-
Metrostav
14–15/2022
Tým divize 9 dokončil rekonstrukci památkově chráněného augustiniánského kláštera ve Vrchlabí. Koncem července se uskutečnil desátý ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton. Kolegové z oblastního zastoupení divize 6 pro Kraj Vysočina pracují na modernizaci a intenzifikaci čistírny odpadních vod (ČOV) ve Žďáru nad Sázavou.
Muzeum
14–15
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
15. srpna 2022
ročník 34
Drsné hory kontrastují s lidskou pomíjivostí
V příštím roce se pro veřejnost otevře nové Muzeum Krkonoš spojené s Návštěvnickým centrem KRNAP. Po stavební stránce vděčí za svůj vznik týmu Ing. Vojtěcha Česáka z divize 9, který 28. dubna dokončil stavební práce a zahájil zkušební provoz zrekonstruovaného památkově chráněného augustiniánského kláštera ve Vrchlabí a jeho moderní dostavby, kde budou sídlit.
Lenka Svobodová, foto Drahoslav Ramík
ekonstrukce a modernizace původně barokního kláštera byla náročná a trvala více než dva roky. Projekt, podle něhož stavbaři pracovali, byl asi deset let starý a od doby jeho vzniku doznaly objekt i investiční záměr řady změn. Vzhledem k nezbytnosti zahloubit moderní technickou místnost pod staré základy a kvůli neočekávaně vysoké hladině podzemní vody bylo nutné provést složitou sanaci suterénních konstrukcí a staticky je zajistit.
Zajímavým doplňkem trojkřídlé barokní budovy uzavřené do čtverce přilehlým kostelem sv. Augustina se stala patrová přístavba nového vstupu (foto). Autoři ze studia koucky-arch.cz. ji navrhli v kontrastu abstraktně přírodních tvarů „neopracovaného polodrahokamu“, pracovně nazývaného skála, s důsledně pravoúhlým hranolem skleněné haly. Stylizované skalisko z betonové skořepiny připomíná divokost a drsnost hor a jednoduchý kubický objem křehkého foyer symbolizuje pomíjivost lidského společenství, které v nich žije.
přístavba z betonové skořepiny má připomínat drsnost a nespoutanost hor
„Nosné konstrukce vstupu a sochařsky tvarovanou skořepinu vybudovali kolegové z firmy Pragis. Použili zvláštní bednění – ve specializované dílně truhláři pomocí programu 3D nařezali překližkové desky na nepravidelné mnohoúhelníkové dílce, z nichž každý byl očíslovaný a musel zapadat do sousedních. Na místě je pak dopasovali ručním nářadím. Před každou betonáží připravené bednění geodeticky zkontrolovali a sklon a polohu dílců upravili podle projektu. Na závěr betonáři skořepinu přizpůsobili vzhledu skály tenkým betonovým nástřikem na přikotvenou tepelnou izolaci,“ popisuje mistr Aleš Demuth, který s kolegy Martinem Darmovzalem a Vojtěchem Kremláčkem práce řídil na místě pod dohledem stavbyvedoucích Ing. Miroslava Zajíčka a Milana Drábka.
Budovu čeká instalace vnitřních expozic a její slavnostní otevření je naplánováno na rok 2023, kdy bude Krkonošský národní park slavit 60. výročí vzniku a Muzeum Krkonoš 140. let od svého založení.
Cestou do nejvyšších hor ČR
Krkonošské muzeum se díky rekonstrukci má stát hlavním návštěvnickým centrem Správy KRNAP, které prostřednictvím nových expozic, vzdělávacího a informačního centra či jednorázových akcí ukáže minulost a současnost Krkonoš.
V přístavbě (foto) najde umístění vstupní hala s pokladnou, muzejní obchod, šatny a sociální zázemí. V rekonstruovaném klášteře pak budou expoziční sály, knihovna, pracovny, dílny a depozitáře muzea. Kromě moderního multifunkčního přednáškového sálu v něm nově najde místo i Návštěvnické centrum KRNAP.
Nová expozice se pokusí řešit ochranu přírody bez represivních příkazů. Návštěvnické centrum nejvyšších českých hor by mělo být hravé, turisté zde najdou moderní interaktivní zážitky, ale i vzdělávání. Mělo by motivovat k výletům do široké oblasti hor, a ne pouze do jejich nejatraktivnějších center.
Krátce Aktuálně
Krátce Aktuálně
Koupaliště v Kyjově zprovozněno
Obyvatelé a návštěvníci města Kyjov v Jihomoravském kraji mají k dispozici část obnoveného koupaliště (foto), které bylo slavnostně otevřeno 21. července. Na jeho rekonstrukci pracovali kolegové Metrostav DIZ ve sdružení s divizí 1.
Odstřel vysílače v režii našich střelmistrů
Dne 28. července proběhla demolice dvou rádiových vysílačů RKS Topolná u Zlína. Tyto již vyřazené vysílače o výšce 270 m byly demolovány z důvodu nevyhovujícího technického stavu kotevních lan. Demolici odstřelem – odříznutím kotevních lan – provedl tým střelmistrů divize 5.
Golfový turnaj, který pomáhá
Ve dnech 11. a 12. srpna se v karlovarském resortu Golf & Spa Resort Cihelny uskutečnil 12. ročník charitativního turnaje Golf pro Paraple. Akce, jejíž generálním partnerem je Metrostav, finančně přispívá na pomoc lidem s poškozením míchy.
Roční zpráva Skupiny Metrostav
V průběhu července byla na našem webu zveřejněna velká rekapitulace projektů a hospodaření Skupiny Metrostav v roce 2021. Můžeme se pochlubit řadou úspěšných staveb v hlavním městě, v krajích, ale také v zahraničí. Roční zprávu naleznete na stránkách www.metrostav.cz v sekci Pro média.
M stavebniny
M stavebniny
Rok zdražování
V posledních měsících se společnost Metrostav stavebniny (zkráceně M stavebniny), která zásobuje stavby Skupiny Metrostav a její subdodavatele vybranými stavebními materiály, potýká s jejich velkým nedostatkem a s enormním růstem jejich cen, který zapříčinila kombinace několika faktorů.
Text a foto Metrostav stavebniny
o složitém covidovém období měla řada velkých i malých investorů chuť stavět a poptávka tak dramaticky převýšila nabídku. K tomu se přidal růst cen ropy, nedostatek řidičů, dramatický nárůst cen energií, tlaky na zvyšování platů zaměstnanců a v únoru i ruská agrese na Ukrajině.
Výrobci apelovali na zákazníky, aby nedostatek zboží řešili včasnou objednávkou. Když to ale udělala většina, nakumulovaly se poptávky a objednávky zákazníků na celý rok do prvního kvartálu, takže logicky výrobci nebyli schopni poptávku uspokojit a řada z nich pozastavovala příjem objednávek (např. u zdicích materiálů, polystyrenů…). Jedině díky dlouholetým dobrým vztahům s výrobci a kumulací objemů za Skupinu Metrostav se právě u M stavebnin podařilo většinu požadavků staveb uspokojit bez vážnějších dopadů do termínů předání staveb. Vláknité izolanty máme k dispozici třeba díky včasným alokacím objemů u výrobců. V našich sharepointech aktualizujeme informace o dodacích podmínkách dodavatelů, predikujeme možný vývoj a ve spolupráci s partnery ze Skupiny uvádíme i zpětně statistiky cen vybraných stavebních materiálů (https://metrostav365.sharepoint.com/sites/mstavebniny).
I díky dobré spolupráci ve skupině se m stavebninám daří situaci s nedostatkem materiálů zvládat
Budou ceny klesat na původní úroveň?
V žádném případě se situace nevrátí na stav před covidovou pandemií. Výroba většiny stavebních materiálů je velmi náročná na spotřebu plynu a elektrické energie (pálené zdicí materiály, cementy, vláknité izolace, obklady a dlažby…), u některých tvoří až 70 % nákladů z ceny výrobku. Při pesimistických prognózách cen energií tak zlevňování nemůžeme očekávat. S poklesem poptávky, která už nyní zasáhla malé zakázky, však bude lepší dostupnost zboží.
Zajištění dodávek je pro nás v této době administrativně velmi náročné. Mezi prvním a druhým kolem dochází k nárůstu ceny, než máme schválenu ze stavby objednávku, často vyprší platnost nabídky od dodavatele (platnosti nabídek některých komodit jsou v řádu dní) a poptávkové kolečko je nutné opakovat. Musíme kontrolovat a urgovat závozy, aby stavba dostala zboží včas. Proto posilujeme oddělení logistiky. Zákazníci se na nás musejí spolehnout, musíme jim být dobrým partnerem.
Ptáme se
Ptáme se...
Ing. Petr Svoboda
výrobní náměstek divize 5
V roce 1993 absolvoval obor Konstrukce a dopravní stavby na Fakultě stavební ČVUT v Praze. Poté nastoupil do malé projekční kanceláře a vytvářel výkresy výztuže několika domů v Berlíně. K tunelařině se Ing. Svoboda poprvé dostal v české pobočce rakouské firmy ILF Consulting Engineers. V Metrostavu začal pracovat v roce 2016 v pozici vedoucí technického útvaru divize 5.
Čím jste se zabýval po nástupu do Metrostavu?
Už z pozice technického útvaru divize jsem vnímal svoji práci jako maximální podporu projektů. Přišel jsem z projekční kanceláře, a tak jsem se zaměřil především na projektovou dokumentaci, podle níž realizujeme naše stavby.
Jak byste představil svou hlavní činnost?
Před dvěma lety mi k technické části přibyla i výrobní a letos v únoru jsem se stal také garantem VNT. Dnes tedy náplň práce začíná technickou přípravou soutěže, v případě úspěchu převzetím do výroby a vlastní výroba. Během realizace pak převážně bezpečnost práce na stavbách. Snažím se ze své pozice podporovat jednotlivé projekty a hodně věřím v týmovou spolupráci. K náplni mé práce patří také koordinace výrobních kapacit mezi jednotlivými projekty. To v poslední době znamenalo i snahu uplatnit naše volné zdroje. Jednalo se především o raziče, protože až na výjimky nejsou vypisovány prakticky žádné zakázky s realizací razičských prací.
Divize 5 používá unikátní technologie se širokým záběrem. Které z nich byste mohl zmínit?
Je potřeba říct, že divize 5 disponuje hlavně vysoce kvalifikovaným personálem, a to ve všech pozicích a ve všech oborech, kterými se zabývá. Moji kolegové razí nebo razili tunely různými technologiemi. Jedná se o plnoprofilové razicí stroje, metodu NRTM a ve Skandinávii pak Drill & Blast. Mostaři používají pro své projekty všechny možné technologie, dominantně se jedná o mosty betonové. Most Åstfjordbrua na silnici Fv. 714 v Norsku je ale důkazem, že naši lidé zvládají velmi dobře i mosty ocelové. Kolejáři se významně podíleli na projektu optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n. Podílíme se také na zajištění provozu tunelů na území Prahy. Naše divize má velký záběr a kolegové zvládají perfektně své úkoly i celou řadu výzev. Profesí jsem tunelář a vím, že ve srovnání s konkurencí jsme opravdu dobří. A jsme česká firma.
