Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

číslo

Tolik metrů čtverečních je předpokládaný rozsah plochy izolací proti vodě v tunelech na projektu Järfälla ve Stockholmu, kde se společnost Metrostav Norge AS podílí na výstavbě metra.

Metrostav TBR

V červnu začne oprava plzeňského mostu Milénia

Na začátku června začne dlouho očekávaná oprava mostu Milénia v Plzni. Celkem ve čtyřech etapách by tým Ing. Pavla Kuděje z Metrostavu TBR měl opravit tuto důležitou dopravní tepnu západočeské metropole. Rekonstrukce by se měla dotknout i přilehlé křižovatky ulic U trati a Doudlevecká a komunikace U trati.

Martina Vampulová, foto Profimedia.cz

V

íce než 400 metrů dlouhý most, jak už jeho název napovídá, vznikl na konci milénia a důvodem výstavby bylo budování průtahu městem a snaha o odlehčení dopravy v okolí Americké třídy. Betonová mostní konstrukce přes řeku Radbuzu propojuje Borskou ulici s ulicí U Prazdroje. V minulosti proběhla pouze oprava povrchu souběžných komunikací, o větší rekonstrukci se hovoří už dlouho a most ji skutečně potřebuje.

„Rekonstrukci zahájíme začátkem června uzavřením jižní části mostu. Bude následovat odfrézování asfaltových vrstev a odstranění izolace na mostě,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Kuděj začátek prací. Dělníci následně odmontují svodidla a odstraní dilatačních závěry a zábradlí. Poté se pustí do odbourání mostních říms a do opravy mostovky. Nové budou na mostě i izolace, mostní římsy, svodidla, zábradlí a vozovka. Kromě mostních objektů budou stavbaři opravovat i přechodový úsek severní a jižní rampy přes pěší zónu u Ježíška.

Jednu z největších inženýrských staveb 90. let v Plzni, betonový most přes řeku radbuzu, čeká rekonstrukce

Práce výrazně omezí dopravu

„Půjde o standardní a osvědčené stavební postupy, v tomto směru neočekávám žádné komplikace. Nicméně rekonstrukce bude náročná především z hlediska organizace výstavby a koordinace jednotlivých činností,“ předpovídá vedoucí projektu. Kromě času bude práce významně omezovat i okolní doprava. Trolejové vedení, které se nachází na mostě, bude během prací pouze odpojeno, ale nikoli demontováno, takže tomu budou muset stavbaři přizpůsobit své postupy. Navíc městská hromadná doprava, jež vede křižovatkou ulic U trati a Doudlevecká, bude i během rekonstrukce v plném provozu, a to včetně trolejového vedení.

Z PLÁNU UZAVÍREK

Rekonstrukce bude probíhat po dobu 68 dní v každé ze čtyřech etap. Práce nejprve začnou v jižní části mostu, následně se stavbaři přesunou na sever. Další čtyři dny jsou vyhrazeny pro úpravu navazující křižovatky. V průběhu celé rekonstrukce bude doprava po mostě zcela vyloučena, což bude pro řidiče velmi náročné i z toho důvodu, že v Plzni jsou na stejnou dobu naplánovány další uzavírky.

Klíčový pro dopravu v Plzni

Plány na výstavbu mostu pocházejí z 80 let minulého století. Nakonec byla jedna z největších dopravních staveb města Plzně vybudována mezi lety 1997 a 2000. Most navázal na ulici U Trati, která jako kapacitní silnice rozetnula město od Borské k Prokopově ulici. Původně měl most v době svého vzniku sloužit i jako velké podzemní parkoviště, měly se pod ním nacházet obchody a restaurace. Tyto plány však byly realizovány pouze zčásti.

Metrostav DIZ

Posun o kilometr proti proudu

Zhruba za měsíc dokončí v Praze tým Ing. Daniela Bodi 3,5 roku trvající rekonstrukci památkově chráněného Staroměstského jezu. Koryto Vltavy ale neopustí. Letos na svátek sv. Jiří totiž jen o 960 m výš proti proudu řeky zahájil práce na dalším vodním díle – Šítkovském jezu. Na zhotovení náročné zakázky má necelé tři roky.

Lenka Svobodová, foto ČTK

K

ompletně opravenému Staroměstskému jezu stavbaři vrátili historický vzhled zabudováním nového dubového roštu a obložením přelivné plochy žulovým obkladem. Dnes ho čeká jen dokončení obkladu u Novotného lávky a kamenného záhozu v podjezí a zkoušky provizorního hrazení.

