-
Metrostav
21/2024
Most s největším železobetonovým obloukem v České republice v provozu. Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností. Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie.
Rekordní most přes Orlík v provozu
Železniční doprava přes přehradu byla převedena na nový most. Stavbu řídili pracovníci Metrostavu TBR a divize 5, výztuž dodala divize 6.
21
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
2. Prosince 2024
ročník 36
rekordní most přes orlík v provozu
Před pár dny byla železniční doprava přes orlickou přehradu mezi Pískem a Táborem slavnostně převedena na nový most se spodním obloukem (foto). Jeho stavbu společně řídili i vlastními silami provedli pracovníci Metrostavu TBR a divize 5 Metrostavu pod vedením Milana Špičky. Betonářskou výztuž jim dodala i uložila divize 6.
Lenka Svobodová, foto Správa železnic
rojektovou přípravu zakázky jsme zahájili v září před třemi lety, letmou betonáž oblouku ukončili před Vánocemi roku 2023. Po úspěšně vyhodnocené zatěžovací zkoušce, které se zúčastnily parní lokomotiva Šlechtična a dieselový Sergej, začaly letos 28. listopadu po mostě jezdit vlaky. Jsem rád, že projekt probíhal bez významnějších problémů a držel se naplánovaného harmonogramu. A za to bych chtěl všem kolegům poděkovat. Přestože to pro některé z nás byla po dálničním mostě Oparno již druhá stavba mostního oblouku prováděná letmou betonáží s postupným vyvěšováním, byla to velmi náročná práce – na množství i přesnost měření, ale hlavně na preciznost provedení konstrukcí. Obtížné bylo i použití trhacích prací při odtěžování asi 30 m vysoké, téměř svislé skalní stěny pro vytvoření stavební jámy základové patky oblouku na pravém břehu Vltavy,“ vzpomíná vedoucí projektu Milan Špička.
Nový železniční most u obce Červená v km 41,791 na trati Tábor – Písek je o devět metrů severně odsunutý od historického přemostění Vltavy. Je jednokolejný s průběžným kolejovým ložem a až na jednu opěru v místě původního železničního náspu je založený plošně na skalnatém podloží. Jeho hlavní nosnou konstrukci tvoří parabolický železobetonový oblouk s komorovým průřezem šířky 5 m a s proměnnou výškou, která se lineárně mění podle toho, jak se zmenšuje tloušťka spodní a horní desky oblouku. Světlá výška průlezné komory však všude měří 1,5 m a umožní zevnitř provádět diagnostiku a pravidelné prohlídky mostu po celou dobu jeho životnosti.
železobetonový oblouk s rozpětím 156 metrů je nejdelším v české republice!
Pomocí dvou na míru vyrobených padesátitunových betonářských vozíků oblouk symetricky z každé strany vytvořilo 16 lamel o délce 5,2 m spojených 2,4 m dlouhým klenákem. Má rozpětí 156 m, vzepjetí 34,7 m a je v současnosti největší v České republice. Ve velikosti předstihl jak nedaleký Podolský most s rozpětím oblouku 150 m, tak i most Oparno (135 m).
Nový most už dnes zajišťuje vyšší bezpečnost provozu. Umožňuje průjezd vlaků rychlostí až 70 km/h, čímž zkracuje jejich jízdní dobu a snižuje vliv vibrací a hlukové zátěže na okolí.
Do starého železa nepatří
Původní již historický železniční most přes Vltavu u obce Červená – 253 m dlouhý a 68 m vysoký – tvoří dva kamenné mostní pilíře a přímá ocelová příhradová konstrukce s více než 329 000 nýty.
Statické posouzení v roce 2015 prokázalo, že únosnost mostu nesplňuje požadavky současné dopravy a stará spodní stavba by neunesla zvýšené zatížení od nové, těžší konstrukce, navržené podle současných norem. Osud mostu tak byl na vážkách. Jednu chvíli měl být stržen, později však byl zařazen mezi kulturní památky.
Podle odborníků totiž svědčí o dovednostech stavitelů a projektantů konce 19. století a o tehdejším průmyslovém rozvoji regionu. Navíc je u nás jedním z posledních železničních příhradových mostů s původními konstrukcemi.
Až po něm přestanou jezdit vlaky, měl by jej převzít pražský spolek Viadukt, jenž ho chce opravit tak, aby jej mohli využívat pěší i cyklisté.
Krátce Aktuálně
OK
Metrostav 21/2024
Krátce Aktuálně
Dvorecký most hotov ze dvou třetin
V pátek 15. listopadu proběhlo na staveništi Dvoreckého mostu (foto) informační setkání, během něhož vedoucí projektu Ing. Petr Koukolík ze společnosti Metrostav TBR podrobně seznámil novináře s průběhem stavby. Na podolské straně nového mostu, který propojí Smíchov a Podolí, se dokončuje kolejové napojení na stávající trať. Práce pokračují také na mostních polích, přičemž všechny pilíře jsou již hotové. Stavba je dokončena z 65 % a zprovoznění mostu je plánováno na leden 2026.
Pro čistší řeku Sázavu
Modernizace čistírny odpadních vod v Hamrech nad Sázavou, kterou realizuje tým Ing. Tomáše Kříže z divize 6 Metrostavu, dospěla do další fáze: 12. listopadu bylo investorovi předáno kompletní dílo a byl zahájen zkušební provoz posledního technologického celku – kalové části. Cílem modernizace čistírny bylo snížit znečištění řeky Sázavy a díky navýšení její kapacity umožnit další rozvoj Žďárska.
Hvězdný bazar 2024
V pátek 22. listopadu se část lobby centrály Metrostavu poměnila v obchůdek s bylinnými sirupy, medem, ale i tričky a různými autorsky originálními šperky. Prodejní akce (foto) byla součástí Hvězdného bazaru, kdy se zaměstnanci Skupiny v předchozích týdnech zapojili do charitativní sbírky oblečení a doplňků. Získáno tak bylo několik desítek krabic oblečení, které poslouží dobré věci.
Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností
V únoru 2023 zničilo zemětřesení na východě Turecka přes 400 škol. Společnost Metrostav Ankara Inşaat ve spolupráci s partnery získala zakázku na výstavbu 36 nových škol.
Metrostav 21/2024
Projekty v Turecku
Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností
Při zemětřesení 6. února 2023 na východě Turecka zahynulo více než 50 tisíc lidí a řada budov zkolabovala či byla vážně poškozena. Mezi nimi 400 škol. Turecké ministerstvo školství vypsalo veřejnou soutěž na výstavbu nejprve 36 osmitřídních škol na klíč, kterou 9. srpna 2023 vyhrál Metrostav Ankara Inşaat ve sdružení s místními firmami Adfa a Yapı STS.
Text a foto Ing. Marek Gasparovič
ráce, při nichž měla naše dceřiná společnost rozhodující podíl, byly zahájeny v říjnu minulého roku. Nyní jsou prakticky dokončeny a v řadě škol již probíhá výuka. Na přípravu a realizaci byly kladeny vysoké nároky pro zajištění požadované seizmické odolnosti. Největší výzvou při výstavbě byla ale skutečnost, že školy jsou umístěny v různých městských i vesnických lokalitách provincií Kahramanmaraş, Osmaniye, Hatay, Adıyaman, Malatya a Gaziantep (každá z těchto provincií má cca 1 mil. obyvatel) podél linie dlouhé asi 400 km většinou v horách Jihovýchodního Tauru. Musely být vybudovány tři kempy s kancelářskými a ubytovacími bloky a stavebními dvory, aby šlo 36 stavenišť (mnohdy velmi vzdálených a v zimním období obtížně dosažitelných) s řadou subdodavatelů, efektivně řídit.
Celkový objem kontraktu i s uznanými vícepracemi činí v přepočtu asi 1,3 mld. Kč. Výstavba byla financována z tureckého veřejného rozpočtu a částečně ze zdrojů fondu UNICEF a proběhla podle projektu dodaného zákazníkem, který zpracovala místní polostátní inženýrská organizace Tümaş, A.Ş. Ta měla na starost i dozor technický stavebníka a řízení jakosti.
u projektu byly kladeny vysoké nároky pro zajištění požadované seizmické odolnosti
Školy jsou řešeny jako přízemní budovy s lehkou ocelovou nosnou konstrukcí na železobetonové základové desce. Plášť budov včetně zateplení je proveden na bázi cementovláknitých a sádrokartonových systémů včetně zavěšených podhledů. Při obdobném zemětřesení se uvažuje, že nosné konstrukce odolají a výplňové a obkladové konstrukce se mohou poškodit, ale neohrozí zdraví a život pedagogů a žáků.
