Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Letní příloha

Zkušenosti k nezaplacení

Za odpovědi děkuje Lenka Svobodová
foto archiv tázaných a Metrostavu a Profimedia.cz

ING. PETR KOUKOLÍK

METROSTAV DIVIZE 5

Od ledna 2018 do prosince 2020 budoval tým Ing. Roberta Brože, Ph.D., jehož členem byl i Ing. Koukolík, 735 m dlouhý most přes Åstfjord na novém úseku silnice Fv. 714 v Norsku. Most vyžadoval unikátní způsob založení.

Jaká byla největší odlišnost od domova, se kterou jste se při práci v zahraničí setkal?

Soukromě – odloučení od rodiny, přátel a koníčků. Velká vzdálenost mezi pracovištěm a domovem znamenala pro rodinu nejistotu, zda se v případě nezbytnosti budu moci rychle vrátit domů. 

Pracovně – odlišení práce a soukromí, a proto řešení krizových situací v klidu, bez negativních verbálních projevů a s následným přátelským chováním. Otevřenost místních lidí nabízejících vstřícnost a ochotu řešit problémy. Místně – nutnost vyrovnat se s přílivem a odlivem při založení a spodní stavbě mostu. V zimním období tma a v letním přítomnost světla po většinu dne.

STAVBAŘI POSTAVILI NA PONTONU ŽELEZOBETONOVÉ STUDNY S HMOTNOSTÍ 2200 TUN, ZAPLAVILI JE A POTOPILI DO HLOUBKY 14 M POD HLADINU MOŘE

Co vás na životě v cizině nejvíc překvapilo?

Přímost a jednoduchost při jednání. Podání ruky = závazek a dohoda, nad níž se již nemusí diskutovat a pak něco kontrolovat. Důvěra je základ, který se nesmí porušit. Překvapující byla také víceméně společná dovolená téměř všech obyvatel Norska v jednom termínu, kdy se téměř celá země zastavila. Hojná přítomnost hub, borůvek a brusinek, které místní moc nesbírají.

Co vám v zahraničí nejvíc chybělo?

Kromě rodiny, přátel a sportů české pivo a jídlo. Po návratu jsem tento deficit hodnotně doplňoval a nyní je to vidět na mé postavě.

Jakou památku, stavbu nebo přírodní úkaz byste ze země působení doporučil navštívit?

V Norsku je obecně krásná čistá krajina – hory, pobřeží, moře, vodopády. Vztah k přírodě mají Norové v krvi. Kdo má rád rybolov, turistiku (pěší i cyklo), tak ho země nezklame. Jen počasí je tu dost proměnlivé a do nutné výbavy patří pláštěnka.

KOMUNIKACE V MÍSTNÍM JAZYCE BÝVÁ SLOŽITĚJŠÍ, ALE SNAHU DOMLUVIT SE DOMÁCÍ OBYVATELÉ VELMI CENÍ. VÝHODOU TECHNIKŮ VŽDY JE, ŽE SI PROBLÉM MOHOU ROZKRESLIT NA PAPÍŘE

Co vám práce v cizině dala, jaké zkušenosti si nejvíc považujete? 

Zkušenost to byla veliká jak po pracovní, tak po soukromé stránce. Stavění je všude podobné, prostředky a postupy ve stavebním řízení se však lehce liší. Projekt například víceméně zobrazuje výsledný stav konstrukce, ale postup výstavby – včetně pomocných konstrukcí, vyztužení apod. – je know-how zhotovitele a musí s tím počítat už v nabídce. Výstavba ve fjordu byla pro nás velkou neznámou, ale myslím, že jsme ji zvládli.

Letní příloha

Zkušenosti k nezaplacení

Za odpovědi děkuje Lenka Svobodová
foto archiv tázaných a Metrostavu a Profimedia.cz

ING. RADEK LIŠKA

METROSTAV DIVIZE 8

Koncem února 2019 zahájil tým Ing. Lišky inovaci a modernizaci plavebních komor na vodním díle Gabčíkovo na Slovensku. Obě mají půdorysné rozměry 34 x 275 m a patří k největším zdymadlům v Evropě.

Jaké hlavní činnosti teď na stavbě provádíte?

Po dokončení první komory jsme loni v listopadu zahájili práce na druhé. U ní v současné době probíhají montáže na všech stavebních objektech – dolních i horních vratech, záskokové klapce, drážkách bitev i šachtách provizorního hrazení. Postupují i sanace dilatačních a pracovních spár a injektáže podzákladí.

Jaká byla největší odlišnost od domova, se kterou jste se při práci v zahraničí setkal?

Mentalita na Slovensku je dost podobná té české, a tak zásadní odlišnost jsem nezaznamenal. I zde jsou lidé, kteří chtějí pracovat, mají zájem a potom jsou jiní, kteří myslí především na svůj prospěch.

Co vás na životě v cizině nejvíc překvapilo?

Na životě v zahraničí mne nic nepřekvapilo. Přijel jsem na Slovensko čistě pracovně s jasným úkolem a cílem, tak tady život moc neprožívám. Na víkend se vracím domů, kde se snažím odpočinout a dohnat resty z osobního života.

Co vám v zahraničí nejvíc chybělo?

Nejvíc mi chybí syn a kamarádi.

Jakou památku, stavbu nebo přírodní úkaz byste ze země působení doporučil navštívit? 

Popravdě nemám moc co navrhovat, jelikož na Slovensku pouze pracuji. Tím pádem jen vřele doporučuji návštěvu plavebních komor Gabčíkovo, je to naprosto ojedinělá stavba, a to i celosvětově.

