Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav DIZ

Posun o kilometr proti proudu

Zhruba za měsíc dokončí v Praze tým Ing. Daniela Bodi 3,5 roku trvající rekonstrukci památkově chráněného Staroměstského jezu. Koryto Vltavy ale neopustí. Letos na svátek sv. Jiří totiž jen o 960 m výš proti proudu řeky zahájil práce na dalším vodním díle – Šítkovském jezu. Na zhotovení náročné zakázky má necelé tři roky.

Lenka Svobodová, foto ČTK

K

ompletně opravenému Staroměstskému jezu stavbaři vrátili historický vzhled zabudováním nového dubového roštu a obložením přelivné plochy žulovým obkladem. Dnes ho čeká jen dokončení obkladu u Novotného lávky a kamenného záhozu v podjezí a zkoušky provizorního hrazení.

Cílem rekonstrukce Šítkovského jezu, který není technickou památkou, bude především jeho zajištění v období povodňových průtoků. Stavba proto zahrne vybudování nové návodní štětové stěny, jež zabrání průsakům pod jezovým tělesem, výstavbu nového železobetonového předpolí, rekonstrukci poškozených míst šikmé přelivné plochy a vybudování nové žulové odtrhové hrany. Součástí díla bude i provedení těžkého kamenného záhozu v podjezí a uložení chrániček do koruny jezu pro datové propojení velína Smíchovské plavební komory a komory Mánes, s čímž souvisí i vybudování revizních šachet v současných jezových pilířích.

Během provádění prací stavbaři s výjimkou krátkodobé odstávky plavební komory Mánes neomezí lodní dopravu, i když zařízení staveniště včetně rypadel a beranicích souprav opět umístí na nákladní tlačný člun s nosností do 900 tun a staveništní dopravu povedou výhradně po vodě.

předpoklad původních pilot

Jako první se na Vltavě už brzy objeví plovoucí rypadla, aby prohrábla nadjezí. Pracovníci firmy Zakládání staveb současně navezou štětovnice a začnou budovat horní ochrannou jímku u prvního z pěti asi 65 m dlouhých postupně opravovaných úseků jezového tělesa. „Před vytvořením jímek a vyčerpáním vody nikdo neví, co na nás čeká. Prvním oříškem však bude už zaražení štětovnic v nadjezí, kde projekt předpokládá výskyt původních dřevěných pilot,“ říká vedoucí projektu Ing. Boďa z Metrostavu DIZ. A přípravář Jan Vicher k tomu dodává: „Novinkou pro nás budou práce ve vorové propusti, kde na návodní straně jezu musíme pomocí tryskové injektáže vybudovat novou podzemní stěnu. Máme ale už dost zkušeností z rekonstrukce Staroměstského jezu, a proto se na další podobnou zakázku v centru Prahy těšíme.“

Šítkovský pevný jez

Vznikl už ve středověku a jeho název je odvozen od jména tehdejšího místního mlynáře Jana Šítka. Jako jez tzv. pražského typu byl původně dřevěný s kamennou výplní stejně jako jez Staroměstský. Jeho současnou podobu ovlivnila přestavba z let 1915–1917. Dnes je po proudu prvním jezem VD Smíchov. Leží mezi Dětským a Slovanským ostrovem a u pravého břehu Vltavy je zavázán do plavební komory Mánes. Je dvakrát lomený, měří 280,36 m, má spád 1,36 m a v jeho střední části leží 12 m široká a 51 m dlouhá vorová propust.

Divize 1

V bývalém krumlovském pivovaru vrcholí koncert stavbařů a restaurátorů

Historická sgrafita s figurálními motivy, fasády z římského cementu, hřebínkové klenby, cihelné dlažby, třísetleté dřevěné podlahy, renesanční stropy či gotický krov. Tomu všemu vracejí historický lesk stavbaři a restaurátoři pod vedením Divize 1 Metrostavu v areálu bývalého pivovaru Eggenberg v Českém Krumlově.

Mgr. Pavlína Mertl, foto archiv Metrostavu

Z

atímco rekonstrukce pivovarského domu, sladovny a paláce Anny z Rogendorfu skončí do června, návštěvnické centrum bude kvůli příliš vysokému množství překvapení a vynuceným změnám v projektu hotové přibližně o měsíc později.