Všechny školy jsou vybaveny záložním dieselgenerátorem 175 kW. Kromě osmi tříd má každá ředitelnu, sborovnu, multifunkční sál, laboratoře, dílnu pro pracovní vyučování, sociální a technické zázemí pro vytápění a vzduchotechniku. Výuka probíhá ve dvou směnách, žáci se stravují mimo školu.
Tento projekt představuje třetí úspěšný projekt dceřiné společnosti Metrostav Ankara Inşaat, který se podařilo zrealizovat v prostředí ekonomických turbulencí na tureckém stavebním trhu.
Ptáme se
OK
Metrostav 21/2024
Ptáme se...
Ing. Petr Mlejnek
Vedoucí projektu divize 1
S praxí se setkal už během studia na Fakultě stavební ČVUT, kdy pracoval v menších stavebních firmách. Po dokončení vysoké školy v roce 2013 nastoupil do společnosti Metrostav, do předvýrobní přípravy v divizi 1. Následně se přesunul přímo na stavbu a přes pozice přípraváře a stavbyvedoucího přešel od roku 2019 do pozice vedoucího projektu.
Co vás před lety motivovalo pracovat u Metrostavu?
Lákalo mě podílet se na realizaci zajímavých a velkých staveb, které byly častým cílem exkurzí v rámci studia na ČVUT. Zároveň jsem chtěl zjistit, co obnášejí jednotlivé fáze výstavby a jak se liší školní teorie od praxe.
Nyní pravděpodobně žijete výstavbou bytového domu na pražském Opatově. Můžete projekt stručně představit?
V blízkosti zastávky metra Opatov realizujeme ve sdružení bytový dům s 307 jednotkami pro nájemní bydlení se třemi podzemními a šesti až sedmi nadzemními podlažími. Objekt má společné podzemní podlaží a z nich vystupují tři samostatné nadzemní objekty. Nyní probíhají dokončovací a kompletační práce v interiéru a úpravy povrchů v okolí stavby. V únoru příštího roku bychom chtěli projít kolaudačním řízením a následně zahájit předávání objednateli a provozovateli. Objekt by měl od června 2025 sloužit budoucím nájemníkům.
Je pro vás tato stavba něčím zajímavá, výjimečná?
Zajímavé a komplikované zároveň bylo zejména založení a podzemní část objektu. Nejhlubší třetí podzemní podlaží má půdorysně nejmenší plochu a vyšší podlaží se postupně půdorysně rozšiřují. Objekt kombinuje plošné a pilotové založení se spoustou objektových dilatací. Oproti předchozímu developerskému projektu pro Metrostav Development je odlišný a náročnější administrativní proces, kde nad naším objednatelem je budoucí provozovatel. Veškeré schvalovací procesy jsou násobně delší, než jsme byli zvyklí. Neobvyklý je i průběh klientských změn, které si budoucí provozovatel stanovil pozdě. Aktuálně proto probíhají předpřejímky bytů, ale realizace klientských změn, která se týká dovybavení všech bytů, bude zahájena až začátkem příštího roku.
Můžete vzpomenout některé vaše předchozí projekty? Vybavuji si například, že jste realizoval krystalické lávky VŠCHT.
Stavba spojovacích můstků pro VŠCHT byla moji první zkušeností v pozici vedoucího projektu. Šlo o stavbu menšího rozsahu, kterou jsme v úzkém realizačním týmu zvládli, a nyní jsou lávky ozdobou vysokoškolského kampusu v Dejvicích. Dalším projektem byla výstavba páté etapy rezidenčního bydlení pro Metrostav Development v Praze na Vackově, kde jsme realizovali ve čtyřech objektech 272 bytových jednotek. Každá ze staveb, na které jsem se podílel, přinesla spoustu nových zkušeností, které se s celým týmem snažíme vždy uplatnit na dalších projektech..
Za rozhovor děkuje David Kalců
Fotosloupek
OK
Metrostav 21/2024
fotosloupek
Mírný růst trhu stavebních prací
Aktuální stav stavebního trhu, nefunkční digitalizace stavebního řízení a nedostatek kvalifikované pracovní síly, který omezuje kapacity firem a může brzdit realizaci projektů.
Tato i další témata řešila konference Setkání lídrů českého stavebnictví na Pražském hradě, která se uskutečnila 21. listopadu. Data vycházejí z Kvartální analýzy českého stavebnictví Q4/2024 společnosti CEEC Research, která konferenci pořádá. Metrostav konferenci podpořil jako zlatý partner a vystoupil zde Ing. Filip Křesťan (foto vpravo), výrobně‑technický ředitel. Hovořil o praktických zkušenostech v zavádění digitalizace ve stavebnictví.
Vzdělávací pobyt
OK
Metrostav 21/2024
MLADÍ MANAŽEŘI
Mladí manažeři v perle Perského zálivu
Kolegové, kteří byli oceněni čestným titulem Metrostavu – Manažer junior roku 2023, se ve dnech 4. až 10. listopadu zúčastnili vzdělávací cesty za architektonickými skvosty Dubaje (foto). Hlavní program se odehrával v perle Perského zálivu, ale účastníci zavítali také do Abu Dhabí, kde obdivovali významné stavby světového formátu.
RED, foto archiv Metrostavu
ílem bylo poznat nejmodernější stavební projekty Blízkého východu. Skupina 12 mladých manažerů Metrostavu navštívila nejvyšší budovu světa Burdž Chalífa (828 m) a její okolí s proslulými fontánami. Součástí programu byla také návštěva originálního mrakodrapu Dubai Frame, který svým tvarem zlatého rámu odkazuje na proporce zlatého řezu (152 m), a The View, mrakodrapu na umělém ostrově Palm Jumeirah. Účastníci si zblízka prohlédli i futuristickou budovu Muzea Budoucnosti, oválný prstenec symbolizující inovace, a Ayn Dubai, nejvyšší ruské kolo světa (250 m). Zaujala je i Zabeel Tower, netradičně navržený mrakodrap, pod kterým prochází dálnice.
V Abu Dhabí účastníky cesty ohromilo hned několik zážitků za jediný den, především to byly: elegantní mešita šejka Zayeda a komplex a hlavní budova prezidentského paláce Qasr al-Walad.
Mladí manažeři si velmi cenili možnosti získat nové znalosti, kterou jim jejich zaměstnavatel tímto poskytl, a za hladký průběh bohatého programu poděkovali i společnosti TOP EXPO CZ, která cestu organizovala, a její zástupkyni Tamaře Precek, jež skupinu po celou dobu pobytu doprovázela.
Číslo
Metrostav 21/2024
číslo
Až tolik kubíků vody se denně ušetří díky unikátní recyklaci vody po rekonstrukci plaveckého stadionu v Táboře. Stavbaři závodu 6 Metrostavu DIZ dokončují druhou etapu oprav.
Nové sídlo fakulty ve stylu Baťovské architektury
Ve východní části bývalých Baťových závodů ve Zlíně nahradí původní mistrovskou školu moderní budova Fakulty technologické Univerzity Tomáše Bati. Stavbu zajistí tým závodu 1 Metrostavu DIZ ve sdružení.
Metrostav 21/2024
Metrostav DIZ závod 1
Nové sídlo fakulty ve stylu Baťovské architektury
Na místě původní mistrovské školy ve východní části bývalých Baťových závodů ve Zlíně vyroste moderní budova Fakulty technologické Univerzity Tomáše Bati. Postaví ji tým závodu 1 Metrostavu DIZ ve sdružení.
Martina Vampulová, vizualizace Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
bjekt ve Vavrečkově ulici (vizualizace) navrhl Ing. arch. Vladislav Vrána ze studia ATELIER 2002 ve stylu červenobílého funkcionalismu, jak se někdy přezdívá zlínské architektuře, které položil základ Tomáš Baťa a jež vtiskla městu jeho neopakovatelnou podobu.