„Pětce“ se historicky daří v zahraničí. V čem je především síla?
Tady se musím vrátit k předchozí otázce. Síla naší divize je především v jejích zaměstnancích. Na projektech v cizině, tedy ve Skandinávii a na Islandu, je to především o lidech. Zahraniční projekty realizujeme vlastní kapacitou. Kolegové si od prvního projektu Héðinsfjarðargöng na Islandu, který byl uskutečněn mezi lety 2006 a 2010, prošli dlouhou a těžkou cestu. Každý kdo pracoval někde v zahraničí, ví, že to není snadné. Na začátku se většinou potýkáte s neznámým prostředím, odloučením od rodiny, blízkých. Od začátku do konce je to o lidech, kteří dobře umějí svoji práci, učí se nové věci a věří ve svoje schopnosti.
Za rozhovor děkuje David Kalců
Fotosloupek
fotosloupek
Darovali jsme krev
V transfuzní stanici s odběrovými vaky se opět v pátek 22. července proměnily prostory Centra vzdělávání Skupiny Metrostav během tradiční akce Daruj krev s Metrostavem.
„Děkujeme zaměstnancům Metrostavu a dceřiných společností za obětavou účast. Při tomto odběru zdravotníci z Transfuzního oddělení Ústřední vojenské nemocnice Praha (ÚVN) od nás odvezli více než 17 litrů krve,“ říká organizátor prospěšné akce Mgr. Robert Gruzovský z Útvaru vztahů k veřejnosti. Mezi dárce se zařadila také paní Vladěna Pavlíčková z divize 3, jež u naší společnosti pracuje teprve zhruba tři měsíce, ale hned neváhala využít možnosti pomoci dobré věci. Životně důležitou tekutinu darovala poprvé.
Výročí
Výročí
dvacet let od katastrofy, dvacet let pomoci
Společnosti Skupiny Metrostav se během posledních dvou dekád podílely a stále podílejí velkou měrou na obnově Prahy po povodních z roku 2002 (foto). Jedná se o řadu rekonstrukcí a oprav historických budov, demolic budov, které byly statikem určeny ke zbourání. Kromě toho se podílíme hlavně na budování protipovodňových opatření.
Mgr. Pavlína Mertl, foto Profimedia.cz
polečnost Metrostav se řadí k dlouhodobým dodavatelům prací pro Magistrát hl. m. Prahy při obnově metropole po povodních. Připomínáme důležité projekty:
Protipovodňová opatření na ochranu hl. m. Prahy, etapa 0003 Karlín, Libeň část 21 – Rohanský ostrov a areál MFF UK.
Protipovodňová opatření na ochranu hl. m. Prahy, etapa 0003 Karlín, Libeň část 32 – Libeňské přístavy – čerpací stanice, část 33 – Libeňské přístavy – uzávěr přístavu.
PPO byly realizovány v rámci výstavby tunelu Blanka. Jednalo se o zemní hráze a železobetonové konstrukce zdi.
Nyní je v realizaci stavba č. 42124 PPO 2013 – modernizace a rozšíření části PPO, rozšíření PPO pod Zbraslavským zámkem.
Společnost Metrostav DIZ dokončuje PPO ve sdružení: Stavba č. 0012 PPO na ochranu hl. m. Prahy, etapa 0007 Troja, část 19 – stabilizace výpusti DN 2000.
Z koncernových firem realizovala PPO i společnost Subterra, a to například PPO, etapa 0002 Malá Strana a Kampa, část 21 Karlův most – Čertovka.
Číslo
číslo
1094
Tolik metrů budou měřit mosty estakády VMO, silnice I/42, Tomkovo náměstí – Rokytova v Brně, které budují kolegové z Metrostavu DIZ ve sdružení.
Divize 8
Divize 8
Ústečtí gymnazisté se mohou těšit na opravený areál školy
Učitelé a studenti gymnázia a střední odborné školy dr. Václava Šmejkala v Ústí nad Labem zahájí druhé pololetí nadcházejícího školního roku v proměněném a hlavně moderním areálu školy v městské části Severní Terasa (foto). Ve třech etapách, které odstartovaly v říjnu 2020, dokončil jeho úpravu a dostavbu tým divize 8, který pracoval ve sdružení.
Martina Vampulová, foto Vít Černý
dybych měl zhodnotit průběh celé stavby, tak jednoznačně nejnáročnější byla první etapa, která zahrnovala rekonstrukci hlavního a zároveň největšího objektu v areálu školy. Ve školní budově zůstaly zachovány nosné, základové a svislé konstrukce, pouze jsme vybudovali nové nosné konstrukce pro založení strojního vybavení strojoven vzduchotechniky a nové plynové kotelny. Nástavba strojovny vzduchotechniky vznikla na spojovacím krčku tělocvičen,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Petr Kolbábek. Naopak stavbaři odstranili téměř všechny příčky uvnitř budovy mimo zavětrovacích a schodišťových stěn. Díky tomu objekt získal nové dispoziční řešení, které odpovídá aktuálním potřebám gymnázia, a zbavil se nevyhovující zvukové neprůzvučnosti. Během první etapy prošly rekonstrukcí i podlahy a střecha školní budovy.
Prostorná aula
V rámci druhé etapy stavbaři vybudovali nový dvoupodlažní objekt založený na pilotách, jehož součástí je prostorná aula pro 160 studentů. Přístavba navazuje na původní budovu školy, s níž má také stejné zateplení obvodových stěn a obklad fasády. Přístavba vznikla z kombinovaného stěnového vyzdívaného systému z pálených děrovaných tvárnic a sloupového systému pro velkorozponové nosné ocelové konstrukce nad 2. NP.
kromě přestavby samotných budov školy proběhla výstavba šaten, hygienického zázemí a rekonstrukce hřišť
Ze stavebního hlediska se nejednalo o žádné složité postupy nebo technologie, stavbu tak nejvíce komplikovala koronavirová pandemie. „Během ní se totiž zásadním způsobem prodloužily termíny dodávek materiálu a došlo k výraznému cenovému nárůstu materiálů, ale s tím si museli poradit kolegové i na ostatních stavbách,“ doplňuje Ing. Kolbábek.
Poslední, třetí etapa zahrnovala rekonstrukci venkovních sportovišť. Výsledek práce stavbařů budou moci ocenit studenti a pedagogové od ledna příštího roku. Kdyby měli příležitost, určitě by jim za příjemné a moderní prostředí ve škole poděkovali stejně jako vedoucí projektu Ing. Petr Kolbábek svým kolegům: „Rád bych poděkoval Martině Zahradníkové a Tomáši Jakoubkovi za skvěle odvedenou práci, protože stavba ve sdružení je vždycky ještě o něco složitější.“
Nutná obnova areálu
Budovy školy ve Staré ulici z roku 1989 byly vyprojektovány jako střední průmyslová škola chemická na pozemku nacházejícím se na okraji městské čtvrti Severní Terasa blízko centra města. Po sloučení dvou středních škol probíhal provoz ve dvou areálech, což bylo nepraktické a neekonomické. Obě školní budovy ve Staré ulici odpovídaly době svého vzniku, jeden z objektů byl dokonce postaven hlavně z prefabrikátů s absencí tepelných izolací a z ne příliš kvalitních materiálů a výrobků.
Metrostav DIZ a divize 1
Metrostav DIZ a divize 1
Venkovní část koupaliště v Kyjově dokončena, stavba akvacentra pokračuje
Po třech letech se koncem července mohli obyvatelé jihomoravského Kyjova a okolí poprvé osvěžit v novém koupališti (snímky). Rekonstrukci venkovních bazénů metodou Design and Build dokončil Metrostav DIZ ve sdružení s divizí 1. V areálu kyjovského parku dál staví také moderní akvacentrum s názvem Aqua v parku.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
ým Ing. Jana Vachutky začal původní městské koupaliště, které se poprvé otevřelo v roce 1964 a v posledních letech bylo v havarijním stavu, projektovat loni na přelomu srpna a září. Bylo třeba navrhnout stavbu vnějšího i vnitřního koupaliště. Současně s tím byly provedeny bourací práce. Následovala stavba, jejíž výsledkem jsou tři nové bazény – plavecký, dětský a zážitkový. Nejdominantnější je velký víceúčelový bazén se třemi 50 m dlouhými plaveckými dráhami a oddělenou odpočinkovou zónou s perličkovou lázní, masážními lehátky a zabudovanými vodními tryskami. Vedle něj, oddělený venkovním pool barem, je neplavecký bazén s třídráhovou skluzavkou, vodní houpačkou a dalšími vodními prvky. Nejmenším návštěvníkům je určeno brouzdaliště se skluzavkou a menšími tryskami. „Do půdorysu stávajících bazénů jsme vsadili nové bazénové vany a osadili technologiemi. Namísto betonových jsou nyní bazény nerezové,“ říká vedoucí projektu Ing. Vachutka s tím, že se snížila i hloubka bazénů na maximálních 160 cm.
Nadčasový objekt zapadá do okolní zástavby
Vzhledem k tomu, že venkovní část koupaliště měla být otevřena co nejdříve, probíhaly zároveň se stavbou i projekční práce. Vizuální podobu nové haly akvacentra navrhl architektonický ateliér SENAA. Jeho architekti se snažili umístit do nynější zástavby nadčasový objekt, který výškově nevyčnívá a není nijak dominantní. Po dokončení akvacentrum nabídne další dva bazény. Jeden v délce 25 m se čtyřmi dráhami, druhý pro neplavce. Návštěvníci se mohou těšit i na saunový svět s odpočinkovými zónami či tobogán. K dispozici bude také restaurace, šatny, parkoviště a nezbytné zázemí, které bude společné pro vnitřní část akvacentra i venkovní koupaliště.
„Zároveň s dokončováním venkovního koupaliště realizujeme i bazény vnitřní. Aktuálně provádíme spodní stavbu formou bílé vany a následně budou vystavěna nadzemní patra nosného systému z PREFA prvků,“ popisuje vedoucí projektu.
Takže zatímco návštěvníci si užívají vodní radovánky ve venkovních bazénech, vedlejší stavba akvacentra oddělená plotem probíhá na plné obrátky. Příjezdové a příchozí trasy se naštěstí takřka nekřižují, takže stavební ruch ovlivňuje rekreanty pouze minimálně. Spodní stavba akvacentra by měla být dokončena koncem září. Pak bude následovat výstavba bazénové haly. Celý areál by měl být kompletně dokončený v létě příštího roku.
Divize 6
Divize 6
Žďárská ČOV vyčistí více vody z kanalizace
Kolegové z oblastního zastoupení divize 6 pro Kraj Vysočina pracují na modernizaci a intenzifikaci čistírny odpadních vod (ČOV) ve Žďáru nad Sázavou (foto). Je významná pro město i pro okolní obce, které se chystající napojit se svojí kanalizací.
RED s využitím tiskové zprávy
odernizací dojde k navýšení množství čištěných odpadních vod z 200 l/s na 220 l/s, bude navýšena kapacita na 39 400 ekvivalentních obyvatel (EO) a osazené výkonnější technologie. Dále bude vyřazen přepad dešťových vod za usazovací nádrží a tento objem zachycován v dešťové zdrži. Předpokládá se napojení nových obyvatel (Počítky, Vysoké, Hamry nad Sázavou).
