Ptáme se...
Prof. Ing. Jan L. Vítek, CSc.
Osobnost Metrostavu 2022
Profesor Vítek přednáší na Stavební fakultě ČVUT v Praze o betonových mostech a konstrukcích a je expertem na nosné konstrukce v Metrostavu. Do naší společnosti nastoupil v roce 1996 a podílí se na řešení problémů složitých konstrukcí, které jsou ve stadiu přípravy nebo ve výstavbě. Je členem a zástupcem ČR v International Federation for Structural Concrete, kde je předsedou komise C2 Analýza a design a pracovní skupiny T2.1 pro Mezní stavy použitelnosti a je též jejím čestným členem. V rámci České republiky působí mimo jiné v České betonářské společnosti (ČBS), jejímž předsedou byl v letech 1999–2006.
Po absolvování studií na Fakultě stavební ČVUT jste se profesně zaměřil zejména na oblast mostních konstrukcí. Co vás k této specializaci nasměrovalo?
Oblast mostů a konstrukcí mě vždy zajímala. Můj dědeček se zabýval výstavbou domů a otec je jeden z průkopníků předpjatého betonu, takže jsem měl možnost už doma do stavebnictví nahlédnout. Vždy se mi líbilo, že výsledky práce jsou viditelné a dlouhodobé a přispívají k rozvoji města nebo krajiny. Taková práce má smysl.
Při jaké příležitosti jste se poprvé setkal s Metrostavem?
O Metrostavu jako o významné firmě jsem samozřejmě věděl dávno. V roce 1996 jsem se na zahraniční akci setkal s Jiřím Bělohlavem, tehdejším VTŘ. Mimo jiné se zmínil, že by uvítal, kdyby někdo mohl posílit odborný tým v jeho úseku. Pak jsme se domluvili, že bych takovou práci zkusil. Jsem přesvědčen, že přijetí jeho nabídky bylo dobré rozhodnutí.
Na Programové konferenci TEK jste spolu se zlatou medailí převzal čestný titul Osobnost Metrostavu, který je hlavně uznáním vaší práce. Jaké máte pocity?
Toto ocenění bylo pro mne velkým překvapením a zároveň mimořádným uznáním. Velmi si jej vážím a děkuji za něj. Beru jej i jako závazek do budoucna a doufám, že budu moci ještě dále v práci pro Metrostav pokračovat a podílet se na výstavbě zajímavých konstrukcí.
Jakému tématu se hlavně věnujete aktuálně?
V současné době je ve Skupině Metrostav mnoho zajímavých projektů. Rekonstrukce Libeňského mostu, stavba železničního mostu v Červené, Dvorecký most a řada dalších. Jsou atraktivní a ne jednoduché. Snažím se kolegům pomoci při řešení technických problémů. Například u železničního mostu přes Vltavu v Červené probíhá rozsáhlý program měření teplot v betonu a podobný i u Dvoreckého mostu, kde je předepsán bílý beton, který je právě na masivní konstrukce nevhodný. Ultravysokohodnotný beton stále u nás nemá závazný předpis upravující jeho používání. Technická pravidla, která jsme vydali vloni v ČBS, se nyní projednávají jako Technické podmínky Ministerstva dopravy, aby se umožnilo použití tohoto materiálu i pro velké veřejné stavby. Ve společnosti je třeba zvýšit prestiž stavebních inženýrů. Objevuje se stále více projektů, které byly navrženy nevhodně, a jen důsledným a odborným postojem inženýrské komunity můžeme dosáhnout efektivnějších návrhů nově soutěžených staveb i rekonstrukcí.
Za rozhovor děkuje David Kalců