Původní budovu označenou v rámci univerzitního systému jako U1 nechalo vedení fakulty zbourat v první polovině loňského roku a na začátku listopadu se na exponované místo v centru města vrátili stavbaři. Pod vedením Ing. Radima Babíka tu ve sdružení vybudují objekt se šesti nadzemními a v dílčí části i jedním podzemním podlažím. Novostavba bude založená na pilotách v délce od 8 do 24,3 metru a půjde o monolitický betonový skelet, který prostřednictvím předsazených izolovaných betonových konstrukcí dotvoří vzhled budovy. Doplní jej pohledové cihelné zdivo ve stylu okolní zástavby.
v přízemí objektu vzniknou laboratoře se zvýšenou únosností podlah, počítá se s manipulací těžkých břemen pomocí jeřábů
pasivní budova
„Právě provedení vnějšího vzhledu objektu bude patřit k tomu nejnáročnějšímu na stavbě. Nosné konstrukce železobetonového skeletu budou pohledové a vytvoří jak fasádu objektu, tak i interiér. Do nosné konstrukce následně provedeme vyzdívky z pohledového režného zdiva a nainstalujeme hliníkové výplně,“ popisuje vedoucí střediska Zlín Ing. Babík. Plochá střecha bude respektovat standard pasivní budovy. Architekt totiž celý objekt z energetického hlediska navrhl v kategorii „A mimořádně úsporný“ splňující podmínky pasivního energetického standardu, což u školních budov není vůbec obvyklé. „Při výstavbě budeme muset na požadavek pasivní budovy výrazně dbát a věnovat této problematice zvýšenou pozornost hlavně při volbě a řešení veškerých detailů v obvodových konstrukcích,“ doplňuje Ing. Babík.
Nové sídlo technologické fakulty bude mít i další specifika. Kromě administrativního zázemí děkanátu a fakulty budou v objektu nové výukové laboratoře, seminární učebny a pracovny. Své místo zde najdou také Ústav výrobního inženýrství, Ústav inženýrství polymerů či Ústav fyziky a materiálového inženýrství. Právě pro Ústav výrobního inženýrství je v budově navržena speciální infrastruktura.
Ještě letos by tým Ing. Babíka chtěl stihnout veškeré výkopové práce a založení objektu, aby pak na začátku příštího roku mohl zahájit práce na monolitických konstrukcích. Stavba je plánována na dva roky a dokončena by měla být v říjnu 2026.
Fyzicky i digitálně
Nová budova Fakulty technologické vyroste nejen fyzicky ve Zlíně, ale i jako digitální model (tzv. BIM – Building Information Modeling). Během stavby budou objekt i postup jeho realizace detailně snímkovány a získaná data ukládána a shromažďována v digitální podobě. Na konci stavby pak vedení fakulty obdrží vedle standardní předávací dokumentace i model skutečného provedení stavby ve formě tzv. BIM projektu.
Metrostav DIZ závod 8
OK
Metrostav 21/2024
Metrostav DIZ závod 8
Výměna stropu nad stanicí Florenc vrcholí
Rekonstrukce stropní desky stanice metra Florenc (snímky), kterou od března 2022 realizuje tým Ing. Vojtěcha Laciny ze závodu 8 Metrostavu DIZ ve sdružení, vstupuje do poslední třetí etapy. Jedná se o jednu z největších a nejnáročnějších akcí v rámci pražského metra.
S využitím tiskové zprávy, foto DPP Petr Hejna
Samotnou kompletní rekonstrukci stropu nad vestibulem stanice metra Florenc C a podchodem bylo nutné rozdělit do několika etap a fází tak, aby stavba minimálně zasahovala do provozu samotné stanice. Celková plocha stropu, který je potřebné vyměnit, činí 5450 m2. Při přípravě projektu bylo zásadní podmínkou, aby stanice metra zůstala nadále v provozu v maximální možné míře. Výměna stropních nosníků tak probíhá v několika fázích.
Za uplynulých více než 2,5 roku se ve dvou hlavních etapách podařilo vyměnit 94, tj. bezmála tři čtvrtiny ze 131 původních prefabrikovaných předepjatých nosníků za nové, přičemž většina z nich dosahuje délky až 25 metrů a hmotnosti 30 tun. „Tomu předcházely rozsáhlé přeložky inženýrských sítí. V návaznosti na instalaci nových nosníků jsme postupně vyměnili také hydroizolační vrstvy na stropě a po stranách stanice, vrátili jsme dočasně přeložené inženýrské sítě zpět do původní polohy a upravili povrchy do cílového stavu,“ říká Ing. Vojtěch Lacina, vedoucí projektu.
2500 tun železobetonu
Nyní je vybourána zhruba polovina stávající monolitické desky, která tvoří strop nad podchodem v křižovatce ulic Ke Štvanici a Křižíkova, což představuje odvoz cca 2500 tun železobetonu, a v těchto místech vybudovat novou ocelobetonovou stropní konstrukci. Monolitickou desku ve vestibulu podepírá asi 250 tun ocelových podpěr.
Pod křižovatkou ulic Ke Štvanici a Křižíkova bude v dalších měsících probíhat rozřezávání a odstraňování druhé poloviny původní monolitické desky, kde zhotovitelé předpokládají odvoz až 3000 tun betonu v podobě až 30tunových kvádrů a současně budování nové ocelobetonové stropní konstrukce. Poté stavbaři vymění zbývajících 37 původních předepjatých nosníků, které sahají až ke stanici Florenc B. Rekonstrukce potrvá ještě zhruba dva roky, do konce roku 2026.
Jak se změní vestibul?
Ve vestibulu stanice, po odstranění ocelových podpěr pod monolitickou deskou, stavbaři dokončí rozvody vzduchotechniky a elektroinstalace včetně nového osvětlení. Nainstalují nové podhledy, provedou výměnu obkladů a rekonstrukci obchodních jednotek i zbylých výstupů na povrch. Ty dostanou nový typ přístřešků, které byly poprvé naistalovány nad výstupy ze stanice Náměstí Republiky u Masarykova nádraží a staly se novou městskou normou pro rekonstrukce dalších stanic metra.
Metrostav Norge
OK
Metrostav 21/2024
Metrostav Norge
Aktuálně z nejsevernější stavby: bleskovou povoděn střídal mráz
V oblastech, kde nyní působí mostaři dceřiné společnosti Metrostav Norge AS, začínají panovat poměrně drsné podmínky dané geografickou polohou (foto). Stavbaři i tak pracují na několika objektech projektu E8 Ramfjord v Norsku v rámci výstavby 10 km dlouhého úseku silnice první třídy a také na mostu Nerlandsøy mezi dvěma ostrovy (silnice Fv. 5878).
RED, foto archiv stavby
Denní světlo se postupně zkracuje a v některých oblastech přichází tzv. polární noc, kdy slunce nevychází nad obzor.
„Na obou mostařských projektech si v druhé polovině listopadu užíváme počasí pod bodem mrazu. Na Ramfjordu tomu tak ještě nedávno nebylo a blesková povodeň vyplavila násep pod skruží mostu K12 a hledali jsme řešení. Na velkém mostě Ramfjordbrua obsadila flotila už všech pět os založení v moři. Očekáváme, že fjord zamrzne a led by měl prorážet trajekt, který na projektu zajišťuje dopravu materiálu po moři. Ti, kteří pracovali na Åstfjordu, si pamatují, jakou výzvou bývají ve fjordu vítr a vlny. V Ramfjordu už několikrát omezily práce a na Nerlandsøy se dokonce přervala dvě kotevní lana. Záchranná operace se našemu týmu podařila i při rychlosti větru 35 m/s a lana byla opravena. Díky za držení progresu v tomto náročném období,“ informuje z místa vedoucí projektu Matěj Novotný. Jeho týmu přejeme hodně sil.
Zajímavosti
OK
Metrostav 21/2024
Zajímavosti
kalendář 2025: osobitá krása staveb
Kalendář, který Metrostav vydává pro nadcházející rok 2025, je tentokrát pojat jinak, než tomu bylo v předchozích dvou letech: představuje mistrovství našich stavbařů na celé šíři projektů, které aktuálně vznikají nejen u nás, ale i v zahraničí.
Kalendář je oslavou osobité krásy našich staveb zachycené objektivem renomovaného českého fotografa Václava Jiráska. Každý list kalendáře je unikátním uměleckým dílem, které si po skončení roku můžete zarámovat a vystavit.