Dosavadní ČOV Žďár nad Sázavou o kapacitě 34 500 EO je mechanicko-biologická čistírna odpadních vod s anaerobní stabilizací kalu. Její kapacita je na hraně několik let a zvyšovat se bude po 25 letech, kdy měla kapacitu 34 500 EO.
„Jsme rádi, že jako zhotovitel stavby můžeme být u projektu, který pomůže rozšířit využití čistírny odpadních vod i dalšími obcemi. Projekt je náročný zejména tím, že poběží za provozu stávající čistírny. Náš tým má však s podobným typem zakázek dlouholeté zkušenosti, takže věříme, že stavbu provedeme včas a ke spokojenosti investora, provozovatele i nových uživatelů ČOV,“ uvedl Ing. Jan Šlajs, ředitel divize 6 během slavnostního zahájení stavby, které se uskutečnilo 11. července.
Skupina Metrostav
Skupina Metrostav
Porota Stavby roku na koridoru
Odborná komise soutěže Stavba roku v rámci hodnocení v průběhu léta navštěvuje projekty přihlášené do letošního již 30. ročníku ankety. První srpnový den si členové poroty prohlédli významnou železniční stavbu na železnici v Praze (foto).
Šlo o stanici Praha – Zahradní Město doplněnou o přestupní terminál městské hromadné dopravy. Ten je součástí projektu Optimalizace železničního úseku mezi stanicemi Praha – Hostivař a Praha hl. n., který ve sdružení realizovala divize 5 a který soutěží o titul.
Mezi další přihlášené projekty Metrostavu patří rekonstrukce Muzea odboje a armády ČR (tým techniků divize 1 a 3), výstavba parkoviště P+R Chlumecká Černý Most (divize 8), rekonstrukce Pluhovských domů na SH Bečov (divize 9), rekonstrukce ohlaví plavební komory Hořín (divize 6) a projekt obchvat Prešova (divize 5), jehož součástí byly ražby tunelů. Udělení a představení prestižních titulů proběhne 13. října v Betlémské kapli. Soutěž celých 30 let organizuje Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství jako nadační program řízený radou programu ve spolupráci se spoluvypisovateli soutěže.
RED, foto Mgr. Robert Gruzovský
SKM Informuje
Přehled akcí Na konec léta
Senior klub Metrostavu (SKM) tradičně pro své členy pořádá zajímavé výlety, exkurze a další akce. Po letní přestávce se těšíme na další setkávání a uvádíme přehled nejbližších termínů na září.
8. září prohlídka galerie Jiřího Anderleho v Pavlíkově na Rakovnicku. Součástí bude i návštěva rozhledny Senecká hora, která byla vystavěna v letech 2014–2015.
15. září prohlídka Maroldova panoramatu (obrazu Bitvy u Lipan) na pražském Výstavišti a procházka Stromovkou ke stanici metra Hradčanská.
15. září koncerty v Tereziánském sálu Břevnovského kláštera v 19 hodin – Kdo v zlaté struny zahrát zná, Kateřina Kněžíková soprán, Kateřina Englichová harfa.
20. září startuje cvičení a plavání v bazénu v Radlicích – proběhne každé úterý od 11 hodin až do 6. prosince.
22. září prohlídka muzea T. G. Masaryka v Lánech ve zrekonstruovaném tereziánském špýcharu a procházka v zahradě lánského zámku.
V případě zájmu pište na e-mail skm@ metrostav.cz. Podrobnější informace a kompletní program aktivit a výletů naleznete na webu skm.jabro.eu. Akcí se mohou zúčastnit i nečlenové klubu.
Jan Brodský
Příměstský tábor pro nejmenší stavitele
Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství také letos organizuje oblíbené příměstské tábory v Praze s tematikou architektury a stavitelství. Metrostav je jedním z partnerů.
Prázdninové dílny jsou určené pro všechny děti – žáky 1. a 2. stupně základních škol, co rádi malují, tvoří, vymýšlejí a rádi se seznámí s řemesly, stavitelstvím a architekturou. Probíhají v centru Prahy v domě a Galerii Nadace ABF na Václavském náměstí 31 vždy od pondělí do pátku, zpravidla osm ateliérových hodin denně.
Děti se formou řemeslných a výtvarných dílen seznamují s řemesly, architekturou, urbanismem, malováním i různými výtvarnými technikami. Součástí týdenního programu je exkurze na zajímavé projekty v centru Prahy, které byly součástí soutěže Stavba roku. Děti se s objekty seznámí a mohou malovat, jak si představují svou vlastní „stavbu roku“. Mají možnost také vytvořit její model a hravou formou se seznámí se stavebními řemesly.
Hotová díla děti představí vždy v pátek na výstavě pro své hosty přímo v Galerii ABF. Zaměstnanci Metrostavu v rámci dlouhodobé partnerské spolupráce s Nadací ABF měli letos možnost děti do dílen přihlásit zdarma.
RED
Stavební spolek MTS v Pardubicích
V krajském městě na soutoku Labe a Chrudimky vzniká rozsáhlé kulturně-vzdělávací centrum. Bude tvořeno třemi objekty, které jsou realizovány jako samostatné zakázky pro různé investory. Hlavním objektem areálu je budova bývalých Winternitzových automatických mlýnů, kterou rekonstruuje sdružení divize 9 a místní firma Chládek a Tintěra. Tato stavba byla 29. června cílem naší exkurze (foto).
Vedoucí projektu Ing. Jaroslav Sýkora nás seznámil s historií a také budoucností areálu, jehož součástí bude ještě rekonstruovaný objekt sil a nový objekt Centrální polytechnické dílny, na němž se rovněž podílí divize 9.
Budova mlýnů navržená architektem Gočárem je kulturní památkou a je velkoryse rekonstruována na galerii. Jsou respektovány původní materiály – režné zdivo, pohledové betony, dřevěné trámové stropy atd. Přejeme našim kolegům z divize 9 úspěšné dokončení rekonstrukce a předání stavby podle plánu. Rádi se přijedeme podívat na sousední objekt CPD, který bude dokončen v příštím roce 2023.
Prohlídka skvostů města
Dalším cílem naší cesty byla komentovaná prohlídka moderní architektury města Pardubice a prohlídka staveb, které jsou zapsány jako kulturní památky. Mimo architekta Gočára, který zde navrhl ještě budovu bývalé Anglobanky (dnes KB) a Grand hotel, byl dvorním architektem města Ladislav Machoň. Jeho nejznámější stavby jsou palác Ředitelství pošt a telegrafů či Machoňova pasáž, na jejíž rekonstrukci se Metrostav v minulosti podílel.
Jarmila Kaloušová, Rudolf Pliva
Aktuality z Metrostavu i videa
z našich projektů najdete na
www.facebook.com/Metrostav
a na webu www.metrostav.cz
Fotoreportáž
Fotoreportáž
Ve znamení maratonu podesáté!
Mgr. Pavlína Mertl, foto archiv Cesta za snem
V úterý 26. července odstartoval z nádvoří Libeňského zámečku v Praze již 10. ročník Metrostav handy cyklo maratonu. Pětidenní cyklistický podnik pořádá Metrostav společně se spolkem Cesta za snem. Trasa letošního závodu byla naplánovaná kolem rozhleden a vyhlídek a cyklisté projeli všemi kraji České republiky. Délka závodu čítá 2222 kilometrů a účastníci ji musí zvládnout v limitu 111 hodin.
Letos zastupovaly Skupinu Metrostav celkem čtyři týmy. Slavnostního proslovu se ujal pan Ing. Filip Křesťan, výrobně-technický ředitel Metrostavu a účastník několika ročníků MHCM, který letošní akci také odstartoval. Jako první vyjel tým Peloton naděje Metrostav pod vedením Radka Striala z divize 8. Byla to pro něj premiéra a rovnou v roli kapitána.
Následně se na trasu vydal tým Skupina Metrostav, jehož patronem je hendikepovaný Josef Kyněra z Kyjova, kterého během své cesty cyklisté navštívili. Přispět Jožkovi na úpravu automobilu můžete i vy v rámci veřejné sbírky na: www.donio.cz.
Závodníkům Pelotonu naděje jely bok po boku týmy Metrostav a Ríša team. Na trase se setkávali se zástupci všech čtrnácti krajů České republiky, občané se k pelotonu mohli přidat a společně s cyklisty na handbiku odjet část jejich trasy.
Subterra cycling team přijel bezpečně do cíle v pozdních večerních hodinách již v pátek 29. července.
Cíl byl situován v areálu Výstaviště Praha u parku Stromovka a závodníci sem postupně přijížděli už od pátečního večera. V sobotu 30. července byl připraven program pro děti i dospělé se slavnostním vyhlášením výsledků. Nechybělo ani vystoupení pana Bedřicha Ludvíka, který symbolicky letošní ročník uzavřel.
ČTRNÁCTIDENÍK METROSTAV
Noviny společnosti Metrostav a.s.
Šéfredaktor
David Kalců, DiS.
Složení redakční rady
Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda)
David Kalců, DiS. (místopředseda)
Ing. Roman Čech
Ing. Kateřina Hainzová, MBA
Ing. Aleš Knobloch
Mgr. Jana Kořínková, MBA
Ing. Jitka Neklanová
Ing. Petr Půta
Ing. Renáta Zavřelová
Vydává
Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav
Koželužská 4, 180 00 Praha 8 – Libeň
tel: 266 019 245
www.metrostav.cz
Výroba
Boomerang Communication, s. r. o.
Novinová sazba
Povolena MK ČR E 7121
Neprodejné
Letní příloha 1/7
Letní příloha
Zkušenosti k nezaplacení
Za odpovědi děkuje Lenka Svobodová
foto archiv tázaných a Metrostavu a Profimedia.czSkupina Metrostav úspěšně působí nejen v České republice, ale i v dalších 12 zemích světa. Do zahraničí už proto – poprvé nebo poněkolikáté – vycestovalo i mnoho jejích zaměstnanců. Několik otázek na téma, co práce a život v cizině obnáší, jsme položili sedmi z nich. Shodli se na tom, že představují cenné zkušenosti a velkou výzvu.
ING. JIŘÍ HORČIČKA
METROSTAV NORGE AS
Už dva roky pracuje tým vedený Ing. Horčičkou na prodloužení modré linky stockholmského metra. Ražby traťových tunelů a propojek v celkové délce přibližně 5 km včetně prorážky do provozované stanice Akalla provádí pro dceřinou společnost Subterra – SBT Sverige AB.
Jaké hlavní činnosti teď na stavbě provádíte?
Hodně nás zaměstnávají ražby u stanice metra Akalla. Její blízkost a ražba pod rezidenční čtvrtí přinášejí řadu technologických výzev především z pohledu hlídání seizmiky při použití trhavin a koordinace s dopravním podnikem. Největší objem trhacích prací ale provádíme na druhé straně našeho úseku v traťových tunelech mezi dvěma novými stanicemi, kde nám do prorážky zbývá asi 500 m.