„Nejdobrodružnější je práce s materiály dle požadavků památkářů. Například místo klasického cementu musíme používat přírodní hydraulická vápna, případně tzv. trasové zdicí malty a omítky určené pro historické objekty. Některé směsi pro finální povrchy se dále kvůli správné barevnosti musely namíchat několikrát. Během celé rekonstrukce klademe maximální důraz na zachování původních prvků. Třeba dřevěné podlahy z 18. století v paláci se nám podařilo obnovit z 95 procent. Byla to ale mravenčí práce. Každou fošnu jsme museli očíslovat, opatrně vyndat, zbavit značného množství kovových skob, zrestaurovat a osadit zpět na původní místo,“ říká zástupce vedoucího projektu Ing. Oto Šrámek z divize 1.

Z mnoha dalších výzev, kterým stavbaři Metrostavu čelili, je třeba zmínit ještě cihelnou dlažbu. Ta se částečně zachovala a částečně musela být znovu vyrobena, dále dřevěný strop ze 16. století, který bylo kvůli statice nutné proměnit na zavěšený podhled, a samozřejmě střešní krov z 15. století, kterému neznámí vandalové uřízli několik nosných sloupů.

Projekt s názvem Revitalizace části areálu bývalého pivovaru Eggenberg byl zahájen na konci roku 2020. Investor Centrum Český Krumlov, člen skupiny FORTUNO GROUP, si vybral jako zhotovitele Metrostav, který má s rekonstrukcí historických budov bohaté zkušenosti po celé republice. Investice přesahuje hranici 200 milionů korun a z větší části ji pokrývá dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) Evropského fondu pro regionální rozvoj.

Areál reprezentuje největší pivovar největšího panství v Čechách a také poslední velký komplex historických budov, který se v Českém Krumlově dočkal rekonstrukce. Renovované objekty jsou zapsané na seznamu kulturního dědictví UNESCO jako součást městské památkové rezervace.

Lidé Metrostavu

čestné tituly roku 2022

Ve druhé části Programové konference TEK byli za práci v loňském roce oceněni nejlepší technici a zaměstnanci. Jejich jména v jednotlivých kategoriích uvádí následující přehled:

OSOBNOST METROSTAVU 2022

prof. Ing. Jan Vítek, CSc., expert

Vedoucí projektu roku

Ing. Petr Mlejnek, MTS D1, stavbyvedoucí Ing. Jan Krajdl, MTS D3, hlavní stavbyvedoucí Ing. Tomáš Kohout, MTS D5, hlavní stavbyvedoucí Ing. Radek Liška Ph.D., MTS D8, hlavní stavbyvedoucí Ing. Lukáš Horuta, MTS DIZ Z01, hlavní stavbyvedoucí Michal Hryzák, MTS DIZ Z06, stavbyvedoucí Ing. Jan Lučka, MTS DIZ Z08, stavbyvedoucí Ing. Jiří Bukovinský MTS DIZ Z09, stavbyvedoucí Ing. Josef Malknecht, MTS Norge, stavbyvedoucí Ing. Petr Hanzal, MTS TBR, hlavní stavbyvedoucí.

Stavbyvedoucí roku

Ing. Josef Červ, MTS D1, stavbyvedoucí Ing. Dana Klaudová, MTS D1, stavbyvedoucí Ing. Pavel Koželuh, MTS D1, stavbyvedoucí Jan Antonín Vobecký DiS., MTS D1, stavbyvedoucí Michal Bíšek, MTS D3, stavbyvedoucí Jiří Růžek, MTS D3, stavbyvedoucí Ing. Jiří Kocian, MTS D5, stavbyvedoucí Ing. Tomáš Kříž, MTS D6, stavbyvedoucí Ing. Michal Mitáček, MTS D6, vedoucí střediska Ing. Lukáš Hošna, MTS D9, stavbyvedoucí Radek Rajma, MTS D9, stavbyvedoucí Ing. Vratko Piruš, MTS SK D44, stavbyvedoucí Ing. Zdeněk Cienciala, MTS DIZ Z02, stavbyvedoucí Jiří Slováček, MTS DIZ Z02, stavbyvedoucí Milan Šíf, MTS DIZ Z08, stavbyvedoucí Josef Švarc, MTS DIZ Z08, stavbyvedoucí Václav Tomášek, MTS DIZ Z08, stavbyvedoucí Ing. Peter Škadra, MTS DIZ OZ 08, stavbyvedoucí Roman Šimáček, MTS TBR, stavbyvedoucí.

