Metrostav Norge
Stavbu mostu mohou komplikovat desetimetrové vlny
Dceřiná společnost Metrostav Norge AS začala vloni na podzim s výstavbou silničního mostu Nerlandsøybrua na západním pobřeží středního Norska (snímky). Stavbaři budují v současnosti základy pro pilíře v moři. Musejí se vyrovnat s drsnými severskými podmínkami, a to především při přepravě technologií a materiálu po moři.
Mgr. Pavlína Mertl, foto archiv stavby
V
oceánských vodách se běžně vyskytuje silný vítr a vlny přesahující deset metrů. To nám může nadělat problémy při zavážení lodního jeřábu či pontonů na zakládání mostu. Samotná mostní konstrukce naštěstí takové zátěži odolávat nemusí, předpokládají se maximálně metrové vlny,“ upřesňuje Matěj Novotný, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav Norge AS.
Nový betonový most překlene úžinu mezi ostrovy Bergsøya a Nerlandsøya. Nahradí tak původní most vybudovaný v roce 1968, který již nesplňuje technické a bezpečnostní parametry na aktuální dopravní zatížení a po dokončení nového přemostění bude stržen. Nová konstrukce bude mít délku 574 metrů a osm polí. Součástí mostovky o šířce 11,5 metru bude i oddělená cesta pro pěší a cyklisty.
Zkušenosti z Lososí stezky
„Hlavní pole s rozpětím 140 metrů a dvě boční pole vybudujeme metodou letmé betonáže, při níž se betonuje postupně do bednění na speciální pohyblivé konstrukci. Na ostatní pole použijeme metodu přesuvné skruže, při níž budeme pomocí lodního jeřábu osazovat základ o hmotnosti 320 tun. Šest ze sedmi pilířů budeme muset založit na vrtaných pilotách do mořského dna. Při stavbě se můžeme částečně opřít o zkušenosti načerpané na Lososí stezce, většina technologií však bude jiná, takže půjde zároveň o výzvu,“ doplňuje Matěj Novotný.
Protože úžinou mezi ostrovy plují i větší lodě, výška mostu je projektována 27 metrů nad hladinou moře a po celou dobu výstavby budou muset stavbaři zachovat průplavní profil 50 x 20 metrů. Nedaleko lokality leží přístav s permanentním provozem.
Vloni v listopadu proběhlo slavnostní kopnutí do země, a to doslova. Norové totiž místo běžnějšího poklepání základního kamene, jak je zvykem u nás, zvolili rituál s rýčem. V souvislosti s přínosy projektu upozornili přítomní politici a úředníci nejen na neúnosný technický stav stávajícího mostu, ale i na zvýšení komfortu a bezpečnosti pro pěší a cyklisty.
S využitím modelování BIM
Společnost Metrostav Norge AS pracuje na zakázce se svým tradičním partnerem, norskou firmou Bertelsen & Garpestad AS. Jejím úkolem bude postavit přilehlé silniční úseky o souhrnné délce 600 metrů. Cena zakázky v přepočtu přesahuje jednu miliardu korun českých a výstavba by měla být dokončena v závěru příštího roku. Zajímavostí projektu je, že v dokumentaci ke stavbě převažují 3D modely vytvořené pomocí technologie BIM.