Jaká byla největší odlišnost od domova, se kterou jste se při práci v zahraničí setkal?
Lidé ve Skandinávii jinak myslí, než jsme zvyklí. I společnost obecně je nastavená jinak. Například švédský jeřábník odejde na obědovou pauzu, i když mu chybí posledních pět minut práce, a vůbec mu nevadí, že tím zbrzdí celou stavbu o hodinu. Pro mě je to nepochopitelný a neefektivní přístup – ve Švédsku je ale naprosto normální. Na druhé straně zde existuje jiná poctivost a z ní vyplývající důvěra. Na venkově je běžné, že před domy stojí auta s klíčky v zapalování a ani byty nebývají zamčené, i když je celá rodina pryč.
Co vás na životě v cizině nejvíc překvapilo?
Žiju na severu už několik let a i před začátkem profesního působení ve stavebnictví jsem ve Skandinávii trávil hodně času, takže místní prostředí dobře znám. Chvíli mi třeba trvalo, než jsem si zvykl na tamní způsob komunikace – když se například s někým potkáte v práci poprvé v životě, sdělí vám během prvních pěti minut o sobě všechno včetně nemocí a osobních problémů, jako by byl váš kamarád od dětství. Tato otevřenost ale trvá jen chvíli a pak se vztahy zase ochladí. Za pár týdnů se ale většinou opět prolomí ledy a jsou z vás přátelé, tak jak jsme zvyklí od nás.
Co vám v zahraničí nejvíc chybělo?
Norský losos ani švédské masové kuličky nikdy nenahradí poctivou českou svíčkovou, takže když se vrátím na skok do České republiky, tak si rád zajdu na nějaké naše jídlo a plzeň. Jinak mám rád hory a těch – ve srovnání s Norskem – ve Stockholmu bohužel moc není. Na druhé straně je tu spousta jiných možností sportovního vyžití.
Jakou památku, stavbu nebo přírodní úkaz byste ze země působení doporučil navštívit?
Pokud se mám zaměřit na Stockholm, tak za návštěvu určitě stojí staré centrum Gamla stan a jeho úzké kamenné uličky. Ale jako tunelář musím doporučit hlavně návštěvu metra, které má několik krásně zdobených stanic. Díky kvalitnímu žulovému podloží je výrub v některých z nich pouze zastříkaný betonem a někde je dokonce ponechána „holá skála“. Díky tomu mohou cestující vidět výsledek trhacích prací bez zakrytí definitivním monolitickým ostěním, jak je běžné jinde. Když je pěkné počasí, tak doporučuji projížďku Stockholmem na lodi, která je součásti sítě hromadné městské dopravy. Nemusíte tak kupovat drahé turistické lodní výlety. Stačí si koupit lístek, který stejně potřebujete k návštěvě stanic metra.
Co vám práce v cizině dala, jaké zkušenosti si nejvíc považujete?
Při zakázkách na severu nemáte na dosah takové možnosti podpory jako například v Praze. S většinou problémů ať už technických, personálních nebo materiálních, si prostě musíte nějak poradit sami. Někdy je to výzva, ale každý problém rozhodně přináší nové zkušenosti.
Letní příloha 2/7
Letní příloha
Zkušenosti k nezaplacení
Za odpovědi děkuje Lenka Svobodová
foto archiv tázaných a Metrostavu a Profimedia.czING. PETR KOUKOLÍK
METROSTAV DIVIZE 5
Od ledna 2018 do prosince 2020 budoval tým Ing. Roberta Brože, Ph.D., jehož členem byl i Ing. Koukolík, 735 m dlouhý most přes Åstfjord na novém úseku silnice Fv. 714 v Norsku. Most vyžadoval unikátní způsob založení.
Jaká byla největší odlišnost od domova, se kterou jste se při práci v zahraničí setkal?
Soukromě – odloučení od rodiny, přátel a koníčků. Velká vzdálenost mezi pracovištěm a domovem znamenala pro rodinu nejistotu, zda se v případě nezbytnosti budu moci rychle vrátit domů.
Pracovně – odlišení práce a soukromí, a proto řešení krizových situací v klidu, bez negativních verbálních projevů a s následným přátelským chováním. Otevřenost místních lidí nabízejících vstřícnost a ochotu řešit problémy. Místně – nutnost vyrovnat se s přílivem a odlivem při založení a spodní stavbě mostu. V zimním období tma a v letním přítomnost světla po většinu dne.
STAVBAŘI POSTAVILI NA PONTONU ŽELEZOBETONOVÉ STUDNY S HMOTNOSTÍ 2200 TUN, ZAPLAVILI JE A POTOPILI DO HLOUBKY 14 M POD HLADINU MOŘE
Co vás na životě v cizině nejvíc překvapilo?
Přímost a jednoduchost při jednání. Podání ruky = závazek a dohoda, nad níž se již nemusí diskutovat a pak něco kontrolovat. Důvěra je základ, který se nesmí porušit. Překvapující byla také víceméně společná dovolená téměř všech obyvatel Norska v jednom termínu, kdy se téměř celá země zastavila. Hojná přítomnost hub, borůvek a brusinek, které místní moc nesbírají.
Co vám v zahraničí nejvíc chybělo?
Kromě rodiny, přátel a sportů české pivo a jídlo. Po návratu jsem tento deficit hodnotně doplňoval a nyní je to vidět na mé postavě.
Jakou památku, stavbu nebo přírodní úkaz byste ze země působení doporučil navštívit?
V Norsku je obecně krásná čistá krajina – hory, pobřeží, moře, vodopády. Vztah k přírodě mají Norové v krvi. Kdo má rád rybolov, turistiku (pěší i cyklo), tak ho země nezklame. Jen počasí je tu dost proměnlivé a do nutné výbavy patří pláštěnka.
KOMUNIKACE V MÍSTNÍM JAZYCE BÝVÁ SLOŽITĚJŠÍ, ALE SNAHU DOMLUVIT SE DOMÁCÍ OBYVATELÉ VELMI CENÍ. VÝHODOU TECHNIKŮ VŽDY JE, ŽE SI PROBLÉM MOHOU ROZKRESLIT NA PAPÍŘE
Co vám práce v cizině dala, jaké zkušenosti si nejvíc považujete?
Zkušenost to byla veliká jak po pracovní, tak po soukromé stránce. Stavění je všude podobné, prostředky a postupy ve stavebním řízení se však lehce liší. Projekt například víceméně zobrazuje výsledný stav konstrukce, ale postup výstavby – včetně pomocných konstrukcí, vyztužení apod. – je know-how zhotovitele a musí s tím počítat už v nabídce. Výstavba ve fjordu byla pro nás velkou neznámou, ale myslím, že jsme ji zvládli.
Letní příloha 3/7
Letní příloha
Zkušenosti k nezaplacení
Za odpovědi děkuje Lenka Svobodová
foto archiv tázaných a Metrostavu a Profimedia.czING. RADEK LIŠKA
METROSTAV DIVIZE 8
Koncem února 2019 zahájil tým Ing. Lišky inovaci a modernizaci plavebních komor na vodním díle Gabčíkovo na Slovensku. Obě mají půdorysné rozměry 34 x 275 m a patří k největším zdymadlům v Evropě.
Jaké hlavní činnosti teď na stavbě provádíte?
Po dokončení první komory jsme loni v listopadu zahájili práce na druhé. U ní v současné době probíhají montáže na všech stavebních objektech – dolních i horních vratech, záskokové klapce, drážkách bitev i šachtách provizorního hrazení. Postupují i sanace dilatačních a pracovních spár a injektáže podzákladí.
Jaká byla největší odlišnost od domova, se kterou jste se při práci v zahraničí setkal?
Mentalita na Slovensku je dost podobná té české, a tak zásadní odlišnost jsem nezaznamenal. I zde jsou lidé, kteří chtějí pracovat, mají zájem a potom jsou jiní, kteří myslí především na svůj prospěch.
Co vás na životě v cizině nejvíc překvapilo?
Na životě v zahraničí mne nic nepřekvapilo. Přijel jsem na Slovensko čistě pracovně s jasným úkolem a cílem, tak tady život moc neprožívám. Na víkend se vracím domů, kde se snažím odpočinout a dohnat resty z osobního života.
Co vám v zahraničí nejvíc chybělo?
Nejvíc mi chybí syn a kamarádi.
Jakou památku, stavbu nebo přírodní úkaz byste ze země působení doporučil navštívit?
Popravdě nemám moc co navrhovat, jelikož na Slovensku pouze pracuji. Tím pádem jen vřele doporučuji návštěvu plavebních komor Gabčíkovo, je to naprosto ojedinělá stavba, a to i celosvětově.
Co vám práce v cizině dala, jaké zkušenosti si nejvíc považujete?
Dá se říct, že kvůli unikátnosti projektu bylo všechno nové – zkušenosti z předchozích projektů buď nebylo možné v zásadě uplatnit, nebo nefungovaly. Málokde třeba provádíte jádrové vrty hluboké přes 8 m. Opět se tu potvrdilo, jak důležitý je projektant a že jeho výběru je nutné vždy věnovat maximální pozornost. Považuji si také zkušenosti získané z oboru výroby a montáží ocelových konstrukcí a v neposlední řadě musím vypíchnout praxi v oblasti smluvního standardu FIDIC. Na druhou stranu mne velice zklamalo, jak si někteří účastníci stavebního procesu dokážou smluvní podmínky ohýbat a uzpůsobovat, jen aby nemuseli uznat své pochybení.
Letní příloha 4/7
Letní příloha
Zkušenosti k nezaplacení
Za odpovědi děkuje Lenka Svobodová
foto archiv tázaných a Metrostavu a Profimedia.czIng. Ladislav Chovanec
Metrostav DS
Po třech letech prací uzavřel v roce 2019 tým Ing. Chovance z divize 4 stavbu sklápěcího Mostu Stulecia Niepodległości přes Mrtvou Vislu v polském Sobieševu. Pětipolový most má dvě pohyblivá ocelová křídla přes 50 m širokou plavební dráhu.
Jaká byla největší odlišnost od domova, se kterou jste se při práci v zahraničí setkal?
V Polsku jsem strávil celkem pět let. Na začátku bylo pro mne nezvyklé, že značka Metrostav neměla na trhu takovou pozici jako v České republice. Třeba při placení materiálu bylo normální, že firmy požadovaly za dodání zboží platbu předem.
Co vás na životě v cizině nejvíc překvapilo?
Žádná zásadní překvapení mě nečekala, protože polské prostředí není moc odlišné od českého. Bylo však nutné rychle si zvyknout na fakt, že si všechno musíme zařídit sami – od zajišťování bydlení přes shánění kanceláří a jejich vybavení až po výběr zaměstnanců. V zahraničí se prostě nemůžete spoléhat na stejný servis ze strany divize nebo centrály jako v domácím prostředí.
Co vám v zahraničí nejvíc chybělo?
Jednoznačně mi chyběla rodina. Doma jsem totiž trávil jen necelé dva víkendy v měsíci. A co mi ještě chybělo, bylo slunce.
Jakou památku, stavbu nebo přírodní úkaz byste ze země působení doporučil navštívit?
