Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Letní příloha

Zkušenosti k nezaplacení

Za odpovědi děkuje Lenka Svobodová
foto archiv tázaných a Metrostavu a Profimedia.cz

Ing. Marek Gasparovič

Metrostav

Jako hlavní stavbyvedoucí tureckých projektů z ÚZAP Skupiny Metrostav se Ing. Gasparovič od roku 2017 podílí na stavbách depa pro linku metra M7 a podzemní lanové dráhy v Istanbulu. Téměř kilometrová lanovka má sklon 13 % a převýšení stanic dosahuje asi 100 m. Součástí zakázky je i dodávka dráhy včetně vozů, elektromechanického zařízení a napojení na linku metra. Její stavební část je téměř hotová, probíhají montáž a zkoušky technologie.

Jaká byla největší odlišnost od domova, se kterou jste se při práci v zahraničí setkal?

Překvapilo mě zjištění, že jsou Turci milí, emotivní a vstřícní k cizincům, i když jsou jinověrci.

Co vás na životě v cizině nejvíc překvapilo?

Do Turecka jsem prvně přijel před 40 lety na stavbu uhelné elektrárny Soma 6x165 MW jako autorský dozor generálního projektanta. Místní stavbaři už tehdy naprosto dokonale zpracovávali železobeton a používali systémové bednění. Když betonovali základ turbogenerátoru – byl to 18 m vysoký železobetonový prostorový rám –, úžasně pečlivě ošetřovali pracovní spáry. Něco takového jsem v tehdejším Československu nezažil.

Co vám v zahraničí nejvíc chybělo?

Je to zajímavé, ale vlastně nic mi tehdy nechybělo. Měl jsem tam rodinu, staršího syna žena přivezla, když mu bylo pět měsíců. Braly se tam tenkrát úžasné diety – a skoro každou neděli jsme surfovali v Egejském moři.

Jakou památku, stavbu nebo přírodní úkaz byste ze země působení doporučil navštívit? 

Turecko je prošpikované antickými i přírodními památkami, doporučil bych snad vše. Pro mne ale největší zážitek představovaly hořící výrony zemního plynu na jižním pobřeží u obce Čirali, které inspirovaly Homérovu legendu o Chiméře.

Co vám práce v cizině dala, jaké zkušenosti si nejvíc považujete?

Na stavbě jsem tehdy spolupracoval s tureckými stavbaři, technology i elektrikáři. Hodně jich vystudovalo v USA nebo v Británii. Projektový management a technickou angličtinu jsem se naučil od nich a dodnes z toho čerpám.

Chtěl byste k pobytu v zahraničí něco dodat?

Každému čerstvě dostudovanému inženýrovi bych zkušenost v zahraničí doporučil. A úplně nejlepší je, když začátek kariery stráví při projektování v mezinárodním prostředí.

Letní příloha

Zkušenosti k nezaplacení

Za odpovědi děkuje Lenka Svobodová
foto archiv tázaných a Metrostavu a Profimedia.cz

Ing. Josef Malknecht

Metrostav divize 5

V letech 2017 až 2020 budoval tým Ing. Malknechta na Islandu dvoupruhový silniční tunel Dýrafjarður s raženou délkou přes 5,3 km. Přestože v zimě byli raziči na staveništi až pět týdnů úplně odříznuti od světa, dokázali na drsném severu vytvořit několik rekordů v rychlosti ražby – 111 m za týden a 402,5 m za měsíc. Řidičům zkrátili cestu o 30 km.

Jaká byla největší odlišnost od domova, se kterou jste se při práci v zahraničí setkal?

Většinu pracovní kariéry jsem strávil v zahraničí, takže neumím přesně srovnat. Ale na Islandu jsme určitě častěji museli sledovat předpověď počasí. Na druhé straně tu i při práci převažuje „rodinný” přístup bez zbytečných formalit.

Co vás na životě v cizině nejvíc překvapilo? 

Překvapením po příjezdu bylo, že na Islandu není moc zima. A naopak že v létě je tam občas i dost teplo. Během první vlny covidu-19, kdy letadla nelétala, nás 3,5 měsíce při dokončování prací na stavbě tunelu Dýrafjarður zůstalo jen pět. Komunikace byly tehdy zaváté po nejhorší zimě, co na Islandu za 15 let působení pamatuji. Cesta nebyla prohrnutá ani začátkem května 2020.

Co vám v zahraničí nejvíc chybělo?

V létě mi trochu chyběla tma. Občas hrubá mouka. A partnerka mi teď připomněla, že mi nejvíc chyběla ona.

Jakou památku, stavbu nebo přírodní úkaz byste ze země působení doporučil navštívit?

Samozřejmě naše tunely. Metrostav za pouhých 15 let vyrazil téměř 38 % z celkové délky všech islandských tunelů. Při průjezdu těch našich je vidět vývoj bezpečnostních a technických prvků – u novějších tunelů přibývají apendixy s technickými a záchrannými místnostmi, objevuje se čím dál více LED prvků. Navíc jsou rozmístěné v různých částech Islandu, takže je zájemce nucen projet celý ostrov a nezůstat jen v turisticky nejatraktivnějších lokalitách. A úchvatná je polár­ní záře nad tunelem. To se neochodí.

Co vám práce v cizině dala, jaké zkušenosti si nejvíc považujete?

Samostatnost a umění poradit si sám (nebo v malém týmu) bez vnější pomoci. Plánování ať už kvůli dlouhým dodacím lhůtám materiálů, nebo vrtkavosti počasí.

Chtěl byste k pobytu v zahraničí něco dodat? 

