Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

číslo

320

Tolik metrů měří Staroměstský jez v Praze, jehož rekonstrukci dokončují stavbaři divize 6.

Divize 8 v České Lípě

Jiráskovo divadlo je po náročné přestavbě

Až v polovině září vstoupí první diváci do rekonstruovaného Jiráskova divadla v České Lípě (foto), budou příjemně překvapeni. Nevzhledná budova, která nebyla od 70. let minulého století prakticky rekonstruována, se díky divizi 8 přeměnila v zajímavý objekt s úchvatným interiérem.

Martina Vampulová, foto Vít Černý

C

esta k novému českolip­skému divadlu ovšem nebyla vůbec jednoduchá. O rekonstrukci budovy se ve městě diskutovalo skoro dvacet let. Radnice původně zvažovala dokonce výstavbu nové divadelní budovy, rozmýšlelo se také o přesunu divadla do kulturního domu Crystal, ale nakonec se město vrátilo k myšlence budovu Jiráskova divadla zrekonstruovat. A výsledek určitě stojí za to. „Kromě 1. nadzemního podlaží, původních sklepů, obvodových konstrukcí sálu a stěn ve druhém nadzemním podlaží a přilehlého zázemí sálu se bouralo vše včetně střech, podlah, a dokonce celé jedné budovy,“ vzpomíná vedoucí projektu Ing. Aleš Kunca. Zásadním způsobem se změnila dispozice divadla, když zůstalo zachované pouze jeviště. Hlavní vstup se ze dvora Jiráskovy ulice přestěhoval do pěší zóny Panské ulice. K nepoznání se změnil i divadelní sál. Nevyhovující hlediště a jeden balkon bylo třeba zbourat a na jejich místě stavbaři vybudovali nové hlediště se dvěma balkony. Střecha sálu se zvedla, aby byl prostornější, a původní sklepy se podařilo přebudovat na reprezentativní prostor Café a salonku pro herce. Vznikla i nová, krásná foyer, ve kterých lze uspořádat menší akce jako vernisáže nebo komorní koncerty.

Za pomoci mikrovln

„Velice náročná byla sanace budovy, kdy nám trvalo v podstatě rok a půl, než jsme dali staticky vše do stavu vhodného k další stavbě. A velice náročný úkol na nás čekal při koordinaci projektové části. Ta totiž musela být z velké části přepracována, aby jednotlivé technologie fungovaly, jak mají,“ popisuje Ing. Kunca a zmiňuje mimo jiné také mikrovlnnou technologii k sanaci dřeva, kterou stavbaři použili na podlahu jeviště. Renovací prošel i historický lustr, který zůstal dominantou divadla. Pochází pravděpodobně z 50. let minulého století, ale původního výrobce se bohužel nepodařilo dohledat, protože jich v regionu působí víc. Obnovy se nakonec ujal zkušený odborník, který elektrické i kovové součásti repasoval a rozbité skleněné části nahradily ty nově vyfoukané.

jiráskovo divadlo je vybaveno moderními audiovizuálními technologiemi a promyšleným scénickým osvětlením

Českolipské Jiráskovo divadlo neprošlo obnovou pouze zvenčí,  ale i uvnitř, kam diváci nemají přístup. Je vybaveno sofistikovanými audiovizuálními a jevištními technologiemi, k dispozici je promyšlené scénické osvětlení v sále i přilehlých prostorách, které je možné řídit z režie, případně vzdáleně pomocí počítače. Takovými nadstandardními technologiemi se může chlubit jen málokterý kulturní stánek. A věřme, že v obnovené divadelní budově budou na diváky vedle architektonických zážitků čekat i ty herecké.

Pod dohledem archeologů

Českolipští archeologové pod dnešním prostorem šatny našli pětici velice zajímavých jímek s dřevěnou konstrukcí, pravděpodobně studně, které skrývaly zvířecí kosti, velké množství středověkých keramických střepů a také dvě zcela zachovalé nádoby – zdobený keramický hrnec o výšce 12 centimetrů a džbánek vysoký 17 centimetrů. Datací dřeva odborníci následně zjistili, že jímky pocházejí z přelomu 13. a 14. století.

Metrostav Norge

Stavbu mostu mohou komplikovat desetimetrové vlny

Dceřiná společnost Metrostav Norge AS začala vloni na podzim s výstavbou silničního mostu Nerlandsøybrua na západním pobřeží středního Norska (snímky). Stavbaři budují v současnosti základy pro pilíře v moři. Musejí se vyrovnat s drsnými severskými podmínkami, a to především při přepravě technologií a materiálu po moři.

Mgr. Pavlína Mertl, foto archiv stavby

V

oceánských vodách se běžně vyskytuje silný vítr a vlny přesahující deset metrů. To nám může nadělat problémy při zavážení lodního jeřábu či pontonů na zakládání mostu. Samotná mostní konstrukce naštěstí takové zátěži odolávat nemusí, předpokládají se maximálně metrové vlny,“ upřesňuje Matěj Novotný, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav Norge AS.

Nový betonový most překlene úžinu mezi ostrovy Bergsøya a Nerlandsøya. Nahradí tak původní most vybudovaný v roce 1968, který již nesplňuje technické a bezpečnostní parametry na aktuální dopravní zatížení a po dokončení nového přemostění bude stržen. Nová konstrukce bude mít délku 574 metrů a osm polí. Součástí mostovky o šířce 11,5 metru bude i oddělená cesta pro pěší a cyklisty.