Cílem rekonstrukce Šítkovského jezu, který není technickou památkou, bude především jeho zajištění v období povodňových průtoků. Stavba proto zahrne vybudování nové návodní štětové stěny, jež zabrání průsakům pod jezovým tělesem, výstavbu nového železobetonového předpolí, rekonstrukci poškozených míst šikmé přelivné plochy a vybudování nové žulové odtrhové hrany. Součástí díla bude i provedení těžkého kamenného záhozu v podjezí a uložení chrániček do koruny jezu pro datové propojení velína Smíchovské plavební komory a komory Mánes, s čímž souvisí i vybudování revizních šachet v současných jezových pilířích.

Během provádění prací stavbaři s výjimkou krátkodobé odstávky plavební komory Mánes neomezí lodní dopravu, i když zařízení staveniště včetně rypadel a beranicích souprav opět umístí na nákladní tlačný člun s nosností do 900 tun a staveništní dopravu povedou výhradně po vodě.

předpoklad původních pilot

Jako první se na Vltavě už brzy objeví plovoucí rypadla, aby prohrábla nadjezí. Pracovníci firmy Zakládání staveb současně navezou štětovnice a začnou budovat horní ochrannou jímku u prvního z pěti asi 65 m dlouhých postupně opravovaných úseků jezového tělesa. „Před vytvořením jímek a vyčerpáním vody nikdo neví, co na nás čeká. Prvním oříškem však bude už zaražení štětovnic v nadjezí, kde projekt předpokládá výskyt původních dřevěných pilot,“ říká vedoucí projektu Ing. Boďa z Metrostavu DIZ. A přípravář Jan Vicher k tomu dodává: „Novinkou pro nás budou práce ve vorové propusti, kde na návodní straně jezu musíme pomocí tryskové injektáže vybudovat novou podzemní stěnu. Máme ale už dost zkušeností z rekonstrukce Staroměstského jezu, a proto se na další podobnou zakázku v centru Prahy těšíme.“

Šítkovský pevný jez

Vznikl už ve středověku a jeho název je odvozen od jména tehdejšího místního mlynáře Jana Šítka. Jako jez tzv. pražského typu byl původně dřevěný s kamennou výplní stejně jako jez Staroměstský. Jeho současnou podobu ovlivnila přestavba z let 1915–1917. Dnes je po proudu prvním jezem VD Smíchov. Leží mezi Dětským a Slovanským ostrovem a u pravého břehu Vltavy je zavázán do plavební komory Mánes. Je dvakrát lomený, měří 280,36 m, má spád 1,36 m a v jeho střední části leží 12 m široká a 51 m dlouhá vorová propust.

 

Metrostav 07/2023, TEK
Metrostav 07/2023, Krátce Aktuálně
Metrostav 07/2023, BeMo Tunnelling
Metrostav 07/2023, Ptáme se
Metrostav 07/2023, Fotosloupek
Metrostav 07/2023, Ocenění
Metrostav 07/2023, Číslo
Metrostav 07/2023, Metrostav TBR
Metrostav 07/2023, Metrostav DIZ
Metrostav 07/2023, Divize 1
Metrostav 07/2023, Lidé Metrostavu
Metrostav 07/2023, Skupina Metrostav
Metrostav 07/2023, Fotoreportáž
Metrostav 07/2023, TEK

TEK

Metrostav 07/2023, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 07/2023, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 07/2023, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 07/2023, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 07/2023, Ocenění

Ocenění

Metrostav 07/2023, Číslo

Číslo

Metrostav 07/2023, Metrostav TBR

Metrostav TBR

Metrostav 07/2023, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 07/2023, Divize 1

Divize 1

Metrostav 07/2023, Lidé Metrostavu

Lidé Metrostavu

Metrostav 07/2023, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 07/2023, Fotoreportáž

Fotoreportáž

8

Sending statistics …

Rendering Metrostav DIZ (291174): (2/3) (3 ms)

Rendering Metrostav TBR (291173): (1/2) (6 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i7101/item999531.mp4 (7 ms)

 i7101/item999533-small.jpg

 i7101/item999532.svg

 i7101/item999535-small.jpg

 i7101/item999534.svg

 i7101/item999536-small.jpg