Originální fotografie, které posloužily jako předloha pro kalendář, budou příští rok vydraženy. Výtěžek z dražby poputuje na podporu vybraného charitativního projektu. Kalendář Metrostav 2025 je tak nejen hezkým dárkem našim obchodním partnerům, ale také uměleckým dílem a v neposlední řadě podpoří dobrou věc.
RED, foto archiv Metrostavu
Tip na dovolenou: Vila Jedľa
Zaměstnanci Skupiny Metrostav mají možnost ubytování pro svou rekreaci v Novém Smokovci ve Vysokých Tatrách, navíc mohou využít slevy! Týká se to objektu Vila Jedľa, jehož provoz převzal Metrostav a.s. – organizační složka Bratislava od 1. července 2024.
Vila Jedľa, původní hrázděná stavba z počátku dvacátého století postavená s prvky neoklasicismu a secese, prošla v roce 2018 významnou rekonstrukcí. Zařízení je ideální nejen pro individuální rekreaci, zejména pro aktivní hosty, kteří se těší na objevování tatranské přírody, ale také pro organizaci teambuildingů.
Vila Jedľa nabízí ubytování ve 13 jednotkách (dvou-, tří- a čtyřlůžkových) s celkovou kapacitou 32 pevných lůžek a 6 přistýlek. Součástí ubytování jsou snídaně, možnost připojení na Wi-Fi a bezplatné parkoviště pro ubytované hosty. Budeme rádi, pokud nabídku ubytování využijete.
RED, foto Barbora Chromá
V případě vašeho zájmu o ubytování pište.
Podpora studentů ve výzkumu
Na betonárně TBG Metrostav (foto) bylo nedávno ve spolupráci s Metrostavem vyčleněno zázemí, materiál a technika pro experiment Bc. Jana Vichera, který se uskutečnil v rámci praktické části jeho diplomové práce pro Fakultu stavební ČVUT, obor vodní hospodářství. Jeho práce se věnuje možnostem využití odtěžené horniny při stavbách vodních děl.
Student, který vedle studia pracuje v Metrostavu a získává praktické zkušenosti z projektů na pražských jezech, navázal na své předchozí experimenty provedené v menším měřítku v Experimentálním centru Fakulty stavební ČVUT. Myšlenka spočívá v rozemletí vytěženého kameniva na menší frakce, jeho uložení do bednění a následně zalití cementovou maltou. Tímto postupem by se mohly na stavbách vodních děl snižovat náklady na přepravu kameniva a zároveň optimalizovat využití materiálů přímo na stavbě. Experiment provedený na vzorcích o objemu 1 m3 ukázal, že tento postup má velký potenciál. Vyrobené vzorky byly kompaktní a byl vysledován i pokles teplot při vývinu hydratačního tepla.
Díky přístupu Metrostavu a TBG Metrostavu měl student možnost realizovat svůj výzkum ve větším měřítku a získat cenné praktické zkušenosti, které zúročí ve své budoucí profesní dráze. Tento přístup nejenže podporuje jeho rozvoj, je také příkladem, jak efektivní spolupráce mezi akademickou sférou a průmyslem může přispět k inovacím v oblasti udržitelného využívání přírodních zdrojů na stavebních projektech.
Ing. Kristýna Vinklerová, foto TBG Metrostav
Aktuality z Metrostavu i videa z našich projektů najdete na
www.facebook.com/Metrostav a na webu www.metrostav.cz
Exkurze
OK
Metrostav 21/2024
Exkurze
stavební spolek ve spalovně
V listopadu uspořádal Stavební spolek MTS exkurze do malešické spalovny, o které byl obrovský zájem. Účastníci zaplnili tři prohlídky, které probíhaly ve třech po sobě jdoucích dnech. Celkem spalovnu navštívilo 60 zájemců.
Mgr. Silvie Marhoulová
odnět k exkurzi do Spalovny ZEVO Malešice přišel od kolegů ze závodu 8 Metrostavu DIZ, kteří nedávno zahájili realizaci obdobného projektu EVO Most Komořany a přípravu projektu stavebních objektů Spalovny ZEVO Mělník,“ říká Jarmila Kaloušová, organizátorka prohlídek z divize 8.
Nahlédli i do kotle
Účastníky překvapil odpadový bunkr s kapacitou 11 tisíc m³, do kterého padají odpady z KUKA vozů, zatímco drapákový jeřáb zásobuje násypky čtyř parních kotlů. Nahlédli do kotle s pohyblivým roštem a sledovali plameny šlehající až 20 metrů vysoko. Součástí exkurze byla prezentace o vývoji provozu v letech 1988–2023, prohlídka čištění spalin, turbogenerátoru, kogenerační jednotky a velínu.
Stavební spolek MTS je edukačně zájmovou organizací pracovníků společností Skupiny Metrostav. Navazuje na činnost Vědecko‑technické společnosti Metrostavu (VTS) a nyní má již téměř 250 členů. Více informací o spolku včetně přihlášky je k dispozici na firemním intranetu.
Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie
Metrostav TBR zahájil první ražby strojem AVN 2000 při stavbě kabelovodu na kolínském nádraží. Technologie umožňuje realizaci stavby s minimálním omezením dopravy, nádražím projede až 500 vlaků denně.
Metrostav 21/2024
Fotoreportáž
Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie
RED, foto archiv stavby, Správa železnic
Kolegové ze společnosti Metrostav TBR v polovině listopadu zahájili své historicky první ražby strojem AVN 2000 a to na stavbě kabelovodu na nádraží v Kolíně. Akce je součástí stavby bezbariérového podchodu, kterou zajišťuje společnost IR.Construction. Technologie ražbou byla pro kolínské nádraží, kterým denně projede zhruba 500 vlaků, zvolená kvůli minimálnímu omezení dopravy.
Tunelovací stroj se skládá ze tří částí, celkem váží přes 100 tun a bude v pětimetrové hloubce razit téměř 90 metrů dlouhý tunel o průměru tři metry, samotný kabelovod bude široký 2,5 metru. A proč Emílie? Razicí zařízení dostalo jméno po kolínské rodačce Emilii Bartoňové, která byla součástí odbojové skupiny a spolupracovnicí výsadkové operace Silver A.
Na otázky novinářů ohledně ražeb na místě odpovídal vedoucí projektu za Metrostav TBR Ing. Petr Hybský (na snímku uprostřed). Kabelovod i podchod povedou pod celou stanicí na druhou stranu nádraží.
Celý slavnostní okamžik byl umocněn požehnáním sošky svaté Barbory, patronky horníků, která představuje ochranu. Práce pod zemí představuje různá úskalí, co se týká geologických podmínek, i řadu dalších výzev.
ČTRNÁCTIDENÍK METROSTAV
Noviny společnosti Metrostav a.s.
Šéfredaktor
David Kalců, DiS.
Složení redakční rady
David Kalců, DiS. (předseda)
Ing. Renáta Zavřelová (místopředsedkyně)
Ing. Roman Čech
Ing. Kateřina Hainzová, MBA
Mgr. Jana Kořínková, MBA
Ing. Aleš Knobloch
Ing. Petr Půta
Mgr. Radim Mana
Ing. Jitka Neklanová
Vydává
Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav
Koželužská 4, 180 00 Praha 8 – Libeň
tel: 266 019 245
www.metrostav.cz
Výroba
Boomerang Communication, s. r. o.
Novinová sazba
Povolena MK ČR E 7121
Neprodejné
Exkurze – Fotogalerie
V listopadu uspořádal Stavební spolek MTS exkurze do malešické spalovny, které vzbudily velký zájem. Účastníci obsadili všechny tři prohlídky, jež se konaly během tří po sobě jdoucích dnů.
Účastníci mimo jiné nahlédli do kotle s pohyblivým roštem a sledovali plameny šlehající až 20 metrů vysoko.
Naskytl se také pohled na zbytky po procesu spalování. Jde především o popel, škváru a ohořelé železo, kterého je i v komunálním odpadu spousta…
Popelářské vozy, které do Malešic naváží odpad z celé Prahy a okolí.
Metrostav Norge – Fotogalerie
Na Ramfjordu stavbaře potrápila blesková povodeň, která vyplavila násep pod skruží mostu K12.