Zkušenosti z Lososí stezky

„Hlavní pole s rozpětím 140 metrů a dvě boční pole vybudujeme metodou letmé betonáže, při níž se betonuje postupně do bednění na speciální pohyblivé konstrukci. Na ostatní pole použijeme metodu přesuvné skruže, při níž budeme pomocí lodního jeřábu osazovat základ o hmotnosti 320 tun. Šest ze sedmi pilířů budeme muset založit na vrtaných pilotách do mořského dna. Při stavbě se můžeme částečně opřít o zkušenosti načerpané na Lososí stezce, většina technologií však bude jiná, takže půjde zároveň o výzvu,“ doplňuje Matěj Novotný.

Protože úžinou mezi ostrovy plují i větší lodě, výška mostu je projektována 27 metrů nad hladinou moře a po celou dobu výstavby budou muset stavbaři zachovat průplavní profil 50 x 20 metrů. Nedaleko lokality leží přístav s permanentním provozem. 

Vloni v listopadu proběhlo slavnostní kopnutí do země, a to doslova. Norové totiž místo běžnějšího poklepání základního kamene, jak je zvykem u nás, zvolili rituál s rýčem. V souvislosti s přínosy projektu upozornili přítomní politici a úředníci nejen na neúnosný technický stav stávajícího mostu, ale i na zvýšení komfortu a bezpečnosti pro pěší a cyklisty.

S využitím modelování BIM

Společnost Metrostav Norge AS pracuje na zakázce se svým tradičním partnerem, norskou firmou Bertelsen & Garpestad AS. Jejím úkolem bude postavit přilehlé silniční úseky o souhrnné délce 600 metrů. Cena zakázky v přepočtu přesahuje jednu miliardu korun českých a výstavba by měla být dokončena v závěru příštího roku.  Zajímavostí projektu je, že v dokumentaci ke stavbě převažují 3D modely vytvořené pomocí technologie BIM.

 

Metrostav 10/2023, Nové garáže u metra B
Metrostav 10/2023, Krátce Aktuálně
Metrostav 10/2023, Konference
Metrostav 10/2023, Nový projekt
Metrostav 10/2023, BeMo Tunnelling
Metrostav 10/2023, Ptáme se
Metrostav 10/2023, Fotosloupek
Metrostav 10/2023, BES
Metrostav 10/2023, Číslo
Metrostav 10/2023, Jiráskovo divadlo je po náročné přestavbě
Metrostav 10/2023, Stavbu mostu mohou komplikovat desetimetrové vlny
Metrostav 10/2023, Divize 8
Metrostav 10/2023, Pracovní příležitosti
Metrostav 10/2023, Osobnost Metrostavu
Metrostav 10/2023, Skupina Metrostav
Metrostav 10/2023, Sloupek odborů
Metrostav 10/2023, Legendární veslařský závod s Metrostavem
Metrostav 10/2023, Nové garáže u metra B

Nové garáže u metra B

Metrostav 10/2023, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 10/2023, Konference

Konference

Metrostav 10/2023, Nový projekt

Nový projekt

Metrostav 10/2023, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 10/2023, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 10/2023, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 10/2023, BES

BES

Metrostav 10/2023, Číslo

Číslo

Metrostav 10/2023, Jiráskovo divadlo je po náročné přestavbě

Jiráskovo divadlo je po náročné přestavbě

Metrostav 10/2023, Stavbu mostu mohou komplikovat desetimetrové vlny

Stavbu mostu mohou komplikovat desetimetrové vlny

Metrostav 10/2023, Divize 8

Divize 8

Metrostav 10/2023, Pracovní příležitosti

Pracovní příležitosti

Metrostav 10/2023, Osobnost Metrostavu

Osobnost Metrostavu

Metrostav 10/2023, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 10/2023, Sloupek odborů

Sloupek odborů

Metrostav 10/2023, Legendární veslařský závod s Metrostavem

Legendární veslařský závod s Metrostavem

10

Sending statistics …

Rendering Stavbu mostu mohou komplikovat desetimetrové vlny (309231): (2/3) (4 ms)

Rendering Jiráskovo divadlo je po náročné přestavbě (309230): (1/2) (11 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i7494/item1025569-small.jpg

 i7494/item1025568.svg

 i7494/item1025571-small.jpg

 i7494/item1025570.svg

 i7494/item1025572-small.jpg

 i7494/item1025569-medium.jpg[p3]

 i7494/vth399653-1.jpg

 i7494/vth399821-1.jpg

 i7494/vth399819-1.jpg (2x)

 i7494/vth399661-1.jpg (2x)

 i7494/vth400999-1.jpg (2x)

 i7494/vth399670-1.jpg (2x)

 i7494/vth399675-1.jpg[p1]

 i7494/vth399679-1.jpg[p1]

 i7494/vth399683-1.jpg[p1]

 i7494/vth399688-1.jpg[p1]

 i7494/vth399696-1.jpg[p1]

 i7494/vth399700-1.jpg[p1]

 i7494/vth399822-1.jpg[p1]

 i7494/vth399706-1.jpg[p1]

 i7494/vth399712-1.jpg[p1]

 i7494/vth401000-1.jpg[p1]

 i7494/vth399791-1.jpg[p1]