Co vám práce v cizině dala, jaké zkušenosti si nejvíc považujete?

Dá se říct, že kvůli unikátnosti projektu bylo všechno nové – zkušenosti z předchozích projektů buď nebylo možné v zásadě uplatnit, nebo nefungovaly. Málokde třeba provádíte jádrové vrty hluboké přes 8 m. Opět se tu potvrdilo, jak důležitý je projektant a že jeho výběru je nutné vždy věnovat maximální pozornost. Považuji si také zkušenosti získané z oboru výroby a montáží ocelových konstrukcí a v neposlední řadě musím vypíchnout praxi v oblasti smluvního standardu FIDIC. Na druhou stranu mne velice zklamalo, jak si někteří účastníci stavebního procesu dokážou smluvní podmínky ohýbat a uzpůsobovat, jen aby nemuseli uznat své pochybení.

Letní příloha

Zkušenosti k nezaplacení

Za odpovědi děkuje Lenka Svobodová
foto archiv tázaných a Metrostavu a Profimedia.cz

Ing. Ladislav Chovanec

Metrostav DS

Po třech letech prací uzavřel v roce 2019 tým Ing. Chovance z divize 4 stavbu sklápěcího Mostu Stulecia Niepodległości přes Mrtvou Vislu v polském Sobieševu. Pětipolový most má dvě pohyblivá ocelová křídla přes 50 m širokou plavební dráhu.

Jaká byla největší odlišnost od domova, se kterou jste se při práci v zahraničí setkal?

V Polsku jsem strávil celkem pět let. Na začátku bylo pro mne nezvyklé, že značka Metrostav neměla na trhu takovou pozici jako v České republice. Třeba při placení materiálu bylo normální, že firmy požadovaly za dodání zboží platbu předem.

Co vás na životě v cizině nejvíc překvapilo?

Žádná zásadní překvapení mě nečekala, protože polské prostředí není moc odlišné od českého. Bylo však nutné rychle si zvyknout na fakt, že si všechno musíme zařídit sami – od zajišťování bydlení přes shánění kanceláří a jejich vybavení až po výběr zaměstnanců. V zahraničí se prostě nemůžete spoléhat na stejný servis ze strany divize nebo centrály jako v domácím prostředí. 

Co vám v zahraničí nejvíc chybělo?

Jednoznačně mi chyběla rodina. Doma jsem totiž trávil jen necelé dva víkendy v měsíci. A co mi ještě chybělo, bylo slunce.

Jakou památku, stavbu nebo přírodní úkaz byste ze země působení doporučil navštívit? 

Doporučil bych Gdaňsk, který může nabídnout novodobé památky i industriální zajímavosti. Hezké je i město Toruň, jehož prohlídku je zajímavé spojit s návštěvou křižáckého hradu Malbork.

Co vám práce v cizině dala, jaké zkušenosti si nejvíc považujete?

Možnost pracovat na velkých a zajímavých projektech. Určitě jsem načerpal mnoho zkušeností při jednání s investorem. Dále znalost jazyka. Polština je sice podobná češtině, ale s jejím dobrým zvládnutím se každému otevírají nové možnosti.

Chtěl byste k pobytu v zahraničí něco dodat?

Práce v zahraničí má své klady, ale přináší i měně pozitivní věci. Prostředí, ve kterém se pohybujete, vám často není příznivě nakloněno a o svých schopnostech můžete partnery přesvědčit jen výsledky vlastní práce. Zároveň se musíte přizpůsobit již nastaveným podmínkám, protože se na místní poměry nedají plně aplikovat české postupy. Účast na projektu v cizině poskytuje ale i možnost seberealizace na vyšší úrovni než doma.

 

Metrostav 14–15/2022, Muzeum
Metrostav 14–15/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 14–15/2022, M stavebniny
Metrostav 14–15/2022, Ptáme se
Metrostav 14–15/2022, Fotosloupek
Metrostav 14–15/2022, Výročí
Metrostav 14–15/2022, Číslo
Metrostav 14–15/2022, Divize 8
Metrostav 14–15/2022, Metrostav DIZ a divize 1
Metrostav 14–15/2022, Divize 6
Metrostav 14–15/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 14–15/2022, Fotoreportáž
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 1/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 2/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 3/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 4/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 5/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 6/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 7/7
Metrostav 14–15/2022, Muzeum

Muzeum

Metrostav 14–15/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 14–15/2022, M stavebniny

M stavebniny

Metrostav 14–15/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 14–15/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 14–15/2022, Výročí

Výročí

Metrostav 14–15/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 14–15/2022, Divize 8

Divize 8

Metrostav 14–15/2022, Metrostav DIZ a divize 1

Metrostav DIZ a divize 1

Metrostav 14–15/2022, Divize 6

Divize 6

Metrostav 14–15/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 14–15/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 1/7

Letní příloha 1/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 2/7

Letní příloha 2/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 3/7

Letní příloha 3/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 4/7

Letní příloha 4/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 5/7

Letní příloha 5/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 6/7

Letní příloha 6/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 7/7

Letní příloha 7/7

15

Sending statistics …

Rendering Letní příloha 4/7 (233259): (2/4) (1 ms)

Rendering Letní příloha 3/7 (233258): (1/3) (2 ms)

Rendering Letní příloha 2/7 (233257): (2/4) (11 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i5810/item363144.svg

 i5810/item363158-small.jpg

 i5810/item362927.svg

 i5810/item363157-small.jpg

 i5810/item363145.svg

 i5810/item363164-small.jpg

 i5810/item362929.svg

 i5810/item363146.svg

 i5810/item363169-small.jpg

 i5810/item362928.svg

 i5810/item363170-small.jpg