Denní světlo se postupně zkracuje a v některých oblastech přichází tzv. polární noc, kdy slunce nevychází nad obzor.
Fjord zamrzá, ale doprava materiálu po moři bude pokračovat díky trajektu, který je přizpůsoben prorážení ledu a zajišťuje spolehlivý provoz i v zimních podmínkách.
Projekty v Turecku – Fotogalerie
Školy jsou řešeny jako přízemní budovy s lehkou ocelovou nosnou konstrukcí na železobetonové základové desce.
Na přípravu a realizaci byly kladeny vysoké nároky pro zajištění požadované seizmické odolnosti. Největší výzvou při výstavbě byla ale skutečnost, že školy jsou umístěny v různých městských i vesnických lokalitách provincii Kahramanmaraş, Osmaniye, Hatay, Adıyaman, Malatya a Gaziantep podél linie dlouhé asi 400 km.
Práce, při nichž měla naše dceřiná firma rozhodující podíl, byly zahájeny v říjnu minulého roku. V současnosti jsou prakticky dokončeny a v řadě škol již probíhá výuka.
V rámci klientských změn byla v některých školách zřízena modlitebna pro pedagogy.
Na všech školních dvorech je v rámci dodávky provedena mosazná busta zakladatele moderního Turecka Mustafy Kemala Atatürka na piedestalu, kde před vyučováním žactvo zpívá tureckou hymnu při vztyčování státní vlajky. Na snímku zleva: ředitelka školy, zástupkyně ředitelky, Ing. Marek Gasparovič, zaměstnanec z úseku stavbyvedoucího a zástupce dozoru investora.
Triobo Ltd.
3rd Floor, 207 Regent Street
London W1B 3HH
United Kingdom
CN: 08995015
VAT: GB 283 4280 94https://www.triobo.com
support@triobo.com
(+44) 20 3695 0892
Ročník 2020
Ročník 2019
Ročník 2018
Ročník 2017
Ročník 2016
Ročník 2015
Ročník 2014
Ročník 2013
Ročník 2012
Ročník 2011
Ročník 2010
Ročník 2009
Ročník 2008
Ročník 2007
Ročník 2021
Ročník 2022
Rekordní most přes Orlík v provozu
Železniční doprava přes přehradu byla převedena na nový most. Stavbu řídili pracovníci Metrostavu TBR a divize 5, výztuž dodala divize 6.
Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností
V únoru 2023 zničilo zemětřesení na východě Turecka přes 400 škol. Společnost Metrostav Ankara Inşaat ve spolupráci s partnery získala zakázku na výstavbu 36 nových škol.
Nové sídlo fakulty ve stylu Baťovské architektury
Ve východní části bývalých Baťových závodů ve Zlíně nahradí původní mistrovskou školu moderní budova Fakulty technologické Univerzity Tomáše Bati. Stavbu zajistí tým závodu 1 Metrostavu DIZ ve sdružení.
Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie
Metrostav TBR zahájil první ražby strojem AVN 2000 při stavbě kabelovodu na kolínském nádraží. Technologie umožňuje realizaci stavby s minimálním omezením dopravy, nádražím projede až 500 vlaků denně.
V Táboře roste stadion s parametry NHL
Jihočeský tým Metrostavu DIZ vybuduje v Táboře novou sportovní halu s druhou ledovou plochou.
Stavba, kde vadí nejen vlhkost, ale i dutiny
Neobvyklá zakázka: sklad mražených výrobků s chlazenou expedicí pro společnost Nestlé ve výrobním závodě v Krupce.
Protipovodňové opatření na Jičínsku dokončeno s předstihem
U Kopidlna vznikla ochrana proti velké vodě. Stavbaři vybudovali suchou nádrž v místě, kde se v minulosti nacházel rybník.
Stavba roku 2024
V Rudolfinu proběhlo vyhlášení prestižní soutěže Stavba roku 2024. Zástupci našich stavebních týmů převzali čtyři tituly a pět zvláštních cen. Které to jsou?
21/2024
Most s největším železobetonovým obloukem v České republice v provozu. Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností. Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie.
20/2024
Jihočeským tým závodu 6 staví v Táboře zimní stadion s parametry NHL. Protipovodňová opatření na Jičínsku jsou dokončena s předstihem. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení prestižních titulů soutěže Stavba roku 2024.
19/2024
Na největším sídlišti v Táboře vyroste nový parkovací dům. Startuje výstavba dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Rekonstrukce Průmyslového paláce na Výstavišti dospěla do zlomové fáze: na své původní místo byla přesunuta hodinová věž.
18/2024
Rekonstrukce a nadstavba koleje G pro celkem 305 osob v areálu České zemědělské univerzity ve finále. Jihlavané se mohou těšit na nový dopravní terminál. Přehled nominací našich projektů v prestižní soutěži.
17/2024
Podrobně o velké přestavbě nemocnice v Českých Budějovicích. Tým Metrostavu DIZ obnovil učebny ZŠ Chvaly v rekordním čase. Nová kanalizace a čistírna ochrání Moravský kras.
16/2024
Kolegové z divize 1 se podílejí na velké výstavbě nového Smíchova. Společnost BeMo Tunnelling přestavuje dopravní uzel v srdci Porúří. Ke Dvoreckému mostu plula třistatunová ocelová konstrukce.
14–15/2024
V blízkosti centrály na pražské Palmovce odstartovala nejočekávanější cyklistická akce Metrostav handy cyklo maraton 2024. Tunel Fámjin na Faerských ostrovech proražen. Další etapa Zeleného města dokončena.
12–13/2024
Pod pečlivým dohledem památkářů ukončil tým Ing. Marka Janeby z divize 9 rekonstrukci některých částí paláce Savarin. Na Branický most se vrátily vlaky, zatím na jednu kolej. Nová stanice pro pražské záchranáře v Holešovicích.
11/2024
Bývalý obchodní dům Máj se proměnil v nepřehlédnutelné víceúčelové centrum obchodů, restaurací a zábavních zón, jeho rekonstrukci uskutečnilo sdružení divizí 8 a 1. Výstavba mostu v Pirně: 865 m z 917 m vysunuto! Přístaviště v ústecké části Brná je provozu.
10/2024
Představujeme špičkové pracoviště, které kolegové z divize 8 a Metrostavu DIZ dokončili v ústecké nemocnici. Při výstavbě nového mostu Levensau je zachraňována významná kolonie netopýrů. Nové moderní koupaliště se zázemím a atrakcemi v České Lípě na léto připraveno.
9/2024
Unikátní tramvajová trať mezi Libercem a Jabloncem je opět v provozu. Rekonstrukce Šítkovského jezu zdárně pokračuje. Fotoreportáž: výstavba nového bezpečnostního přelivu na vodním díle Orlík.
8/2024
Prestižní zakázka v prostorech Velvyslanectví Spolkové republiky Německo. Bourací práce Libeňského mostu pokračují. V Českých Budějovicích startuje stavba nového okresního soudu.
7/2024
Programová konference TEK 2024 představila zajímavé stavby i náročnou práci našich stavbařů. Strategicky významný projekt v Hněvicích pokročil. Speciální příloha novin Metrostavu: Stavba století je tu s námi 50 let!
6/2024
Stavbaři divize 1 dokončili moderní komplex nového sídla mladoboleslavské automobilky. Poslední březnový týden patřil sedmému výsuvu mostu v německé Pirně. Fotoreportáž: návrat soch na průčelí Savarinu.
5/2024
V multifunkčním sále DOX+ v pražských Holešovicích se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav, letos s mottem „Spolupráce je naší strategií“. Hráz táborského Jordánu zdobí nová lávka. Centrála Metrostavu využívá čistou energii.
4/2024
Metrostav DIZ staví na okraji Chýně moderní školu pro více než 800 dětí. Ve Františkových Lázních byla slavnostně zahájena rekonstrukce nádraží. Příbram má nový parkovací dům s kapacitou přes 170 míst.
3/2024
Varyádu v Karlových Varech doplní nové obchody a multikino. Nejen nové kamenolomy pro Skupinu Metrostav. Náročný projekt v Kotouči Štramberk míří do finále.
2/2024
Modernizace plavebních komor VD Gabčíkovo ve finále. Společnost Metrostav Norge AS postaví novou silnici poblíž Tromsø v nejsevernější části Norska. Představujeme světlopropustný beton.