Působení v cizině je výborná příležitost umožňující získat mnoho pracovních i jazykových zkušeností. Vřele doporučuji. Rozšiřuje obzory.

Letní příloha

Zkušenosti k nezaplacení

Za odpovědi děkuje Lenka Svobodová
foto archiv tázaných a Metrostavu a Profimedia.cz

Doc., Ing. Marek Foglar

Metrostav

Metrostav ve spolupráci s dceřinou společností BeMo Tunnelling (BeMo) staví 916 m dlouhý viadukt Gottleubatalbrücke na nově budovaném obchvatu německého města Pirna. Mostovka devítipolového mostu povede ve výšce až 70 m nad terénem. Její ocelovou konstrukci dodává, montuje a vysunuje divize 3.

Jaké hlavní činnosti teď na stavbě provádíte?

Po šestiměsíčním zastavení prací kvůli nedořešeným koncepčním otázkám projektu jsme na začátku letošního května stavbu odzimovali, provedli nařízená dodatečná zesílení nosné konstrukce a 21. června uskutečnili 92 m dlouhý výsuv na pilíř 80, v říjnu bychom mohli provést další výsuv, který bude tentokrát měřit 108 m.

Jaká byla největší odlišnost od domova, se kterou jste se při práci v zahraničí setkal?

Osobně jsem na Německo zvyklý, studoval jsem zde střední školu. Kdekoho ale zarazí rozdíl v mentálním nastavení místních obyvatel. Němci jsou na jednu stranu přátelští, ale zároveň pedantští individualisté, kterým chvíli trvá, než je přesvědčíte o svých odborných kvalitách.

Podzemní lanovka spojuje čtvrť Bebek S PAHORKEM HISARÜSTÜ LEŽÍCÍM O 100 M VÝŠ. Horní stanice bude napojená na metro

Co vás na životě v cizině nejvíc překvapilo?

V rámci Německa udiví i povahové rozdíly východ–západ, sever–jih a s tím spojené stereotypy. Jako Čech jste zatříděn někde mezi východním Němcem a Polákem. Než se z této škatulky vymaníte, trvá podle toho, jak umíte řeč.

Co vám v zahraničí nejvíc chybělo?

Německo je nám z hlediska povahy i stravování natolik podobné, že vás nic moc nepřekvapí. Jedna věc však ano – zatímco kebab máme stejný, čínská a vietnamská jídla máme u nás lepší.

Jakou památku, stavbu nebo přírodní úkaz byste ze země působení doporučil navštívit? 

Aktuálně pracujeme v Pirně v bráně Saského Švýcarska, a to vřele doporučuji navštívit. Je mnohem větší a členitější než České Švýcarsko.

kolegové na islandu čelili drsným podmínkám: v zimě na cestě mezi portály byly až 15metrové závěje!

Co vám práce v cizině dala, jaké zkušenosti si nejvíc považujete?

V Německu se musíte rvát a rvát se důsledně a strukturovaně. České okecávání zde nefunguje.

Chtěl byste k pobytu v zahraničí něco dodat?

Nebojte se a pojďte ven!

 

Metrostav 14–15/2022, Muzeum
Metrostav 14–15/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 14–15/2022, M stavebniny
Metrostav 14–15/2022, Ptáme se
Metrostav 14–15/2022, Fotosloupek
Metrostav 14–15/2022, Výročí
Metrostav 14–15/2022, Číslo
Metrostav 14–15/2022, Divize 8
Metrostav 14–15/2022, Metrostav DIZ a divize 1
Metrostav 14–15/2022, Divize 6
Metrostav 14–15/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 14–15/2022, Fotoreportáž
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 1/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 2/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 3/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 4/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 5/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 6/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 7/7
Metrostav 14–15/2022, Muzeum

Muzeum

Metrostav 14–15/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 14–15/2022, M stavebniny

M stavebniny

Metrostav 14–15/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 14–15/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 14–15/2022, Výročí

Výročí

Metrostav 14–15/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 14–15/2022, Divize 8

Divize 8

Metrostav 14–15/2022, Metrostav DIZ a divize 1

Metrostav DIZ a divize 1

Metrostav 14–15/2022, Divize 6

Divize 6

Metrostav 14–15/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 14–15/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 1/7

Letní příloha 1/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 2/7

Letní příloha 2/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 3/7

Letní příloha 3/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 4/7

Letní příloha 4/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 5/7

Letní příloha 5/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 6/7

Letní příloha 6/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 7/7

Letní příloha 7/7

18

Sending statistics …

Rendering Letní příloha 7/7 (233262): (3/5) (2 ms)

Rendering Letní příloha 6/7 (233261): (2/4) (8 ms)

Rendering Letní příloha 5/7 (233260): (2/4) (14 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i5810/item363147.svg

 i5810/item363195-small.jpg

 i5810/item362931.svg

 i5810/item363175-small.jpg

 i5810/item363148.svg

 i5810/item363182-small.jpg

 i5810/item362925.svg

 i5810/item363183-small.jpg

 i5810/item363149.svg

 i5810/item363184-small.jpg

 i5810/item362926.svg[p3]

 i5810/item363185-small.jpg

 i5810/item363186-small.jpg

 i5810/item363182-medium.jpg[p3]

 i5810/item363183-medium.jpg[p3]

 i5810/vth292989-1.jpg[p1]

 i5810/vth293004-1.jpg[p1]

 i5810/vth293002-1.jpg[p1]

 i5810/vth292841-1.jpg[p1]

 i5810/vth292844-1.jpg[p1]

 i5810/vth293005-1.jpg[p1]

 i5810/vth292856-1.jpg[p1]

 i5810/vth292878-1.jpg[p1]