Doporučil bych Gdaňsk, který může nabídnout novodobé památky i industriální zajímavosti. Hezké je i město Toruň, jehož prohlídku je zajímavé spojit s návštěvou křižáckého hradu Malbork.
Co vám práce v cizině dala, jaké zkušenosti si nejvíc považujete?
Možnost pracovat na velkých a zajímavých projektech. Určitě jsem načerpal mnoho zkušeností při jednání s investorem. Dále znalost jazyka. Polština je sice podobná češtině, ale s jejím dobrým zvládnutím se každému otevírají nové možnosti.
Chtěl byste k pobytu v zahraničí něco dodat?
Práce v zahraničí má své klady, ale přináší i měně pozitivní věci. Prostředí, ve kterém se pohybujete, vám často není příznivě nakloněno a o svých schopnostech můžete partnery přesvědčit jen výsledky vlastní práce. Zároveň se musíte přizpůsobit již nastaveným podmínkám, protože se na místní poměry nedají plně aplikovat české postupy. Účast na projektu v cizině poskytuje ale i možnost seberealizace na vyšší úrovni než doma.
Letní příloha 5/7
Letní příloha
Zkušenosti k nezaplacení
Za odpovědi děkuje Lenka Svobodová
foto archiv tázaných a Metrostavu a Profimedia.czIng. Marek Gasparovič
Metrostav
Jako hlavní stavbyvedoucí tureckých projektů z ÚZAP Skupiny Metrostav se Ing. Gasparovič od roku 2017 podílí na stavbách depa pro linku metra M7 a podzemní lanové dráhy v Istanbulu. Téměř kilometrová lanovka má sklon 13 % a převýšení stanic dosahuje asi 100 m. Součástí zakázky je i dodávka dráhy včetně vozů, elektromechanického zařízení a napojení na linku metra. Její stavební část je téměř hotová, probíhají montáž a zkoušky technologie.
Jaká byla největší odlišnost od domova, se kterou jste se při práci v zahraničí setkal?
Překvapilo mě zjištění, že jsou Turci milí, emotivní a vstřícní k cizincům, i když jsou jinověrci.
Co vás na životě v cizině nejvíc překvapilo?
Do Turecka jsem prvně přijel před 40 lety na stavbu uhelné elektrárny Soma 6x165 MW jako autorský dozor generálního projektanta. Místní stavbaři už tehdy naprosto dokonale zpracovávali železobeton a používali systémové bednění. Když betonovali základ turbogenerátoru – byl to 18 m vysoký železobetonový prostorový rám –, úžasně pečlivě ošetřovali pracovní spáry. Něco takového jsem v tehdejším Československu nezažil.
Co vám v zahraničí nejvíc chybělo?
Je to zajímavé, ale vlastně nic mi tehdy nechybělo. Měl jsem tam rodinu, staršího syna žena přivezla, když mu bylo pět měsíců. Braly se tam tenkrát úžasné diety – a skoro každou neděli jsme surfovali v Egejském moři.
Jakou památku, stavbu nebo přírodní úkaz byste ze země působení doporučil navštívit?
Turecko je prošpikované antickými i přírodními památkami, doporučil bych snad vše. Pro mne ale největší zážitek představovaly hořící výrony zemního plynu na jižním pobřeží u obce Čirali, které inspirovaly Homérovu legendu o Chiméře.
Co vám práce v cizině dala, jaké zkušenosti si nejvíc považujete?
Na stavbě jsem tehdy spolupracoval s tureckými stavbaři, technology i elektrikáři. Hodně jich vystudovalo v USA nebo v Británii. Projektový management a technickou angličtinu jsem se naučil od nich a dodnes z toho čerpám.
Chtěl byste k pobytu v zahraničí něco dodat?
Každému čerstvě dostudovanému inženýrovi bych zkušenost v zahraničí doporučil. A úplně nejlepší je, když začátek kariery stráví při projektování v mezinárodním prostředí.
Letní příloha 6/7
Letní příloha
Zkušenosti k nezaplacení
Za odpovědi děkuje Lenka Svobodová
foto archiv tázaných a Metrostavu a Profimedia.czIng. Josef Malknecht
Metrostav divize 5
V letech 2017 až 2020 budoval tým Ing. Malknechta na Islandu dvoupruhový silniční tunel Dýrafjarður s raženou délkou přes 5,3 km. Přestože v zimě byli raziči na staveništi až pět týdnů úplně odříznuti od světa, dokázali na drsném severu vytvořit několik rekordů v rychlosti ražby – 111 m za týden a 402,5 m za měsíc. Řidičům zkrátili cestu o 30 km.
Jaká byla největší odlišnost od domova, se kterou jste se při práci v zahraničí setkal?
Většinu pracovní kariéry jsem strávil v zahraničí, takže neumím přesně srovnat. Ale na Islandu jsme určitě častěji museli sledovat předpověď počasí. Na druhé straně tu i při práci převažuje „rodinný” přístup bez zbytečných formalit.
Co vás na životě v cizině nejvíc překvapilo?
Překvapením po příjezdu bylo, že na Islandu není moc zima. A naopak že v létě je tam občas i dost teplo. Během první vlny covidu-19, kdy letadla nelétala, nás 3,5 měsíce při dokončování prací na stavbě tunelu Dýrafjarður zůstalo jen pět. Komunikace byly tehdy zaváté po nejhorší zimě, co na Islandu za 15 let působení pamatuji. Cesta nebyla prohrnutá ani začátkem května 2020.
Co vám v zahraničí nejvíc chybělo?
V létě mi trochu chyběla tma. Občas hrubá mouka. A partnerka mi teď připomněla, že mi nejvíc chyběla ona.
Jakou památku, stavbu nebo přírodní úkaz byste ze země působení doporučil navštívit?
Samozřejmě naše tunely. Metrostav za pouhých 15 let vyrazil téměř 38 % z celkové délky všech islandských tunelů. Při průjezdu těch našich je vidět vývoj bezpečnostních a technických prvků – u novějších tunelů přibývají apendixy s technickými a záchrannými místnostmi, objevuje se čím dál více LED prvků. Navíc jsou rozmístěné v různých částech Islandu, takže je zájemce nucen projet celý ostrov a nezůstat jen v turisticky nejatraktivnějších lokalitách. A úchvatná je polární záře nad tunelem. To se neochodí.
Co vám práce v cizině dala, jaké zkušenosti si nejvíc považujete?
Samostatnost a umění poradit si sám (nebo v malém týmu) bez vnější pomoci. Plánování ať už kvůli dlouhým dodacím lhůtám materiálů, nebo vrtkavosti počasí.
Chtěl byste k pobytu v zahraničí něco dodat?
Působení v cizině je výborná příležitost umožňující získat mnoho pracovních i jazykových zkušeností. Vřele doporučuji. Rozšiřuje obzory.
Letní příloha 7/7
Letní příloha
Zkušenosti k nezaplacení
Za odpovědi děkuje Lenka Svobodová
foto archiv tázaných a Metrostavu a Profimedia.czDoc., Ing. Marek Foglar
Metrostav
Metrostav ve spolupráci s dceřinou společností BeMo Tunnelling (BeMo) staví 916 m dlouhý viadukt Gottleubatalbrücke na nově budovaném obchvatu německého města Pirna. Mostovka devítipolového mostu povede ve výšce až 70 m nad terénem. Její ocelovou konstrukci dodává, montuje a vysunuje divize 3.
Jaké hlavní činnosti teď na stavbě provádíte?
Po šestiměsíčním zastavení prací kvůli nedořešeným koncepčním otázkám projektu jsme na začátku letošního května stavbu odzimovali, provedli nařízená dodatečná zesílení nosné konstrukce a 21. června uskutečnili 92 m dlouhý výsuv na pilíř 80, v říjnu bychom mohli provést další výsuv, který bude tentokrát měřit 108 m.
Jaká byla největší odlišnost od domova, se kterou jste se při práci v zahraničí setkal?
Osobně jsem na Německo zvyklý, studoval jsem zde střední školu. Kdekoho ale zarazí rozdíl v mentálním nastavení místních obyvatel. Němci jsou na jednu stranu přátelští, ale zároveň pedantští individualisté, kterým chvíli trvá, než je přesvědčíte o svých odborných kvalitách.
Podzemní lanovka spojuje čtvrť Bebek S PAHORKEM HISARÜSTÜ LEŽÍCÍM O 100 M VÝŠ. Horní stanice bude napojená na metro
Co vás na životě v cizině nejvíc překvapilo?
V rámci Německa udiví i povahové rozdíly východ–západ, sever–jih a s tím spojené stereotypy. Jako Čech jste zatříděn někde mezi východním Němcem a Polákem. Než se z této škatulky vymaníte, trvá podle toho, jak umíte řeč.
Co vám v zahraničí nejvíc chybělo?
Německo je nám z hlediska povahy i stravování natolik podobné, že vás nic moc nepřekvapí. Jedna věc však ano – zatímco kebab máme stejný, čínská a vietnamská jídla máme u nás lepší.
Jakou památku, stavbu nebo přírodní úkaz byste ze země působení doporučil navštívit?
Aktuálně pracujeme v Pirně v bráně Saského Švýcarska, a to vřele doporučuji navštívit. Je mnohem větší a členitější než České Švýcarsko.
kolegové na islandu čelili drsným podmínkám: v zimě na cestě mezi portály byly až 15metrové závěje!
Co vám práce v cizině dala, jaké zkušenosti si nejvíc považujete?
V Německu se musíte rvát a rvát se důsledně a strukturovaně. České okecávání zde nefunguje.
Chtěl byste k pobytu v zahraničí něco dodat?
Nebojte se a pojďte ven!
13_Letní příloha – Fotogalerie
Staveniště mostu přes Åstfjord, Norsko
Národní park Rogen, Švédsko
Realizační tým stavby mostu na Fv. 714, Norsko
Ing. Jiří Horčička u ražby metra ve Stockholmu, Švédsko
Plavební komory VD Gabčíkovo, Slovensko
Hořící výrony zemního plynu, Turecko
Sklápěcí Most Stulecia Niepodległości v Sobieševu, Polsko
Doc. Ing. Marek Foglar na stavbě mostu v Pirně, Německo
Cesta nedaleko staveniště tunelu Dýrafjarður…, Island
Lodní doprava do oblasti stavby Dýrafjarður, Island
8_Divize 8 – Fotogalerie
Moderní areál školy se nachází v městské části Severní Terasa blízko centra Ústí nad Labem.
Na základě energetických požadavků jsou budovy zatepleny a nejen z estetických důvodů obloženy cementovláknitými probarvenými deskami, které kryjí izolaci.
Objekt získal nové dispoziční řešení, které odpovídá aktuálním potřebám gymnázia.
V novém dvoupodlažním objektu se nachází prostorná aula pro 160 studentů.
Poslední, třetí etapa zahrnovala rekonstrukci venkovních sportovišť. Velké a malé hřiště na míčové hry získaly nové povrchy z umělé trávy stejně jako běžecká dráha a rozběh skoku dalekého, kde ale pod finální antukovou vrstvou byl nově položen podklad z jílovo-škvárové směsi. Hřiště mají i nové oplocení a počítalo se také s odvodem dešťových vod.