1/2024
Nový parkovací dům jako součást revitalizace brownfieldu v dolním centru Liberce. Stavbaři překlenuli Orlík největším železobetonovým obloukem v České republice. Velká přestavba smíchovského nádraží v Praze je realitou.
22/2023
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Skvělá práce techniků Metrostavu i místních řemeslníků v Českém Krumlově. Horský resort Dolní Morava se dále rozrůstá.
21/2023
Nový plavecký komplex v Lužánkách zahájil provoz. Metrostav Ankara Inşaat staví školy na jihovýchodě Turecka. Stavbaři Metrostavu provedli nejrychlejší výsuv mostu v Pirně. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení soutěže Stavba roku 2023.
Stipendium
Metrostav dlouhodobě spolupracuje se školami na všech úrovních vzdělávání. Přinášíme informace o stipendijním programu pro učně. Zajímají vás výhody tohoto programu? Co o něm říkají naši smluvní žáci a instruktoři odborného výcviku? Na dalších stránkách naleznete také vizitky našich partnerských škol.
20/2023
Rozsáhlá rekonstrukce Thomayerovy nemocnice v Krči je ve finále. Představujeme Středisko truhlářské výroby ve Hvozdnici. Nový „Pentagon“ pro zaměstnance Škody Auto. Obrazem z výstavby Dvoreckého mostu.
19/2023
Pátá etapa přestavby železničního uzlu v Plzni mezi stanicemi hlavní nádraží a Plzeň Koterov byla slavnostně ukončena. Nová tělocvična základní a mateřské školy v Drahotuši vznikla s důrazem na každý detail. Tým divize 6 dokončil výstavbu bytového domu v pražské čtvrti Lhotka.
18/2023
Moderní aquapark v Kyjově byl uveden do provozu. Nová výrobní hala pro závod Volkswagen Slovakia. Grand Opening v pátek 29. září oficiálně otevřel nový kulturní středobod v Pardubicích – obnovený areál Automatických mlýnů a Polytechnických dílen.
17/2023
Tým divize 6 dokončil na rozhraní pražských čtvrtí Chodov a Záběhlice výstavbu pěti bytových domů. Unikátní severočeská tramvajová trať získává novou podobu. Divadlo v České Lípě má hvězdné nebe.
16/2023
Kolegové z divize 3 dokončili designový bytový dům Iconik, který vyrostl v jedné z karlínských proluk. Metrostav DIZ je připraven k výstavbě nových jaderných bloků. Staroměstský jez se vrátil do 13. století.
14–15/2023
Startuje projekt, který prodlouží splavnost Baťova kanálu. Světoví filmaři mají díky divizi 8 nový ateliér. Uprostřed léta se uskutečnil 11. ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton.
12–13/2023
Startuje proměna Branického mostu v Praze a zdvoukolejnění tratě až do Krče. Turisté plující po Labi mohou využívat nové přístaviště v Roudnici. Nové bytové domy v podkrušnohorském městě Ostrov s cílem zajistit zdravé vnitřní mikroklima.
11/2023
Karlovarské Císařské lázně jsou po náročné obnově a opět se skví v plné parádě. Bazén v Karviné prošel rozsáhlou rekonstrukcí a nabízí moderní zázemí nejen pro plavce. Fotoreportáž: Letní sportovní hry Metrostavu 2023.
10/2023
Nový parkovací dům P+R v blízkosti stanice metra B Nové Butovice. Jiráskovo divadlo v České Lípě je po náročné přestavbě. Metrostav jako hlavní partner legendárního veslařského závodu v Praze.
09/2023
Stavbaři dokončují zakázku rekonstrukce a dostavby budovy Fakulty lesnické a dřevařské v Suchdole. Nová skladová hala pro společnost Siko v Čimelicích. Tým divize 8 postavil v obci Místo v Ústeckém kraji novou školní budovu.
08/2023
Startuje výstavba moderního Centra urgentní medicíny v Liberci. Součástí modernizace bezpečnostního přelivu na orlické přehradě jsou specifické trhací práce. Metrostav revitalizoval Stříbrné jezero v Opavě.
07/2023
Programová konference TEK 2023 – letos nově v kongresovém centru O2 universum. V červnu startuje oprava dopravně vytíženého plzeňského mostu Milénia. Další středověký jez v centru Prahy čeká obnova.
06/2023
Kolegové z Metrostavu DIZ postaví v České Lípě nové koupaliště. Opava přivítala své nové nádraží v plném lesku. Aktuální informace z výstavby Dvoreckého mostu v Praze.
05/2023
V pražském Centru současného umění DOX se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav s mottem „Jsme jeden tým“. V Hradci Králové vyrostou nové laboratoře a vivárium. Do provozu byla slavnostně uvedena nová dotřiďovací linka v areálu firmy SAKO Brno.
04/2023
Areál zmodernizované vozovny Slovany v Plzni je dokončen. U Benátek nad Jizerou vyrostlo nové datové centrum. Fotoreportáž: rok rekonstrukce Průmyslového paláce na pražském Výstavišti.
03/2023
V neděli 19. února byl zprovozněn další úsek Západního okruhu Plzně. Tým Metrostavu DIZ dokončil práce na rekonstrukci budovy nádraží v Opavě. Vzpomínka na velké dílo na Želivce.
02/2023
Tým kolegů divize 6 ve sdružení s firmami PKS a Metrostav DIZ dokončil nový pavilon v Nemocnici Pelhřimov. Startuje velká rekonstrukce železniční trati v Praze. AFI City Vysočany: Třetí zakázka končí, čtvrtá pokračuje.
01/2023
V Blansku se ještě před Vánocemi podařilo otevřít nový most, který spojuje centrum města s oddělenou částí staré Blansko. V Praze startuje modernizace další vlakové trati! Kraj Vysočina má nové, moderní a neotřelé sídlo.
22/2022
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Rekonstrukce Jiráskova jezu v Českých Budějovicích s pomocí jedinečného postupu. Ohlédnutí za projekty roku 2022.
21/2022
Tým divizí 1 a 6 dokončil ve sdružení nejdelší tramvajový tunel v České republice. Masarykovo náměstí v Pardubicích opět zdobí obchodní dům známý jako Prior. Kolegové z Metrostavu Norge AS jsou součástí stavby prodloužení metra v Oslu.
20/2022
Rekonstrukce památkově chráněných budov Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích je ve finále. Metrostav TBR staví tunel na dálnici D3. Sídlo Hradní stráže v novém kabátě.
19/2022
V centru Brna nedaleko Svratky nahradil zchátralé domy moderní polyfunkční dům. Armádní muzeum v Praze na Žižkově se otevřelo veřejnosti. Nové aquacentrum ve Vrchlabí se připravuje na spuštění provozu.
18/2022
Stavbaři z libereckého zastoupení divize 8 dokončili velkou obnovu památkově chráněného novorenesančního areálu v Liberci. Slavnostním přestřižením pásky byla koncem září otevřena nová budova Fakulty zdravotnických studií UJEP. Den otevřených dveří u proměny luxusního hotelu v centru Prahy.
17/2022
Od července se v pražském obchodním domě známém pod jménem Máj pohybují stavbaři – kolegové z divize 8 se pustili do rozsáhlé rekonstrukce. Díky Metrostavu sníží Elektrárna Tušimice emise jemných prachových částic o 90 procent. Nejdelší tramvajový tunel v ČR je ve zkušebním provozu.
16/2022
Tým Jiřího Paulera z divize 9 dokončil v Praze na Hagiboru bytové domy Alfa a Beta. TBG Pražské malty: cementový litý potěr CEMFLOW slaví 20 let. Náměstí v Karviné již zdobí tři opravené historické domy.
14–15/2022
Tým divize 9 dokončil rekonstrukci památkově chráněného augustiniánského kláštera ve Vrchlabí. Koncem července se uskutečnil desátý ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton. Kolegové z oblastního zastoupení divize 6 pro Kraj Vysočina pracují na modernizaci a intenzifikaci čistírny odpadních vod (ČOV) ve Žďáru nad Sázavou.
12–13/2022
Projekt Park Zličín s celkem 526 bytovými jednotkami dokončen. Kolegové z divize 3 opravili renesanční zámeček v centru slovenského města Humenné. Most přes fjord v Norsku získal prestižní ocenění.
