Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Krátce Aktuálně

Koupaliště v Kyjově zprovozněno

Obyvatelé a návštěvníci města Kyjov v Jihomoravském kraji mají k dispozici část obnoveného koupaliště (foto), které bylo slavnostně otevřeno 21. července. Na jeho rekonstrukci pracovali kolegové Metrostav DIZ ve sdružení s divizí 1.

Odstřel vysílače v režii našich střelmistrů

Dne 28. července proběhla demolice dvou rádiových vysílačů RKS Topolná u Zlína. Tyto již vyřazené vysílače o výšce 270 m byly demolovány z důvodu nevyhovujícího technického stavu kotevních lan. Demolici odstřelem – odříznutím kotevních lan – provedl tým střelmistrů divize 5.

Golfový turnaj, který pomáhá

Ve dnech 11. a 12. srpna se v karlovarském resortu Golf & Spa Resort Cihelny uskutečnil 12. ročník charitativního turnaje Golf pro Paraple. Akce, jejíž generálním partnerem je Metrostav, finančně přispívá na pomoc lidem s poškozením míchy.

Roční zpráva Skupiny Metrostav

V průběhu července byla na našem webu zveřejněna velká rekapitulace projektů a hospodaření Skupiny Metrostav v roce 2021. Můžeme se pochlubit řadou úspěšných staveb v hlavním městě, v krajích, ale také v zahraničí. Roční zprávu naleznete na stránkách www.metrostav.cz v sekci Pro média.

M stavebniny

Rok zdražování

V posledních měsících se společnost Metrostav stavebniny (zkráceně M stavebniny), která zásobuje stavby Skupiny Metrostav a její subdodavatele vybranými stavebními materiály, potýká s jejich velkým nedostatkem a s enormním růstem jejich cen, který zapříčinila kombinace několika faktorů.

Text a foto Metrostav stavebniny

P

o složitém covidovém období měla řada velkých i malých investorů chuť stavět a poptávka tak dramaticky převýšila nabídku. K tomu se přidal růst cen ropy, nedostatek řidičů, dramatický nárůst cen energií, tlaky na zvyšování platů zaměstnanců a v únoru i ruská agrese na Ukrajině.

Výrobci apelovali na zákazníky, aby nedostatek zboží řešili včasnou objednávkou. Když to ale udělala většina, nakumulovaly se poptávky a objednávky zákazníků na celý rok do prvního kvartálu, takže logicky výrobci nebyli schopni poptávku uspokojit a řada z nich pozastavovala příjem objednávek (např. u zdicích materiálů, polystyrenů…). Jedině díky dlouholetým dobrým vztahům s výrobci a kumulací objemů za Skupinu Metrostav se právě u M stavebnin podařilo většinu požadavků staveb uspokojit bez vážnějších dopadů do termínů předání staveb. Vláknité izolanty máme k dispozici třeba díky včasným alokacím objemů u výrobců. V našich sharepointech aktualizujeme informace o dodacích podmínkách dodavatelů, predikujeme možný vývoj a ve spolupráci s partnery ze Skupiny uvádíme i zpětně statistiky cen vybraných stavebních materiálů (https://metrostav365.sharepoint.com/sites/mstavebniny).

I díky dobré spolupráci ve skupině se m stavebninám daří situaci s nedostatkem materiálů zvládat

Budou ceny klesat na původní úroveň?

V žádném případě se situace nevrátí na stav před covidovou pandemií. Výroba většiny stavebních materiálů je velmi náročná na spotřebu plynu a elektrické energie (pálené zdicí materiály, cementy, vláknité izolace, obklady a dlažby…), u některých tvoří až 70 % nákladů z ceny výrobku. Při pesimistických prognózách cen energií tak zlevňování nemůžeme očekávat. S poklesem poptávky, která už nyní zasáhla malé zakázky, však bude lepší dostupnost zboží. 

Zajištění dodávek je pro nás v této době administrativně velmi náročné. Mezi prvním a druhým kolem dochází k nárůstu ceny, než máme schválenu ze stavby objednávku, často vyprší platnost nabídky od dodavatele (platnosti nabídek některých komodit jsou v řádu dní) a poptávkové kolečko je nutné  opakovat. Musíme kontrolovat a urgovat závozy, aby stavba dostala zboží včas. Proto posilujeme oddělení logistiky. Zákazníci se na nás musejí spolehnout, musíme jim být dobrým partnerem.

Ptáme se...

Ing. Petr Svoboda

výrobní náměstek divize 5

V roce 1993 absolvoval obor Konstrukce a dopravní stavby na Fakultě stavební ČVUT v Praze. Poté nastoupil do malé projekční kanceláře a vytvářel výkresy výztuže několika domů v Berlíně. K tunelařině se Ing. Svoboda poprvé dostal v české pobočce rakouské firmy ILF Consulting Engineers. V Metrostavu začal pracovat v roce 2016 v pozici vedoucí technického útvaru divize 5.