Škola zahájí provoz od ledna příštího roku.
1_Muzeum – Fotogalerie
Přístavba u nového vstupu představuje stylizované skalisko z betonové skořepiny. Má připomínat divokost, drsnost a nespoutanost hor a jednoduchý kubický objem křehkého foyer symbolizuje pomíjivost lidského společenství, které v nich žije.
Pohled na zrekonstruované nádvoří původně barokního kláštera. Celý objekt je chráněný jako kulturní památka.
V přístavbě najde umístění vstupní hala s pokladnou, muzejní obchod, šatny a sociální zázemí.
Betonáři skořepinu přizpůsobili vzhledu skály tenkým betonovým nástřikem na přikotvenou tepelnou izolaci.
V rekonstruovaném klášteře budou expoziční sály, knihovna, pracovny, dílny a depozitáře muzea. Kromě moderního multifunkčního přednáškového sálu v něm nově najde místo i Návštěvnické centrum KRNAP.
V budově se už brzy začne s instalací vnitřních expozic a její slavnostní otevření je naplánováno na rok 2023.
- 362805.svg
- 362806.svg
- 362862.svg
- 362863.jpg
- 362864.jpg
- 362865.svg
- 362866.jpg
- 362867.jpg
- 362868.jpg
- 362869.jpg
- 362870.jpg
- 362871.jpg
- 362872.jpg
- 362873.jpg
- 362874.svg
- 362875.jpg
- 362879.jpg
- 362880.jpg
- 362881.jpg
- 362882.jpg
- 362883.svg
- 362884.svg
- 362885.jpg
- 362889.jpg
- 362890.jpg
- 362891.jpg
- 362892.jpg
- 362893.jpg
- 362894.jpg
- 362895.svg
- 362896.jpg
- 362897.jpg
- 362901.svg
- 362903.svg
- 362904.jpg
- 362905.jpg
- 362906.svg
- 362907.jpg
- 362908.jpg
- 362909.jpg
- 362910.jpg
- 362911.jpg
- 362912.jpg
- 362913.jpg
- 362914.jpg
- 362925.svg
- 362926.svg
- 362927.svg
- 362928.svg
- 362929.svg
- 362930.svg
- 362931.svg
- 363127.jpg
- 363128.jpg
- 363129.jpg
- 363130.jpg
- 363131.jpg
- 363132.jpg
- 363133.jpg
- 363134.jpg
- 363135.jpg
- 363136.jpg
- 363137.pdf
- 363141.jpg
- 363142.jpg
- 363143.svg
- 363144.svg
- 363145.svg
- 363146.svg
- 363147.svg
- 363148.svg
- 363149.svg
- 363157.jpg
- 363158.jpg
- 363164.jpg
- 363169.jpg
- 363170.jpg
- 363175.jpg
- 363182.jpg
- 363183.jpg
- 363184.jpg
- 363185.jpg
- 363186.jpg
- 363195.jpg
Triobo Ltd.
3rd Floor, 207 Regent Street
London W1B 3HH
United Kingdom
CN: 08995015
VAT: GB 283 4280 94https://www.triobo.com
support@triobo.com
(+44) 20 3695 0892
Ročník 2020
Ročník 2019
Ročník 2018
Ročník 2017
Ročník 2016
Ročník 2015
Ročník 2014
Ročník 2013
Ročník 2012
Ročník 2011
Ročník 2010
Ročník 2009
Ročník 2008
Ročník 2007
Ročník 2021
Ročník 2022
Rekordní most přes Orlík v provozu
Železniční doprava přes přehradu byla převedena na nový most. Stavbu řídili pracovníci Metrostavu TBR a divize 5, výztuž dodala divize 6.
Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností
V únoru 2023 zničilo zemětřesení na východě Turecka přes 400 škol. Společnost Metrostav Ankara Inşaat ve spolupráci s partnery získala zakázku na výstavbu 36 nových škol.
Nové sídlo fakulty ve stylu Baťovské architektury
Ve východní části bývalých Baťových závodů ve Zlíně nahradí původní mistrovskou školu moderní budova Fakulty technologické Univerzity Tomáše Bati. Stavbu zajistí tým závodu 1 Metrostavu DIZ ve sdružení.
Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie
Metrostav TBR zahájil první ražby strojem AVN 2000 při stavbě kabelovodu na kolínském nádraží. Technologie umožňuje realizaci stavby s minimálním omezením dopravy, nádražím projede až 500 vlaků denně.
21/2024
Most s největším železobetonovým obloukem v České republice v provozu. Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností. Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie.
20/2024
Jihočeským tým závodu 6 staví v Táboře zimní stadion s parametry NHL. Protipovodňová opatření na Jičínsku jsou dokončena s předstihem. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení prestižních titulů soutěže Stavba roku 2024.
19/2024
Na největším sídlišti v Táboře vyroste nový parkovací dům. Startuje výstavba dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Rekonstrukce Průmyslového paláce na Výstavišti dospěla do zlomové fáze: na své původní místo byla přesunuta hodinová věž.
18/2024
Rekonstrukce a nadstavba koleje G pro celkem 305 osob v areálu České zemědělské univerzity ve finále. Jihlavané se mohou těšit na nový dopravní terminál. Přehled nominací našich projektů v prestižní soutěži.
17/2024
Podrobně o velké přestavbě nemocnice v Českých Budějovicích. Tým Metrostavu DIZ obnovil učebny ZŠ Chvaly v rekordním čase. Nová kanalizace a čistírna ochrání Moravský kras.
16/2024
Kolegové z divize 1 se podílejí na velké výstavbě nového Smíchova. Společnost BeMo Tunnelling přestavuje dopravní uzel v srdci Porúří. Ke Dvoreckému mostu plula třistatunová ocelová konstrukce.
14–15/2024
V blízkosti centrály na pražské Palmovce odstartovala nejočekávanější cyklistická akce Metrostav handy cyklo maraton 2024. Tunel Fámjin na Faerských ostrovech proražen. Další etapa Zeleného města dokončena.
12–13/2024
Pod pečlivým dohledem památkářů ukončil tým Ing. Marka Janeby z divize 9 rekonstrukci některých částí paláce Savarin. Na Branický most se vrátily vlaky, zatím na jednu kolej. Nová stanice pro pražské záchranáře v Holešovicích.
11/2024
Bývalý obchodní dům Máj se proměnil v nepřehlédnutelné víceúčelové centrum obchodů, restaurací a zábavních zón, jeho rekonstrukci uskutečnilo sdružení divizí 8 a 1. Výstavba mostu v Pirně: 865 m z 917 m vysunuto! Přístaviště v ústecké části Brná je provozu.
10/2024
Představujeme špičkové pracoviště, které kolegové z divize 8 a Metrostavu DIZ dokončili v ústecké nemocnici. Při výstavbě nového mostu Levensau je zachraňována významná kolonie netopýrů. Nové moderní koupaliště se zázemím a atrakcemi v České Lípě na léto připraveno.
9/2024
Unikátní tramvajová trať mezi Libercem a Jabloncem je opět v provozu. Rekonstrukce Šítkovského jezu zdárně pokračuje. Fotoreportáž: výstavba nového bezpečnostního přelivu na vodním díle Orlík.
8/2024
Prestižní zakázka v prostorech Velvyslanectví Spolkové republiky Německo. Bourací práce Libeňského mostu pokračují. V Českých Budějovicích startuje stavba nového okresního soudu.
7/2024
Programová konference TEK 2024 představila zajímavé stavby i náročnou práci našich stavbařů. Strategicky významný projekt v Hněvicích pokročil. Speciální příloha novin Metrostavu: Stavba století je tu s námi 50 let!
6/2024
Stavbaři divize 1 dokončili moderní komplex nového sídla mladoboleslavské automobilky. Poslední březnový týden patřil sedmému výsuvu mostu v německé Pirně. Fotoreportáž: návrat soch na průčelí Savarinu.
5/2024
V multifunkčním sále DOX+ v pražských Holešovicích se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav, letos s mottem „Spolupráce je naší strategií“. Hráz táborského Jordánu zdobí nová lávka. Centrála Metrostavu využívá čistou energii.
4/2024
Metrostav DIZ staví na okraji Chýně moderní školu pro více než 800 dětí. Ve Františkových Lázních byla slavnostně zahájena rekonstrukce nádraží. Příbram má nový parkovací dům s kapacitou přes 170 míst.
3/2024
Varyádu v Karlových Varech doplní nové obchody a multikino. Nejen nové kamenolomy pro Skupinu Metrostav. Náročný projekt v Kotouči Štramberk míří do finále.
2/2024
Modernizace plavebních komor VD Gabčíkovo ve finále. Společnost Metrostav Norge AS postaví novou silnici poblíž Tromsø v nejsevernější části Norska. Představujeme světlopropustný beton.
1/2024
Nový parkovací dům jako součást revitalizace brownfieldu v dolním centru Liberce. Stavbaři překlenuli Orlík největším železobetonovým obloukem v České republice. Velká přestavba smíchovského nádraží v Praze je realitou.
22/2023
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Skvělá práce techniků Metrostavu i místních řemeslníků v Českém Krumlově. Horský resort Dolní Morava se dále rozrůstá.
21/2023
Nový plavecký komplex v Lužánkách zahájil provoz. Metrostav Ankara Inşaat staví školy na jihovýchodě Turecka. Stavbaři Metrostavu provedli nejrychlejší výsuv mostu v Pirně. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení soutěže Stavba roku 2023.
Stipendium
Metrostav dlouhodobě spolupracuje se školami na všech úrovních vzdělávání. Přinášíme informace o stipendijním programu pro učně. Zajímají vás výhody tohoto programu? Co o něm říkají naši smluvní žáci a instruktoři odborného výcviku? Na dalších stránkách naleznete také vizitky našich partnerských škol.
20/2023
Rozsáhlá rekonstrukce Thomayerovy nemocnice v Krči je ve finále. Představujeme Středisko truhlářské výroby ve Hvozdnici. Nový „Pentagon“ pro zaměstnance Škody Auto. Obrazem z výstavby Dvoreckého mostu.
19/2023
Pátá etapa přestavby železničního uzlu v Plzni mezi stanicemi hlavní nádraží a Plzeň Koterov byla slavnostně ukončena. Nová tělocvična základní a mateřské školy v Drahotuši vznikla s důrazem na každý detail. Tým divize 6 dokončil výstavbu bytového domu v pražské čtvrti Lhotka.
18/2023
Moderní aquapark v Kyjově byl uveden do provozu. Nová výrobní hala pro závod Volkswagen Slovakia. Grand Opening v pátek 29. září oficiálně otevřel nový kulturní středobod v Pardubicích – obnovený areál Automatických mlýnů a Polytechnických dílen.
17/2023
Tým divize 6 dokončil na rozhraní pražských čtvrtí Chodov a Záběhlice výstavbu pěti bytových domů. Unikátní severočeská tramvajová trať získává novou podobu. Divadlo v České Lípě má hvězdné nebe.
16/2023
Kolegové z divize 3 dokončili designový bytový dům Iconik, který vyrostl v jedné z karlínských proluk. Metrostav DIZ je připraven k výstavbě nových jaderných bloků. Staroměstský jez se vrátil do 13. století.
