Metrostav DIZ
Posun o kilometr proti proudu
Zhruba za měsíc dokončí v Praze tým Ing. Daniela Bodi 3,5 roku trvající rekonstrukci památkově chráněného Staroměstského jezu. Koryto Vltavy ale neopustí. Letos na svátek sv. Jiří totiž jen o 960 m výš proti proudu řeky zahájil práce na dalším vodním díle – Šítkovském jezu. Na zhotovení náročné zakázky má necelé tři roky.
Lenka Svobodová, foto ČTK
K
ompletně opravenému Staroměstskému jezu stavbaři vrátili historický vzhled zabudováním nového dubového roštu a obložením přelivné plochy žulovým obkladem. Dnes ho čeká jen dokončení obkladu u Novotného lávky a kamenného záhozu v podjezí a zkoušky provizorního hrazení.
Cílem rekonstrukce Šítkovského jezu, který není technickou památkou, bude především jeho zajištění v období povodňových průtoků. Stavba proto zahrne vybudování nové návodní štětové stěny, jež zabrání průsakům pod jezovým tělesem, výstavbu nového železobetonového předpolí, rekonstrukci poškozených míst šikmé přelivné plochy a vybudování nové žulové odtrhové hrany. Součástí díla bude i provedení těžkého kamenného záhozu v podjezí a uložení chrániček do koruny jezu pro datové propojení velína Smíchovské plavební komory a komory Mánes, s čímž souvisí i vybudování revizních šachet v současných jezových pilířích.
Během provádění prací stavbaři s výjimkou krátkodobé odstávky plavební komory Mánes neomezí lodní dopravu, i když zařízení staveniště včetně rypadel a beranicích souprav opět umístí na nákladní tlačný člun s nosností do 900 tun a staveništní dopravu povedou výhradně po vodě.
předpoklad původních pilot
Jako první se na Vltavě už brzy objeví plovoucí rypadla, aby prohrábla nadjezí. Pracovníci firmy Zakládání staveb současně navezou štětovnice a začnou budovat horní ochrannou jímku u prvního z pěti asi 65 m dlouhých postupně opravovaných úseků jezového tělesa. „Před vytvořením jímek a vyčerpáním vody nikdo neví, co na nás čeká. Prvním oříškem však bude už zaražení štětovnic v nadjezí, kde projekt předpokládá výskyt původních dřevěných pilot,“ říká vedoucí projektu Ing. Boďa z Metrostavu DIZ. A přípravář Jan Vicher k tomu dodává: „Novinkou pro nás budou práce ve vorové propusti, kde na návodní straně jezu musíme pomocí tryskové injektáže vybudovat novou podzemní stěnu. Máme ale už dost zkušeností z rekonstrukce Staroměstského jezu, a proto se na další podobnou zakázku v centru Prahy těšíme.“
Šítkovský pevný jez
Vznikl už ve středověku a jeho název je odvozen od jména tehdejšího místního mlynáře Jana Šítka. Jako jez tzv. pražského typu byl původně dřevěný s kamennou výplní stejně jako jez Staroměstský. Jeho současnou podobu ovlivnila přestavba z let 1915–1917. Dnes je po proudu prvním jezem VD Smíchov. Leží mezi Dětským a Slovanským ostrovem a u pravého břehu Vltavy je zavázán do plavební komory Mánes. Je dvakrát lomený, měří 280,36 m, má spád 1,36 m a v jeho střední části leží 12 m široká a 51 m dlouhá vorová propust.