Čím jste se zabýval po nástupu do Metrostavu?

Už z pozice technického útvaru divize jsem vnímal svoji práci jako maximální podporu projektů. Přišel jsem z projekční kanceláře, a tak jsem se zaměřil především na projektovou dokumentaci, po­dle níž realizujeme naše stavby.

Jak byste představil svou hlavní činnost?

Před dvěma lety mi k technické části přibyla i výrobní a letos v únoru jsem se stal také garantem VNT. Dnes tedy náplň práce začíná technickou přípravou soutěže, v případě úspěchu převzetím do výroby a vlastní výroba. Během realizace pak převážně bezpečnost práce na stavbách. Snažím se ze své pozice podporovat jednotlivé projekty a hodně věřím v týmovou spolupráci. K náplni mé práce patří také koordinace výrobních kapacit mezi jednotlivými projekty. To v poslední době znamenalo i snahu uplatnit naše volné zdroje. Jednalo se především o raziče, protože až na výjimky nejsou vypisovány prakticky žádné zakázky s realizací razičských prací.

Divize 5 používá unikátní technologie se širokým záběrem. Které z nich byste mohl zmínit?

Je potřeba říct, že divize 5 disponuje hlavně vysoce kvalifikovaným personálem, a to ve všech pozicích a ve všech oborech, kterými se zabývá. Moji kolegové razí nebo razili tunely různými technologiemi. Jedná se o plnoprofilové razicí stroje, metodu NRTM a ve Skandinávii pak Drill & Blast. Mostaři používají pro své projekty všechny možné technologie, dominantně se jedná o mosty betonové. Most Åstfjordbrua na silnici Fv. 714 v Norsku je ale důkazem, že naši lidé zvládají velmi dobře i mosty ocelové. Kolejáři se významně podíleli na projektu optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n. Podílíme se také na zajištění provozu tunelů na území Prahy. Naše divize má velký záběr a kolegové zvládají perfektně své úkoly i celou řadu výzev. Profesí jsem tunelář a vím, že ve srovnání s konkurencí jsme opravdu dobří. A jsme česká firma.

„Pětce“ se historicky daří v zahraničí. V čem je především síla?

Tady se musím vrátit k předchozí otázce. Síla naší divize je především v jejích zaměstnancích. Na projektech v cizině, tedy ve Skandinávii a na Islandu, je to především o lidech. Zahraniční projekty realizujeme vlastní kapacitou. Kolegové si od prvního projektu Héðinsfjarðargöng na Islandu, který byl uskutečněn mezi lety 2006 a 2010, prošli dlouhou a těžkou cestu. Každý kdo pracoval někde v zahraničí, ví, že to není snadné. Na začátku se většinou potýkáte s neznámým prostředím, odloučením od rodiny, blízkých. Od začátku do konce je to o lidech, kteří dobře umějí svoji práci, učí se nové věci a věří ve svoje schopnosti.

Za rozhovor děkuje David Kalců

 

Metrostav 14–15/2022, Muzeum
Metrostav 14–15/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 14–15/2022, M stavebniny
Metrostav 14–15/2022, Ptáme se
Metrostav 14–15/2022, Fotosloupek
Metrostav 14–15/2022, Výročí
Metrostav 14–15/2022, Číslo
Metrostav 14–15/2022, Divize 8
Metrostav 14–15/2022, Metrostav DIZ a divize 1
Metrostav 14–15/2022, Divize 6
Metrostav 14–15/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 14–15/2022, Fotoreportáž
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 1/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 2/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 3/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 4/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 5/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 6/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 7/7
Metrostav 14–15/2022, Muzeum

Muzeum

Metrostav 14–15/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 14–15/2022, M stavebniny

M stavebniny

Metrostav 14–15/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 14–15/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 14–15/2022, Výročí

Výročí

Metrostav 14–15/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 14–15/2022, Divize 8

Divize 8

Metrostav 14–15/2022, Metrostav DIZ a divize 1

Metrostav DIZ a divize 1

Metrostav 14–15/2022, Divize 6

Divize 6

Metrostav 14–15/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 14–15/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 1/7

Letní příloha 1/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 2/7

Letní příloha 2/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 3/7

Letní příloha 3/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 4/7

Letní příloha 4/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 5/7

Letní příloha 5/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 6/7

Letní příloha 6/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 7/7

Letní příloha 7/7

3

Sending statistics …

Rendering Ptáme se (233222): (1/1) (0 ms)

Rendering M stavebniny (233208): (1/2) (7 ms)

Rendering Krátce Aktuálně (233206): (2/2) (5 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i5810/item362872-small.jpg

 i5810/item362873-small.jpg

 i5810/item362875-small.jpg

 i5810/item362874.svg

 i5810/item362879-small.jpg