Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Letní příloha

Zkušenosti k nezaplacení

Za odpovědi děkuje Lenka Svobodová
foto archiv tázaných a Metrostavu a Profimedia.cz

ING. RADEK LIŠKA

METROSTAV DIVIZE 8

Koncem února 2019 zahájil tým Ing. Lišky inovaci a modernizaci plavebních komor na vodním díle Gabčíkovo na Slovensku. Obě mají půdorysné rozměry 34 x 275 m a patří k největším zdymadlům v Evropě.

Jaké hlavní činnosti teď na stavbě provádíte?

Po dokončení první komory jsme loni v listopadu zahájili práce na druhé. U ní v současné době probíhají montáže na všech stavebních objektech – dolních i horních vratech, záskokové klapce, drážkách bitev i šachtách provizorního hrazení. Postupují i sanace dilatačních a pracovních spár a injektáže podzákladí.

Jaká byla největší odlišnost od domova, se kterou jste se při práci v zahraničí setkal?

Mentalita na Slovensku je dost podobná té české, a tak zásadní odlišnost jsem nezaznamenal. I zde jsou lidé, kteří chtějí pracovat, mají zájem a potom jsou jiní, kteří myslí především na svůj prospěch.

Co vás na životě v cizině nejvíc překvapilo?

Na životě v zahraničí mne nic nepřekvapilo. Přijel jsem na Slovensko čistě pracovně s jasným úkolem a cílem, tak tady život moc neprožívám. Na víkend se vracím domů, kde se snažím odpočinout a dohnat resty z osobního života.

Co vám v zahraničí nejvíc chybělo?

Nejvíc mi chybí syn a kamarádi.

Jakou památku, stavbu nebo přírodní úkaz byste ze země působení doporučil navštívit? 

Popravdě nemám moc co navrhovat, jelikož na Slovensku pouze pracuji. Tím pádem jen vřele doporučuji návštěvu plavebních komor Gabčíkovo, je to naprosto ojedinělá stavba, a to i celosvětově.

Co vám práce v cizině dala, jaké zkušenosti si nejvíc považujete?

Dá se říct, že kvůli unikátnosti projektu bylo všechno nové – zkušenosti z předchozích projektů buď nebylo možné v zásadě uplatnit, nebo nefungovaly. Málokde třeba provádíte jádrové vrty hluboké přes 8 m. Opět se tu potvrdilo, jak důležitý je projektant a že jeho výběru je nutné vždy věnovat maximální pozornost. Považuji si také zkušenosti získané z oboru výroby a montáží ocelových konstrukcí a v neposlední řadě musím vypíchnout praxi v oblasti smluvního standardu FIDIC. Na druhou stranu mne velice zklamalo, jak si někteří účastníci stavebního procesu dokážou smluvní podmínky ohýbat a uzpůsobovat, jen aby nemuseli uznat své pochybení.

Letní příloha

Zkušenosti k nezaplacení

Za odpovědi děkuje Lenka Svobodová
foto archiv tázaných a Metrostavu a Profimedia.cz

Ing. Ladislav Chovanec

Metrostav DS

Po třech letech prací uzavřel v roce 2019 tým Ing. Chovance z divize 4 stavbu sklápěcího Mostu Stulecia Niepodległości přes Mrtvou Vislu v polském Sobieševu. Pětipolový most má dvě pohyblivá ocelová křídla přes 50 m širokou plavební dráhu.

Jaká byla největší odlišnost od domova, se kterou jste se při práci v zahraničí setkal?

V Polsku jsem strávil celkem pět let. Na začátku bylo pro mne nezvyklé, že značka Metrostav neměla na trhu takovou pozici jako v České republice. Třeba při placení materiálu bylo normální, že firmy požadovaly za dodání zboží platbu předem.

Co vás na životě v cizině nejvíc překvapilo?

Žádná zásadní překvapení mě nečekala, protože polské prostředí není moc odlišné od českého. Bylo však nutné rychle si zvyknout na fakt, že si všechno musíme zařídit sami – od zajišťování bydlení přes shánění kanceláří a jejich vybavení až po výběr zaměstnanců. V zahraničí se prostě nemůžete spoléhat na stejný servis ze strany divize nebo centrály jako v domácím prostředí. 

Co vám v zahraničí nejvíc chybělo?

Jednoznačně mi chyběla rodina. Doma jsem totiž trávil jen necelé dva víkendy v měsíci. A co mi ještě chybělo, bylo slunce.

Jakou památku, stavbu nebo přírodní úkaz byste ze země působení doporučil navštívit? 

Doporučil bych Gdaňsk, který může nabídnout novodobé památky i industriální zajímavosti. Hezké je i město Toruň, jehož prohlídku je zajímavé spojit s návštěvou křižáckého hradu Malbork.

Co vám práce v cizině dala, jaké zkušenosti si nejvíc považujete?

Možnost pracovat na velkých a zajímavých projektech. Určitě jsem načerpal mnoho zkušeností při jednání s investorem. Dále znalost jazyka. Polština je sice podobná češtině, ale s jejím dobrým zvládnutím se každému otevírají nové možnosti.

Chtěl byste k pobytu v zahraničí něco dodat?

