Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Letní příloha

Zkušenosti k nezaplacení

Za odpovědi děkuje Lenka Svobodová
foto archiv tázaných a Metrostavu a Profimedia.cz

Ing. Ladislav Chovanec

Metrostav DS

Po třech letech prací uzavřel v roce 2019 tým Ing. Chovance z divize 4 stavbu sklápěcího Mostu Stulecia Niepodległości přes Mrtvou Vislu v polském Sobieševu. Pětipolový most má dvě pohyblivá ocelová křídla přes 50 m širokou plavební dráhu.

Jaká byla největší odlišnost od domova, se kterou jste se při práci v zahraničí setkal?

V Polsku jsem strávil celkem pět let. Na začátku bylo pro mne nezvyklé, že značka Metrostav neměla na trhu takovou pozici jako v České republice. Třeba při placení materiálu bylo normální, že firmy požadovaly za dodání zboží platbu předem.

Co vás na životě v cizině nejvíc překvapilo?

Žádná zásadní překvapení mě nečekala, protože polské prostředí není moc odlišné od českého. Bylo však nutné rychle si zvyknout na fakt, že si všechno musíme zařídit sami – od zajišťování bydlení přes shánění kanceláří a jejich vybavení až po výběr zaměstnanců. V zahraničí se prostě nemůžete spoléhat na stejný servis ze strany divize nebo centrály jako v domácím prostředí. 

Co vám v zahraničí nejvíc chybělo?

Jednoznačně mi chyběla rodina. Doma jsem totiž trávil jen necelé dva víkendy v měsíci. A co mi ještě chybělo, bylo slunce.

Jakou památku, stavbu nebo přírodní úkaz byste ze země působení doporučil navštívit? 

Doporučil bych Gdaňsk, který může nabídnout novodobé památky i industriální zajímavosti. Hezké je i město Toruň, jehož prohlídku je zajímavé spojit s návštěvou křižáckého hradu Malbork.

Co vám práce v cizině dala, jaké zkušenosti si nejvíc považujete?

Možnost pracovat na velkých a zajímavých projektech. Určitě jsem načerpal mnoho zkušeností při jednání s investorem. Dále znalost jazyka. Polština je sice podobná češtině, ale s jejím dobrým zvládnutím se každému otevírají nové možnosti.

Chtěl byste k pobytu v zahraničí něco dodat?

Práce v zahraničí má své klady, ale přináší i měně pozitivní věci. Prostředí, ve kterém se pohybujete, vám často není příznivě nakloněno a o svých schopnostech můžete partnery přesvědčit jen výsledky vlastní práce. Zároveň se musíte přizpůsobit již nastaveným podmínkám, protože se na místní poměry nedají plně aplikovat české postupy. Účast na projektu v cizině poskytuje ale i možnost seberealizace na vyšší úrovni než doma.

Letní příloha

Zkušenosti k nezaplacení

Za odpovědi děkuje Lenka Svobodová
foto archiv tázaných a Metrostavu a Profimedia.cz

Ing. Marek Gasparovič

Metrostav

Jako hlavní stavbyvedoucí tureckých projektů z ÚZAP Skupiny Metrostav se Ing. Gasparovič od roku 2017 podílí na stavbách depa pro linku metra M7 a podzemní lanové dráhy v Istanbulu. Téměř kilometrová lanovka má sklon 13 % a převýšení stanic dosahuje asi 100 m. Součástí zakázky je i dodávka dráhy včetně vozů, elektromechanického zařízení a napojení na linku metra. Její stavební část je téměř hotová, probíhají montáž a zkoušky technologie.

Jaká byla největší odlišnost od domova, se kterou jste se při práci v zahraničí setkal?

Překvapilo mě zjištění, že jsou Turci milí, emotivní a vstřícní k cizincům, i když jsou jinověrci.

Co vás na životě v cizině nejvíc překvapilo?