14–15/2023
Startuje projekt, který prodlouží splavnost Baťova kanálu. Světoví filmaři mají díky divizi 8 nový ateliér. Uprostřed léta se uskutečnil 11. ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton.
12–13/2023
Startuje proměna Branického mostu v Praze a zdvoukolejnění tratě až do Krče. Turisté plující po Labi mohou využívat nové přístaviště v Roudnici. Nové bytové domy v podkrušnohorském městě Ostrov s cílem zajistit zdravé vnitřní mikroklima.
11/2023
Karlovarské Císařské lázně jsou po náročné obnově a opět se skví v plné parádě. Bazén v Karviné prošel rozsáhlou rekonstrukcí a nabízí moderní zázemí nejen pro plavce. Fotoreportáž: Letní sportovní hry Metrostavu 2023.
10/2023
Nový parkovací dům P+R v blízkosti stanice metra B Nové Butovice. Jiráskovo divadlo v České Lípě je po náročné přestavbě. Metrostav jako hlavní partner legendárního veslařského závodu v Praze.
09/2023
Stavbaři dokončují zakázku rekonstrukce a dostavby budovy Fakulty lesnické a dřevařské v Suchdole. Nová skladová hala pro společnost Siko v Čimelicích. Tým divize 8 postavil v obci Místo v Ústeckém kraji novou školní budovu.
08/2023
Startuje výstavba moderního Centra urgentní medicíny v Liberci. Součástí modernizace bezpečnostního přelivu na orlické přehradě jsou specifické trhací práce. Metrostav revitalizoval Stříbrné jezero v Opavě.
07/2023
Programová konference TEK 2023 – letos nově v kongresovém centru O2 universum. V červnu startuje oprava dopravně vytíženého plzeňského mostu Milénia. Další středověký jez v centru Prahy čeká obnova.
06/2023
Kolegové z Metrostavu DIZ postaví v České Lípě nové koupaliště. Opava přivítala své nové nádraží v plném lesku. Aktuální informace z výstavby Dvoreckého mostu v Praze.
05/2023
V pražském Centru současného umění DOX se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav s mottem „Jsme jeden tým“. V Hradci Králové vyrostou nové laboratoře a vivárium. Do provozu byla slavnostně uvedena nová dotřiďovací linka v areálu firmy SAKO Brno.
04/2023
Areál zmodernizované vozovny Slovany v Plzni je dokončen. U Benátek nad Jizerou vyrostlo nové datové centrum. Fotoreportáž: rok rekonstrukce Průmyslového paláce na pražském Výstavišti.
03/2023
V neděli 19. února byl zprovozněn další úsek Západního okruhu Plzně. Tým Metrostavu DIZ dokončil práce na rekonstrukci budovy nádraží v Opavě. Vzpomínka na velké dílo na Želivce.
02/2023
Tým kolegů divize 6 ve sdružení s firmami PKS a Metrostav DIZ dokončil nový pavilon v Nemocnici Pelhřimov. Startuje velká rekonstrukce železniční trati v Praze. AFI City Vysočany: Třetí zakázka končí, čtvrtá pokračuje.
01/2023
V Blansku se ještě před Vánocemi podařilo otevřít nový most, který spojuje centrum města s oddělenou částí staré Blansko. V Praze startuje modernizace další vlakové trati! Kraj Vysočina má nové, moderní a neotřelé sídlo.
22/2022
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Rekonstrukce Jiráskova jezu v Českých Budějovicích s pomocí jedinečného postupu. Ohlédnutí za projekty roku 2022.
21/2022
Tým divizí 1 a 6 dokončil ve sdružení nejdelší tramvajový tunel v České republice. Masarykovo náměstí v Pardubicích opět zdobí obchodní dům známý jako Prior. Kolegové z Metrostavu Norge AS jsou součástí stavby prodloužení metra v Oslu.
20/2022
Rekonstrukce památkově chráněných budov Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích je ve finále. Metrostav TBR staví tunel na dálnici D3. Sídlo Hradní stráže v novém kabátě.
19/2022
V centru Brna nedaleko Svratky nahradil zchátralé domy moderní polyfunkční dům. Armádní muzeum v Praze na Žižkově se otevřelo veřejnosti. Nové aquacentrum ve Vrchlabí se připravuje na spuštění provozu.
18/2022
Stavbaři z libereckého zastoupení divize 8 dokončili velkou obnovu památkově chráněného novorenesančního areálu v Liberci. Slavnostním přestřižením pásky byla koncem září otevřena nová budova Fakulty zdravotnických studií UJEP. Den otevřených dveří u proměny luxusního hotelu v centru Prahy.
17/2022
Od července se v pražském obchodním domě známém pod jménem Máj pohybují stavbaři – kolegové z divize 8 se pustili do rozsáhlé rekonstrukce. Díky Metrostavu sníží Elektrárna Tušimice emise jemných prachových částic o 90 procent. Nejdelší tramvajový tunel v ČR je ve zkušebním provozu.
16/2022
Tým Jiřího Paulera z divize 9 dokončil v Praze na Hagiboru bytové domy Alfa a Beta. TBG Pražské malty: cementový litý potěr CEMFLOW slaví 20 let. Náměstí v Karviné již zdobí tři opravené historické domy.
14–15/2022
Tým divize 9 dokončil rekonstrukci památkově chráněného augustiniánského kláštera ve Vrchlabí. Koncem července se uskutečnil desátý ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton. Kolegové z oblastního zastoupení divize 6 pro Kraj Vysočina pracují na modernizaci a intenzifikaci čistírny odpadních vod (ČOV) ve Žďáru nad Sázavou.
12–13/2022
Projekt Park Zličín s celkem 526 bytovými jednotkami dokončen. Kolegové z divize 3 opravili renesanční zámeček v centru slovenského města Humenné. Most přes fjord v Norsku získal prestižní ocenění.
11/2022
Vyjádření prezidenta Skupiny Metrostav k rozhodnutí Vrchního soudu v Praze. Sonda z výstavby Centrálních polytechnických dílen v památkově chráněném areálu bývalých Winternitzových mlýnů v Pardubicích. Fotoreportáž: Sportovci Metrostavu v Nymburku sváděli urputné boje.
10/2022
Metrostav dokončil a předal modernizovaný pavilon urgentní medicíny v největší jihočeské nemocnici. Vltavu v Praze překlene nový most z bílého betonu. Zdražování stavebních materiálů pod lupou.
9/2022
Kolegové z divize 1 předali koncem dubna investorovi čtyřhvězdičkový hotel se 168 apartmány. Reportáž z rekonstrukce tramvajové vozovny v Plzni-Slovanech. Divize 6 navýší ubytovací kapacitu v třeboňských lázních.
8/2022
Tým Daniela Liperta z ústeckého zastoupení divize 8 dokončuje rekonstrukci a přestavbu synagogy v Žatci. Špičkoví čeští vodní slalomáři můžou trénovat - sportovní kanál v pražské Troji je opraven! Metrostav revitalizuje Stříbrné jezero v Opavě.
7/2022
Po dvou letech se uskutečnil 17. ročník Programové konference Metrostavu TEK. Nedaleko křižovatky Malovanka vznikne centrální mozek pražské dopravy. Kolegové z divize 5 dokončují třetí nejdelší železniční most v České republice.
6/2022
Pražské Centrum současného umění DOX hostilo velké setkání vedoucích manažerů firem Skupiny Metrostav. Divize 6 dokončila betonáž Masaryčky. Nevyhovující železniční most přes Orlík nahradí nový.
5/2022
Záchrana Libeňského mostu blíž realitě: Metrostav TBR dostal za úkol navrhnout projekt a podle něj provést opravu. Nová elegantní ocelová lávka pro pěší v Plzni již slouží. Fotoreportáž: zabezpečení přehrady Hněvkovice před velkou vodou.
4/2022
Skupina Metrostav vnímá aktuální dění a okamžitě se různými způsoby zapojila do pomoci Ukrajině. Velké mosty silničního okruhu v Brně rostou. Fotoreportáž: ražby cyklo tunelu Kronstad v norském Bergenu.
3/2022
Fakultní nemocnice Brno má nové Centrum komplexní psychiatrické péče. Velká rekonstrukce stanice metra Florenc. Stavíme nejen bytové, ale i rodinné domy. Nová expozice o stavebnictví ve vědecko-zábavním centru iQLANDIA.
2/2022
Práce u Gabčíkova se přehouply za polovinu. V Brně finišuje hrubá stavba nejdelšího tramvajového tunelu v ČR. Metrostav Development představuje exkluzivní rezidenční projekt Vilapark Klamovka.
1/2022
Levé křídlo Průmyslového paláce na pražském Výstavišti se dočká obnovy. Snižujeme emise v teplárně Trmice. Technici poprvé sestavili unikátní vozík pro lodní výtah na VD Orlík. Divize 8 dokončila rekonstrukci dopravního uzlu v Litvínově.
22/2021
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Blesková výměna mostní konstrukce v Horšovském Týnu. Metrostav Norge razí tunel v Bergenu. Rok 2021 obrazem našich staveb.
21/2021
Divize 6 na pražském Zličíně dokončila další etapu bytových domů. Práce na obnově školky poničené tornádem pokračují. Relikviář svatého Maura je již v nové expozici v Pluhovských domech a je přístupný veřejnosti.
20/2021
Společný tým techniků divizí 1 a 3 dokončuje velkou rekonstrukci jednoho z největších vojenských muzeí v Evropě. Třeboňské lázně Aurora mají nové venkovní wellness. Metrostav oslavil kulaté výroční koncertem v hale 02 universum.
19/2021
Na Orlíku startuje velká stavba. Ochrání před extrémní povodní. Pražský barokní palác Sylva-Taroucca prochází rekonstrukcí. Divize 6 dokončila výrobní halu pro Mondi Bupak. Představujeme nový parkovací dům na Černém Mostě.
18/2021
V Brně odstartovala stavba nového plaveckého bazénu. Naše dceřiná společnost PRAGIS obnoví vodovod pod korytem Labe u obce Obříství. Demolice komína v Jablonci nad Nisou aneb v hlavní roli naši střelmistři.
17/2021
Do provozu byla uvedena druhá část optimalizovaného traťového úseku mezi železničními stanicemi Praha-Hostivař a Praha hlavní nádraží. Obnova panského sídla v Humenném na Slovensku míří do finále. Fotoreportáž: velká dopravní stavba u Plzně.
16/2021
Náročný developerský projekt Park Na Vackově se rozrostl o dalších 340 bytových jednotek. Výstavba parkovacího domu na Černém Mostě jde od finále. Snášení mostu v Horšovském Týnu za pomoci největšího kolového jeřábu v České republice. Uprostřed Vltavy proběhla nevšední betonáž.
14-15/2021
Tým divize 9 dokončil druhou etapu výstavby bytového komplexu Hodkovičky Green. Koncem července se uskutečnil letošní ročník závodu Metrostav handy cyklo maraton. Na Želivce proběhlo slavnostní zahájení provozu nové haly filtrace GAU. Ve Znojmě začala stavba nové plavecké haly.