Přípravář roku

Ing. Petra Horská, MTS D1, přípravářka Miroslav Lacman, MTS D1, samostatný přípravář Ing. Michal Majsniar Ph.D., MTS D3, vedoucí útvaru Ing. Šimon Doubek, MTS D5, přípravář Ing. Jana Boďová, MTS D6, přípravářka Mgr. Marcel Dejdar, MTS D6, samostatný přípravář Radek Horský, MTS D9, přípravář Ing. Róbert Domonkos, MTS SK D44, samostatný přípravář Veronika Morová, MTS SK, přípravářka Bc. Michaela Kocmanová, MTS DIZ Z01, přípravářka Ing. Jan Jarošík, MTS DIZ Z02, přípravář Ing. Veronika Čapková, MTS DIZ Z03, přípravářka Jolana Blažková, MTS DIZ Z06, přípravářka Bc. Kateřina Jarolímová, MTS DIZ Z08, přípravářka Ing. Lukáš Labudek, MTS DIZ Z08, přípravář Ing. Karolína Maršíčková, MTS DIZ Z08, přípravářka Jakub Liška, MTS DIZ Z09, samostatný přípravář Jiří Kovář, MTS TBR, samostatný přípravář.

Zaměstnanec roku

Mgr. Zdeňka Kalášková, MTS D1, právník Veronika Plicová, MTS D1, odborná referentka pro ekonomickosprávní obory Kamila Vondráčková, MTS D1, odborná asistentka sekretářka Petr Kadeřábek, MTS D3, samostatný technik pro technické obory Martin Metzner, MTS D3, samostatný referent financování Ing. Miroslav Novák, MTS D3, vedoucí útvaru Ing. Lukáš Vybíral, MTS D3, vedoucí útvaru Ing. Marian Hrk, MTS D5, vedoucí útvaru Ing. Lukáš Havelka, MTS D6, specialista Milan Knor, MTS D6, samostatný technik IT Jan Reiser, MTS D6, vedoucí útvaru Ing. Petr Doubic, MTS D8, vedoucí střediska Mgr. Michal Morkes, MTS D8, personální manažer Petra Černá, MTS D11, odborná účetní Ing. Simona Brezovanová, MTS OZ 08, přípravářka Ing. Igor Chorovský, MTS DIZ Z02, vedoucí střediska Ing. Luděk Štěpánek, MTS DIZ Z02, samostatný technik pro technické obory Pavel Kolář, MTS DIZ Z06, specialista Tereza Pochobradská, MTS DIZ Z08, vedoucí útvaru Ing. Michaela Veltruská, MTS DIZ Z08, přípravářka Mgr. Ondřej Kubík, MTS DIZ Z09, vedoucí útvaru závodu Ing. Jaroslav Erben, MTS TBR, ekonom projektu Ing. Kamila Kolebačová, MTS TBR, samostatná referentka obchodní Ing. Jiří Trochta, MTS TBR, specialista Marie Vilimovská MBA, MTS TBR, samostatná referentka personální agendy Martina Nádeníčková, ÚEŘ, odborná účetní Stanislav Urban, ÚEŘ, vedoucí oddělení Bc. Zuzana Vejčíková DiS., ÚEŘ, technik IT Mgr. Silvie Marhoulová, ÚOŘ, samostatná referentka pro ekonomickosprávní obory Mgr. Zuzana Hermanová, ÚPŘ, specialista Bc. Zuzana Kubáňová, ÚPŘ, samostatná referentka personální agendy Luděk Rublič, ÚVTŘ, samostatný technik BOZ, PO.

 

Metrostav 07/2023, TEK
Metrostav 07/2023, Krátce Aktuálně
Metrostav 07/2023, BeMo Tunnelling
Metrostav 07/2023, Ptáme se
Metrostav 07/2023, Fotosloupek
Metrostav 07/2023, Ocenění
Metrostav 07/2023, Číslo
Metrostav 07/2023, Metrostav TBR
Metrostav 07/2023, Metrostav DIZ
Metrostav 07/2023, Divize 1
Metrostav 07/2023, Lidé Metrostavu
Metrostav 07/2023, Skupina Metrostav
Metrostav 07/2023, Fotoreportáž
Metrostav 07/2023, TEK

TEK

Metrostav 07/2023, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 07/2023, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 07/2023, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 07/2023, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 07/2023, Ocenění

Ocenění

Metrostav 07/2023, Číslo

Číslo

Metrostav 07/2023, Metrostav TBR

Metrostav TBR

Metrostav 07/2023, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 07/2023, Divize 1

Divize 1

Metrostav 07/2023, Lidé Metrostavu

Lidé Metrostavu

Metrostav 07/2023, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 07/2023, Fotoreportáž

Fotoreportáž

10

Sending statistics …

Rendering Divize 1 (291175): (1/2) (3 ms)

Rendering Metrostav DIZ (291174): (2/3) (8 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i7101/item999535-small.jpg

 i7101/item999534.svg

 i7101/item999536-small.jpg

 i7101/item999539-small.jpg

 i7101/item999538.svg