Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Ptáme se...

Prof. Ing. Jan L. Vítek, CSc.

Osobnost Metrostavu 2022

Profesor Vítek přednáší na Stavební fakultě ČVUT v Praze o betonových mostech a konstrukcích a je expertem na nosné konstrukce v Metrostavu. Do naší společnosti nastoupil v roce 1996 a podílí se na řešení problémů složitých konstrukcí, které jsou ve stadiu přípravy nebo ve výstavbě. Je členem a zástupcem ČR v International Federation for Structural Concrete, kde je předsedou komise C2 Analýza a design a pracovní skupiny T2.1 pro Mezní stavy použitelnosti a je též jejím čestným členem. V rámci České republiky působí mimo jiné v České betonářské společnosti (ČBS), jejímž předsedou byl v letech 1999–2006.

Po absolvování studií na Fakultě stavební ČVUT jste se profesně zaměřil zejména na oblast mostních konstrukcí. Co vás k této specializaci nasměrovalo?

Oblast mostů a konstrukcí mě vždy zajímala. Můj dědeček se zabýval výstavbou domů a otec je jeden z průkopníků předpjatého betonu, takže jsem měl možnost už doma do stavebnictví nahlédnout. Vždy se mi líbilo, že výsledky práce jsou viditelné a dlouhodobé a přispívají k rozvoji města nebo krajiny. Taková práce má smysl.

Při jaké příležitosti jste se poprvé setkal s Metrostavem?

O Metrostavu jako o významné firmě jsem samozřejmě věděl dávno. V roce 1996 jsem se na zahraniční akci setkal s Jiřím Bělohlavem, tehdejším VTŘ. Mimo jiné se zmínil, že by uvítal, kdyby někdo mohl posílit odborný tým v jeho úseku. Pak jsme se domluvili, že bych takovou práci zkusil. Jsem přesvědčen, že přijetí jeho nabídky bylo dobré rozhodnutí.

Na Programové konferenci TEK jste  spolu se zlatou medailí převzal čestný titul Osobnost Metrostavu, který je hlavně uznáním vaší práce. Jaké máte pocity?

Toto ocenění bylo pro mne velkým překvapením a zároveň mimořádným uznáním. Velmi si jej vážím a děkuji za něj. Beru jej i jako závazek do budoucna a doufám, že budu moci ještě dále v práci pro Metrostav pokračovat a podílet se na výstavbě zajímavých konstrukcí.

Jakému tématu se hlavně věnujete aktuálně?

V současné době je ve Skupině Metrostav mnoho zajímavých projektů. Rekonstrukce Libeňského mostu, stavba železničního mostu v Červené, Dvorecký most a řada dalších. Jsou atraktivní a ne jednoduché. Snažím se kolegům pomoci při řešení technických problémů. Například u železničního mostu přes Vltavu v Červené probíhá rozsáhlý program měření teplot v betonu a podobný i u Dvoreckého mostu, kde je předepsán bílý beton, který je právě na masivní konstrukce nevhodný. Ultravysokohodnotný beton stále u nás nemá závazný předpis upravující jeho používání. Technická pravidla, která jsme vydali vloni v ČBS, se nyní projednávají jako Technické podmínky Ministerstva dopravy, aby se umožnilo použití tohoto materiálu i pro velké veřejné stavby. Ve společnosti je třeba zvýšit prestiž stavebních inženýrů. Objevuje se stále více projektů, které byly navrženy nevhodně, a jen důsledným a odborným postojem inženýrské komunity můžeme dosáhnout efektivnějších návrhů nově soutěžených staveb i rekonstrukcí.

Za rozhovor děkuje David Kalců

fotosloupek

Ikonický viadukt snesen

V sobotu 15. dubna pozornost Pražanů i médií přilákala náročná operace u pražského Výstaviště, kde byl snesen historický železniční most (snímky).

