Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

21

čtrnáctideník 

Metrostav a.s.

2. Prosince 2024

ročník 36

rekordní most přes orlík v provozu

Před pár dny byla železniční doprava přes orlickou přehradu mezi Pískem a Táborem slavnostně převedena na nový most se spodním obloukem (foto). Jeho stavbu společně řídili i vlastními silami provedli pracovníci Metrostavu TBR a divize 5 Metrostavu pod vedením Milana Špičky. Betonářskou výztuž jim dodala i uložila divize 6.

Lenka Svobodová, foto Správa železnic

P

rojektovou přípravu zakázky jsme zahájili v září před třemi lety, letmou betonáž oblouku ukončili před Vánocemi roku 2023. Po úspěšně vyhodnocené zatěžovací zkoušce, které se zúčastnily parní lokomotiva Šlechtična a dieselový Sergej, začaly letos 28. listopadu po mostě jezdit vlaky. Jsem rád, že projekt probíhal bez významnějších problémů a držel se naplánovaného harmonogramu. A za to bych chtěl všem kolegům poděkovat. Přestože to pro některé z nás byla po dálničním mostě Oparno již druhá stavba mostního oblouku prováděná letmou betonáží s postupným vyvěšováním, byla to velmi náročná práce – na množství i přesnost měření, ale hlavně na preciznost provedení konstrukcí. Obtížné bylo i použití trhacích prací při odtěžování asi 30 m vysoké, téměř svislé skalní stěny pro vytvoření stavební jámy základové patky oblouku na pravém břehu Vltavy,“ vzpomíná vedoucí projektu Milan Špička.

Nový železniční most u obce Červená v km 41,791 na trati Tábor – Písek je o devět metrů severně odsunutý od historického přemostění Vltavy. Je jednokolejný s průběžným kolejovým ložem a až na jednu opěru v místě původního železničního náspu je založený plošně na skalnatém podloží. Jeho hlavní nosnou konstrukci tvoří parabolický železobetonový oblouk s komorovým průřezem šířky 5 m a s proměnnou výškou, která se lineárně mění podle toho, jak se zmenšuje tloušťka spodní a horní desky oblouku. Světlá výška průlezné komory však všude měří 1,5 m a umožní zevnitř provádět diagnostiku a pravidelné prohlídky mostu po celou dobu jeho životnosti.

železobetonový oblouk s rozpětím 156 metrů je nejdelším v české republice!

Pomocí dvou na míru vyrobených padesátitunových betonářských vozíků oblouk symetricky z každé strany vytvořilo 16 lamel o délce 5,2 m spojených 2,4 m dlouhým klenákem. Má rozpětí 156 m, vzepjetí 34,7 m a je v současnosti největší v České republice. Ve velikosti předstihl jak nedaleký Podolský most s rozpětím oblouku 150 m, tak i most Oparno (135 m).

Nový most už dnes zajišťuje vyšší bezpečnost provozu. Umožňuje průjezd vlaků rychlostí až 70 km/h, čímž zkracuje jejich jízdní dobu a snižuje vliv vibrací a hlukové zátěže na okolí.

 

Do starého železa  nepatří 

Původní již historický železniční most přes Vltavu u obce Červená – 253 m dlouhý a 68 m vysoký – tvoří dva kamenné mostní pilíře a přímá ocelová příhradová konstrukce s více než 329 000 nýty.

Statické posouzení v roce 2015 prokázalo, že únosnost mostu nesplňuje požadavky současné dopravy a stará spodní stavba by neunesla zvýšené zatížení od nové, těžší konstrukce, navržené po­dle současných norem. Osud mostu tak byl na vážkách. Jednu chvíli měl být stržen, později však byl zařazen mezi kulturní památky. 

Podle odborníků totiž svědčí o dovednostech stavitelů a projektantů konce 19. století a o tehdejším průmyslovém rozvoji regionu. Navíc je u nás jedním z posledních železničních příhradových mostů s původními konstrukcemi.

Až po něm přestanou jezdit vlaky, měl by jej převzít pražský spolek Viadukt, jenž ho chce opravit tak, aby jej mohli využívat pěší i cyklisté.