Práce v zahraničí má své klady, ale přináší i měně pozitivní věci. Prostředí, ve kterém se pohybujete, vám často není příznivě nakloněno a o svých schopnostech můžete partnery přesvědčit jen výsledky vlastní práce. Zároveň se musíte přizpůsobit již nastaveným podmínkám, protože se na místní poměry nedají plně aplikovat české postupy. Účast na projektu v cizině poskytuje ale i možnost seberealizace na vyšší úrovni než doma.

Letní příloha

Zkušenosti k nezaplacení

Za odpovědi děkuje Lenka Svobodová
foto archiv tázaných a Metrostavu a Profimedia.cz

Ing. Marek Gasparovič

Metrostav

Jako hlavní stavbyvedoucí tureckých projektů z ÚZAP Skupiny Metrostav se Ing. Gasparovič od roku 2017 podílí na stavbách depa pro linku metra M7 a podzemní lanové dráhy v Istanbulu. Téměř kilometrová lanovka má sklon 13 % a převýšení stanic dosahuje asi 100 m. Součástí zakázky je i dodávka dráhy včetně vozů, elektromechanického zařízení a napojení na linku metra. Její stavební část je téměř hotová, probíhají montáž a zkoušky technologie.

Jaká byla největší odlišnost od domova, se kterou jste se při práci v zahraničí setkal?

Překvapilo mě zjištění, že jsou Turci milí, emotivní a vstřícní k cizincům, i když jsou jinověrci.

Co vás na životě v cizině nejvíc překvapilo?

Do Turecka jsem prvně přijel před 40 lety na stavbu uhelné elektrárny Soma 6x165 MW jako autorský dozor generálního projektanta. Místní stavbaři už tehdy naprosto dokonale zpracovávali železobeton a používali systémové bednění. Když betonovali základ turbogenerátoru – byl to 18 m vysoký železobetonový prostorový rám –, úžasně pečlivě ošetřovali pracovní spáry. Něco takového jsem v tehdejším Československu nezažil.

Co vám v zahraničí nejvíc chybělo?

Je to zajímavé, ale vlastně nic mi tehdy nechybělo. Měl jsem tam rodinu, staršího syna žena přivezla, když mu bylo pět měsíců. Braly se tam tenkrát úžasné diety – a skoro každou neděli jsme surfovali v Egejském moři.

Jakou památku, stavbu nebo přírodní úkaz byste ze země působení doporučil navštívit? 

Turecko je prošpikované antickými i přírodními památkami, doporučil bych snad vše. Pro mne ale největší zážitek představovaly hořící výrony zemního plynu na jižním pobřeží u obce Čirali, které inspirovaly Homérovu legendu o Chiméře.

Co vám práce v cizině dala, jaké zkušenosti si nejvíc považujete?

Na stavbě jsem tehdy spolupracoval s tureckými stavbaři, technology i elektrikáři. Hodně jich vystudovalo v USA nebo v Británii. Projektový management a technickou angličtinu jsem se naučil od nich a dodnes z toho čerpám.

Chtěl byste k pobytu v zahraničí něco dodat?

Každému čerstvě dostudovanému inženýrovi bych zkušenost v zahraničí doporučil. A úplně nejlepší je, když začátek kariery stráví při projektování v mezinárodním prostředí.

 

Metrostav 14–15/2022, Muzeum
Metrostav 14–15/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 14–15/2022, M stavebniny
Metrostav 14–15/2022, Ptáme se
Metrostav 14–15/2022, Fotosloupek
Metrostav 14–15/2022, Výročí
Metrostav 14–15/2022, Číslo
Metrostav 14–15/2022, Divize 8
Metrostav 14–15/2022, Metrostav DIZ a divize 1
Metrostav 14–15/2022, Divize 6
Metrostav 14–15/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 14–15/2022, Fotoreportáž
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 1/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 2/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 3/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 4/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 5/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 6/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 7/7
Metrostav 14–15/2022, Muzeum

Muzeum

Metrostav 14–15/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 14–15/2022, M stavebniny

M stavebniny

Metrostav 14–15/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 14–15/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 14–15/2022, Výročí

Výročí

Metrostav 14–15/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 14–15/2022, Divize 8

Divize 8

Metrostav 14–15/2022, Metrostav DIZ a divize 1

Metrostav DIZ a divize 1

Metrostav 14–15/2022, Divize 6

Divize 6

Metrostav 14–15/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 14–15/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 1/7

Letní příloha 1/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 2/7

Letní příloha 2/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 3/7

Letní příloha 3/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 4/7

Letní příloha 4/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 5/7

Letní příloha 5/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 6/7

Letní příloha 6/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 7/7

Letní příloha 7/7

16

Sending statistics …

Rendering Letní příloha 5/7 (233260): (2/4) (0 ms)

Rendering Letní příloha 4/7 (233259): (2/4) (4 ms)

Rendering Letní příloha 3/7 (233258): (1/3) (12 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i5810/item363145.svg

 i5810/item363164-small.jpg

 i5810/item362929.svg

 i5810/item363146.svg

 i5810/item363169-small.jpg

 i5810/item362928.svg

 i5810/item363170-small.jpg

 i5810/item363147.svg

 i5810/item363195-small.jpg

 i5810/item362931.svg

 i5810/item363175-small.jpg