11/2022
Vyjádření prezidenta Skupiny Metrostav k rozhodnutí Vrchního soudu v Praze. Sonda z výstavby Centrálních polytechnických dílen v památkově chráněném areálu bývalých Winternitzových mlýnů v Pardubicích. Fotoreportáž: Sportovci Metrostavu v Nymburku sváděli urputné boje.
10/2022
Metrostav dokončil a předal modernizovaný pavilon urgentní medicíny v největší jihočeské nemocnici. Vltavu v Praze překlene nový most z bílého betonu. Zdražování stavebních materiálů pod lupou.
9/2022
Kolegové z divize 1 předali koncem dubna investorovi čtyřhvězdičkový hotel se 168 apartmány. Reportáž z rekonstrukce tramvajové vozovny v Plzni-Slovanech. Divize 6 navýší ubytovací kapacitu v třeboňských lázních.
8/2022
Tým Daniela Liperta z ústeckého zastoupení divize 8 dokončuje rekonstrukci a přestavbu synagogy v Žatci. Špičkoví čeští vodní slalomáři můžou trénovat - sportovní kanál v pražské Troji je opraven! Metrostav revitalizuje Stříbrné jezero v Opavě.
7/2022
Po dvou letech se uskutečnil 17. ročník Programové konference Metrostavu TEK. Nedaleko křižovatky Malovanka vznikne centrální mozek pražské dopravy. Kolegové z divize 5 dokončují třetí nejdelší železniční most v České republice.
6/2022
Pražské Centrum současného umění DOX hostilo velké setkání vedoucích manažerů firem Skupiny Metrostav. Divize 6 dokončila betonáž Masaryčky. Nevyhovující železniční most přes Orlík nahradí nový.
5/2022
Záchrana Libeňského mostu blíž realitě: Metrostav TBR dostal za úkol navrhnout projekt a podle něj provést opravu. Nová elegantní ocelová lávka pro pěší v Plzni již slouží. Fotoreportáž: zabezpečení přehrady Hněvkovice před velkou vodou.
4/2022
Skupina Metrostav vnímá aktuální dění a okamžitě se různými způsoby zapojila do pomoci Ukrajině. Velké mosty silničního okruhu v Brně rostou. Fotoreportáž: ražby cyklo tunelu Kronstad v norském Bergenu.
3/2022
Fakultní nemocnice Brno má nové Centrum komplexní psychiatrické péče. Velká rekonstrukce stanice metra Florenc. Stavíme nejen bytové, ale i rodinné domy. Nová expozice o stavebnictví ve vědecko-zábavním centru iQLANDIA.
2/2022
Práce u Gabčíkova se přehouply za polovinu. V Brně finišuje hrubá stavba nejdelšího tramvajového tunelu v ČR. Metrostav Development představuje exkluzivní rezidenční projekt Vilapark Klamovka.
1/2022
Levé křídlo Průmyslového paláce na pražském Výstavišti se dočká obnovy. Snižujeme emise v teplárně Trmice. Technici poprvé sestavili unikátní vozík pro lodní výtah na VD Orlík. Divize 8 dokončila rekonstrukci dopravního uzlu v Litvínově.
22/2021
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Blesková výměna mostní konstrukce v Horšovském Týnu. Metrostav Norge razí tunel v Bergenu. Rok 2021 obrazem našich staveb.
21/2021
Divize 6 na pražském Zličíně dokončila další etapu bytových domů. Práce na obnově školky poničené tornádem pokračují. Relikviář svatého Maura je již v nové expozici v Pluhovských domech a je přístupný veřejnosti.
20/2021
Společný tým techniků divizí 1 a 3 dokončuje velkou rekonstrukci jednoho z největších vojenských muzeí v Evropě. Třeboňské lázně Aurora mají nové venkovní wellness. Metrostav oslavil kulaté výroční koncertem v hale 02 universum.
19/2021
Na Orlíku startuje velká stavba. Ochrání před extrémní povodní. Pražský barokní palác Sylva-Taroucca prochází rekonstrukcí. Divize 6 dokončila výrobní halu pro Mondi Bupak. Představujeme nový parkovací dům na Černém Mostě.
18/2021
V Brně odstartovala stavba nového plaveckého bazénu. Naše dceřiná společnost PRAGIS obnoví vodovod pod korytem Labe u obce Obříství. Demolice komína v Jablonci nad Nisou aneb v hlavní roli naši střelmistři.
17/2021
Do provozu byla uvedena druhá část optimalizovaného traťového úseku mezi železničními stanicemi Praha-Hostivař a Praha hlavní nádraží. Obnova panského sídla v Humenném na Slovensku míří do finále. Fotoreportáž: velká dopravní stavba u Plzně.
16/2021
Náročný developerský projekt Park Na Vackově se rozrostl o dalších 340 bytových jednotek. Výstavba parkovacího domu na Černém Mostě jde od finále. Snášení mostu v Horšovském Týnu za pomoci největšího kolového jeřábu v České republice. Uprostřed Vltavy proběhla nevšední betonáž.
14-15/2021
Tým divize 9 dokončil druhou etapu výstavby bytového komplexu Hodkovičky Green. Koncem července se uskutečnil letošní ročník závodu Metrostav handy cyklo maraton. Na Želivce proběhlo slavnostní zahájení provozu nové haly filtrace GAU. Ve Znojmě začala stavba nové plavecké haly.
12-13/2021
V závěru léta ukončí společný tým divizí 8 a 5 geologický průzkum v lokalitě PAD 4 na trase metra D. Zakázka pro baziliku svatého Václava je připravena. Nebe nad Českou republikou bude řídit modernější systém. Letní příloha: po českých krajích s Metrostavem.
11/2021
Na místě karlínského přístavu zchátralého v brownfield Metrostav dokončuje další budovu – River city residence. Výstavba jihlavské obalovny jde do finále. IKEM otevřel nové pracoviště nukleární medicíny. Most přes Městský ostrov v Písku září novotou.
10/2021
Recyklovaný beton spojil síly v rámci Skupiny Metrostav. Nový parkovací dům v Polní ulici v Brně již slouží. Tým divize 3 pracuje na snížení emisí v Elektrárně Tušimice. Likvidace azbestu v rámci rekonstrukce hotelu InterContinental probíhá správným postupem.
09/2021
Přestavba železniční stanice v Plzni pokračuje rekonstrukcí památkově chráněné výpravní budovy. Projekt bytových domů Zelené město v Praze 9 se rozrostl o 63 nových bytů. Divize 8 revitalizuje na severu Čech trojici jezer.
08/2021
Ve Vrchlabí vzniká od dubna nové akvacentrum. Prokopávka v Plzni se proměnila v moderní sportovní areál. Kapacita ČOV na letišti v Praze se zvýší téměř desetinásobně. Divize 5 pro turisty u Karlových Varů.
07/2021
Tým jihočeského zastoupení divize 6 přebudoval 116 let staré přemostění na unikátní ocelový zdvižný most. Z Košíř na Prahu shlížejí čtyři nové bytové domy. Představujeme dvě zakázky v teplárenském odvětví divize 8 Jádro...
06/2021
Unicity Plzeň - osm domů ve třech etapách postavil tým divize 6 nedaleko areálu Západočeské univerzity. Nové zázemí pro druhý nejvzácnější zlatnický artefakt. Po opraveném mostě v Radotíně už jezdí vlaky...
05/2021
Slavný pražský hotel InterContinental prochází kompletní rekonstrukcí a přestavbou. V Opavě začala oprava západního nádraží. Divize 9 dokončuje budovu nového depozitáře Krajské knihovny v Karlových Varech...
04/2021
Betonáři divize 6 začali pracovat na kostře první polyfunkční budovy u Masarykova nádraží. Staré domy v centru Brna Metrostav přeměnil na útulné byty pro seniory. V Žatci pokračuje rekonstrukce synagogy...
03/2021
Na Slovensku byl do provozu uveden nový úsek dálnice D1 včetně tunelu Žilina. První etapa projektu Park Zličín byla zkolaudována. Český Krumlov bude mít další turistický cíl…
02/2021
Úpravna vody Želivka je díky Metrostavu doplněna o dokonalejší filtraci pitné vody. Tým divize 9 dokončil novou stanici pro záchranáře na vojenském letišti v Čáslavi. Plavecký bazén v Karviné čeká modernizace...