Do Turecka jsem prvně přijel před 40 lety na stavbu uhelné elektrárny Soma 6x165 MW jako autorský dozor generálního projektanta. Místní stavbaři už tehdy naprosto dokonale zpracovávali železobeton a používali systémové bednění. Když betonovali základ turbogenerátoru – byl to 18 m vysoký železobetonový prostorový rám –, úžasně pečlivě ošetřovali pracovní spáry. Něco takového jsem v tehdejším Československu nezažil.

Co vám v zahraničí nejvíc chybělo?

Je to zajímavé, ale vlastně nic mi tehdy nechybělo. Měl jsem tam rodinu, staršího syna žena přivezla, když mu bylo pět měsíců. Braly se tam tenkrát úžasné diety – a skoro každou neděli jsme surfovali v Egejském moři.

Jakou památku, stavbu nebo přírodní úkaz byste ze země působení doporučil navštívit? 

Turecko je prošpikované antickými i přírodními památkami, doporučil bych snad vše. Pro mne ale největší zážitek představovaly hořící výrony zemního plynu na jižním pobřeží u obce Čirali, které inspirovaly Homérovu legendu o Chiméře.

Co vám práce v cizině dala, jaké zkušenosti si nejvíc považujete?

Na stavbě jsem tehdy spolupracoval s tureckými stavbaři, technology i elektrikáři. Hodně jich vystudovalo v USA nebo v Británii. Projektový management a technickou angličtinu jsem se naučil od nich a dodnes z toho čerpám.

Chtěl byste k pobytu v zahraničí něco dodat?

Každému čerstvě dostudovanému inženýrovi bych zkušenost v zahraničí doporučil. A úplně nejlepší je, když začátek kariery stráví při projektování v mezinárodním prostředí.

Letní příloha

Zkušenosti k nezaplacení

Za odpovědi děkuje Lenka Svobodová
foto archiv tázaných a Metrostavu a Profimedia.cz

Ing. Josef Malknecht

Metrostav divize 5

V letech 2017 až 2020 budoval tým Ing. Malknechta na Islandu dvoupruhový silniční tunel Dýrafjarður s raženou délkou přes 5,3 km. Přestože v zimě byli raziči na staveništi až pět týdnů úplně odříznuti od světa, dokázali na drsném severu vytvořit několik rekordů v rychlosti ražby – 111 m za týden a 402,5 m za měsíc. Řidičům zkrátili cestu o 30 km.

Jaká byla největší odlišnost od domova, se kterou jste se při práci v zahraničí setkal?

Většinu pracovní kariéry jsem strávil v zahraničí, takže neumím přesně srovnat. Ale na Islandu jsme určitě častěji museli sledovat předpověď počasí. Na druhé straně tu i při práci převažuje „rodinný” přístup bez zbytečných formalit.

Co vás na životě v cizině nejvíc překvapilo? 

Překvapením po příjezdu bylo, že na Islandu není moc zima. A naopak že v létě je tam občas i dost teplo. Během první vlny covidu-19, kdy letadla nelétala, nás 3,5 měsíce při dokončování prací na stavbě tunelu Dýrafjarður zůstalo jen pět. Komunikace byly tehdy zaváté po nejhorší zimě, co na Islandu za 15 let působení pamatuji. Cesta nebyla prohrnutá ani začátkem května 2020.

Co vám v zahraničí nejvíc chybělo?

V létě mi trochu chyběla tma. Občas hrubá mouka. A partnerka mi teď připomněla, že mi nejvíc chyběla ona.

Jakou památku, stavbu nebo přírodní úkaz byste ze země působení doporučil navštívit?

Samozřejmě naše tunely. Metrostav za pouhých 15 let vyrazil téměř 38 % z celkové délky všech islandských tunelů. Při průjezdu těch našich je vidět vývoj bezpečnostních a technických prvků – u novějších tunelů přibývají apendixy s technickými a záchrannými místnostmi, objevuje se čím dál více LED prvků. Navíc jsou rozmístěné v různých částech Islandu, takže je zájemce nucen projet celý ostrov a nezůstat jen v turisticky nejatraktivnějších lokalitách. A úchvatná je polár­ní záře nad tunelem. To se neochodí.