Tato akce proběhla v rámci projektu Modernizace železniční trati Bubny – Výstaviště, kterou realizuje sdružení firem. Lídrem je Metrostav TBR, vedoucím projektu je Ing. Petr Hanzal. Příprava na snášení mostu začala již v ranních hodinách, přičemž most byl snesen před 15. hodinou. V neděli byla konstrukce odvezena do areálu Masarykova nádraží a počká zde na dostavbu železničního muzea, kde bude v budoucnu vystaven. Most byl uveden do provozu v roce 1890 a je skvělým příkladem příhradové nýtované konstrukce.

Ocenění

stavíme bezpečně

Vedoucí projektů z jednotlivých divizí Metrostavu byli během Programové konference TEK 2022 oceněni v rámci motivačního programu Bezpečné pracovitě. Společnost tak hodnotí dodržování bezpečnosti na svých stavbách i v povozech.

RED, foto archiv Metrostavu

O

ceňována jsou pracoviště, která vynikají odbornou péčí o bezpečnost práce a nulovou úrazovostí. Metrostav totiž dlouhodobě dbá na prevenci vzniku rizik a zlepšuje systém managementu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Vybrané stavby patří i mezi jinak zajímavé projekty. Jedná se o vozovnu (foto), kde zejména koordinace prací, které musely probíhat za provozu, byla složitá. Náročným situacím a výzvám se bezpochyby stavbaři nevyhnou ani při realizaci bytových domů, administrativních center či nemocnic. Níže uvádíme přehled oceněných pracovišť za rok 2022:

Divize 1, Ing. Michal Tulpa, SDR Vozovna Slovany, Plzeň

Divize 3, Ing. Michal Bárta, Reko BD Seifertova, Praha.

Divize 3, Ing. Jan Krajdl, AFI City F+G, Praha.

Divize 5, Ing. Stanislav Rosenthal, OTÚ Mstětice-Vysočany, Kbelská.

Divize 6, Ing. Ondřej Vojtíšek, BD Lhotka Praha 4.

Divize 6, Ing. Marek Jakielek, AB Organica Ostrava.

Divize 8, Lukáš Mareš, Nemocnice Ústí nad Labem.

Divize 8, Ing. Peter Hlubina, Decathlon Bratislava.

Divize 9, Robert Kabát, RD Vysoký Újezd.

Vítězným týmům gratulujeme!

 

Metrostav 07/2023, TEK
Metrostav 07/2023, Krátce Aktuálně
Metrostav 07/2023, BeMo Tunnelling
Metrostav 07/2023, Ptáme se
Metrostav 07/2023, Fotosloupek
Metrostav 07/2023, Ocenění
Metrostav 07/2023, Číslo
Metrostav 07/2023, Metrostav TBR
Metrostav 07/2023, Metrostav DIZ
Metrostav 07/2023, Divize 1
Metrostav 07/2023, Lidé Metrostavu
Metrostav 07/2023, Skupina Metrostav
Metrostav 07/2023, Fotoreportáž
Metrostav 07/2023, TEK

TEK

Metrostav 07/2023, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 07/2023, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 07/2023, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 07/2023, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 07/2023, Ocenění

Ocenění

Metrostav 07/2023, Číslo

Číslo

Metrostav 07/2023, Metrostav TBR

Metrostav TBR

Metrostav 07/2023, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 07/2023, Divize 1

Divize 1

Metrostav 07/2023, Lidé Metrostavu

Lidé Metrostavu

Metrostav 07/2023, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 07/2023, Fotoreportáž

Fotoreportáž

5

Sending statistics …

Rendering Ocenění (291171): (1/2) (3 ms)

Rendering Fotosloupek (291170): (1/2) (2 ms)

Rendering Ptáme se (291169): (1/1) (0 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i7101/item999382-small.jpg

 i7101/item999384-small.jpg

 i7101/item999385.svg

 i7101/item999392-small.jpg

 i7101/item999391.svg