01/2021
Metrostav slaví padesátiny! Přinášíme krátký exkurz do minulosti. Cestujícím v Benešově slouží nové autobusové nádraží. Stavbaři divize 9 převzali v areálu Automatických mlýnů v Pardubicích další zakázku...
Metrostav 22/2020
Metrostav 21/2020
Metrostav 20/2020
Metrostav 19/2020
Metrostav 18/2020
Metrostav 17/2020
Metrostav 16/2020
Metrostav 14-15/2020
Metrostav 12-13/2020
Metrostav 11/2020
Metrostav 10/2020
Metrostav 09/2020
Metrostav 08/2020
Metrostav 07/2020
Metrostav 06/2020
Metrostav 05/2020
Metrostav 04/2020
Metrostav 03/2020
Metrostav 02/2020
Metrostav 01/2020
Metrostav 22/2019
Metrostav 21/2019
Metrostav 20/2019
Metrostav 19/2019
Metrostav 18/2019
Metrostav 17/2019
Metrostav 16/2019
Metrostav 14-15/2019
Metrostav 12-13/2019
Metrostav 11/2019
Metrostav 10/2019
Metrostav Gabčíkovo/2019
Metrostav 09/2019
Metrostav 08/2019
Metrostav 07/2019
Metrostav 06/2019
Metrostav 05/2019
Metrostav 04/2019
Metrostav 03/2019
Metrostav 02/2019
Metrostav 01/2019
Metrostav 22/2018
Metrostav 21/2018
Metrostav 20/2018
Metrostav 19/2018
Metrostav 18/2018
Metrostav 17/2018
Metrostav 16/2018
Metrostav 14-15/2018
Metrostav 12-13/2018
Metrostav 11/2018
Metrostav 10/2018
Metrostav 09/2018
Metrostav 08/2018
Metrostav 07/2018
Metrostav 06/2018
Metrostav 05/2018
Metrostav 04/2018
Metrostav 03/2018
Metrostav 02/2018
Metrostav 01/2018
Metrostav 22/2017
Metrostav 21/2017
Metrostav 20/2017
Metrostav 19/2017
Metrostav 18/2017
Metrostav 17/2017
Metrostav 16/2017
Metrostav 15/2017
Metrostav 13-14/2017
Metrostav 11-12/2017
Metrostav 10/2017
Metrostav Special/2017
Metrostav 09/2017
Metrostav 08/2017
Metrostav 07/2017
Metrostav 06/2017
Metrostav 05/2017
Metrostav 04/2017
Metrostav 03/2017
Metrostav 02/2017
Metrostav 01/2017
Metrostav 22/2016
Metrostav 21/2016
Metrostav 20/2016
Metrostav 19/2016
Metrostav 18/2016
Metrostav 17/2016
Metrostav 16/2016
Metrostav 15/2016
Metrostav 13-14/2016
Metrostav 11-12/2016
Metrostav 10/2016
Metrostav Tunely/2016
Metrostav 09/2016
Metrostav 08/2016
Metrostav 07/2016
Metrostav 06/2016
Metrostav 05/2016
Metrostav 04/2016
Metrostav 03/2016
Metrostav 02/2016
Metrostav 01/2016
Metrostav 22/2015
Metrostav 21/2015
Metrostav 20/2015
Metrostav 19/2015
Metrostav 18/2015
Metrostav 17/2015
Metrostav 15-16/2015
Metrostav 13-14/2015
Metrostav 12/2015
Metrostav 11/2015
Metrostav 10/2015
Metrostav 09/2015
Metrostav 08/2015
Metrostav 07/2015
Metrostav 06/2015
Metrostav 05/2015
Metrostav 04/2015
Metrostav 03/2015
Metrostav 02/2015
Metrostav 01/2015
Metrostav 22/2014
Metrostav 21/2014
Metrostav 20/2014
Metrostav 19/2014
Metrostav 18/2014
Metrostav 17/2014
Metrostav 15-16/2014
Metrostav 13-14/2014
Metrostav 12/2014
Metrostav 11/2014
Metrostav 10/2014
Metrostav 09/2014
Metrostav 08/2014
Metrostav 07/2014
Metrostav 06/2014
Metrostav 05/2014
Metrostav 04/2014
Metrostav 03/2014
Metrostav 02/2014
Metrostav 01/2014
Metrostav 22/2013
Metrostav 21/2013
Metrostav 20/2013
Metrostav 19/2013
Metrostav 18/2013
Metrostav 17/2013
Metrostav 16/2013
Metrostav 14-15/2013
Metrostav 12-13/2013
Metrostav 11/2013
Metrostav 10/2013
Metrostav 09/2013
Metrostav 08/2013
Metrostav 07/2013
Metrostav 06/2013
Metrostav 05/2013
Metrostav 04/2013
Metrostav 03/2013
Metrostav 02/2013
Metrostav 01/2013
Metrostav 22/2012
Metrostav 21/2012
Metrostav 20/2012
Metrostav 19/2012
Metrostav 18/2012
Metrostav 17/2012
Metrostav 16/2012
Metrostav 14-15/2012
Metrostav 12-13/2012
Metrostav 11/2012
Metrostav 10/2012
Metrostav 09/2012
Metrostav 08/2012
Metrostav 07/2012
Metrostav 06/2012
Metrostav 05/2012
Metrostav 04/2012
Metrostav 03/2012
Metrostav 02/2012
Metrostav 01/2012
Metrostav 22/2011
Metrostav 21/2011
Metrostav 20/2011
Metrostav 19/2011
Metrostav 18/2011
Metrostav 17/2011
Metrostav 16/2011
Metrostav 14-15/2011
Metrostav 12-13/2011
Metrostav 11/2011
Metrostav 10/2011
Metrostav 09/2011
Metrostav 08/2011
Metrostav 07/2011
Metrostav 06/2011
Metrostav 05/2011
Metrostav 04/2011
Metrostav 03/2011
Metrostav 02/2011
Metrostav 01/2011
Metrostav 22/2010
Metrostav 21/2010
Metrostav 20/2010
Metrostav 19/2010
Metrostav 18/2010
Metrostav 17/2010
Metrostav 16/2010
Metrostav 14-15/2010
Metrostav 12-13/2010
Metrostav 11/2010
Metrostav 10/2010
Metrostav 09/2010
Metrostav 08/2010
Metrostav 07/2010
Metrostav 06/2010
Metrostav 05/2010
Metrostav 04/2010
Metrostav 03/2010
Metrostav 02/2010
Metrostav 01/2010
Metrostav 22/2009
Metrostav 21/2009
Metrostav 20/2009
Metrostav 19/2009
Metrostav 18/2009
Metrostav 17/2009
Metrostav 16/2009
Metrostav 15/2009
Metrostav 13-14/2009
Metrostav 11-12/2009
Metrostav 10/2009
Metrostav 09/2009
Metrostav 08/2009
Metrostav 07/2009
Metrostav 06/2009
Metrostav 05/2009
Metrostav 04/2009
Metrostav 03/2009
Metrostav 02/2009
Metrostav 01/2009
Metrostav 22/2008
Metrostav 21/2008
Metrostav 20/2008
Metrostav 19/2008
Metrostav 18/2008
Metrostav 17/2008
Metrostav 16/2008
Metrostav 15/2008
Metrostav 14/2008
Metrostav 12-13/2008
Metrostav 10/2008
Metrostav 11/2008
Metrostav 09/2008
Metrostav 08/2008
Metrostav 07/2008
Metrostav 06/2008
Metrostav 05/2008
Metrostav 04/2008
Metrostav 03/2008
Metrostav 02/2008
Metrostav 01/2008
Metrostav 22/2007
Metrostav 21/2007
Metrostav 20/2007
Metrostav 19/2007
Metrostav 18/2007
Metrostav 17/2007
Metrostav 16/2007
Metrostav 15/2007
Metrostav 14/2007
Metrostav 12-13/2007
Metrostav 11/2007
Metrostav 10/2007
Metrostav 09/2007
Metrostav 08/2007
Metrostav 07/2007
Metrostav 06/2007
Metrostav 05/2007
Metrostav 04/2007
Metrostav 03/2007
Metrostav 02/2007
Metrostav 01/2007