Co vám práce v cizině dala, jaké zkušenosti si nejvíc považujete?

Samostatnost a umění poradit si sám (nebo v malém týmu) bez vnější pomoci. Plánování ať už kvůli dlouhým dodacím lhůtám materiálů, nebo vrtkavosti počasí.

Chtěl byste k pobytu v zahraničí něco dodat? 

Působení v cizině je výborná příležitost umožňující získat mnoho pracovních i jazykových zkušeností. Vřele doporučuji. Rozšiřuje obzory.

 

Metrostav 14–15/2022, Muzeum
Metrostav 14–15/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 14–15/2022, M stavebniny
Metrostav 14–15/2022, Ptáme se
Metrostav 14–15/2022, Fotosloupek
Metrostav 14–15/2022, Výročí
Metrostav 14–15/2022, Číslo
Metrostav 14–15/2022, Divize 8
Metrostav 14–15/2022, Metrostav DIZ a divize 1
Metrostav 14–15/2022, Divize 6
Metrostav 14–15/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 14–15/2022, Fotoreportáž
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 1/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 2/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 3/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 4/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 5/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 6/7
Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 7/7
Metrostav 14–15/2022, Muzeum

Muzeum

Metrostav 14–15/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 14–15/2022, M stavebniny

M stavebniny

Metrostav 14–15/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 14–15/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 14–15/2022, Výročí

Výročí

Metrostav 14–15/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 14–15/2022, Divize 8

Divize 8

Metrostav 14–15/2022, Metrostav DIZ a divize 1

Metrostav DIZ a divize 1

Metrostav 14–15/2022, Divize 6

Divize 6

Metrostav 14–15/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 14–15/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 1/7

Letní příloha 1/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 2/7

Letní příloha 2/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 3/7

Letní příloha 3/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 4/7

Letní příloha 4/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 5/7

Letní příloha 5/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 6/7

Letní příloha 6/7

Metrostav 14–15/2022, Letní příloha 7/7

Letní příloha 7/7

17

Sending statistics …

Rendering Letní příloha 6/7 (233261): (2/4) (1 ms)

Rendering Letní příloha 5/7 (233260): (2/4) (5 ms)

Rendering Letní příloha 4/7 (233259): (2/4) (13 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i5810/item363146.svg

 i5810/item363169-small.jpg

 i5810/item362928.svg

 i5810/item363170-small.jpg

 i5810/item363147.svg

 i5810/item363195-small.jpg

 i5810/item362931.svg

 i5810/item363175-small.jpg

 i5810/item363148.svg

 i5810/item363182-small.jpg

 i5810/item362925.svg

 i5810/item363183-small.jpg

 i5810/vth292989-1.jpg[p1]

 i5810/vth293004-1.jpg[p1]

 i5810/item363195-medium.jpg[p3]

 i5810/item363175-medium.jpg[p3]

 i5810/vth293002-1.jpg[p1]

 i5810/vth292841-1.jpg[p1]

 i5810/vth292844-1.jpg[p1]

 i5810/vth293005-1.jpg[p1]

 i5810/vth292856-1.jpg[p1]

 i5810/vth292878-1.jpg[p1]

 i5810/vth292870-1.jpg[p1]

 i5810/vth293006-1.jpg[p1]

 i5810/vth292888-1.jpg[p1]

 i5810/vth292891-1.jpg[p1]

 i5810/vth293026-1.jpg[p1]

 i5810/vth293039-1.jpg[p1]

 i5810/vth293042-1.jpg[p1]

 i5810/vth293095-1.jpg[p1]

 i5810/vth293094-1.jpg[p1]

 i5810/vth293096-1.jpg[p1]

 i5810/vth293060-1.jpg[p1]