, základy na pilíři P2, P6 a částečně na OP7.

RED, foto archiv stavby

P

rávě samotné založení mostu v obrovských jímkách ve Vltavě je náročné, protože stavbaři pracují v podmínkách složité geologie. Vltavou v těchto místech prochází řada tektonických poruch, které velice ztěžují hlubinné založení na pilotách. Navíc kvůli velkému rozpětí polí nad řekou je složité založení skruží, neboť lodní doprava nesmí být přerušena. Stavbaři nyní pracují například na přeložkách inženýrských sítí na podolské straně pod tratí TT, která je ve výluce, na realizaci základů na OP7, na vázání armatury na základu opěry O7 – 2. část, dále zajišťují jímky na pilíři P3 a montují bednění a armatury na pilíři P2 a P6, probíhají práce na pilotovém založení P4.

K dokončení mostu, který má být hotov na přelomu let 2024 a 2025, zbývá ještě mnoho práce. Vedoucím projektu je Ing. Petr Koukolík a kromě Metrostavu TBR jsou členy sdružení firmy Strabag a Firesta. Společně realizují sdružený most komorového průřezu z předpjatého betonu s horní mostovkou. Jeho délka bude dosahovat 361 m, šířka 16 m. Sedm metrů zabere tramvajová trať.

Tři otázky pro...

Antonín Král

16letý žák Akademie řemesel Praha oboru elektrikář a zároveň nový smluvní žák (na snímku s tatínkem). V březnu zástupci Metrostavu – patroni smluvních žáků – podepsali smlouvu s 21 novými učni, kteří se rozhodli vyučit pro Metrostav. Jde o dlouhodobou spolupráci se školami na výchově vlastních dělníků.

Co tě přivedlo k oboru, kterému ses rozhodl věnovat?

K oboru jsem se dostal přes rodiče. Táta nemohl sehnat elektrikáře na stavbu. Někoho, kdo by mu udělal rozvody, rozvaděč a celkové zapojení. Nakonec se do toho musel pustit sám a já mu přitom pomáhal. Natahovali jsme kabely, sádrovali krabičky, zapojovali zásuvky a vypínače. Pan elektrikář pak přišel, zapojil rozvaděč a připojení, udělal revizi a ono to fungovalo! Měl jsem radost, že jsme si tátou poradili. A tak nějak mě elektrikařina chytla.

Jaké byly důvody, že ses rozhodl vyučit právě v Metrostavu?

Je to velká firma a k uplatnění je zde mnoho možností. Od přípravy staveniště až po realizaci celé stavby. Metrostav dělá velké stavby. jako jsou třeba mosty, tunely nebo velké komerční stavby. To jsou vše díla, která tady budou i po nás.

Co od učňovského programu očekáváš?

Že se dostanu k zajímavé práci a postupně  také k velkým projektům. Že se něco naučím od lidí, kteří jsou v oboru na špičce. A očekávám, že se najde někdo, kdo bude ochoten se podělit o své zkušenosti a naučit to také mě. Vím, že hodně mých vrstevníků si chce věci dělat po svém, ale táta říká, že odchází generace mistrů a kdoví, co nás čeká.

 

Metrostav 06/2023, Koupaliště
Metrostav 06/2023, Krátce Aktuálně
Metrostav 06/2023, Silniční stavitelství
Metrostav 06/2023, Ptáme se
Metrostav 06/2023, Fotosloupek
Metrostav 06/2023, Metrostav Norge AS
Metrostav 06/2023, Číslo
Metrostav 06/2023, Divize 9 a 6
Metrostav 06/2023, Metrostav DIZ
Metrostav 06/2023, Metrostav TBR
Metrostav 06/2023, Tři otázky pro...
Metrostav 06/2023, Skupina Metrostav
Metrostav 06/2023, Fotoreportáž
Metrostav 06/2023, Koupaliště

Koupaliště

Metrostav 06/2023, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 06/2023, Silniční stavitelství

Silniční stavitelství

Metrostav 06/2023, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 06/2023, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 06/2023, Metrostav Norge AS

Metrostav Norge AS

Metrostav 06/2023, Číslo

Číslo

Metrostav 06/2023, Divize 9 a 6

Divize 9 a 6

Metrostav 06/2023, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 06/2023, Metrostav TBR

Metrostav TBR

Metrostav 06/2023, Tři otázky pro...

Tři otázky pro...

Metrostav 06/2023, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 06/2023, Fotoreportáž

Fotoreportáž

10

Sending statistics …

Rendering Tři otázky pro... (288440): (1/1) (0 ms)

Rendering Metrostav TBR (288431): (1/2) (2 ms)

Rendering Metrostav DIZ (288430): (2/3) (9 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i7018/item993507-small.jpg

 i7018/item993506.svg

 i7018/item993508-small.jpg

 i7018/item993536-small.jpg

 i7018/item993535.svg

 i7018/item993540-small.jpg