Ptáme se...
Ing. Petr Svoboda
výrobní náměstek divize 5
V roce 1993 absolvoval obor Konstrukce a dopravní stavby na Fakultě stavební ČVUT v Praze. Poté nastoupil do malé projekční kanceláře a vytvářel výkresy výztuže několika domů v Berlíně. K tunelařině se Ing. Svoboda poprvé dostal v české pobočce rakouské firmy ILF Consulting Engineers. V Metrostavu začal pracovat v roce 2016 v pozici vedoucí technického útvaru divize 5.
Čím jste se zabýval po nástupu do Metrostavu?
Už z pozice technického útvaru divize jsem vnímal svoji práci jako maximální podporu projektů. Přišel jsem z projekční kanceláře, a tak jsem se zaměřil především na projektovou dokumentaci, podle níž realizujeme naše stavby.
Jak byste představil svou hlavní činnost?
Před dvěma lety mi k technické části přibyla i výrobní a letos v únoru jsem se stal také garantem VNT. Dnes tedy náplň práce začíná technickou přípravou soutěže, v případě úspěchu převzetím do výroby a vlastní výroba. Během realizace pak převážně bezpečnost práce na stavbách. Snažím se ze své pozice podporovat jednotlivé projekty a hodně věřím v týmovou spolupráci. K náplni mé práce patří také koordinace výrobních kapacit mezi jednotlivými projekty. To v poslední době znamenalo i snahu uplatnit naše volné zdroje. Jednalo se především o raziče, protože až na výjimky nejsou vypisovány prakticky žádné zakázky s realizací razičských prací.
Divize 5 používá unikátní technologie se širokým záběrem. Které z nich byste mohl zmínit?
Je potřeba říct, že divize 5 disponuje hlavně vysoce kvalifikovaným personálem, a to ve všech pozicích a ve všech oborech, kterými se zabývá. Moji kolegové razí nebo razili tunely různými technologiemi. Jedná se o plnoprofilové razicí stroje, metodu NRTM a ve Skandinávii pak Drill & Blast. Mostaři používají pro své projekty všechny možné technologie, dominantně se jedná o mosty betonové. Most Åstfjordbrua na silnici Fv. 714 v Norsku je ale důkazem, že naši lidé zvládají velmi dobře i mosty ocelové. Kolejáři se významně podíleli na projektu optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n. Podílíme se také na zajištění provozu tunelů na území Prahy. Naše divize má velký záběr a kolegové zvládají perfektně své úkoly i celou řadu výzev. Profesí jsem tunelář a vím, že ve srovnání s konkurencí jsme opravdu dobří. A jsme česká firma.
„Pětce“ se historicky daří v zahraničí. V čem je především síla?
Tady se musím vrátit k předchozí otázce. Síla naší divize je především v jejích zaměstnancích. Na projektech v cizině, tedy ve Skandinávii a na Islandu, je to především o lidech. Zahraniční projekty realizujeme vlastní kapacitou. Kolegové si od prvního projektu Héðinsfjarðargöng na Islandu, který byl uskutečněn mezi lety 2006 a 2010, prošli dlouhou a těžkou cestu. Každý kdo pracoval někde v zahraničí, ví, že to není snadné. Na začátku se většinou potýkáte s neznámým prostředím, odloučením od rodiny, blízkých. Od začátku do konce je to o lidech, kteří dobře umějí svoji práci, učí se nové věci a věří ve svoje schopnosti.
Za rozhovor děkuje David Kalců