Metrostav 21/2024

Krátce Aktuálně

Dvorecký most hotov ze dvou třetin

V pátek 15. listopadu proběhlo na staveništi Dvoreckého mostu (foto) informační setkání, během něhož vedoucí projektu Ing. Petr Koukolík ze společnosti Metrostav TBR podrobně seznámil novináře s průběhem stavby. Na podolské straně nového mostu, který propojí Smíchov a Podolí, se dokončuje kolejové napojení na stávající trať. Práce pokračují také na mostních polích, přičemž všechny pilíře jsou již hotové. Stavba je dokončena z 65 % a zprovoznění mostu je plánováno na leden 2026.

Pro čistší řeku Sázavu

Modernizace čistírny odpadních vod v Hamrech nad Sázavou, kterou realizuje tým Ing. Tomáše Kříže z divize 6 Metrostavu, dospěla do další fáze: 12. listopadu bylo investorovi předáno kompletní dílo a byl zahájen zkušební provoz posledního technologického celku – kalové části. Cílem modernizace čistírny bylo snížit znečištění řeky Sázavy a díky navýšení její kapacity umožnit další rozvoj Žďárska.

Hvězdný bazar 2024

V pátek 22. listopadu se část lobby centrály Metrostavu poměnila v obchůdek s bylinnými sirupy, medem, ale i tričky a různými autorsky originálními šperky. Prodejní akce (foto) byla součástí Hvězdného bazaru, kdy se zaměstnanci Skupiny v předchozích týdnech zapojili do charitativní sbírky oblečení a doplňků. Získáno tak bylo několik desítek krabic oblečení, které poslouží dobré věci.

 

Metrostav 21/2024, Rekordní most přes Orlík v provozu
Metrostav 21/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 21/2024, Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností
Metrostav 21/2024, Ptáme se
Metrostav 21/2024, Fotosloupek
Metrostav 21/2024, Vzdělávací pobyt
Metrostav 21/2024, Číslo
Metrostav 21/2024, Nové sídlo fakulty ve stylu Baťovské architektury
Metrostav 21/2024, Metrostav DIZ závod 8
Metrostav 21/2024, Metrostav Norge
Metrostav 21/2024, Zajímavosti
Metrostav 21/2024, Exkurze
Metrostav 21/2024, Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie
Metrostav 21/2024, Rekordní most přes Orlík v provozu

Rekordní most přes Orlík v provozu

Metrostav 21/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 21/2024, Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností

Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností

Metrostav 21/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 21/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 21/2024, Vzdělávací pobyt

Vzdělávací pobyt

Metrostav 21/2024, Číslo

Číslo

Metrostav 21/2024, Nové sídlo fakulty ve stylu Baťovské architektury

Nové sídlo fakulty ve stylu Baťovské architektury

Metrostav 21/2024, Metrostav DIZ závod 8

Metrostav DIZ závod 8

Metrostav 21/2024, Metrostav Norge

Metrostav Norge

Metrostav 21/2024, Zajímavosti

Zajímavosti

Metrostav 21/2024, Exkurze

Exkurze

Metrostav 21/2024, Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie

Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie

1

Sending statistics …

Rendering Krátce Aktuálně (381411): (2/2) (0 ms)

Rendering Rekordní most přes Orlík v provozu (381410): (3/5) (16 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i9960/item1184438.svg

 i9960/item1184556-small.jpg

 i9960/item1184559.svg

 i9960/item1184557-small.jpg

 i9960/item1184558-small.jpg

 i9960/item1184561-small.jpg[p2]

 i9960/item1184560-small.jpg[p2]

 i9960/vth488667-1.jpg (2x)

 i9960/vth488644-1.jpg (2x)

 i9960/vth488665-1.jpg (2x)

 i9960/vth488853-1.jpg (2x)

 i9960/vth488648-1.jpg (2x)

 i9960/vth488647-1.jpg (2x)

 i9960/vth488730-1.jpg (2x)

 i9960/vth488650-1.jpg[p1]

 i9960/vth488652-1.jpg[p1]

 i9960/vth489884-1.jpg[p1]

 i9960/vth488655-1.jpg[p1]

 i9960/vth488660-1.jpg[p1]

 i9960/vth488657-1.jpg[p1]

 i9960/item1184556-medium.jpg[p3]

 i9960/item1184557-medium.jpg[p3]

 i9960/item1184558-medium.jpg[p3]