12-13/2021
V závěru léta ukončí společný tým divizí 8 a 5 geologický průzkum v lokalitě PAD 4 na trase metra D. Zakázka pro baziliku svatého Václava je připravena. Nebe nad Českou republikou bude řídit modernější systém. Letní příloha: po českých krajích s Metrostavem.
11/2021
Na místě karlínského přístavu zchátralého v brownfield Metrostav dokončuje další budovu – River city residence. Výstavba jihlavské obalovny jde do finále. IKEM otevřel nové pracoviště nukleární medicíny. Most přes Městský ostrov v Písku září novotou.
10/2021
Recyklovaný beton spojil síly v rámci Skupiny Metrostav. Nový parkovací dům v Polní ulici v Brně již slouží. Tým divize 3 pracuje na snížení emisí v Elektrárně Tušimice. Likvidace azbestu v rámci rekonstrukce hotelu InterContinental probíhá správným postupem.
09/2021
Přestavba železniční stanice v Plzni pokračuje rekonstrukcí památkově chráněné výpravní budovy. Projekt bytových domů Zelené město v Praze 9 se rozrostl o 63 nových bytů. Divize 8 revitalizuje na severu Čech trojici jezer.
08/2021
Ve Vrchlabí vzniká od dubna nové akvacentrum. Prokopávka v Plzni se proměnila v moderní sportovní areál. Kapacita ČOV na letišti v Praze se zvýší téměř desetinásobně. Divize 5 pro turisty u Karlových Varů.
07/2021
Tým jihočeského zastoupení divize 6 přebudoval 116 let staré přemostění na unikátní ocelový zdvižný most. Z Košíř na Prahu shlížejí čtyři nové bytové domy. Představujeme dvě zakázky v teplárenském odvětví divize 8 Jádro...
06/2021
Unicity Plzeň - osm domů ve třech etapách postavil tým divize 6 nedaleko areálu Západočeské univerzity. Nové zázemí pro druhý nejvzácnější zlatnický artefakt. Po opraveném mostě v Radotíně už jezdí vlaky...
05/2021
Slavný pražský hotel InterContinental prochází kompletní rekonstrukcí a přestavbou. V Opavě začala oprava západního nádraží. Divize 9 dokončuje budovu nového depozitáře Krajské knihovny v Karlových Varech...
04/2021
Betonáři divize 6 začali pracovat na kostře první polyfunkční budovy u Masarykova nádraží. Staré domy v centru Brna Metrostav přeměnil na útulné byty pro seniory. V Žatci pokračuje rekonstrukce synagogy...
03/2021
Na Slovensku byl do provozu uveden nový úsek dálnice D1 včetně tunelu Žilina. První etapa projektu Park Zličín byla zkolaudována. Český Krumlov bude mít další turistický cíl…
02/2021
Úpravna vody Želivka je díky Metrostavu doplněna o dokonalejší filtraci pitné vody. Tým divize 9 dokončil novou stanici pro záchranáře na vojenském letišti v Čáslavi. Plavecký bazén v Karviné čeká modernizace...
01/2021
Metrostav slaví padesátiny! Přinášíme krátký exkurz do minulosti. Cestujícím v Benešově slouží nové autobusové nádraží. Stavbaři divize 9 převzali v areálu Automatických mlýnů v Pardubicích další zakázku...
Metrostav 22/2020
Metrostav 21/2020
Metrostav 20/2020
Metrostav 19/2020
Metrostav 18/2020
Metrostav 17/2020
Metrostav 16/2020
Metrostav 14-15/2020
Metrostav 12-13/2020
Metrostav 11/2020
Metrostav 10/2020
Metrostav 09/2020
Metrostav 08/2020
Metrostav 07/2020
Metrostav 06/2020
Metrostav 05/2020
Metrostav 04/2020
Metrostav 03/2020
Metrostav 02/2020
Metrostav 01/2020
Metrostav 22/2019
Metrostav 21/2019
Metrostav 20/2019
Metrostav 19/2019
Metrostav 18/2019
Metrostav 17/2019
Metrostav 16/2019
Metrostav 14-15/2019
Metrostav 12-13/2019
Metrostav 11/2019
Metrostav 10/2019
Metrostav Gabčíkovo/2019
Metrostav 09/2019
Metrostav 08/2019
Metrostav 07/2019
Metrostav 06/2019
Metrostav 05/2019
Metrostav 04/2019
Metrostav 03/2019
Metrostav 02/2019
Metrostav 01/2019
Metrostav 22/2018
Metrostav 21/2018
Metrostav 20/2018
Metrostav 19/2018
Metrostav 18/2018
Metrostav 17/2018
Metrostav 16/2018
Metrostav 14-15/2018
Metrostav 12-13/2018
Metrostav 11/2018
Metrostav 10/2018
Metrostav 09/2018
Metrostav 08/2018
Metrostav 07/2018
Metrostav 06/2018
Metrostav 05/2018
Metrostav 04/2018
Metrostav 03/2018
Metrostav 02/2018
Metrostav 01/2018
Metrostav 22/2017
Metrostav 21/2017
Metrostav 20/2017
Metrostav 19/2017
Metrostav 18/2017
Metrostav 17/2017
Metrostav 16/2017
Metrostav 15/2017
Metrostav 13-14/2017
Metrostav 11-12/2017
Metrostav 10/2017
Metrostav Special/2017
Metrostav 09/2017
Metrostav 08/2017
Metrostav 07/2017
Metrostav 06/2017
Metrostav 05/2017
Metrostav 04/2017
Metrostav 03/2017
Metrostav 02/2017
Metrostav 01/2017
Metrostav 22/2016
Metrostav 21/2016
Metrostav 20/2016
Metrostav 19/2016
Metrostav 18/2016
Metrostav 17/2016
Metrostav 16/2016
Metrostav 15/2016
Metrostav 13-14/2016
Metrostav 11-12/2016
Metrostav 10/2016
Metrostav Tunely/2016
Metrostav 09/2016
Metrostav 08/2016
Metrostav 07/2016
Metrostav 06/2016
Metrostav 05/2016
Metrostav 04/2016
Metrostav 03/2016
Metrostav 02/2016
Metrostav 01/2016
Metrostav 22/2015
Metrostav 21/2015
Metrostav 20/2015
Metrostav 19/2015
Metrostav 18/2015
Metrostav 17/2015
Metrostav 15-16/2015
Metrostav 13-14/2015
Metrostav 12/2015
Metrostav 11/2015
Metrostav 10/2015
Metrostav 09/2015
Metrostav 08/2015
Metrostav 07/2015
Metrostav 06/2015
Metrostav 05/2015
Metrostav 04/2015
Metrostav 03/2015
Metrostav 02/2015
Metrostav 01/2015
Metrostav 22/2014
Metrostav 21/2014
Metrostav 20/2014
Metrostav 19/2014
Metrostav 18/2014
Metrostav 17/2014
Metrostav 15-16/2014
Metrostav 13-14/2014
Metrostav 12/2014
Metrostav 11/2014
Metrostav 10/2014
Metrostav 09/2014
Metrostav 08/2014
Metrostav 07/2014
Metrostav 06/2014
Metrostav 05/2014
Metrostav 04/2014
Metrostav 03/2014
Metrostav 02/2014
Metrostav 01/2014
Metrostav 22/2013
Metrostav 21/2013
Metrostav 20/2013
Metrostav 19/2013
Metrostav 18/2013
Metrostav 17/2013
Metrostav 16/2013
Metrostav 14-15/2013
Metrostav 12-13/2013
Metrostav 11/2013
Metrostav 10/2013
Metrostav 09/2013
Metrostav 08/2013
Metrostav 07/2013
Metrostav 06/2013
Metrostav 05/2013
Metrostav 04/2013
Metrostav 03/2013
Metrostav 02/2013
Metrostav 01/2013
Metrostav 22/2012
Metrostav 21/2012
Metrostav 20/2012
Metrostav 19/2012
Metrostav 18/2012
Metrostav 17/2012
Metrostav 16/2012
Metrostav 14-15/2012
Metrostav 12-13/2012
Metrostav 11/2012
Metrostav 10/2012
Metrostav 09/2012
Metrostav 08/2012
Metrostav 07/2012
Metrostav 06/2012
Metrostav 05/2012
Metrostav 04/2012
Metrostav 03/2012
Metrostav 02/2012
Metrostav 01/2012
Metrostav 22/2011
Metrostav 21/2011
Metrostav 20/2011
Metrostav 19/2011
Metrostav 18/2011
Metrostav 17/2011
Metrostav 16/2011
Metrostav 14-15/2011
Metrostav 12-13/2011
Metrostav 11/2011
Metrostav 10/2011
Metrostav 09/2011
Metrostav 08/2011
Metrostav 07/2011
Metrostav 06/2011
Metrostav 05/2011
Metrostav 04/2011
Metrostav 03/2011
Metrostav 02/2011
Metrostav 01/2011
Metrostav 22/2010
Metrostav 21/2010
Metrostav 20/2010
Metrostav 19/2010
Metrostav 18/2010
Metrostav 17/2010
Metrostav 16/2010
Metrostav 14-15/2010
Metrostav 12-13/2010
Metrostav 11/2010
Metrostav 10/2010
Metrostav 09/2010
Metrostav 08/2010
Metrostav 07/2010
Metrostav 06/2010
Metrostav 05/2010
Metrostav 04/2010
Metrostav 03/2010
Metrostav 02/2010
Metrostav 01/2010
Metrostav 22/2009
Metrostav 21/2009
Metrostav 20/2009
Metrostav 19/2009
Metrostav 18/2009
Metrostav 17/2009
Metrostav 16/2009
Metrostav 15/2009
Metrostav 13-14/2009
Metrostav 11-12/2009
Metrostav 10/2009
Metrostav 09/2009
Metrostav 08/2009
Metrostav 07/2009
Metrostav 06/2009
Metrostav 05/2009
Metrostav 04/2009
Metrostav 03/2009
Metrostav 02/2009
Metrostav 01/2009
Metrostav 22/2008
Metrostav 21/2008
Metrostav 20/2008
Metrostav 19/2008
Metrostav 18/2008
Metrostav 17/2008
Metrostav 16/2008
Metrostav 15/2008
Metrostav 14/2008
Metrostav 12-13/2008
Metrostav 10/2008
Metrostav 11/2008
Metrostav 09/2008
Metrostav 08/2008
Metrostav 07/2008
Metrostav 06/2008
Metrostav 05/2008
Metrostav 04/2008
Metrostav 03/2008
Metrostav 02/2008
Metrostav 01/2008
Metrostav 22/2007
Metrostav 21/2007
Metrostav 20/2007
Metrostav 19/2007
Metrostav 18/2007
Metrostav 17/2007
Metrostav 16/2007
Metrostav 15/2007
Metrostav 14/2007
Metrostav 12-13/2007
Metrostav 11/2007
Metrostav 10/2007
Metrostav 09/2007
Metrostav 08/2007
Metrostav 07/2007
Metrostav 06/2007
Metrostav 05/2007
Metrostav 04/2007
Metrostav 03/2007
Metrostav 02/2007
Metrostav 01/2007