10
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
19. června 2023
ročník 35
Nové garáže u metra B
Motoristům z Prahy 13 i těm, kdo do hlavního města dojíždějí ve směru od Plzně, už brzy zjednoduší život nový parkovací dům pro 379 aut – 182 z nich bude patřit místním rezidentům a zbytek poslouží pro P+R. Garáže vyrostly u konce Rozvadovské spojky a v blízkosti stanice metra linky B Nové Butovice. Od prosince 2021 je budoval tým Ing. Josefa Holady z Metrostavu DIZ a pro veřejnost by se měly slavnostně otevřít 23. června.
Lenka Svobodová, foto Petr Adámek
P
arkovací dům nazvaný Petržílkova podle jedné ze tří ulic, které vymezují jeho půdorys, vznikl na místě placeného parkoviště pro 115 aut. Pro hlavní město Prahu jej vystavělo dodavatelské sdružení firem Trigema Building a Metrostav DIZ a po zprovoznění by měl ve svém okolí snížit intenzitu dopravy a tím zlepšit životní prostředí.
„Zabrat nám dal zejména začátek stavby. V minimálním prostoru staveniště jsme museli vyhloubit a zajistit plošně rozsáhlou a až deset metrů hlubokou stavební jámu, z níž jsme vyvezli téměř 20 000 m3 výkopku. V hustě zalidněné lokalitě byly náročné i přeražby původních kanalizací,“ vzpomíná Ing. Holada.
Právě dokončený parkovací dům Petržílkova navrhli architekti ze studia Qarta, kteří se snažili nízkou protáhlou budovu odlehčit a přizpůsobit městskému okolí. Má tři podzemní a tři nadzemní podlaží, všechna výškově dělená po půl patře. Od 2. NP výchozí hmota budovy nad půdorysem asi 66 x 33 m v podélném směru zhruba o 15 metrů ustupuje. V příčném směru je řešena jako šestitrakt, kde každé půlpatro má hlavní středovou komunikaci a oboustranný systém kolmých parkovacích stání. Jednotlivé úrovně jsou propojeny dvěma dvojicemi poloramp. Základní hmotu parkovacího domu doplňují exteriérová schodiště a výtahový tubus.
architekti se snažili budovu odlehčit a přizpůsobit městskému okolí
Objekt je založený na základové desce podepřené velkoprůměrovými pilotami. Spodní stavbu vytvořila železobetonová konstrukce z vodostavebního betonu, nadzemní nosný skelet kombinující sloupy a stěny provedli – stejně jako ostatní železobetonové konstrukce – betonáři z divize 6 Metrostavu pod vedením Ing. Petra Benháka. Obvodový plášť otevřeně koncipované budovy lemují nerezové sítě, které zajišťují hrany jednotlivých podlaží proti pádu aut a osob, a předsazené svislé hliníkové lamely. Hlavní část parkovacího domu kryje extenzivní vegetační střecha.
Za pár let si už na první pohled nikdo nevšimne, čemu budova v Petržílkově ulici slouží, tři nadzemní patra se 197 parkovacími místy P+R zakryje závoj popínavých rostlin zasázených podél téměř celého obvodu objektu. Jestli v něm bude stačit dvanáct stání naplánovaných pro nabíjení elektromobilů a 20 cyklostojanů, to ukáže až budoucnost.